Oerbalans opbouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oerbalans opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:59

Ik kan niet echt vinden waar ik naar zoek, wie weet kan iemand helpen

Ik wil m'n paardje oerbalans bijvoeren, hij heeft wat rotstraal en wat kale plekjes die ik niet kan verklaren. Het is allemaal niet ernstig. En aangezien oerbalans meer goeds doet dan kwaad, ga ik dat bijvoeren. Maar nu, je moet dit opbouwen. Waar begin ik? Hoeveel gram begin ik mee en hoe snel bouw ik dit op etc?

Paard is 160 ongeveer en is niet breed, vrij slank. Dus denk dat ie ongeveer even veel weegt als een e pony. Tussen de 500 en 600 kg ofzo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:12

staat het niet op de verpakking dan hoe je dat moet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:16

ellepel schreef:
staat het niet op de verpakking dan hoe je dat moet doen?

Kan alleen de max dosering vinden.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:18

Ik lees even mee..
Vind het een interessant iets, dat oerbalans, mede hier ook om rotstraal elk najaar en omdat het altijd wel iets kan bijdragen aan 'beter', maar ik heb er zelf weer te weinig verstand van om dat zo te gaan voeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:20

Canon schreef:
Ik lees even mee..
Vind het een interessant iets, dat oerbalans, mede hier ook om rotstraal elk najaar, maar heb er zelf weer te weinig verstand van om dat zo te gaan voeren..

Ik heb even internet afgestruind. En las overal wel dat je moet opbouwen, dus in mijn geval niet meteen 70 tot 90 gram voeren. Maarja hoe doe ik dat, hoe snel doe ik dit etc. Heb het nog niet echt kunnen vinden.

Lees wel overal dat het gewoon altijd goed is, zowel voor vacht als gezondheid als weerstand. En voor de zomerkriebels. Nu heb ik een ruin, dus dat zal wel mee vallen hahaha

Ibbel

Re: Oerbalans opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:35

Er staat iig op de ecostyle website dat je 'de eerste week' moet opbouwen (en dat 'moeten' is dan, als je tussen de regels door leest, vanwege de smaak van het poeder, niet omdat het in de normale dosis giftig zou zijn zonder gewenning - hoewel er wel heermoes in zit, wat volgens alle lijstjes giftig is voor paarden).
Als jij 70 gram moet voeren, zou ik zeggen: begin met 10 gram, iedere dag 10 gram erbij, en je zit met een week op die 70 gram.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:42

Ten eerste kun je Ecostyle gewoon mailen of via Messenger van Facebook een berichtje sturen. Mijn eigen ervaring is dat je snel antwoord krijgt.
Wij geven ook Oerbalans aan ons paard en ik wist echt niet dat het opgebouwd moest worden. Wij moeten het voer in bakjes klaarzetten op stal. Ik verdeel de max. dosering over twee bakjes. Een voor de ochtend en een voor de middag. Doe ik ook met de Hoef en pees van Ecostyle. Dat zit dus samen in een bakje met wat basisbrok en luzerne voor de smaak.
In elk geval dus niet bewust opgebouwd.
Paard doet het er prima op.

O, ja. Ons paard vond de darmbalans niet lekker (probeerzakje) en de chillpillen al helemaal niet. Maar Oerbalans en Hoef en pees eet ze wel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:53

Ibbel schreef:
Er staat iig op de ecostyle website dat je 'de eerste week' moet opbouwen (en dat 'moeten' is dan, als je tussen de regels door leest, vanwege de smaak van het poeder, niet omdat het in de normale dosis giftig zou zijn zonder gewenning - hoewel er wel heermoes in zit, wat volgens alle lijstjes giftig is voor paarden).
Als jij 70 gram moet voeren, zou ik zeggen: begin met 10 gram, iedere dag 10 gram erbij, en je zit met een week op die 70 gram.

Zo had ik het niet gelezen! Dankjewel. Hij heet inprincipe gewoon alles wat eetbaar is, dus als ik het door z'n brok doet eet ie het wss wel gewoon. Ik begin wel met 10gram.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:32

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:26

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:52

Ik heb net wat door z'n brokken gedaan. Hij vond et niet te pruimen. Normaal duikt ie de voerbak in. Nou ho maar. Uit eindelijk op het hooi gelegd, toen at ie het wel.

Iemand enig idee hoe hij het wel gaat eten zonder dat ik slobber/muslie hoef te maken en halen? Geef em pavo condition trouwens.

