Wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

November108

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 10:47

Beste bokkers,

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Ik ben met mijn bijna 17-jarige paard enkele weken terug naar de kliniek gegaan omdat ze heel stijf liep. Foto's en echo's gedaan. Diagnose was spat in de achterbenen, artrose in de heupen en haar tussenwervelschijf was beschadigd, de spieren daaromheen zaten helemaal vast. Rug en SI gewricht waren nog helemaal goed. Het linkervoorbeen viel ook in negatieve zin op, maar de dierenarts verwachtte dat ze rechtsachter het meeste last had van haar been, dus de behandeling daarop gestart. We hebben ook direct mesotherapie gegeven en voor 6 weken buut meegekregen voor een 'reset'. De dierenarts dacht namelijk dat ze de artose al langer had, dat dit voor stijfheid zorgde, maar in combinatie met de tussenwervelschijf en vaste spieren het zich uitte in een erg moeilijk lopend paard. Door de buut zouden we weer alle rugspieren lekker los moeten krijgen zonder dat we daarvoor door de pijn heen moesten. Ook de osteopaat is geweest en heeft haar los gemaakt.

Na 6 weken was het klaar met de buut, natuurlijk hebben we rustig afgebouwd, van 2 zakjes naar 1 zakje en afgesloten met een half zakje. Ze deed het super en had weer zin in het rijden. Haar rug is inmiddels met 200% verbeterd, maar na 5 dagen zonder buut liep ze alweer zeer matig. Extreem stijf in de achterbenen en linksvoor onregelmatig. Weer contact gehad met de dierenarts, en hij raadde aan om haar weer op een half zakje buut te zetten en een natuurlijk pijnstillend supplement op te gaan bouwen (met o.a. duivelsklauw erin). Als dat is opgebouwd de buut weer afbouwen. Zo gezegd zo gedaan, daar zijn we nu voor de tweede dag mee bezig. Supplement zonder duivelsklauw heb ik overigens ook geprobeerd maar hier had ze geen baat bij.

Mijn hoop is natuurlijk dat ze het op dit supplement super gaat doen en dat ze nog wat jaren mee kan. Maar het negatieve stemmetje in mijn hoofd kan ik niet uit krijgen. Wat als ze het er niet goed op doet? Hele leven op een half zakje buut? Of in ieder geval tot het voorjaar, want met kou en vocht heeft ze sowieso al veel moeite? Is dat wel eerlijk naar het paard toe? Heeft ze dan geen pijn?

Om nog even voorop te stellen: het rijden hoeft absoluut niet van mij en dat is niet de reden geweest om de behandeling te starten. Maar advies was om juist te blijven bewegen en galop is goed voor de spieren rondom de tussenwervelschijf. Ik zie ook dat het voor die regio echt goed is geweest om daar gericht op te trainen met ondersteuning van de osteo. Ik zie ook dat ze na beweging (longeren of rijden) soepeler loopt dus mijn angst is als ik niks doe dat ze alleen stijver gaat worden.

Wat is nou eigenlijk mijn doel met dit topic... Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen mocht de natuurlijke pijnstiller niet werken. Ik ben eigenlijk op dit moment alleen nog maar verdrietig bij mijn paard, omdat ik zo erg met de vraag zit waar ik goed aan doe en wanneer ik moet besluiten dat het genoeg is geweest, maar misschien is dit nu nog wel te vroeg?

Alvast bedankt voor het lezen van het hele verhaal.

Duhelo

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:59

Dat is natuurlijk een moeilijk "onderwerp".
Ik zelf ben er niet voor om een paard pijnstiller te geven om toch maar nog te kunnen rijden, dat vooropgesteld.
Een paard op een half zakje buut en zo pijnvrij in de weide te zetten vind ik weer een ander verhaal, je weet dan ook dat je op geleende tijd bezig bent en het paard vroeg of laat kapot gaat door de buut. Maar je kan wel enige tijd pijnvrije tijd geven voor het zo ver is.

