Hengst castreren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EvaArt

Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 21:21

Één vriendin van mij wilt een hengstje aanschaffen die is nu bijna 4 jaar ze is er helemaal verliefd op maar wil een groot paard voor de sport. Dit dier is helaas nog geen 1m60. De verkopers zeggen dat als ze hem laat Casteren hij waarschijnlijk wel 10 cm zou groeien. Dit lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Maar misschien heb ik hier in niet genoeg kennis... Dus voor ze hem laat castreren daar wou ik dit even navragen. Hij hoeft niet perse hengst te blijven maar als hij toch niet meer groeit ze hem misschien beter wat als hengst laat uitzwaren nog voor ze hem castreerde.
Nu wou ik even na vraag doen of mijn advies wel zo goed was? Aangezien ik dit zelf ook niet kan onderbouwen nog ontkennen.

Groetjes eva

Jessix

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:25

Als je een groot paard wil dan kun je het beste een groot paard kopen.
Heel flauw natuurlijk, maar alleen dan weet je wat je hebt. Je weet nooit wat je krijgt. Sommige paarden gaan als ruin nog een beetje de hoogte in, maar ook niet allemaal. En of dat ook 10 cm is... Een hengst gaat inderdaad eerder de breedte in waar een ruin eerder de hoogte in zou gaan.

Ik heb inmiddels zoveel mensen om me heen gezien die een paard hebben gekocht in de hoop dat deze nog wel zou groeien. En dat is gewoon lang niet altijd het geval. Ja, een paar cm..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:28

10 cm daar zou ik niet van uit gaan.

Hoe groot is je vriendin?

Ik ben 1.80 en heb een grovere ruin (hengst achtig gebouwd zeg maar) van 1.62 en dat gaat eigenlijk prima

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 21:30

friesam schreef:
10 cm daar zou ik niet van uit gaan.

Hoe groot is je vriendin?

Ik ben 1.80 en heb een grovere ruin (hengst achtig gebouwd zeg maar) van 1.62 en dat gaat eigenlijk prima

Ghoh zou het niet exact kunnen zeggen maar zal wel zeker eind in de meter 70 zitten.
Ik heb zelf een pony van 1m35, ben 1m65 en 46kg voor het beeld misschien net iets te groot maar vind het ook zeker nog netjes staan.
Is maar wat je zelf wilt denk ik. Vind zelf dat als hij voor de rest alle boxjes aan tikt het geen probleem hoeft te zijn.
Ik zou gewoon niet willen dat de verkopers haar in het zak proberen te zetten.. Is toch altijd riskante zaken een paard kopen en eerlijkheid over alles vind ik toch belangrijk.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:35

Die van mij was even oud toen ie werd gecastreerd (wel een fjord overigens) en vrij klein. Had ook de hoop dat ie nog de lucht in zou schieten, maar is volgens mij geen cm meer gegroeid en dus klein gebleven. Er valt gewoon niks over te zeggen. Je kan geluk hebben of niet. Dus heel flauw ga ik met het advies mee van Jessix: als ze een grote wil kan ze die beter zo kopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:35

Benen zijn al bij de geboorte vrijwel op lengte, meet afstand elleboog kogel en doe die x2 voor eindstokmaat.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:46

Ligt eraan of de groeischijven al dicht zijn. Als die dicht zijn dan zal het castreren weinig uitmaken, maar als die nog open zijn kan die zeker nog wel groeien.

Alleen nu 4 jaar oud en dan nog 10cm groeien? Ik betwijfel het. Wordt die dit jaar vijf of vier? En is er al mee gewerkt of nog geheel groen? En afstamming?

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 21:56

mavantos schreef:
Ligt eraan of de groeischijven al dicht zijn. Als die dicht zijn dan zal het castreren weinig uitmaken, maar als die nog open zijn kan die zeker nog wel groeien.

Alleen nu 4 jaar oud en dan nog 10cm groeien? Ik betwijfel het. Wordt die dit jaar vijf of vier? En is er al mee gewerkt of nog geheel groen? En afstamming?

Hij word 4 dit jaar. En is wel zadelmak maar nog niet doorgereden.

Heeft wel al meermaals met ruiter gereden maar nog niet echt verder op niveau ingereden

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:00

Ik betwijfel het.
Zal zeker geen 10cm zijn. Misschien 5, als het even meezit...

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:02

Ik zou het niet doen. Als ze een groot paard wilt zou ik direct een grote kopen.. En geen risico nemen dat ie toch te klein blijft nu, 10cm groeien zal ik zeker niet vanuit gaan..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:36

10cm? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, er bestaan voorbeelden, maar ik zou er nooit vanuit gaan. Voor het zelfde geldt groeit hij maar een paar cm of helemaal niet meer. Je kan indd meten of hij nog groeit, maar meeste zekerheid heb je als je gewoon een groter paard koopt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:03

EvaArt schreef:
mavantos schreef:

Hij word 4 dit jaar. En is wel zadelmak maar nog niet doorgereden.

Heeft wel al meermaals met ruiter gereden maar nog niet echt verder op niveau ingereden

En wat voor bloed? Je kan ook even kijken hoe groot de ouders/voorouders zijn.

Best kans dat als je castreert dat die nog wel 5cm groeit. Alleen 10cm is wel echt heel veel hoor.

En heel eerlijk? Als je zeker een grote wil moet je echt een grotere kopen. Je hebt ook kans dat die 161cm wordt...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:51

Lijkt me, gemiddeld gezien, wat overdreven. Misschien enkele cm's tot een cm of 5. Zou de gok niet wagen, of ze moet het dier zo leuk vinden (en niet al te zwaar zijn) dat ze de stokmaat voor lief neemt.