Tips om mest dun te houden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lami

Tips om mest dun te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 19:10

Mijn paard heeft een ernstig koliek verleden. Nu ging het een jaar vrij goed maar sinds het weekend niet meer. Probleem is dat haar darmen niet goed werken en als de mest te vast wordt krijgt ze het er niet uit. De mest moet dus het liefst dun blijven. Nu is het een hele moeilijke eter sinds de problemen zijn begonnen. Ik kan dus van alles kopen maar veel wordt niet gegeten. Ms is ervoor bokt nog iemand met tips die ik evt nog kan proberen. Ze krijgt lijnzaad en lijnzaadolie maar eet dat niet of slecht. Verder voordroog, muesli en soms brok. Ik zie wel paarden die dunne mest hebben van rijke voordroog had de mijne dat maar :( Alvast bedankt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:21

Macrogol 4000 poeder? Heb je dit al besproken met je dierenarts?

En heb je al bietenpulp en senioren priores geprobeerd?

cupido1996

Re: Tips om mest dun te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:28

Zemelen?
Ik ben ermee gestopt omdat de mest er te dun van werd. Ik voerde een volle schep twee naald daags, gemengd met bietenpulp.
Nu dus enkel bietenpulp. Nu weer vast mest.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:41

Scheutje olie? Hoeft geen lijnzaad te zijn maar kan ook gewoon zonnebloem olie zijn. Misschien dat hij dat wel lust?

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:50

Mijn DA vertelde me dat lijnzaadolie niet echt heel laxerend werkt. Als je een olie wil met een echt laxerend effect, kan je beter gaan voor paraffine (wat je paard ook opgegeven krijgt als hij verstoppingskoliek krijgt).

Wat ik ook zou doen is kritisch kijken naar wat je nu voert. Ik begrijp dat je voordroog wil geven, omdat je het idee hebt dat dit beter 'glijdt' in de darmen, dat is natuurlijk ook zo. Maar voor een paard met darmproblemen is goed ruwvoer ontzettend belangrijk. Voor droog is niet oké voor het verteringsstelsel van een paard. Aangezien het om een gefermenteerd product gaat is eigenlijk helemaal niet zo goed voor de darmflora van je paard (het fermentatieproces hoort te gebeuren in je paard, en niet al daarvoor).

Ik zou dus toch overstappen op gewoon hooi, eventueel geweekt geven. En daarnaast zorgen voor een goede en gezonde aanvulling op het hooi. Je zou bijvoorbeeld een slobber bij kunnen geven, met daardoorheen de olie. Dat zorgt er ook voor dat het eten beter schuift in de darmen :)

Kan je paard naast het hooi/de voordroog ook grazen? Dat kan soms ook helpen, door het vocht in het gras...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:53

Drinkt ze genoeg? Hele dunne sloeber als ze dat lust is ook fijn als extra vocht voor de darmen..

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 21:19

Bedankt voor jullie reacties even van mijn kant: macrogol heb ik da gevraagd hoop morgen op antwoord Priores eet ze niet, ook gewone olie is een probleem. Ze krijgt verse biet in stukken. Een Slobber ben ff de naam kwijt, at ze een tijdje goed maar nu niet meer. Pavo 18+ gewoon en als slobber ging een tijdje maar ook niet meer. Van hooi, ook al is het rijk hooi, raakt ze meteen verstopt das geen optie. Gras is idd een oplossing maar nu in de winter is alles te nat. Als ik kan laat ik d'r aan de hand grazen. Helaas is er te weinig gras om een stukje te maaien en dan te voeren. Ik wil nog wel zemelen proberen maar de rij zakken wordt steeds langer. Ze drinkt wel goed. Iemand ervaring met snijmais? Maïsmeel als slobber eet ze niet.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:26

Onze hond op leeftijd met regelmatig te harde ontlasting heeft daar geen problemen meer mee sinds hij dagelijks fijn gemalen psyllium vezels over het voer krijgt. Maar dan moet er wel voldoende water bij gegeven/ gedronken worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:21

Is ze trouwens nu ook stijf in het bovenlijf? Buik en rug gaan vaak samen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:55

Ik zou toch wat olie proberen. Je kan gewoon een literfles olie bij de supermarkt halen. Rijstolie kan bijv ook.

Maar hoeveel beweegt ze? Beweging is echt van essentieel belang voor darmen.

