Luchtwegproblemen; paard juist wel/ niet scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Luchtwegproblemen; paard juist wel/ niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 12:57

Mijn merrie heeft snel last van haar luchtwegen.

Ze krijgt gestoomd hooi, staat 24/7 buiten (met inloopstal met rubberen matten), ik heb een flexineb en verder krijgt ze het e.e.a. aan vitaminen & kruiden.

Enfin, helemaal top dus.... Maar; ze heeft een enorm dikke wintervacht. Ik heb haar borst in oktober geschoren, en dat is allemaal alweer aangegroeid.
Gisteren heb ik even 20 minuutjes gefietst, half stap/half draf.... en dan staat ze toch wel erg na te zweten.
Dus fleece gevoerde deken opgedaan omdat het toch pittig koud zou worden.

Voor ieder gezond paard zou ik zeggen dat het geen probleem is, ze zijn immers vaak wel droog op de huid. Maar bij haar is het wel anders.
Ik vraag me dus af hoe anderen dat doen met paarden die snel gevoelig zijn op de luchtwegen/ weerstand, en flink kunnen zweten met werken.

lauret
Berichten: 398
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:08

Heeft ze normaal deken om? Dit gaat een dikke vacht ook al iets tegen.

Nog een vraagje, hoest je paard normaal als hij droog hooi krijgt en is dit verholpen door het hooi te stomen? De mijne hoest nl zo op het droge hooi maar een hooistomer is toch best wel een investering. Dus ik ben erg benieuwd.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 13:11

lauret schreef:
Heeft ze normaal deken om? Dit gaat een dikke vacht ook al iets tegen.

Nog een vraagje, hoest je paard normaal als hij droog hooi krijgt en is dit verholpen door het hooi te stomen? De mijne hoest nl zo op het droge hooi maar een hooistomer is toch best wel een investering. Dus ik ben erg benieuwd.


Nee, het is een IJslander.

Paard maakt onder invloed van daglicht meer of minder vacht aan. Dus die vacht die komt er toch wel..... oeps.

Ehm, ja... een hooistomer maakt een wereld van verschil. Als ik droog hooi zou blijven voeren zou ze echt dampig worden denk ik.

Saaams

Berichten: 13287
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:14

Ik heb ook een pony met luchtwegproblemen. Ik scheer haar wel aangezien ze over t algemeen (nu revaliderend) maar actief traint.
Ik heb haar wel in de dekens. (Smartex, kan ook op natte paarden) misschien een jachtpatroon?

Die van mij staat er nu zo bij. Normaal kaal. Nu enkel bovenlijn niet ivm behandelingen.
Afbeelding

Ik merk dat ze het zelf veel prettiger vind zonder die haren.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Luchtwegproblemen; paard juist wel/ niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:25

De natuurlijke vacht is de beste deken.Ik zou eerder het werk aanpassen zodat hij niet bezweet wordt en heel goed droogstappen alvorens weg te zetten.Ik scheer dus niet. Gedeeltelijk scheren zou nog kunnen bij een topsportpaard die in de winter vrijwel volledig onder dek op stal gehouden wordt.Nu zie ik recreatiepaarden die ook in de winter veel buiten staan en waarvan zelfs het hoofd wordt geschoren. En daar kun je geen deken overheen doen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 13:25

Saaams schreef:
Ik heb ook een pony met luchtwegproblemen. Ik scheer haar wel aangezien ze over t algemeen (nu revaliderend) maar actief traint.
Ik heb haar wel in de dekens. (Smartex, kan ook op natte paarden) misschien een jachtpatroon?

Die van mij staat er nu zo bij. Normaal kaal. Nu enkel bovenlijn niet ivm behandelingen.
[ [url=m/mRTNAg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik merk dat ze het zelf veel prettiger vind zonder die haren.