En dan heb je alle tussengevallen, de paarden die eigenlijk zouden moeten getraind worden om pijnvrij te zijn, maar daarvoor in periodes (bv de winter) te pijnlijk zijn om te kunnen trainen. Dan zit je in een situatie dat je wel moet werken met een paard onder pijnstillers.

Mij lijkt het belangrijkste dat het paard pijnvrij is, of dit nu dmv training, of een zakje pijnstiller is maakt imo niet uit. Zolang je bij bijkomende problemen (bv chronische maagzweren door de buut ) sterk genoeg bent om dan een eerlijke keuze te maken, lijkt mij dat geen probleem.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:06

Hoe snel heb je afgebouwd?
Ik heb de mijne ook eens wat vlot afgebouwd maar op advies van de dierenarts ben ik toen heeeel langzaam gaan afbouwen (meerdere dagen of een week de lagere dosering voor ik nog verder ging afbouwen) dat ging toen beter

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:19

Ja ik vind het eigenlijk heel logisch klinken . Er zijn meerdere dingen geconstateerd . Je hebt eerst de meest pijnlijke dingen opgelost . En nu die weg zijn . Uiten de andere problemen zich pas . Die problemen zaten er al ze zijn al vast gesteld maar je merrie probeerde wat het meest pijnlijk was te ontlasten .

Verwachten dat ze weer goed zou zijn nadat je de grootste problemen opgelost had is dan natuurlijk niet reeel . Je hebt er geen nieuwe problemen bij gekregen . Je bent nu pas halverwege in het revalideren / goed krijgen van je paard .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:36

Als mens met al zo'n 35 jaar artrose: met natuurlijke middelen kun je veel bereiken (ik ben pijnvrij zonder middelen die slecht zijn voor de maag).

Beweging is wel belangrijk, zij het lang instappen en de eerste 20 minuten moet je er met kou, regen en mist liever naast lopen.

Na die 20 minuten is de synovia warm, stevig en dun - en kan het het kraakbeen gaan voeden.
Het is dus belangrijk om in principe elke dag in dit voedingsstadium te komen.

In principe - met goed management, contact met da, osteopaath etc - zie ik ook 's winters veel redenen om wel te rijden en nauwelijks redenen om niet te rijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:44

Ik denk dat je daar weinig over kan zeggen als buitenstaander. Het ene paard is de ander niet. Het is voor jou toch een kwestie van uitproberen met de juiste begeleiding van osteo of fysio. Sommige paarden hebben baat bij rijden, andere bij wat grondwerk en 24/7 op de wei. De een kan zonder pijnstillers, de andere niet, en alles daar tussen in.

Voor nu zou ik kiezen voor pijnstillers en samen met de fysio een plan op stellen voor beweging onbelast.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:16

Ik ben op t moment bij mijne ook bezig met revalideren. Maandag weer een contole op de agenda staan.
Dat, wat als, moet je zoveel mogelijk uit je hoofd proberen te zetten en wat soms erg moeilijk is, positief blijven. Je kunt positief blijven en toch realistisch zijn.
Voor mij was dit ook enorm moeilijk want zodra tie maar zn neus op trekt, ben ik al bang dat tie pijn heeft, maar te snel zijn met conclusies maken is ook niet goed.
Ieder paard is anders, en vergt daardoor een andere aanpak. Het is nog niet mogelijk om in te schatten wat je "moet" gaan doen.
Waar mijn paard trouwens goed los van blijft, en waar duivelsklauw is zit is Audevard Ekyflex Mobility. Dit geef ik wel tesamen met een glucosamine supplement voor zn gewrichten. Ekyflex werkt in op de spieren, maar heeft toch ook duivelsklauw wat voor de gewrichten ook weer lekker uit komt.
Gewoon realistisch blijven en vooral niet op de zaken vooruit lopen. Dat veroorzaakt alleen maar meer stress, waardoor je minder geniet van je paard.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 14:49

Ik ga proberen op iedereen te reageren! Bedankt voor alle reacties, ik waardeer het enorm om jullie kijk hierop te horen.

