Luzerne jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nayla

Luzerne jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 14:46

Hoi,
Ik wil onze 2.5 jarige merrie wat bijvoeren.
Ze krijgt bijna continue droog hooi en 2x per dag vitalbix breed and grow.
Ze ziet er al beter uit als bij aankoop in juni maar blijft wat schraal.
Bloed is in orde, ontworming ook, tandarts komt in januari.

Dus nu wil ik haar wat luzerne bijvoeren maar ik twijfel tussen losse luzerne ( vitalbix) en van die samengeperste blokken.
De blokken spreken me wel iets meer aan als bezigheid naast voer en hooi savonds op stal.

Heeft iemand tips over bepaalde merken? Voor en nadelen over die blokken evt?

:)

nessinator

Re: Luzerne jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:04

Die blokken lijken me juist minder bezigheid geven: hap slik weg, waar ze bij losse luzerne nog wel even aan het scharrelen zijn.
Ik heb mijn toenmalige jonkie gewone luzerne mix van hartog gegeven en die is daar heel snel van bijgekomen. Ik geef hem nu luzerne digest (ook van hartog, dit is zonder melasse), daar reageert hij iets beter op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:14

Ligt er ook aan waarom je iets wil geven?? Je hebt het over een 2,5jr, dus die loopt gewoon 24/7 buiten in een kudde?
Een 2,5 jr groeit niet altijd mooi en gelijkmatig. Ze hebben weleens een minder mooie periode. Maar als ze op goed hooi staan, een liksteen hebben en een goed aanvullend voer( vitamine/mineralen) moet vrij bewegen gewoon de rest doen. Maar ze zijn weleens wat lelijker.
En ook al lijken ze soms al heel wat, het duurt nog jaren voor ze uitgegroeid zijn.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 15:18

Dank je wel, ik heb ze even opgezocht. Bij beiden zitten nog wat andere dingen als luzerne, dan weet ik niet wat dat doet met de verhoudingen van de vitalbix b&g wat ze ook krijgt.
In welk opzicht zag je verschil bij je paard tussen de twee?
Als ik voor losse luzerne ga, bestel ik ws die van vitalbix.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 15:23

Ze staat 17u per dag in groep buiten, snachts op stal. Een liksteen heeft ze maar gebruikt ze niet veel. (Toen we haar pas hadden wel) .
En idd, ze is nog niet volgroeid maar mag wel wat bijkomen.
Ze is overigens niet super hevig op voer of hooi, als ze genoeg heeft stopt ze met eten terwijl een paar anderen van de groep echt blijven eten en ongeduldig doen als hooi wordt bijgebracht. Honger heeft ze dus niet denk ik. Haar hooinet op stal is ook nooit volledig leeg.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:26

nayla schreef:
Dank je wel, ik heb ze even opgezocht. Bij beiden zitten nog wat andere dingen als luzerne, dan weet ik niet wat dat doet met de verhoudingen van de vitalbix b&g wat ze ook krijgt.
In welk opzicht zag je verschil bij je paard tussen de twee?
Als ik voor losse luzerne ga, bestel ik ws die van vitalbix.

Hij is wat minder narrig nu hij de digest krijgt. Het is sowieso een lief paard, maar met aanraking kon hij wat geïrriteerd reageren. Dat is een stuk minder met de digest.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:34

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:44

Ik voer de Havens mix aan mijn pony, hij eet het goed en ik vind het mooi spul. Ik voer het voor de eiwitten (bijna 15%), aangezien mijn pony in het werk staat en duits kruidenhooi krijgt waar weinig eiwit in zit. Daarnaast krijgt hij ook alleen een vitaminebrokje (Pavo Vital).

Denk dat het weinig kwaad kan als je hem luzerne bij zijn brokjes geeft, als hij te vol wordt kun je altijd weer stoppen. Hij moet dan meer kauwen, waardoor hij er langer over doet en het kauwen stimuleert de speeksel aanmaak.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 15:42

Ik ben vandaag info gaan vragen bij een voerleverancier in de buurt.
Voor losse luzerne zeiden ze om vitalbix of hertog te nemen.
Ivm de samengedrukte blokken, herbs 4 horses (digest wafer) of evt de havens brix.

Heeft iemand ervaring met de herbs 4 horses?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:11

Mijne half jarige krijgt een halve kilo brok . Een flinke schep luzerne . Beetje pavo mineralen zooi en drie keer per dag voordroog en staat overdag op het land en heeft in zn stal een liksteen waar die goed gebruikt van maakt . Maar komt ook moeilijk bij terwijl de rest heel snel moddervet worden van het voordroog hier. Kleintje is al twee keer ontwormd met twee verschillende ontwormingen maar er kwam niks af .

Ik denk dus dat ze ook wel een beetje van slag zijn door het rare weer .

