Bloedende kootholte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Bloedende kootholte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 22:36

Hoi!

Mijn paard heeft last van mok. Al een paar maanden. Nu heeft ze pas aan de prednison gestaan ivm beginnende einschuss. Ze is er een paar dagen vanaf en het was er weer. Nu behandel ik het 1x in de 3 dagen met zout water, en elke dag als ze uit de wei komt ( die natuurlijk zeik nat is waardoor de mok ook niet gek is, heb geen droge paddock en halve dag naar buiten ook geen optie ivm niet alleen kunnen staan) was ik met tea tree shampoo, daarna drogen en aloe Vera gel erop. Nu vanavond stond ze met een bloedende kootholte. Is dit een goed teken of een slecht teken? Ik schrok er best wel van. Heb er net propolis creme opgesmeerd.

Als jullie dit weten zou het fijn zijn! En als er nog ouderwetste goede tips zijn tegen mok let me know!

geerke

Re: Bloedende kootholte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 22:40

Ik heb in het verleden een paard gehad met mok,ik bandageerde hem in als hij naar buiten ging.Kootholte goed vet houden en schoon,niet wassen.
Prednison tegen einschuss? Lijkt mij nou niet echt goed...

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 22:48

geerke schreef:
Ik heb in het verleden een paard gehad met mok,ik bandageerde hem in als hij naar buiten ging.Kootholte goed vet houden en schoon,niet wassen.
Prednison tegen einschuss? Lijkt mij nou niet echt goed...

Correctie was predisolon. Dierenarts zei dat ik dat moest doen dus maar geluisterd. Einschuss ging wel weg.

Hoe bandageerde jij dan? Gewoon met een stoffe bandage? Dat word toch ook super nat?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 22:54

Had je paard einschuss of vasculitis? Bij het laatste is prednisolon logisch maar bij einschuss heb je een bacterie en dan is antibiotica nodig.
Bij vasculitis is het vaak nodig om langer met medicatie te behandelen en moet je uitkijken met zonlicht.

Als het open is zou ik het in ieder geval zo min mogelijk wassen. Je maakt de huid daarmee weker en daardoor ook kwetsbaarder.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 22:59

Hele dikke laag sudocreme 2x daags aanbrengen. Eerst laagje goed insmeren dat het tussen alle korstjes zit en dan een hele dikke laag eroverheen zodat het de hele dag vet blijft. Dit droogt het uit en na paar dagen vallen de korsten eraf. Dan nog wel tijdje goed blijven smeren

Heb ook gehoord dat droogzetter voor koeien uiers moet werken. Kan je bij de welkoop bestellen.

Dit zelf nog niet eerder geprobeerd.

Sudocreme daar heb ik het altijd mee gered. Beste is als het de eerste paar dagen 2 x daags lukt. Daarna is 1 x voldoende, dan liefste s avonds als ze droog op stal staan

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:01

Weken in biotex ... daarna goed droog maken met een handdoek met Schoone vinger honingzalf erop gezien het al open is ( werkt gelijk antibacterieel en is vet ) gaasje er over en inbandageren eventueel daarna dikke laag ducttape er over tegen het vocht .

Kost je wel heel veel tijd . Maar als je paard nu steeds een einshuss been heeft moet je haast gaan maken .

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:02

Heb je een foto?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 23:04

Hmm goeie ja welke het van de 2 is. Ze heeft nu alleen sochtends dikke benen. Uit de wei is het over. Wat k”ut is die mok. Ook zielig doet dr echt zeer. Alle mok crèmes geprobeerd en niks helpt. Dus ga nu maar sudocreme proberen dan.

Niemand die ervaring heeft met het bloeden? Tis niet veel maar toch apart. Ik denk van 2 kanten: kan fout zijn, of kan goed zijn omdat de kortsten los laten

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 23:05

NinaCharlie schreef:
Heb je een foto?

Helaas niet, het zit net onder de sok die er nog af moet. Volgende week ff dierenarts vragen of die dr sedeert zodat ik ze kaal kan scheren. Nu echt geen doen

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:21

Horseloverl schreef:
NinaCharlie schreef:
Heb je een foto?