Rambogirl schreef:
Ik ben op t moment bij mijne ook bezig met revalideren. Maandag weer een contole op de agenda staan.
Dat, wat als, moet je zoveel mogelijk uit je hoofd proberen te zetten en wat soms erg moeilijk is, positief blijven. Je kunt positief blijven en toch realistisch zijn.
Voor mij was dit ook enorm moeilijk want zodra tie maar zn neus op trekt, ben ik al bang dat tie pijn heeft, maar te snel zijn met conclusies maken is ook niet goed.
Ieder paard is anders, en vergt daardoor een andere aanpak. Het is nog niet mogelijk om in te schatten wat je "moet" gaan doen.
Waar mijn paard trouwens goed los van blijft, en waar duivelsklauw is zit is Audevard Ekyflex Mobility. Dit geef ik wel tesamen met een glucosamine supplement voor zn gewrichten. Ekyflex werkt in op de spieren, maar heeft toch ook duivelsklauw wat voor de gewrichten ook weer lekker uit komt.
Gewoon realistisch blijven en vooral niet op de zaken vooruit lopen. Dat veroorzaakt alleen maar meer stress, waardoor je minder geniet van je paard.

Ik denk dat je hier inderdaad wel de spijker op zijn kop slaat, ik ben in mijn hoofd idd alleen maar bezig met de "wat als" vraag. Mijn vriend is super positief ingesteld en zegt hetzelfde als jij, maar idd, als ze 1x chagrijnig naar mij kijkt ben ik al bang dat ze pijn heeft. Ik ben gewoon bang dat ik haar te lang laat lopen voor mijn eigen 'plezier' terwijl ze pijn zou hebben, ik wil het gewoon goed doen... Ze krijgt overigens nu ook idd iets van Audevard, maar de naam ben ik even kwijt. Maar dan denk ik dus al: "Wat als dit niet werkt? Wat ga ik dan proberen? Hou ik haar dan haar hele leven nog op de buut om te kunnen rijden/bewegen (want anders gaat het helemaal niet)? Maar wat dan als ze pijnlijke maagzweren krijgt? Laat ik het zover komen? Of laat ik het ophouden als buut de enige oplossing is?"
Nouja, een kort beeld van wat er zich in mijn hoofd afspeelt dus :+. Maar top advies, ik moet inderdaad wat positiever gaan denken, ook om het voor mezelf leuk te houden.

@Duhelo ik herken mij ontzettend in je mening. Het rijden is voor mij ook helemaal geen must, ik geniet juist ook van alles er omheen en gaf haar hiervoor ook niet elke dag beweging maar deed juist veel 'leuke' dingen. Maar dat doe ik nu wel hoor, omdat het het beste voor haar is. Ik zit wel met de vraag of ik haar op de buut op pensioen wil. Ik ben bang dat het dan inderdaad tot maagzweren oid gaat leiden en dat ze dan alsnog pijnlijk tot haar einde komt... Ik wil gewoon niet dat ze pijn heeft maar haar natuurlijk ook het liefst zo lang mogelijk bij me houden :( Wanneer dat moment er dan is, dat vind ik zo moeilijk. En ik besef mij ook wel dat niemand hier daarop antwoord kan geven, maar ik vind jullie adviezen en meningen wel heel fijn om in overweging mee te nemen.

@Polly ik heb heel langzaam afgebouwd, 2 weken 2 zakjes per dag, 2 weken 1 zakje per dag, 2 weken half zakje per dag. Tussen het afbouwen door ging het super, merkte ik eigenlijk niet dat ze op minder stond zeg maar. Totdat we dus echt van een half naar 0 gingen. Nu zit ik weer op een half zakje en 1 maatschep van de Audevard per dag, ik zit nog even te kijken hoe ik dat het makkelijkst af ga bouwen en tegelijkertijd de Audevard opbouwen.