De mest van een van de andere paarden wisselt namelijk ook enorm in structuur .

Het zal van het voorjaar wel stabiliseren denk ik .

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 14:55

mest is hier (van alle paarden) wel heel stabiel, we geven wel gewoon droog hooi ipv voordroog.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:00

Mijn ervaring met blokken is dat paarden ze zo op hebben.. Althans die van mij :+
Een kilo lucerne, of grasmix, is beduidend meer om weg te eten.

Misschien heeft ze wat last van het wisselen waardoor ze iets minder hooi eet?

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:03

Die van mij doet het goed op de Luzerne Digest van Hartog, maar meer in de zin dat het voor zijn mest echt wat doet. Voor het bijkomen geef ik Fibrebeet bij, heel tevreden over! Maar dat is dan weer geen Luzerne, wel veel vezels en eiwit.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:10

wisselen zou idd ook kunnen, 8 januari komt de tandarts langs
zolang ze hier staat (6 maanden) , is ze wel altijd een rustige eter geweest
vervangt grasmix niet voor een deel het gewone hooi?
ik heb nu via een kennis wat lucerneblokken gekregen om te proberen (de herbs4horses), ze eet ze wel op dus dat is al iets :) maar mss dat ik toch gewoon de losse lucerne van vitalbix meebestel als ik voer bij moet kopen

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:14

de hartog hadden ze me in de winkel ook al aangeraden, maar die is volgens mij wat vergelijkbaar met de vitalbix
verder zeiden ze ook om zemelen, pulp, maisvlokken enzo te geven om bij te laten komen, maar ze is niet echt super mager, ze mag gewoon iets bij . verder lijkt lucerne me ook beter als de andere dingen omdat ze ook een vitamine/mineralenmuesli krijgt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:17

De Vitalbix is wat fijner qua structuur dan die van Hartog. Mocht ze toch wat last hebben van haar kiezen is dat fijnere wel fijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:40

nayla schreef:
de hartog hadden ze me in de winkel ook al aangeraden, maar die is volgens mij wat vergelijkbaar met de vitalbix
verder zeiden ze ook om zemelen, pulp, maisvlokken enzo te geven om bij te laten komen, maar ze is niet echt super mager, ze mag gewoon iets bij . verder lijkt lucerne me ook beter als de andere dingen omdat ze ook een vitamine/mineralenmuesli krijgt

Hartog heeft diverse mixen.

Mais zou ik niet aan beginnen nu. Ze is jong en gewoon in de groei. Daarbij wordt het nu kouder en dat kost ook energie.

Let bij een paard in de groei wel goed op verhoudingen.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 11:15

idd, daarom wil ik ook gewoon lucerne bijgeven , ik had vitalbix een mail gestuurd en volgens hun kan je gewone lucerne wel (een deel) bijgeven zonder dan weer te moeten compenseren met andere dingen.
ws ook vanwege de breed and grow, want daar zit wel vanalles in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:01

Ligt er echt aan hoeveel lucerne je geeft. Juist iets als lucerne trekt verhoudingen scheef als je veel geeft. In breed and grow zal dat al recht getrokken zijn.

Daarbij is er een onderzoek gedaan bij jonge paarden dat lucerne voor maagproblemen zorgt. Heb even geen tijd om het op te zoeken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:08

superpony schreef:
Ligt er echt aan hoeveel lucerne je geeft. Juist iets als lucerne trekt verhoudingen scheef als je veel geeft. In breed and grow zal dat al recht getrokken zijn.

Daarbij is er een onderzoek gedaan bij jonge paarden dat lucerne voor maagproblemen zorgt. Heb even geen tijd om het op te zoeken.

Dat onderzoek is gedaan bij veulens. Daar kwam uit dat grove luzerne een beschadiging van de maag kon geven.

Luzerne in niet al te grote hoeveelheden kan geen kwaad qua verhoudingen.
Maakt het je toch onzeker kun je ook kiezen voor Hartog grasmix, Havens mix of bijvoorbeeld Mijten optiform.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:40

Veel jonge paarden zijn wat schraal, vooral de snelgroeiende. Ik maak me daar nooit zo druk over als ze gezond, fit en vrolijk zijn en goed in de vacht zitten.
Ik denk dat de tandarts misschien wat doppen vindt, daar lijkt dit wel een beetje op. En ik zou met jonge paarden voorzichtig zijn met lucerne, omdat je calcium/fosforverhouding uit het lood kan raken. Als je veel lucerne gaat voeren, moet je granen bijvoeren om de verhouding goed te houden.
Ik zou liever het ruwvoer een keer laten monsteren. Door de droogte het afgelopen jaar is de kwaliteit erg wisselend.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:28

fransje23 schreef:
superpony schreef:

Dat onderzoek is gedaan bij veulens. Daar kwam uit dat grove luzerne een beschadiging van de maag kon geven.