Helaas niet, het zit net onder de sok die er nog af moet. Volgende week ff dierenarts vragen of die dr sedeert zodat ik ze kaal kan scheren. Nu echt geen doen

Schaar..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:29

Hier ook gigantische mok gehad nav natte weides. Tot bloedens aan toe. Twee keer antibiotica kuur, van alles gespoten tegen de dikke benen en o.a. hydrocotiderm gesmeerd, maar het werd pas beter toen ze helemaal droog gehouden werd. Helaas. Nu na twee (!!) maanden lossen de laatste korsten pas enigzins los, maar jeetje, wat heb ik dit onderschat.
Op de foto is het niet goed zichtbaar, maar die hele horizontale lijn in de koot bloedde steeds.

Afbeelding

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:41

Mijn paard heeft meer dan een half jaar mok gehad. Niets hielp. Van alles geprobeerd, sudocreme, uierzalf, wassen en korsten er af, juist laten zitten, dure antibiotica-zalf van de dierenarts. Is uiteindelijk weggegaan met 2 weken prednisolon. Bloedde bij mijn paard niet. Persoonlijk zou ik er bij bloed niet zoveel aan doen. Misschien kort afspoelen om de modder eraf te halen. Verder droog deppen, niet wrijven. Ik zou er voor zorgen dat het eerst weer dicht was voordat ik er weer iets op zou doen. Sudocreme is wel vet, maar droogt ook uit. Dat maakt het genezen wel lastiger.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:41

Als ondersteuning ook van binnenuit gaan bestrijden. Bij al mijn paarden heeft dat altijd geholpen.
Een goede reinigingskuur zoals equilin imuno of puur detoxi oid.
Met beide erg goede ervaring.
Verder hou het goed droog en schoon. Zoals hierboven al genoemd als het droog is een goede vette laag erop zodat er niet weet opnieuw nattigheid op komt. Verder niet te veel aan zitten. Het moet rustig worden.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:47

vaak wordt mok mede veroorzaakt door interne problemen.
als de weerstand verminderd is, heeft mok een grotere kans.
dus het is ook belangrijk de voeding te bekijken.

je beschrijft niet of je de korsten eraf haalt.
mijn ervaring is dat je die gewoon moet laten zitten.
bij het afvallen van de laatste korsten kan het wel voor komen dat het bloedt.

sudocrem helpt wel, om het droog te houden, maar je sluit de huid af, zodat het niet kan 'ademen'.
hopelijk kom je er snel van af!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:50

Mijn paard begon vorig jaar mei met mok.
Waarom, hij staat altijd droog en schoon, zowel op de stal als in de paddock/ wei.
Was door onbeperkt hooi in de winter wel heel wat kilo te zwaar.
Toen is er een bijrijder gekomen en moest hij aan de bak.
Kilometers werden er gemaakt, en de mok werd steeds erger.
We hebben van alles geprobeerd, tandpasta, sudocreme, propolis, zalf van de dierenarts, detox, zwarte zalf, uierzalf, maar niets werkte echt goed.
Toen vertelde een dierenarts me dat als je paard mok heeft en hij/ zij loopt altijd op dezelfde plek in de modder of zand, daar de bacteriën die in de mok zitten, iedere keer weer op de open plekken/ wonden gaan zitten waardoor je constant een herbesmetting houd.
Vaak komt mol ook vanuit een onbalans in het lichaam. Bij mij dus extra veel afvalstoffen door het afvallen.
Ik ben uiteindelijk heel eigenwijs geweest en heb mijn gevoel gevolgd.
In plaats dus sober voeren, ben ik juist de dubbele aan een vitalbix complete, met dezelfde hoeveelheid Vitalbix active en een emmer Luzerne gaan voeren.
En ik ben nu eindelijk sinds 2 weken de mok kwijt.

Ik zou in ieder geval de sokken zoveel mogelijk wegknippen. Zodat het niet kan broeien in de kootholte en bij het op stal zetten de benen schoonspuiten van de modder en met een handdoek droogdeppen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 23:59

ikkeniet schreef:
Mijn paard begon vorig jaar mei met mok.
Waarom, hij staat altijd droog en schoon, zowel op de stal als in de paddock/ wei.
Was door onbeperkt hooi in de winter wel heel wat kilo te zwaar.
Toen is er een bijrijder gekomen en moest hij aan de bak.
Kilometers werden er gemaakt, en de mok werd steeds erger.
We hebben van alles geprobeerd, tandpasta, sudocreme, propolis, zalf van de dierenarts, detox, zwarte zalf, uierzalf, maar niets werkte echt goed.
Toen vertelde een dierenarts me dat als je paard mok heeft en hij/ zij loopt altijd op dezelfde plek in de modder of zand, daar de bacteriën die in de mok zitten, iedere keer weer op de open plekken/ wonden gaan zitten waardoor je constant een herbesmetting houd.
Vaak komt mol ook vanuit een onbalans in het lichaam. Bij mij dus extra veel afvalstoffen door het afvallen.
Ik ben uiteindelijk heel eigenwijs geweest en heb mijn gevoel gevolgd.
In plaats dus sober voeren, ben ik juist de dubbele aan een vitalbix complete, met dezelfde hoeveelheid Vitalbix active en een emmer Luzerne gaan voeren.
En ik ben nu eindelijk sinds 2 weken de mok kwijt.

