Paard dement aan het worden ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Paard dement aan het worden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 14:51

Dit is eigenlijk een vraag die me al een tijdje door mijn hoofd spookt...
Waarom spookt dat ??

Ik heb een shetterdame van "nog maar" 22 die ik er van vermoed....
Ze vertoont de laatste maanden gedragingen die ik in haar in de 16 jaar niet heb zien vertonen en heel langzaam aan worden ze steeds erger en erger...

Dingen die dementerenden ook doen..
Bij haar zijn het vooral de humeurwisselingen (aardig extreem).
Het ene moment doen alsof ik dr iedere dag minimaal 3 a 4x in elkaar beuk (onbijt, middag avond en nacht nog even voor het slapen ofzo) en het andere moment staat ze vooraan te drammen met haar "eisen".

Nu kan ik er online niet veel van vinden (alleen maar paarden die gebruikt worden ten behoeve van dementerenden) dierenartsen zeggen dat het eigenlijk niet moet kunnen maar toch ben ik benieuwd of meer mensen met dezelfde gedachten rond lopen..

Onali

Re: Paard dement aan het worden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:14

Ik heb het zelf ook gedacht bij mijn fjord.

Kuddegenootjes aanvallen als ze een regendeken of eczeemdeken omhadden.
Hinneken als ik weg was met mn shet maar geen reactie of een rare reactie geven als we weer terug kwamen.

Stukjes van zijn gedrag waar ik mn vraagtekens bij had of niet kon verklaren.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:20

rommulus schreef:
Het ene moment doen alsof ik dr iedere dag minimaal 3 a 4x in elkaar beuk (onbijt, middag avond en nacht nog even voor het slapen ofzo) en het andere moment staat ze vooraan te drammen met haar "eisen".

Dit herken ik. Ik heb een pony van 28 met Cushing, dus iets is er al mis in z'n koppie. Hij is nooit een knuffelpaard geweest op stal, altijd boos kijken maar verder rustig. Laatste tijd wil hij je wel eens pletten of omver lopen, kijkt alleen maar vuiler naar je etc. Erg weinig respect voor mijn personal space, je moet wel uit de weg voor m. Lijkt op een erg gefrustreerd / gevaarlijk paar maar er is niks veranderd in z'n leven en hij lijkt geen pijn te hebben. Ik vermoed hem ook van dementie maar dit zal nooit gediagnosticeerd worden door een DA.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:23

casperzazoe schreef:
rommulus schreef:

Dit herken ik. Ik heb een pony van 28 met Cushing, dus iets is er al mis in z'n koppie. Hij is nooit een knuffelpaard geweest op stal, altijd boos kijken maar verder rustig. Laatste tijd wil hij je wel eens pletten of omver lopen, kijkt alleen maar vuiler naar je etc. Erg weinig respect voor mijn personal space, je moet wel uit de weg voor m. Lijkt op een erg gefrustreerd / gevaarlijk paar maar er is niks veranderd in z'n leven en hij lijkt geen pijn te hebben. Ik vermoed hem ook van dementie maar dit zal nooit gediagnosticeerd worden door een DA.

Hier een van 26 met Cushing/PPID, ook daarbij zijn "hormonen" behoorlijk van slag, wat mee gaat met het humeur.
Nu heb ik haar nooit anders gekend eigenlijk, maar als je het over gedragsverandering hebt zou ik zelf ook in de richting van Cushing/PPID denken.

Overigens vind ik wat je omschrijft ook niet bij Dementie horen, als je kijkt naar honden met Dementie, dan is dit wat je omschrijft niet hetzelfde.

Ik zelf zou eerder denken richting "pijn"(das nog wel vreselijk algemeen) en nier/lever-problemen.
Ook bij Lyme is gedragsverandering(en onvoorspelbaar gedrag) bekend.
En de al genoemde PPID, is het een merrie? Want dan zouden cystes op eierstokken bijv. ook nog een probleem kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door siskeh op 04-01-20 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:26

Het paard van een bekende van mijn vertoonde ook ander gedrag, niet altijd, maar zo nu en dan. Werd staatsgevaarlijk en uiteindelijke is er een tumor in de hersenen aangetroffen dat niet te genezen was. Om "hoofd"zaken uit te sluiten, is het wellicht verstandig een foto te laten maken? Ook dementie zou daarop te zien moeten zijn volgens mij. Sterkte in ieder geval met je pony.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:36

Bij paarden geen ervaring, bij honden wel.

Mijn boxer van 13 was op het laatste echt maar een half uur per dag zichzelf, de rest was in een waas. Hij was fysiek nog prima in orde maar mentaal echt zichzelf niet meer.
Ik was de enige die hij op geur nog herkende en die nog in de buurt mocht komen (We hebben hem dan ook zachtjes laten gaan want dit was echt geen leven voor hem en het werd gevaarlijk voor de kinderen en andere hond).
Ik had hem vanaf hij 7 weken was en hij was echt mijn hond die ik door en door kende.