Ik gaf iemand les waarvan haar paardje de hele dag op stal stond. Beestje kreeg veel muesli en als ze dan ging rijden, mestte het beestje echt om de 5 minuten.

Ik geef lijnzaad overigens gemalen. Dus koop een zak voor de vogels voor een paar euro en doe dat door een koffiemolentje. Kostte bij de lidl ook maar 15 euro.
Onze shet heeft weleens wat kramp/darm problemen en veearts zegt altijd dat je best flink wat mag geven bij dergelijke problemen.

Hoe is de mest die eruit komt? Als ik twijfel bij een paard, zoals laatst toen mijn nieuwe merrie er net was, haal ik de mest uit elkaar.
Je kan bijv paraffine geven, maar er moet nog steeds wel voeding opgenomen worden.

Zonder meer info zoals over haar maag, lijf, hoeveel beweging ze krijgt en wat je al gegeven hebt is het echt lastig te zeggen wat gaat helpen.
Toen met dat paard op bkt dat een stoma kreeg las ik toevallig ergens dat peren goed zijn voor darmen. Maar goed, als je niet exact weet wat het probleem is, kan het ook altijd precies tegenovergesteld werken.

Ik ben overigens zelf darmpatient, dus weet goed waar ik goed of slecht op reageer. Maar ik weet wat het probleem is en wat ik moet vermijden.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 01:05

Mijn (inmiddels overleden) merrie heeft een koliekoperatie gehad waarbij anderhalve meter darm verwijderd was. Van de kliniek moest ik sinds die operatie dagelijks paraffine olie bijvoeren. Dit is kleur-, geur- en smaakloos. :)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:49

Wortels!
Er zit veel vocht in, en maakt de mest zachter.
Ik kreeg de tip van de dierenarts om in de winter meer wortels te voederen, net voor de extra vocht opname en de plattere mest.
Wel voldoende wortels geven. Met een paar worteltjes per dag kom je er niet.
Ik geef gemakkelijk 4-5 kg per dag, verdeeld over 2-3 voederbeurten

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 09:49

Bedankt iedereen. De olie dosering is verhoogd. Zemelen met wortels en olie gaat nu goed. Verder kuil en ik probeer haar een tijdje aan de hand te laten grazen elke dag. Voor nu gaat het weer. Probleem is dat in het laatste stuk darm de peristaltiek niet goed is, dit is in Utrecht vastgesteld. Ze heeft een rectumscheur gehad en dat deel is littekenweefsel. De mest moet dus zacht blijven om doorgedrukt te kunnen worden

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:32

s_v schreef:
Ik zou dus toch overstappen op gewoon hooi, eventueel geweekt geven. En daarnaast zorgen voor een goede en gezonde aanvulling op het hooi. ..

Heb jij enig idee hoe gevaarlijk dit advies is???
Voor paarden waar de darmperistaltiek niet goed is, kan hooi funest zijn.
Weken helpt dan echt niet/niet voldoende.

Ben blij dat TS dit in ieder geval weet ( dat voor haar paard hooi een no-go is). Maar wees aub heel voorzichtig met dit soort adviezen!

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:03

Punz schreef:
s_v schreef:
Ik zou dus toch overstappen op gewoon hooi, eventueel geweekt geven. En daarnaast zorgen voor een goede en gezonde aanvulling op het hooi. ..

Heb jij enig idee hoe gevaarlijk dit advies is???
Voor paarden waar de darmperistaltiek niet goed is, kan hooi funest zijn.
Weken helpt dan echt niet/niet voldoende.

Ben blij dat TS dit in ieder geval weet ( dat voor haar paard hooi een no-go is). Maar wees aub heel voorzichtig met dit soort adviezen!

In de op staat 'dat de darmen niet goed werken' dat kan natuurlijk veel meer oorzaken hebben dan de peristaltiek van de darmen. Wat TS later inderdaad uitlegde, dan is hooi inderdaad geen verstandige keuze. Maar bv. door een sterk verstoorde darmflora kunnen de darmen ook minder gaan functioneren, en dan is voordroog net nefast...

