Diarree door bietenpulp (of toch lijnzaadolie)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Diarree door bietenpulp (of toch lijnzaadolie)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 19:18

Mensen hier wiens paarden ook diarree kregen van bietenpulp of lijnzaadolie?

Op aanraden van de DA mijn rantsoen geleidelijk aan aan het aanpassen. Haar huidig rantsoen is als volgt:
- 2x per dag volle slowfeeders met hooi
- 300 gr Pavo Fibrenuggets
- 100 gr Pavo Speedibeet (opbouwen naar 300 gr/d is het doel)
- ca. 50 ml lijnzaadolie
- 4 schepjes Audevar Bo Yea Sacc

Ik heb dus slechts 100 gr bietenpulp gegeven en ca 50 ml lijnzaadolie toegevoegd. Verder is haar rantsoen hetzelfde gebleven. We vermoeden dat ze IBD heeft, dus vandaar de aanpassingen. Ze is in behandeling tegen diarree met pro- en prebiotica sinds 11 dagen (Audevar bo yea sacc). Aangezien het niet echt beter werd hebben we de dosis al verhoogd naar 4 schepjes per dag.. Bloedoz was normaal, buiten verhoogde nierwaarden dus mag ik geen extra eiwitten voeren. Ik wacht nog op Vit E waarden. Mestoz was negatief.

Ik weet dus eigenlijk niet goed meer wat doen. Haar mest is weer super waterig.. Terwijl bietenpulp, en dan vooral de pectine erin, juist bekend staat om water op te nemen. De lijnzaadolie geef ik als extra vet bron ivm ze schraal staat (en ik dus geen energie mag geven in de vorm van eiwitten). Ik weet dat lijnzaadolie ook laxerend kan werken, maar dit schijnt verwaarloosbaar te zijn. De DA had eigenlijk maïsolie aangeraden maar ik durf dat niet goed geven door de scheve omega 3/6 verhouding.

Uiteraard plan ik de dierenarts weer te contacteren indien het niet beter word.. Maar vrees dat die ook niet veel meer zal kunnen doen. Ik zit echt met mijn handen in het haar. Verder is ze gewoon alert, eet ze HEEL goed, etc.

Femke_Tweety

Re: Diarree door bietenpulp (of toch lijnzaadolie)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:19

Olie is wel een typische diarree veroorzaker.
Pulp veel minder.

Misschien een paar dagen 25 ml geven, en dan rustig per 5 ml omhoog?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:24

De olie misschien ook rustig opbouwen? Paar dagen 10 ml en dan iedere 4 of 5 dagen met 5 ml verhogen. Olie kan wel laxeren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:26

Ik zou de olie ook weglaten.
Mijn ouwe dame gaat ook niet goed op olie, wel op lijnzaadbrokken.
Ik bestel ze bij Makana.de

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:30

Mag ik vragen wat je voor ruwvoer geeft?
Als dit bemest is dan kan dat ook het probleem geven. Dan kan bietensoep het nog eens verergeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:32

Olie werkt juist zeer laxerend.
Als ik mijn paarden wat geef hebben ze gelijk diaree.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:34

Hoe heb je de voerverandering aangepakt? Plots van een voer over naar een ander, of geleidelijk aan? Dat kan ook nog weleens een verschil maken. Olie is natuurlijk altijd in beperkte mate laxerend, maar het laxerend effect van lijnzaadolie wordt eigenlijk nogal overschat...

Hoe ziet het ruwvoer van je paardje eruit? Daar zit nl ook een groot verschil in... Droog hooi, eventueel wat stro erbij zijn ook goed voor vastere mest. Van voor droog krijgen de mijne bv. ook natte mest (krijgen ze nu niet meer)...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:42

Bietenpulp is juist goed voor de darmen en wordt vaak aangeraden bij paarden met dunne mest.
Dan zal het eerder de olie zijn.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 20:05

Bedankt voor al de reacties al!

Ik vermoedde zelf ook wel al de lijnzaadolie. Mijn stomme kop heeft er niet over nagedacht om die ook op te bouwen, omdat dat zo weinig lijkt _-:( De bietenpulp dacht ik dus per 100 gr op te bouwen. Dus een week 100 gr, week erna 200 gr en week 3 dus 300 gr. Maar wellicht zijn dat ook te grote sprongen?

Aangezien ik een stil vermoeden had dat de 50 ml toch wel te veel van het goeie was (dat was de hoeveelheid maïsolie die mijn DA aanraadde) heb ik vanavond al wat minder gegeven. Ze krijgt trouwens droog, eerder stro-achtig hooi. Ze kreeg nu ook een tijdje gerstestro, maar ze laten het veelal liggen omdat ik het tussen het hooi meng.

Trouwens vergeten bij te zetten dat ze ook 100 gr Pavo Vital krijgt.

Ik vind het vooral bizar hoe heftig ze op het minste reageert. Mijn andere 3 paarden ook gewoon scheut olie gegeven, no problemo. En dat is leefstijdscategorie van ca 12 tem 27 jaar :o
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 31-12-19 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 20:07

Mijn "oudje" bouw ik bietenpulp eigenlijk niet op (krijgt hij als het kouder wordt).
Hij krijgt alleen diarree als ik hem olie geef.
Van lijnzaadbrokken krijgt hij dat niet, heb je ook maar heel weinig van nodig.

MaiNat

Ik heb een heel verhaal getypt over transfauneren bij diarree. De mijne is weer helemaal de oude! Ik hoop zo dat het zo blijft. Ik zal het topic even voor je opzoeken. Diarree is waardeloos. Bij die van mij eindigde het ook in koliek 4x

MaiNat

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 20:14

Voorheen gaf ik geëxtrudeerd lijnzaad. Maar ik dacht dat olie wellicht beter was voor haar. := (Ter vervanging dan van de Maïsolie die de DA aanraadde)

Over transfauneren heb ik ook al zeer goede zaken gelezen in wetenschappelijke artikels. Dat is zeker iets dat ik wil bespreken met de DA indien ze hiervoor open staan. Mijn merrie heeft een hele geschiedenis aan spijsverteringsproblemen. Acht jaar geleden stond ze met verstoppingskoliek in de kliniek. Sindsdien zeer gevoelig, maar sinds ik gestopt ben met granen te voeren wel veel minder snel koliek. Daar bovenop ook super snel slokdarmverstopping, dus alles moet in papvorm gevoerd worden (hooi gelukkig nog niet). Tanden zijn gewoon in orde. Ontworming dus ook normaliter (al raadde de DA aan om toch nog eens met moxidectine tegen bloedworm te ontwormen, maar daar wou ik eigenlijk wat mee wachten tot haar darmen terug rustiger waren en aangezien noch het bloed noch het mestoz een worminfectie aangaf..)

De Pavo Guthealth zag ik ook al staan idd. Maar die bevat 12% EW.. Ik mocht van de DA geen Hippalgo Body Builder meer geven ivm die ca 15% EW bevat. Dan lijkt de Guthealth mij ook niet ideaal. ;(

Om te weten of ze werkelijk IBD heeft zou ik een Orale Glucose Tolerantie Test moeten laten uitvoeren. Maar dat zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd.. Het is best ingrijpend allemaal. Ze moet dan een hele dag uitvasten en op stal staan (wat ze totaal niet gewend is) op een vreemde locatie. Ze is zo gevoelig aan stress ed dat ik dat gewoon niet aandurf := En uiteindelijk is de behandeling het voederbeleid aanpassen naar zo laag mogelijk suikers en een goede energiebron (wat ik nu dus al doe) en evt. cortisone (maar daar ben ik ook niet zo fan van :o )