@Absolem je hebt absoluut gelijk hoor, maar zelf ben ik bang dat ze niet meer "goed" zal worden zonder (natuurlijke) pijnstilling. Ik verwacht ook niet meer dat ze goed word, zoals de dierenarts mij zei is ze gewoon stuk. En mijn doel is om haar geen pijn te laten leiden.

@Janneke2 de natuurlijke middelen gaan we ook zeker proberen hoor! Ik wil er alles aan doen om haar leven pijnvrij te maken en ik ben ook van mening dat daar idd beweging voor nodig is. Goed advies wat je geeft over 20 minuten instappen, ik ga het meenemen. Goed management en contact met deskundigen is er zeker.

@Jessix ja dat is ook zeker zo, door een schermpje is ook moeilijk te kijken. Mijn ei kwijt kunnen hier en meningen/verhalen/ideeën van jullie horen vind ik gewoon heel fijn. Beweging krijgt ze in overleg met dierenarts en osteopaat aan de longe en onder het zadel op dit moment.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:50

Is ook zeker goed hoor, de meningen en ervaringen van een ander. Snap ik helemaal!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:16

Bij artrose is stilstaan funest, dus ik zou haar zo lang mogelijk in beweging proberen te houden. De combinatie Glucosamine, MSM en Duivelsklauw is erg fijn bij artrose. De bute kun je max een jaar geven voordat het de maag aantast.

Ik zou het (de bute) zsm afbouwen, mocht de duivelsklauw niet helpen tegen de pijn dan zou je ook nog eens ascal kunnen proberen. Maar ook hier moet je af en toe even mee stoppen. Het zijn allemaal lapmiddelen en op een gegeven moment is het "op" natuurlijk. Maar met goed management is er hopelijk nog wel een weg mee te vinden.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 20:35

Elisa2 schreef:
Bij artrose is stilstaan funest, dus ik zou haar zo lang mogelijk in beweging proberen te houden. De combinatie Glucosamine, MSM en Duivelsklauw is erg fijn bij artrose. De bute kun je max een jaar geven voordat het de maag aantast.

Ik zou het (de bute) zsm afbouwen, mocht de duivelsklauw niet helpen tegen de pijn dan zou je ook nog eens ascal kunnen proberen. Maar ook hier moet je af en toe even mee stoppen. Het zijn allemaal lapmiddelen en op een gegeven moment is het "op" natuurlijk. Maar met goed management is er hopelijk nog wel een weg mee te vinden.

Van ascal nog nooit gehoord, bedankt voor de tip, ik ga er naar kijken! Wist niet dat buut nog zolang gegeven kon worden zonder aantasting, maakte me nu al flink zorgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:04

Ascal is een andere commerciële naam voor asperine (acetylsalisylzuur).
Mogelijk met een ander werkingsmechanisme dan buut, maar niet echt goed voor de maag.

Verder schijnen er mensen te zijn die hun paard gember en geelwortel geven: ook dat zijn helpende kruiden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:20

November108 schreef:
Beste bokkers,

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Ik ben met mijn bijna 17-jarige paard enkele weken terug naar de kliniek gegaan omdat ze heel stijf liep. Foto's en echo's gedaan. Diagnose was spat in de achterbenen, artrose in de heupen en haar tussenwervelschijf was beschadigd, de spieren daaromheen zaten helemaal vast. Rug en SI gewricht waren nog helemaal goed. Het linkervoorbeen viel ook in negatieve zin op, maar de dierenarts verwachtte dat ze rechtsachter het meeste last had van haar been, dus de behandeling daarop gestart. We hebben ook direct mesotherapie gegeven en voor 6 weken buut meegekregen voor een 'reset'. De dierenarts dacht namelijk dat ze de artose al langer had, dat dit voor stijfheid zorgde, maar in combinatie met de tussenwervelschijf en vaste spieren het zich uitte in een erg moeilijk lopend paard. Door de buut zouden we weer alle rugspieren lekker los moeten krijgen zonder dat we daarvoor door de pijn heen moesten. Ook de osteopaat is geweest en heeft haar los gemaakt.