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:14

Mijn pony heeft 7x verstopt gezeten. Kwam uiteindelijk door horzellarven.
Ik moet van de kliniek bonpard motility voeren, voer speciaal voor paarden die snel verstopt raken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:15

Mijn paard had traagwerkende darmen. Ik moest (advies dierenarts/voedingsdeskundige) toen dagelijks 100ml olie geven, bonpart mobility en fijn voordroog. Voordraag bevat meer water dan hooi en passeert de darmen dus makkelijker. Ik gaf daarbij ook nog een seniorenslobber (vloeibare ruwvoervervanger).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:11

Beweging is echt het allerbelangrijkste voor de darmfunctie. Ongeacht wat het probleem is, is stil staan, dus uren achtereen op stal echt niet goed voor de darmen. Jammer dat dit toch vaak overgeslagen wordt.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 15:00

superpony schreef:
Beweging is echt het allerbelangrijkste voor de darmfunctie. Ongeacht wat het probleem is, is stil staan, dus uren achtereen op stal echt niet goed voor de darmen. Jammer dat dit toch vaak overgeslagen wordt.

Je hebt gelijk hoor alleen is dat op de stal waar ik sta deze natte maanden een beetje lastig. Op de paddock staan ze maar wat te staan. Dus dan duurt het tot ik kom om haar te longeren.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 15:02

damian23 schreef:
Mijn paard had traagwerkende darmen. Ik moest (advies dierenarts/voedingsdeskundige) toen dagelijks 100ml olie geven, bonpart mobility en fijn voordroog. Voordraag bevat meer water dan hooi en passeert de darmen dus makkelijker. Ik gaf daarbij ook nog een seniorenslobber (vloeibare ruwvoervervanger).

Seniorenslobber lust ze niet helaas. Ik ga bonpard motility bestellen. Olie gaat gelukkig wel weer nu ze weer wat meer eet. Met wortels en een beetje brok.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:12

Ze moeten vaak ook even wennen aan senioren slobbers e.d
Geef haar de tijd. Vaak beginnen ze op gegeef moment wel te eten omdat ze geen andere keus hebben

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:30

Lami schreef:
superpony schreef:

Je hebt gelijk hoor alleen is dat op de stal waar ik sta deze natte maanden een beetje lastig. Op de paddock staan ze maar wat te staan. Dus dan duurt het tot ik kom om haar te longeren.

Maar dat is wel echt een dingetje dan.

Ik gaf iemand les waar het paard echt veel op stal stond. Zodra het ging bewegen, mestte het constant. Die had zoveel problemen......

Juist als een paard problemen heeft, moet je specifiek naar een oplossing voor jouw paard kijken. Met 1x daags longeren, breng je 1x daags de darmen op gang.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:03

Ik geef masters seniorenslobber. Er is geen paard die ik ken die dat niet lekker vindt. Het is een beetje zoetig en super smaakvol.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 09:49

damian23 schreef:
Ik geef masters seniorenslobber. Er is geen paard die ik ken die dat niet lekker vindt. Het is een beetje zoetig en super smaakvol.

Dan is er nu 1 :D . Heb bijna alle slobbers die ik kon krijgen geprobeerd. Vitalbix heeft ze uiteindelijk 1 zak van opgemaakt, de 2e staat nu weer te verotten. Pavo, subli, masters, cavalor, noem ze maar..... Maar alle voer (brok, muesli, slobbers) is een probleem sinds de problemen zijn ontstaan.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:31

beste Lami

je heb het in voorgaande als de vraag gesteld [ Snijmais heeft iemand daar ervaring mee]
als je op bokt kijkt naar het artikel KRACHTPATSERS daar zie een artikel over mijn paarden en daar mag je zelf over oordelen hoe die in conditie staan
die krijgen tweemaal daags een 3,5 liter emmertje snijmais uit de kuil en mijn paarden doen het er werelds goed op en nooit geen koliek
naast de mais krijgen ze hooi uit folie verpakt en twee maal daags een kilo brok van van kooten horse master 10 mm sportbrok
dat is een brok met heel veel natuur producten erin verwerkt en heel weinig E mulatoren
de meeste mensen op deze site zeggen met de beste bedoelingen natuurlijk hun eigen ervaringen maar dat is niet jou probleem
jij zoekt voor jou probleem een oplossing en die kun je alleen vinden als je dingen uit probeert en niet in een rondje gaan draaien met de zelfde artikelen want of je pavo ostien andere merk voeding geeft er zitten in allemaal de zelfde bestandaadelen
dus doorbreek de cirkel en ga anders voeren
als je wilt mag je mij ook prive benaderen via bokt of via krachtpatsers
ik wil je er graag mee helpen