Ik wil ook niet dat ie z'n brok niet meer eet namelijk.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:04

Heb je poeder of brokjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:06

Marie111 schreef:

Poeder. Dit vind ik persoonlijk net wat fijner als brok, omdat ik dus ook al pavo condition voer en daar doet ie het wel goed op.

xGin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:21

Ik heb het gewoon van moment op moment gevoerd, maar dan voerde ik wel al een vitaminebrok voordat ik met de oerbalans begon. Ik weet niet wat jij op het moment voert? :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:22

Ik heb opgebouwd met 1/4 dosis, dan 1/2, dan 3/4 en dan volle dosis. Periode van steeds 3-4 dagen hetzelfde en dan verhogen. Mijne eet het ook niet zo op. Ik met het door nutrimash slobber van vitalbix.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:25

Mixen met Slobber

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:26

xGin schreef:
Ik heb het gewoon van moment op moment gevoerd, maar dan voerde ik wel al een vitaminebrok voordat ik met de oerbalans begon. Ik weet niet wat jij op het moment voert? :)

Voer pavo condition. Heb nu een klein beetje gegeven, en blijf dat geven tot dat ie et zelf gaat eten. Heb em nu moeten helpen hahaha.

Misschien komt et ook omdat ie een box is op geschoven en hij z'n buurvrouw een beetje eng vind hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:27

Secretly schreef:
Mixen met Slobber

Heb net gevraagd voor een manier, zonder dat ik slobber etc hoef te kopen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:39

Marije_1997 schreef:
Ik heb net wat door z'n brokken gedaan. Hij vond et niet te pruimen. Normaal duikt ie de voerbak in. Nou ho maar. Uit eindelijk op het hooi gelegd, toen at ie het wel.

Iemand enig idee hoe hij het wel gaat eten zonder dat ik slobber/muslie hoef te maken en halen? Geef em pavo condition trouwens.

Ik wil ook niet dat ie z'n brok niet meer eet namelijk.

Op het hooi leggen is niet echt handig, daar valt het zo vanaf. Gewoon over het voer in de bak doen hij begint er vanzelf wel aan. De mijne krijg samen met de muesli ook een paar handjes lucerne. Daar rommel ik het wat doorheen. Ze heeft het trouwens vanaf de eerste dag goed gegeten. Ik heb het niet echt opgebouwd.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:47

Marije_1997 schreef:
Marie111 schreef:

Poeder. Dit vind ik persoonlijk net wat fijner als brok, omdat ik dus ook al pavo condition voer en daar doet ie het wel goed op.

Maar het is geen brok als vervanger van je krachtvoer, het is alleen de vorm. De dosering is hetzelfde als voor het poeder. Je kunt de brokjes dus mengen door het krachtvoer. Ik heb dat liever dan poeder, dat ruikt meestal sterker en alle voer gaat er naar ruiken. Brokjes geven minder geur af en gaan vaak zó met het krachtvoer naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:57

Kendra schreef:
Maar het is geen brok als vervanger van je krachtvoer, het is alleen de vorm. De dosering is hetzelfde als voor het poeder. Je kunt de brokjes dus mengen door het krachtvoer. Ik heb dat liever dan poeder, dat ruikt meestal sterker en alle voer gaat er naar ruiken. Brokjes geven minder geur af en gaan vaak zó met het krachtvoer naar binnen.

Nee dat weet ik haha, maar doe toch liever poeder. Vond het trouwens niet eens heel sterk ruiken. Pavo condition ruikt volgens mij redelijk het zelfde. Misschien vind ie het ook wel gewoon gek. Dat vond ie eerst ook van snoepjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:05

Zou t trouwens niet jaarrond voeren..
Ivm de kruiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:07

Anoniem schreef:
Ivm de kruiden

Ik ga het denk ik alleen in de winter maanden doen. Maar ik weet nog niet hoe hij in de zomer is. Voor nu hou ik het op de wintermaanden dus november tot maart? Even kijken hoe het mij en hem bevalt. Als hij volgende week het nog met lange tanden eet ga ik het weggeven/verkopen. Datga ik hem niet aan doen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:56

Marije_1997 schreef:
Anoniem schreef:
Ivm de kruiden

Ik ga het denk ik alleen in de winter maanden doen. Maar ik weet nog niet hoe hij in de zomer is. Voor nu hou ik het op de wintermaanden dus november tot maart? Even kijken hoe het mij en hem bevalt. Als hij volgende week het nog met lange tanden eet ga ik het weggeven/verkopen. Datga ik hem niet aan doen.

dan hou ik me aanbevolen