Na 6 weken was het klaar met de buut, natuurlijk hebben we rustig afgebouwd, van 2 zakjes naar 1 zakje en afgesloten met een half zakje. Ze deed het super en had weer zin in het rijden. Haar rug is inmiddels met 200% verbeterd, maar na 5 dagen zonder buut liep ze alweer zeer matig. Extreem stijf in de achterbenen en linksvoor onregelmatig. Weer contact gehad met de dierenarts, en hij raadde aan om haar weer op een half zakje buut te zetten en een natuurlijk pijnstillend supplement op te gaan bouwen (met o.a. duivelsklauw erin). Als dat is opgebouwd de buut weer afbouwen. Zo gezegd zo gedaan, daar zijn we nu voor de tweede dag mee bezig. Supplement zonder duivelsklauw heb ik overigens ook geprobeerd maar hier had ze geen baat bij.

Mijn hoop is natuurlijk dat ze het op dit supplement super gaat doen en dat ze nog wat jaren mee kan. Maar het negatieve stemmetje in mijn hoofd kan ik niet uit krijgen. Wat als ze het er niet goed op doet? Hele leven op een half zakje buut? Of in ieder geval tot het voorjaar, want met kou en vocht heeft ze sowieso al veel moeite? Is dat wel eerlijk naar het paard toe? Heeft ze dan geen pijn?

Om nog even voorop te stellen: het rijden hoeft absoluut niet van mij en dat is niet de reden geweest om de behandeling te starten. Maar advies was om juist te blijven bewegen en galop is goed voor de spieren rondom de tussenwervelschijf. Ik zie ook dat het voor die regio echt goed is geweest om daar gericht op te trainen met ondersteuning van de osteo. Ik zie ook dat ze na beweging (longeren of rijden) soepeler loopt dus mijn angst is als ik niks doe dat ze alleen stijver gaat worden.

Wat is nou eigenlijk mijn doel met dit topic... Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen mocht de natuurlijke pijnstiller niet werken. Ik ben eigenlijk op dit moment alleen nog maar verdrietig bij mijn paard, omdat ik zo erg met de vraag zit waar ik goed aan doe en wanneer ik moet besluiten dat het genoeg is geweest, maar misschien is dit nu nog wel te vroeg?

Alvast bedankt voor het lezen van het hele verhaal.

Logisch dat er de laatste tijd heel veel op je afgekomen is met zulke diagnoses. Maar ik heb toch een paar vragen voor je.
Weet je welke tussenwervelschijf aangedaan is?
Dit is een goed en duidelijk artikel over wervels en alles wat ermee samenhangt: https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aa ... an-de-rug/ .
Weet je dat spat ook een vorm van artrose is?
Is er buiten de mesotherapie nog iets anders aan behandeling door de DA gedaan? Iets aan de spat bijvoorbeeld?
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... k-precies/ . Dit is wel een duidelijk en uitgebreid artikel over spat. Misschien kan je daar nog iets uithalen wat toe te passen is om de spat draaglijker te maken.

Ik wens je sowieso veel sterkte toe hoor, zo'n diagnose is niet niks en ik duim voor je dat je paard weer pijnvrij te krijgen is en dat haar leven nog paardwaardig kan zijn!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 09:49

@Jet wat een nuttige artikelen, dankje! Ik ga het eens allemaal bekijken. Mbt tot het behandelen van de spat hebben we alleen inspuiten besproken en ook besloten om dat niet te doen... Aangezien de dierenarts verwacht dat dat maar voor korte tijd verlichting gaat geven en het dan een beetje een gebed zonder end wordt zeg maar. Maar ik ga eens lezen wat er allemaal in het artikel staat! De tussenwervelschijf is benoemd maar in de stroom van info ben ik die een beetje kwijt...