Ik zou in ieder geval de sokken zoveel mogelijk wegknippen. Zodat het niet kan broeien in de kootholte en bij het op stal zetten de benen schoonspuiten van de modder en met een handdoek droogdeppen.

Ze mept dus schaar vind ik dan beetje gevaarlijk hehe

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 00:00

Bedankt iedereen! Wat betreft het haar: ja, schaar. Maar ze mept dus dat vind in een beetje eng. Voor de rest bedankt voor de tips!!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 00:22

Er zijn speciale beenbeschermers om benen droog te houden bij modder.

https://www.horsefitshop.nl/mud-fever-b ... 14036.html

Verder zo min mogelijk wassen en aan je dierenarts een goede mokzalf met antibiotica vragen. Alleen smeren en zo min mogelijk aan de korsten peuteren. Korsten worden door de zalf vanzelf zacht en je veegt ze weg zodra ze loszitten.
Zalf, verband en de beschermers, zo blijven de beschermers aan de binnenkant schoon en voorkom je herbesmetting door vuile beschermers. Verband iedere keer weggooien en nieuwe erom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 08:52

Ik heb vroeger echt super goede ervaringen gehad met Cure mok van VSM. Maanden lopen aanmodderen met allerlei zalfjes en pas toen ik dit gaf ging het over en bleef het weg.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:20

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:29

Ik zou toch echt gaan kijken naar een manier om haar droger neer te kunnen zetten. Het is nogal eens nat in Nederland. Ik hou het hier ook niet 100% droog. Maar in geval van normale regenval, staan de paarden de paarden wel gewoon droog.
Ik vind het een beetje dweilen met de kraan open als je nu allemaal dingen gaat smeren om ze vervolgens weer terug in de blabber te gaan zetten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:36

Bij mijn merrie hielp een jaar of 15 geleden enkel XA-10 maar ik geloof dat dat inmiddels niet meer bestaat.
Rook heel erg naar desinfecterend spul.

Bij mijn oude merrie trouwens nooit meer mok gehad sinds ik in de winter de vetlok liet zitten.

Ik zou het vooral goed vet houden met bijvoorbeeld uierzalf, dan komt er geen vocht meer bij maar ook geen andere vuiligheid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:51

Die haren eraf moet je gewoon als eerst doen, nu moet je te vaak en veel wassen met middelen die ook niet goed zijn. Ik zou honingzalf gebruiken voor de open wonden. Voor het naar buiten gaan een laag sudocreme oid erover tegen het vocht. Als het niet nodig is, liever niet meer wassen.

Verder gaan ondersteunen van binnen uit. Weerstandskuurtje oid.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:58

Bij die van mij hielpen inderdaad de droogzetters voor koeien heel goed, die schreef de dierenarts me ook voor. Binnen no time was hij er toen van af en liep al een tijdje te tobben met sudocreme en dergelijke.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:08

Wij hebben de afgelopen weken ook strijd gehad met mok. Eerst een zalfje, maar dat deed echt niks (behalve dat het erger en meer plekjes werden). Onze dierenarts probeerde een nieuwe methode uit voor de behandeling van mok en Storm mocht proefpaard zijn. Werkte erg goed, nog niet helemaal weg maar wel droge plekjes, geen nieuwe plekjes en bijna helemaal weg nu.

Ik voeg een foto toe van de crème die we erop moesten smeren. We moesten eerst benen scheren en daarna wassen met een bepaalde shampoo van de dierenarts. Daarna goed droog maken. Crème er dik opsmeren en dan 2 nachten in verband (we hadden eerst zelfklevend verband gehad, maar het werkte beter met verband en (stal)bandages).

Stappenplan
Afbeelding

Zalf
Afbeelding

Benen in verband
Afbeelding

Volgende ochtend
Afbeelding

Daarna dus met stalbandages gedaan en dat bleef een stuk beter zitten!