Met die fluctuerende temperaturen merk je ook dat ze behoorlijk sloom zijn wanneer de temperatuur opeens weer naar 13 graden schiet.... en dan nu is het opeens weer -2....
Ik denk dat ik inderdaad maar weer begin met een jachtpatroon, kijken hoe dat gaat.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 13:27

anjali schreef:
De natuurlijke vacht is de beste deken.Ik zou eerder het werk aanpassen zodat hij niet bezweet wordt en heel goed droogstappen alvorens weg te zetten.Ik scheer dus niet. Gedeeltelijk scheren zou nog kunnen bij een topsportpaard die in de winter vrijwel volledig onder dek op stal gehouden wordt.Nu zie ik recreatiepaarden die ook in de winter veel buiten staan en waarvan zelfs het hoofd wordt geschoren. En daar kun je geen deken overheen doen.


Dit is denk ik meer gebaseerd op je mening dan ervaring met luchtwegproblemen en dieren met een vacht welke ontworpen is voor -30 zo'n beetje?

Dieren niet scheren is veel makkelijker en handiger voor de eigenaar, dus als het niet hoeft doe ik het niet.
Wanneer een paard al zo overmatig zweet van een paar stukjes draf en pittig stappen kun je het werk niet nog verder aanpassen.
Dit type paard moet wel in beweging blijven om gezond te blijven.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Luchtwegproblemen; paard juist wel/ niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:38

Mij is gezegd dat in het zweet werken niet wenselijk is met luchtwegproblemen en dat daarom scheren wel kan helpen. Kunnen ze de warmte kwijt maar worden ze niet nat en vooral belangrujk;blijven ze ook niet zo lang nat. Dat laatse wil je met verminderde luchtwegen niet hebben en werd echt afgeraden.

Sinds de DA dat heeft aangegeven scheer ik een stuk hals en borst eruit. Dat lijkt voldoende. Helemaal of meer kaal durf ik ook weer niet ivm 24/7 buiten. Ze staat wel onder dekens, maar niet perse super dik. Tot dusver steeds 50 gram op.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:16

Ik heb zelf een dampige merrie en vond het in het begin ook een lastig punt. Toch heb ik haar jarenlang geschoren (helemaal dus geen patroon, had haar ook 24/7 buiten of in een buitenbox gehouden) en nooit problemen er door ondervonden. Wel voordelen; Paard was sneller op adem, sneller droog, had meer uithoudingsvermogen en was enthousiaster in het werk.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 28-12-19 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Luchtwegproblemen; paard juist wel/ niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:20

Je geeft aan dat ze op de huid meestal droog is, dan kan ze gewoon zonder deken naar buiten. Veel mensen verwarren een natte vacht met een nat paard. Even op de huid voelen, is het droog niets aan de hand, is het nat dan even in een stal op laten drogen of aan de hand kalm uitstappen. Wanneer je op een nat paard met wintervacht dekens gooit druk je de nattigheid uit de vacht op de huid en heb je juist een probleem.

lianne125

Berichten: 1431
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:26

Ik scheer mijn RAO paard wel. Hij blijft anders te lang nat staan wat weer een risico is voor zijn luchtwegen. Ik scheer zijn hele lijf met uitzondering van de benen en een zadelpadje. Hoofd haal ik er half uit. Hij staat de hele dag buiten met een halsdeken.

Ik merkte ook aan mijn paard dat hij het met vacht wat benauwd had in het werk ondanks hij toch niet echt een extreem dikke vacht had.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:32

bigone schreef:
Je geeft aan dat ze op de huid meestal droog is, dan kan ze gewoon zonder deken naar buiten. Veel mensen verwarren een natte vacht met een nat paard. Even op de huid voelen, is het droog niets aan de hand, is het nat dan even in een stal op laten drogen of aan de hand kalm uitstappen. Wanneer je op een nat paard met wintervacht dekens gooit druk je de nattigheid uit de vacht op de huid en heb je juist een probleem.

Maar zweet komt juist van onderop. In tegenstelling tot regen wat van buitenop komt.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 14:37

BarbaLala schreef:
Ik heb zelf een dampige merrie en vond het in het begin ook een lastig punt. Toch heb ik haar jarenlang geschoren (helemaal dus geen patroon, had haar ook 24/7 buiten of in een buitenbox gehouden) en nooit problemen er door ondervonden. Wel voordelen; Paard was sneller op adem, sneller droog, had meer uithoudingsvermogen en was enthousiaster in het werk.