Dus ja dementie bij honden kan zeker (het komt enkel niet vaak voor), wat zou een tegenargument zijn dat dat bij paarden (ook zoogdieren) niet zou kunnen?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:37

Bij mijn merrie van om en nabij de 30 heb ik dat ook wel eens vermoed inderdaad.
Ik kon er vaak wel om lachen. Dan had ze gegeten en liep ze haar stal weer uit, naar mij toe, zodat ik haar terug kon brengen naar het weiland. Maar halverwege stopte ze dan, en zag ik haar echt nadenken: "Um... heb ik nou eten gehad? " En dan draaide ze zich om en liep weer terug, om op haar eten te gaan wachten... en dat tot drie keer aan toe. :')
Stalgenoten zagen haar ook wel eens dingen doen dat ze zeiden: "Worden paarden dement?". Ze was altijd wel van de persoonlijke ruimte, en heel introvert en beleefd, zeker naar anderen. Maar dat veranderde ook best wel. Ze werd brutaal en een stuk aanhankelijker. Veel 'kindser', net als sommige demente mensen dat ook hebben.
Gelukkig werd ze niet agressief. In de kudde kon ze wel ineens veel harder op haar strepen staan, en dan zag je de andere paarden ook echt kijken van "Huh?! Jij?".
Ik geloof dus wel dat het kan.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:43

Ik herken dit gedrag direct bij PPID. Misschien daar eens op gaan testen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:46

Het kan idd cushing zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:50

Bij mijn oude herder had ik wel sterk het vermoeden dat ze dementerende was. Ging ik met dr wandelen, ging ze 100 meter van huis stil staan, verdwaasd om zich heen kijken alsof ze dacht; wat doe ik hier eigenlijk? En dan terug naar huis herkende ze duidelijk ons tuinpad niet meer, terwijl we daar waren komen wonen toen ze 1 was en ze er onderhand al weer 12 jaar daar woonde. Maar aan alles merkte je dat ze het pad echt niet meer herkende.
In huis zelf liet ze niet veel ander gedrag zien, dus in huis leek ze oke, maar buitenshuis was duidelijk een heel ander verhaal.

Bij paarden nooit gezien, maar goed; de meeste paarden halen ook de leeftijd niet waarop de hersenen langzaam aangetast kunnen worden door dementie. Maar als mensen dement kunnen worden en honden, dan kunnen paarden dat ook; tenslotte hebben alle drie in wezen hetzelfde centrale zenuwstelsel met hersenen aan het roer.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 16:34

Toch bijzonder dat meer mensen dit ervaren
Blij dat ik niet de enige ben.

En mijn shetter is verder aardig gezond ze is 2 week geleden nog gecontroleerd en eind 2018 nog gecontroleerd op ppid.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:51

Ik herken het ook met mijn shet van 24 jaar.
Hoe heeft dit te maken met cushing volgens jullie?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:03

Mijn dame van toen 28 had deze verschijnselen ook.Ze bleek Cushing te hebben.Na 3 weken medicijnen zag ik langzaam mijn vertrouwde pony weer terug komen.Net alsof ze al die tijd een mist in haar hoofd had die langzaam weer wegtrok door de medicijnen.Ze is met de Cushing 36 geworden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:16

rommulus schreef:

En mijn shetter is verder aardig gezond ze is 2 week geleden nog gecontroleerd en eind 2018 nog gecontroleerd op ppid.

In een ruim jaar kan er veel veranderen hé, zeker bij een oud paard.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 18:44

casperzazoe schreef:
rommulus schreef:

In een ruim jaar kan er veel veranderen hé, zeker bij een oud paard.

Als je mijn quote goed leest zie je dat 2 week geleden ze nog helemaal gecontroleerd is.
Dierenarts zag geen reden haar in zo'n korte tijd weer te laten testen.
Haar gedrag had ie ook 123 geen verklaring voor afgezien van het in de gaten houden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:01

ik denk dat ze doelt op het ppid onderzoek van 2018.....zou natuurlijk heel goed kunnen dat ze dat nu wel heeft. Misschien zelfs al in 2018, maar waren de waardes nog in de marge dat als goed bestempeld wordt.

Haar gedragingen kunnen even zo goed voor ppid gelden namelijk. Eigenlijk zou dat een zegen zijn ( mits ze goed reageert op medicatie daarna), want dat is met pracend redelijk onder controle te houden. Dementie is een snel afglijdende helling waar geen rem op zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:41

Ik herken dit gedrag ook als voortkomend bij Cushing, hormonen kunnen rare dingen doen met gedrag. Ook als bijwerking van de medicatie gedragsverandering gezien.

Voor de rest niet, maar zoveel hele oude paarden heb ik nu ook weer niet mee gemaakt. Ik denk zeker dat dementie mogelijk is bij andere zoogdieren. Als het gedrag echt enorm veranderd dan is het misschien wel verstandig om het hoofd te controleren op een tumor oid of om weer cushing te laten testen.

Gedrag kan inderdaad ook veranderen door andere ziekten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:43

Laat haar ogen ook eens controleren. Als ze minder goed ziet kan ze ook angstig worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:53

marley,dat doet mijn merrie af en toe ook haha.
zeg ook wel eens dat ze vergeetachtig word.
dan heeft ze haar emmer met voer gehad ,maar zie je even later dus dat ze doet alsof ze dat nog moet hebben :D
merk absoluut dat oudere paarden gewoon meer op hun rust en ruimte gesteld zijn.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:52

Ik herken het helaas wel maar dat was nadat mijn 4 paarden vergiftigd zijn. De oudste merrie was toen 14 jaar en leek zo dement als een ui te worden. Wist de weg naar haar stal niet meer, wist de route die ze al 14 jaar liep naar de wei niet meer en zo nog een aantal dingen die normaliter heel gewoon waren die ze niet meer snapte. Op een gegeven moment werd ze in mijn richting zelfs gevaarlijk. Begon van de simpelste dingen te schrikken en sprong me zelfs een keer onbedoeld op mijn rug. Ze heeft toen van de dierenarts injecties gehad met hoog gedoseerd vit. B complex waarin een vrij hoog gehalte vit. B1 zat. Daar knapte ze zienderogen van op. Tegenwoordig krijgen ze gemalen hennepzaad bij waar veel goede vetzuren zitten. O.a. Omega 3, 6 en 9. Daar doet ze het heel erg goed op. Trouwens de andere 3 paarden ook.