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:13

T is moeilijk om niet te ver vooruit te lopen. Tevens kan je dus nog niet zeggen van; "ik ga tot daar en niet verder". Puur omdat je niet weet hoe je paard zich gaat houden.
Mijne moest ook een tijdje wennen voordat ik werking van de duivelsklauw merkte. Mijne had ik daarvoor al wel volledig afgebouwd van de bute.
Gewoon lekker veel bezig blijven ermee. Wij mogen nu een half uurtje stappen onder het zadel, en merk dat tie daar al zo van op leeft. Op dat moment kan ik gewoon echt weer genieten van m en zit ik in mn hoofd niet met die vraag van: "Wat als?".
Stilzetten zou ik niet doen. Tenzij ze minimaal halve dagen buiten staat en een hele ruime stal ter beschikking heeft voor 's nachts.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:17

Janneke2 schreef:
Ascal is een andere commerciële naam voor asperine (acetylsalisylzuur).
Mogelijk met een ander werkingsmechanisme dan buut, maar niet echt goed voor de maag.

Verder schijnen er mensen te zijn die hun paard gember en geelwortel geven: ook dat zijn helpende kruiden.

Klopt ook Ascal kun je niet continu door blijven geven, met de duivelsklauw moet je eigenlijk ook om de zoveel tijd even stoppen. Het nadeel van al die middelen is dat het allemaal wel ergens schadelijk is bij continu gebruik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:53

Maar in welke mate is schadelijkheid een groot probleem als het anders nu al einde verhaal is?

Ik ben van mening dat als je een paard met supplementen / natuurlijk pijnstiller / regulier pijnstiller een pijnvrij en paardwaardig leven kan bieden, en je dat zelf ook wil (ivm extra moeite en kosten, die niet altijd te onderschatten zijn), je dat gewoon kan doen.
Enige waar je moet mee rekening houden is dat je al in geleende tijd bezig bent en dat het vroeg of laat tot een einde komt (door bijwerkingen van de medicijnen.)
Maar als je dat weet kan je er wel op anticiperen en inhaken vooraleer het een echt probleem wordt, enerzijds door eventuele medicijnen, of door het dier te laten inslapen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 12:29

Rambogirl schreef:
T is moeilijk om niet te ver vooruit te lopen. Tevens kan je dus nog niet zeggen van; "ik ga tot daar en niet verder". Puur omdat je niet weet hoe je paard zich gaat houden.
Mijne moest ook een tijdje wennen voordat ik werking van de duivelsklauw merkte. Mijne had ik daarvoor al wel volledig afgebouwd van de bute.
Gewoon lekker veel bezig blijven ermee. Wij mogen nu een half uurtje stappen onder het zadel, en merk dat tie daar al zo van op leeft. Op dat moment kan ik gewoon echt weer genieten van m en zit ik in mn hoofd niet met die vraag van: "Wat als?".
Stilzetten zou ik niet doen. Tenzij ze minimaal halve dagen buiten staat en een hele ruime stal ter beschikking heeft voor 's nachts.

Dat vind ik idd ook het lastigste, niet te ver vooruit lopen. Dat genieten lukt mij nu ook niet zo. Maar ik moet dat "wat als" toch echt gaan proberen los te laten :j
Heb je enig idee hoelang het duurde voordat je effect van de duivelsklauw merkte? Ik kan haar helaas niet afbouwen van de buut, dan loopt ze echt heel pijnlijk en wordt ze ook heel chagrijnig, dus dan heeft ze gewoon echt pijn. Vandaar dat ik nu de buut nog geef terwijl de duivelsklauw aan het opbouwen is, dan bouw ik de buut verder af en de duivelsklauw verder op.
Stilzetten zie ik ook niet als optie, ook in verband met de tussenwervelschijf is aangeraden om veel te galopperen en buigoefeningen te doen om de spieren daaromheen soepel te houden.

@Elisa2 en Janneke2, wellicht zou ik het dan af kunnen wisselen. Ik ga er in ieder geval eens naar kijken, wist niet dat duivelsklauw op lange termijn ook schadelijk was. Alle opties die jullie noemen ga ik iig bekijken!