Fijn te lezen..... misschien toch maar de stoute schoenen aantrekken. Punt is dat ze ook humeurig wordt als ze het te warm heeft....

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 14:38

bigone schreef:
Je geeft aan dat ze op de huid meestal droog is, dan kan ze gewoon zonder deken naar buiten. Veel mensen verwarren een natte vacht met een nat paard. Even op de huid voelen, is het droog niets aan de hand, is het nat dan even in een stal op laten drogen of aan de hand kalm uitstappen. Wanneer je op een nat paard met wintervacht dekens gooit druk je de nattigheid uit de vacht op de huid en heb je juist een probleem.


Ik weet inderdaad hoe het werkt, en zorg dat ik altijd goed uitstap en zorg dat ze helemaal op adem is. Ik heb nog een paard, en hem nat terugzetten (maar droog op de huid) geeft geen problemen.
Mijn merrie wordt dan snel snotterig helaas. Dus theorie en praktijk sluiten dan niet goed aan.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 14:41

lianne125 schreef:
Ik scheer mijn RAO paard wel. Hij blijft anders te lang nat staan wat weer een risico is voor zijn luchtwegen. Ik scheer zijn hele lijf met uitzondering van de benen en een zadelpadje. Hoofd haal ik er half uit. Hij staat de hele dag buiten met een halsdeken.

Ik merkte ook aan mijn paard dat hij het met vacht wat benauwd had in het werk ondanks hij toch niet echt een extreem dikke vacht had.


Misschien zodra deze vorstdagen voorbij zijn maar met het apparaat in de weer. Als ze dan veel fitter is en sneller op adem komt, heb ik een mooi A/B vergelijking....

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:27

anjali schreef:
bigone schreef:
Je geeft aan dat ze op de huid meestal droog is, dan kan ze gewoon zonder deken naar buiten. Veel mensen verwarren een natte vacht met een nat paard. Even op de huid voelen, is het droog niets aan de hand, is het nat dan even in een stal op laten drogen of aan de hand kalm uitstappen. Wanneer je op een nat paard met wintervacht dekens gooit druk je de nattigheid uit de vacht op de huid en heb je juist een probleem.

Maar zweet komt juist van onderop. In tegenstelling tot regen wat van buitenop komt.


Anjali, duik er even in want dit zou je toch moeten weten. Een paard kan allang uitgezweet zijn maar dan zijn de uiteinden van de haren nog kletsnat. En op de huid volledig droog.

lauret
Berichten: 398
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:26

Ninx schreef:
lauret schreef:
Heeft ze normaal deken om? Dit gaat een dikke vacht ook al iets tegen.

Nog een vraagje, hoest je paard normaal als hij droog hooi krijgt en is dit verholpen door het hooi te stomen? De mijne hoest nl zo op het droge hooi maar een hooistomer is toch best wel een investering. Dus ik ben erg benieuwd.


Nee, het is een IJslander.

Paard maakt onder invloed van daglicht meer of minder vacht aan. Dus die vacht die komt er toch wel..... oeps.

Ehm, ja... een hooistomer maakt een wereld van verschil. Als ik droog hooi zou blijven voeren zou ze echt dampig worden denk ik.



Ik weet dat een paard oid licht zijn vacht aanmaakt, echter wanneer je op tijd begint met een deken op doen, krijgen ze echt een dunnere vacht dan dat je geen deken op zou doen.

Fijn dat de hooistomer zo goed werkt!

Anoniem

Re: Luchtwegproblemen; paard juist wel/ niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:29

Mijn merrie met stofallergie scheer ik ook om alle bovenstaande redenen!
Gaat beter dan niet scheren.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 21:44

Robijntjah schreef:
Mijn merrie met stofallergie scheer ik ook om alle bovenstaande redenen!
Gaat beter dan niet scheren.


Scheer je dan helemaal of deels?

