Welke beestjes in mijn voer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noahh_h

Welke beestjes in mijn voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 18:13

Hoi,

Ik was net bezig met het klaar zetten van mijn voer. Zie ik deze beestjes in het voer. Dit zijn twee soorten voer door elkaar Pavo en Een overgebleven beetje van mijten. De zak is twee weken oud en zit in een afgesloten ton. Voordat ik alles wegknikker, even checken of deze beesten schadelijk zijn.
Afbeelding

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:26

Noahh_h

Re: Welke beestjes in mijn voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 19:15

Getsie, vind heel naar. Ik ga alles naar weggooien.
Afbeelding

Misschien hier een niet uitvergroten foto. Links zit dat rare beest. Hij lijkt wel op die van jou

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:20

Lijken inderdaad erg op meelmotten en ze zijn vreselijk hardnekkig om vanaf te komen. Ze kunnen door de kleinste kiertjes kruipen en bijten zich door papier en plastic verpakking heen.

De vrouwtjes kunnen honderden eitjes per week leggen en het lastige is dat die pas een maand later uitkomen, daardoor kan het lijken alsof je van de motten af bent om ze vervolgens toch weer tegen te komen... Verder niet schadelijk, maar ik zou ze liever niet in de buurt willen hebben omdat ze zo gemakkelijk andere verpakkingen binnen komen en daar heel veel eitjes leggen die weer maden worden.
Als ze eenmaal ergens in zitten, helpt alleen vriezen van de voeding om ze te doden (maar de eitjes zijn niet zichtbaar, dus de ton moet dan ook echt goed schoon gemaakt). Verder ervoor zorgen dat de ton zich helemaal goed afsluit.

Als je het weggooit, zorg dan wel dat het écht weg is, dus niet dat ze weer de container uit kunnen vliegen om in een volgende verpakking te gaan zitten.

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 20:45

Bah, dit klinkt echt poedersuiker!!! Ik ga alles morgen gelijk weggooien en de tonnen schoonmaken met kokend water. Ik heb mijn paard de afgelopen tijd wel dit vier gegeven. Kan dit voor haar kwaad?

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:07

Noahh_h schreef:
Bah, dit klinkt echt poedersuiker!!! Ik ga alles morgen gelijk weggooien en de tonnen schoonmaken met kokend water. Ik heb mijn paard de afgelopen tijd wel dit vier gegeven. Kan dit voor haar kwaad?

Nee dit kan gelukkig geen kwaad :) waarschijnlijk eet een paard ook wel vaker insecten op in de weide :')
Maar de motjes (en ook de larfjes en eitjes ervan) zijn onschadelijk voor mens en dier. Het idee is vooral heel erg ranzig!

En inderdaad goed de ton schoon maken. Je kan de eitjes dus niet zien, maar de motten maken wel een soort webben waar de eitjes in zitten (lijken een soort stofdraden die hangen, daar blijven ook vaak kruimels aanhangen), dus daar kan je een mottenplaag ook aan herkennen zonder dat je de mot zelf ziet.
Zoals op onderstaande foto

Afbeelding

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 21:32

Pfff gelukkig. Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik schrok er echt even van toen ik het zag.

Lang leven bokt *\o/*