Koliekoperatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xnainie

Koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 22:29

Hoi hoi

Mijn paard heeft op 22 juni een koliek operatie (verstopping van 1,5 m ) gehad dat is nu al weer 27 weken/ 7 maandenn geleden. We zijn nu al weer 4 maanden aan het rijden. Aangezien ik een springruiter ben en mijn paard een springpaard is willeb we uit eindelijk weer gaan springen. Ze heeft al heel wat spieren terug gekregen het is natuurlijk nog niet wat het moet zijn maar dat komt nog. We zijn wel 1x in de week aan het balkjes draven als het uitkomt. Maar mijn vraag is waneer zou ik een sprongetje kunnen maken. Natuurlijk klein beginnen en steeds veder opbouwen.

! Geen commentaar nodig only advice!
Laatst bijgewerkt door Xnainie op 26-12-19 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt

cynthiar

Re: Koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 22:36

Ik zou dat eerst goed met je dierenarts bespreken. Misschien mag ze wel helemaal niet meer springen.

Xnainie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 22:43

cynthiar schreef:
Ik zou dat eerst goed met je dierenarts bespreken. Misschien mag ze wel helemaal niet meer springen.

Dat hebben we toen gedaan en ze zei dat ik gewoon weer mocht springen na de operatie.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 22:54

Advies aan de kliniek vragen. Die hebben ervoor geleerd, bokkers niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 22:55

listiglistje schreef:

Niks aan toe te voegen.

Xnainie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 22:57

listiglistje schreef:

Mischien dat mensen het zelfde hebben ervaren ‍♀️

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 22:59

Dan nog is elke operatie en koliek anders.

Alleen de behandeld arts of misschien je eigen DA kan hier iets zinnigs over zeggen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:31

naomiexx schreef:
listiglistje schreef:

Mischien dat mensen het zelfde hebben ervaren ‍♀️

Iedere vorm van koliek is anders (veeartsen weten hoe en wat voor welke koliekvorm)
En conditie is echt niet te beoordelen van achter een toetsenbord.
Advies kliniek is dus de enige en beste optie.

Ik ben mijn paard dit jaar verloren aan koliek. Niet voor de operatie gekozen, juist om het zeer lange en trage herstelproces.
Je bent zo een jaar tot 1,5/2 jaar verder wil het weer een beetje op nivo zijn.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:47

Inderdaad, ik heb ook gehoord minimaal een jaar revalidatie voordat je een beetje een idee hebt hoe en wat.
Maar ik zou inderdaad ook gewoon je veearts vragen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 00:14

Bij mijn weten zeker niet voor er een jaar verstreken is maar navragen bij kliniiek is het eerste om te doen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 08:56

Bij een koliekoperatie gaan ze door de peesplaat heen, die moet eerst weer hersteld zijn. Dat duurt echt wel ff. Vraag je da om advies.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:03

Persoonlijk zou ik met mijn paard eerst naar de kliniek gaan en alles laten controleren betreft peesplaat ect. Zodat je zeker weet dat alles goed is hersteld en weer sterk genoeg is om weer te kunnen springen.

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:32

Ik ben geen springruiter, maar door hetgeen je schrijft in je openingspost en de quote hier onder, heb ik het idee dat je dezelfde weg hebt gevolgd als ik. Natuurlijk kan het nooit kwaad om het nog een keer bij de kliniek na te vragen.

naomiexx schreef:
cynthiar schreef:

Dat hebben we toen gedaan en ze zei dat ik gewoon weer mocht springen na de operatie.

Mijn ervaring is dat je na 3 maanden boxrust terug moet komen naar de kliniek voor controle van de peesplaten. Dat gebeurt met echoscopie. Op basis van die controle krijg je advies voor de opbouw van de training. Bij ons was dat eerst opbouwen met wat stappen en licht drafwerk aan de longe en daarna verder uitbouwen met galop. Na 4 maanden mag je weer rijden en er staat ongeveer een jaar voor volledig herstel. Inmiddels is de operatie van mijn paard 3 jaar geleden en hij is volledig hersteld.

Veel succes met het verdere herstel van je paard!

Xnainie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 12:00

kiki1976 schreef:
Persoonlijk zou ik met mijn paard eerst naar de kliniek gaan en alles laten controleren betreft peesplaat ect. Zodat je zeker weet dat alles goed is hersteld en weer sterk genoeg is om weer te kunnen springen.

Dit is al gedaan want anders had ik niet mogen rijden..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:09

naomiexx schreef:
kiki1976 schreef:

Maar jij mocht na 3 maanden boxrust gelijk weer rijden?
Dit omdat jij zegt.. 7 maanden geleden geopereerd en je rijdt alweer 4 maanden?

Normaal is 3 maanden boxrust..alles goed?
Dan rustig opbouwen aan de hand (longeren/lange lijnen enz) na 2 a 3 maanden mag je evt rustig stapritjes doen onder het zadel.

Maar om na 7 maanden na de operatie alweer aan springen te denken is wel heel gewaagt.
Normaal ben dan net pas weer rustig aan het opbouwen onder het zadel.

Xnainie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 13:14

Maar jij mocht na 3 maanden boxrust gelijk weer rijden?
Dit omdat jij zegt.. 7 maanden geleden geopereerd en je rijdt alweer 4 maanden?

Normaal is 3 maanden boxrust..alles goed?
Dan rustig opbouwen aan de hand (longeren/lange lijnen enz) na 2 a 3 maanden mag je evt rustig stapritjes doen onder het zadel.

Maar om na 7 maanden na de operatie alweer aan springen te denken is wel heel gewaagt.
Normaal ben dan net pas weer rustig aan het opbouwen onder het zadel.[/quote]

Natuurlijk ben ik er niet gelijk op gaan zitten. En heb ik hulp gekregen via mensen op stal

Tegen ons werd gezegt
Eerste 6 weken box rust controlen gehad toen mocht ze 4 weken naar buiten. Na die 4 weken hebben we weer
een controleren gekregen. En toen hebben we groen licht gekregen dat we weer mochten rijden. En ik zeg niet dat ik nu wil springen ik wil gewoon beetje informeren waarneer het wel zou kunnen. En hoe andere mensen het hebben ervaren maar ik voel al gelijk soort van haat..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:22

Anainie schreef:
En hoe andere mensen het hebben ervaren maar ik voel al gelijk soort van haat..

Geen haat, gewoon het advies om contact op te nemen met de kliniek.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:37

Xnainie schreef:
kiki1976 schreef:

Ik vraag me af hoe goed het met een week of 14 al was hersteld, ik vind het persoonlijk erg snel. Maar dat is meer omdat degene die ik ken al veel langer moesten wachten met rijden.
En is niet als haat gezegd, waarom moet de jeugd dat altijd gelijk als haat opvatten?
Is een gewoon welgemeend advies ;-)