Anoniem

Re: Luchtwegproblemen; paard juist wel/ niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:51

Ik scheer op haar hoofd en benen na helemaal.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Luchtwegproblemen; paard juist wel/ niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:25

Ik heb ondervonden dat je paard niet alleen zweet maar het lichaam dus ook zwaarder belast als je niet scheert. Vooral als een paard dus benauwd is, en dan wat gepaste arbeid verricht, idd stappen en wat draf, zweet het veel eerder en heftiger dan een paard dat gezonde longen heeft. Als je dan twee benauwde paarden vergelijkt. Een geschoren en een ongeschoren, dan heeft het paard dat geschoren is toch meer uithoudingsvermogen, en verricht gemakkelijker het gevraagde werk dan een paard dat zich teveel opwarmt en daarme begint te zweten. Dit vraagt éxtra energie van het lichaam.
Daarnaast merk ik met mijn eigen warmbloedmerrie met een bloederig type, dat ik haar ongeschoren helemaam kleddernat heb staan na een uurtje trainen. Als ik haar 2 uur uit zou stappen is ze nog kletsnat. Als ik dat zo wegzet zonder deken, dat komt niet goed.

Ik zou dus zéker gaan voor scheren. Ik zou dan kiezen voor óf haar lijfje helemaal kaal, evt excl haar hoofd/benen. Of een royaal jachtpatroon. Ik zou in dit geval, de hals en ruim de onderkant van het paard kaal willen hebben. Als ze een flink dikke vacht hebben net als een ijslander, ga ik meestal voor het lijfje helemaal kaal, evt. Mooi de benen behaard laten. Maar een jachtpatroon staat meestal wat slordig in de overgangen op het lijf vind ik, met zo'n duidelijk overgang.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:32

keshia schreef:
Ik heb ondervonden dat je paard niet alleen zweet maar het lichaam dus ook zwaarder belast als je niet scheert. Vooral als een paard dus benauwd is, en dan wat gepaste arbeid verricht, idd stappen en wat draf, zweet het veel eerder en heftiger dan een paard dat gezonde longen heeft. Als je dan twee benauwde paarden vergelijkt. Een geschoren en een ongeschoren, dan heeft het paard dat geschoren is toch meer uithoudingsvermogen, en verricht gemakkelijker het gevraagde werk dan een paard dat zich teveel opwarmt en daarme begint te zweten. Dit vraagt éxtra energie van het lichaam.
Daarnaast merk ik met mijn eigen warmbloedmerrie met een bloederig type, dat ik haar ongeschoren helemaam kleddernat heb staan na een uurtje trainen. Als ik haar 2 uur uit zou stappen is ze nog kletsnat. Als ik dat zo wegzet zonder deken, dat komt niet goed.

Ik zou dus zéker gaan voor scheren. Ik zou dan kiezen voor óf haar lijfje helemaal kaal, evt excl haar hoofd/benen. Of een royaal jachtpatroon. Ik zou in dit geval, de hals en ruim de onderkant van het paard kaal willen hebben. Als ze een flink dikke vacht hebben net als een ijslander, ga ik meestal voor het lijfje helemaal kaal, evt. Mooi de benen behaard laten. Maar een jachtpatroon staat meestal wat slordig in de overgangen op het lijf vind ik, met zo'n duidelijk overgang.



Ik wilde iets gelijkaardig schrijven. Zweten treedt op wanneer het lichaam oververhit raakt, dat is op zich al niet ideaal, maar een gezond paard kan dit natuurlijk wel hebben. Het zal haar zeker een beetje extra energie geven om gezond te blijven als het sporten haar gemakkelijker afgaat.

Ik zou ook voor scheren gaan!

nicole_floor

Berichten: 3278
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:46

Robijntjah schreef:
Mijn merrie met stofallergie scheer ik ook om alle bovenstaande redenen!
Gaat beter dan niet scheren.

Hier dus ook met een ruin. Alleen benen en hoofd scheren we niet, rest wel. Maar onze paarden staan snachts wel op stal.

Anoniem

Re: Luchtwegproblemen; paard juist wel/ niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:49

Ohja, mijne staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheden en onbeperkt ruwvoer en staat onder een hals deken.

Ze hoest met name in extreem droge periodes.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Luchtwegproblemen; paard juist wel/ niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:17

Ik heb mijn COPD'er ook voor het eerst geschoren dit jaar en ze doet het echt veel beter. Blijft goed op adem, zweet niet, super comfortabel onder de deken. Ik heb erg lang getwijfeld of ik er goed aan deed, maar ik ben er blij mee.