Duhelo schreef:
Maar in welke mate is schadelijkheid een groot probleem als het anders nu al einde verhaal is?

Ik ben van mening dat als je een paard met supplementen / natuurlijk pijnstiller / regulier pijnstiller een pijnvrij en paardwaardig leven kan bieden, en je dat zelf ook wil (ivm extra moeite en kosten, die niet altijd te onderschatten zijn), je dat gewoon kan doen.
Enige waar je moet mee rekening houden is dat je al in geleende tijd bezig bent en dat het vroeg of laat tot een einde komt (door bijwerkingen van de medicijnen.)
Maar als je dat weet kan je er wel op anticiperen en inhaken vooraleer het een echt probleem wordt, enerzijds door eventuele medicijnen, of door het dier te laten inslapen.

Goede vraag Duhelo en dat is een vraag waar ik zelf een beetje moeite mee heb om te beantwoorden. Ik ben bang dat ik het te ver laat komen uit eigenbelang, terwijl zij pijn heeft. Ik ben bang dat de bijwerkingen dan toch zo hevig worden dat ze weer ergens anders pijn gaat krijgen ofzo. Ook ben ik bang dat ze misschien alsnog pijn aan het verbergen is, wie weet is half zakje buut voldoende om het niet te tonen maar niet om de pijn weg te nemen. Maar helaas kan ze niet praten :(
Juist daarom vind ik het toch fijn om te horen dat jij dit bijvoorbeeld wel zou doen. Dan voel ik me iets meer alsof ik dus wel goed bezig ben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:36

Er zijn genoeg (oude) paarden die jaren lang op buut hebben geleefd hoor zonder bijwerkingen. Natuurlijk is het altijd beter om zo min mogelijk medicatie te geven. Maar goed, soms ontkom je er gewoon niet aan. Net als bij mensen, kijk willekeurige bijsluiter maar na, daar wordt je ook niet vrolijk van. Ook voor paarden kun je trouwens een maagbeschermer krijgen, mocht je dat willen.

Ik heb mijn oude artrose paard een paar keer een winter op buut gehad. Ik wilde zijn leven niet opgeven omdat hij last had van één been. In de lente kreeg hij dan weer een betere periode en dan redde hij het wel op glucosamine supplementen, vaak niet eens met duivelsklauw. Dus het is een beetje proberen en kijken naar je paard. Minder is altijd beter, maar doe wat nodig is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:45

@TS: mijn oude merrie staat wegens artrose al jaren op duivelsklauw in de winter. Ze kan nog prima uit de voeten, stapt ook rad, maar je ziet dat draven en galopperen niet meer favoriet zijn / pijnlijk zijn. Het ene been kan ze verder onderbrengen dan het ander waardoor ze sowieso niet regelmatig is.

Ik vraag mij soms ook af of ik het niet te ver laat komen (erg sterk paard dat niet veel toont), maar zolang ze vrolijk blijft binnenkomen voor haar bak voer, nog in een drafje wegraakt van de andere paarden en op de 15 minuten stapritjes nog staat te huppelen als een 2 jarige (omdat mevrouw dan plots niet rustig meer kan stappen : + ), gaan we door.
Imo merk je het wel als ze zelf niet meer willen en pas dan laat ik ze inslapen. (los uiteraard van koliek of een gebroken been oid, dat zijn acute trauma's die een heel ander verhaal zijn.)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 17:55

Jessix schreef:
Er zijn genoeg (oude) paarden die jaren lang op buut hebben geleefd hoor zonder bijwerkingen. Natuurlijk is het altijd beter om zo min mogelijk medicatie te geven. Maar goed, soms ontkom je er gewoon niet aan. Net als bij mensen, kijk willekeurige bijsluiter maar na, daar wordt je ook niet vrolijk van. Ook voor paarden kun je trouwens een maagbeschermer krijgen, mocht je dat willen.