Luzerne in niet al te grote hoeveelheden kan geen kwaad qua verhoudingen.
Maakt het je toch onzeker kun je ook kiezen voor Hartog grasmix, Havens mix of bijvoorbeeld Mijten optiform.

Aanvulling betreft dat onderzoek van luzerne bij veulens, dat was bij net gespeende veulens en ook nog eens enorme hoeveelheden.

Wanneer een paard wat schraal blijft komt dat of door een energie tekort of een eiwit (bouwstoffen) tekort of een combinatie daarvan.

Ondanks dat je geen grote hoeveelheden gaat geven raad ik je aan om wel een product te geven waarin de verhoudingen kloppen, juist bij opgroeiende paarden om oa OCD te voorkomen. Verder is niet alleen de calcium - fosfor - magnesium verhouding belangrijk maar ook de ijzer - koper - zink - mangaan verhouding! Daarom is het naar mijn mening beter om een product te kiezen wat geoptimaliseerd is voor paarden en waarin alle verhoudingen kloppen!

Naast een eiwitbron als luzerne raad ik je aan om ook energie aan te vullen. Mocht jouw paardje een energie tekort hebben zet het bijvoeren van luzerne nog geen zoden aan de dijk!

Hoe meer structuur het product heeft hoe meer er gekauwd wordt (goed voor het gebit) hoe meer speeksel (neutraliseert maagzuur) hoe beter de darmen worden geactiveerd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:52

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 14:15

Ik heb de mail van vitalbix nagekeken, ze raden aan om naast haar dagelijkse portie breed and grow (600gr), tot een halve kilo per dag luzerne toe te voegen.

Zou dit dan ook al scheeftrekken?

Verder is ze gewoon goed, attent en lekker fluffie wintervachtje. :j
Ze gaat bij regen als eerste in de schuilstal staan maar daar dient die uiteraard ook voor.

Ze is wel een rustig type paard.

De bedoeling is echt enkel een beetje te laten bijkomen, de vitalbix verhogen lijkt me niet nodig omdat ze dan mss teveel van die dingen binnenkrijgt.

Hooi kan ik idd laten testen.

Ik verwacht wel dat het goed hooi is aangezien de andere paarden (2 shets en 4 grote paarden), eerder te vol zijn als schraal. Dit zijn wel allemaal paarden tussen 4 en 16 jaar.
Maar ieder paard is anders en ze is als enige nog zo in de groei. Op de tijd dat ze hier is, is ze niet echt in de hoogte gegroeid, maar ze had een lange reis (20uur) achter de rug dus wel wat in te halen.

De grasmix ga ik dan ook eens verder bekijken.

Als het weer goed is, gaan ze vanaf april weer de weides op, dat zal ook wel helpen en dan kan de luzerne evt weer weglaten. Dat wacht ik af tot het zover is.

In februari komt de da inentingen geven, dan laat ik gelijk nog een bloedonderzoek doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 17:18

Levita30 schreef:
Aanvulling betreft dat onderzoek van luzerne bij veulens, dat was bij net gespeende veulens en ook nog eens enorme hoeveelheden.

Wanneer een paard wat schraal blijft komt dat of door een energie tekort of een eiwit (bouwstoffen) tekort of een combinatie daarvan.

Ondanks dat je geen grote hoeveelheden gaat geven raad ik je aan om wel een product te geven waarin de verhoudingen kloppen, juist bij opgroeiende paarden om oa OCD te voorkomen. Verder is niet alleen de calcium - fosfor - magnesium verhouding belangrijk maar ook de ijzer - koper - zink - mangaan verhouding! Daarom is het naar mijn mening beter om een product te kiezen wat geoptimaliseerd is voor paarden en waarin alle verhoudingen kloppen!

Naast een eiwitbron als luzerne raad ik je aan om ook energie aan te vullen. Mocht jouw paardje een energie tekort hebben zet het bijvoeren van luzerne nog geen zoden aan de dijk!

Hoe meer structuur het product heeft hoe meer er gekauwd wordt (goed voor het gebit) hoe meer speeksel (neutraliseert maagzuur) hoe beter de darmen worden geactiveerd.

Ja, veulens, maar een 2,5jarige is ook nog een baby.

Leuk verhaal, maar dat over voeren geeft juist problemen. Zeker op latere leeftijd. Paarden die jong veel teveel krijgen, hebben later daar nog steeds last van. Darmflora leert niet functioneel om te zetten in wat nodig en bruikbaar is.

Een 2,5jr groeit nou eenmaal en moet af en toe lelijk en wat mager zijn. Dat trekt vanzelf weer goed.

Beestje heeft nog jaren nodig om uit te groeien. Je moet gewoon geduld hebben. Ga het nu niet voeren naar een beeld van paarden op stal, in de sport etc.