Ik heb mijn oude artrose paard een paar keer een winter op buut gehad. Ik wilde zijn leven niet opgeven omdat hij last had van één been. In de lente kreeg hij dan weer een betere periode en dan redde hij het wel op glucosamine supplementen, vaak niet eens met duivelsklauw. Dus het is een beetje proberen en kijken naar je paard. Minder is altijd beter, maar doe wat nodig is.

Ik hoop dat mijn paard het vanaf de lente ook weer wat beter gaat doen! Ik tel de dagen al af haha. Met één been vind ik de situatie ook wel iets anders, mijne heeft last van drie benen, heupen en tussenwervelschijf. Al met al een beste optelsom...

Duhelo schreef:
@TS: mijn oude merrie staat wegens artrose al jaren op duivelsklauw in de winter. Ze kan nog prima uit de voeten, stapt ook rad, maar je ziet dat draven en galopperen niet meer favoriet zijn / pijnlijk zijn. Het ene been kan ze verder onderbrengen dan het ander waardoor ze sowieso niet regelmatig is.

Ik vraag mij soms ook af of ik het niet te ver laat komen (erg sterk paard dat niet veel toont), maar zolang ze vrolijk blijft binnenkomen voor haar bak voer, nog in een drafje wegraakt van de andere paarden en op de 15 minuten stapritjes nog staat te huppelen als een 2 jarige (omdat mevrouw dan plots niet rustig meer kan stappen : + ), gaan we door.
Imo merk je het wel als ze zelf niet meer willen en pas dan laat ik ze inslapen. (los uiteraard van koliek of een gebroken been oid, dat zijn acute trauma's die een heel ander verhaal zijn.)

Bedankt voor je ervaring. Konden ze maar praten hè? Ik vind het zo'n verantwoordelijkheid om te moeten beslissen wanneer het genoeg is, en ik wil het graag goed doen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:34

Besef dat het "geleende" tijd is en probeer die tijd zo comfortabel mogelijk te maken voor je paard met de pijnstilling die aan slaat. Dat het schadelijk is voor andere dingen, het zij zo.

Ik heb dit ook gedaan met mijn kwpn'er, die stond op duivelsklauw vanwege atrose/ HKO en EOTRH. Weleens geprobeerd af te bouwen maar dat was eigenlijk niet te doen, de klachten waren te erg. Dus door blijven geven en op een gegeven moment hielp de pijnstilling niet voldoende meer en wist ik genoeg.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 16:42

Nou we zijn een paar maanden verder en ze heeft het een tijdje goed gedaan op de duivelsklauw. Nu ze volledige dagen op de wei staat lijkt het alleen maar slechter te gaan. Wanneer ik haar in de avond uit stal haal is ze alleen nog maar stijf, rijden ging ook even goed en we hebben nog een paar mooie buitenritten mogen maken samen, maar dat gaat nu ook minder. In overleg met de DA gaan we haar proberen een pensioen te geven met 24/7 buiten. Daar gaat ze 2 weekjes weer op buut en daarna naar niks of terug op alleen supplement, dan kan ik het verschil ook goed merken. Als ze daarna toch verslechterd en weer slecht gaat lopen is het wel einde verhaal |(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:56

Ah sneu, maar ik begrijp het..helpt een beetje stappen aan de hand ook niet tegen de stijfheid/ artrose? of denk je dat ze juist slechter is geworden doordat ze meer beweegt op de wei?

Is ze nog vrolijk?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 20:46

Ik en de dierenarts denken dat het komt van de hele dag bewegen op de wei naar stil op stal in de nacht, het zou beter moeten zijn als ze non stop kan bewegen door de dag heen. Wandelen heeft wel zin maar ze komt op dit moment de bocht haast niet door :( ze is verder lief en vrolijk op dit moment, maar met rijden werd ze echt chagrijnig met draven. We gaan goed haar gedrag in de wei in de gaten houden om te kijken of ze pijn blijft aangeven...