Tongprobleem paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilaydadg

Tongprobleem paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 19:01

Hi!
Ik zit met een probleempje, mijn pony gooit haar tong er altijd uit met het rijden. We hebben al veel verschillende hoofdstellen geprobeerd en ook verschillende bitten, ze heeft nu 1 bit waar ze heel fijn op loopt maar ze blijft haar tong er uit gooien.
Rijtechnisch zijn we er bewust ook mee bezig maar het helpt niet echt.
Ze is lichamelijk in orde en ze bouwt ook geen spanning op, zonder bit doet ze het ook niet.

Het bit neemt ze makkelijk aan en ze vind het ook geen probleem met in/uit doen dus ik vind het een beetje lastig. Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen. Het is vooral lastig voor in de toekomst aangezien de pony een mooie stamboom heeft en ik graag met haar wil starten :)

Ze is overigens 5 jaar oud en nu weer drie maanden 2x per week onder het zadel. Ze is beleerd op 3,5 bij de oude eigenaar maar door wat problemen heeft ze daarna een jaar stil gestaan. We hebben het werk rustig opgebouwd door middel van handwerken (klassieke dressuur).

Wie o wie kent dit probleem en heeft misschien tips?
Alvast bedankt!!

Hilary

Re: Tongprobleem paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:03

Is het standaard rijtje afgewerkt?
- tandarts
- zadelpasser
- osteopaat / masseur / fysio, en/of foto’s?

ilaydadg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 19:04

Ja, ze is door alle nagekeken en het was allemaal prima!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:09

Welke bitten en hoofdstellen heb je uitgeprobeerd? Dat helpt mensen wellicht ook meedenken in die richting.

Mijn ruin is inmiddels 13 en blijft wat moeilijk doen met zijn tong bij het bit, ongeacht welk bit. Inmiddels denk ik dat het deels aangeleerd gedrag is, deels gebrek aan kracht / uithoudingsvermogen en deels spanning.
Momenteel rijd ik hem bitloos (sidepull) in de bak en nog met bit buiten (want daar is hij me iets te blij / enthousiast en is daardoor mijn remweg bitloos te lang).

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:09

Zou je niet bitloos willen starten met haar?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:11

Ik wil niet zeggen dat je bitloos moet gaan rijden, maar het is wel interessant om te zien of ze het dan ook doet.

Wanneer je met bit rijdt, op welke momenten gooit ze haar tong er uit?
Bij bepaalde oefeningen of eigenlijk altijd?

Toen je met haar aan de hand werkte, was dat ook met bit?
En deed ze het toen ook?

ilaydadg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 19:18

Hilary: Ik heb zelf de rambo micklem en daar loopt ze eigenlijk heel fijn op. Ook heb ik een normaal engels hoofdstel geprobeerd en een met lage neusriem. Bij allemaal gooit ze haar tong er uit. Ook verschillende bitten geprobeerd zoals stangen, dubbelgebroken watertrens, bustrens, enkelgebroken etc. Ik heb nu een combi bit, watertrens en bustrens in één. Zo'n harry's horse sleeve bit.

YoniB: Ik heb niks tegen bitloos starten, ik weet alleen dat ik dan weinig controle over haar ga hebben. Ook gaat ze heel erg hangen in de teugels, dus dan laat ze niet mooi los en dat wil ik ook niet hebben. Dat doet ze op het bit dan wel weer.

LBLGypsyCobs: Zonder bit doet ze het niet, dan houd ze hem heel netjes in haar mond. Met het handwerken doet ze het ook maar zonder bit ook niet.

Zodra ik met bit rijd dan doet ze het eigenlijk altijd, of ik nou veel of weinig druk op de teugels heb.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:23

Andere insteek, maar misschien kan een behandeling door een cranio-sacraaltherapeut nog verbetering bieden. Heb daar goede ervaringen over gehoord met dit soort problemen

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:23

Vaak als ze dat eenmaal gaan doen kom je er niet meer vanaf

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:28

ilaydadg schreef:
YoniB: Ik heb niks tegen bitloos starten, ik weet alleen dat ik dan weinig controle over haar ga hebben. Ook gaat ze heel erg hangen in de teugels, dus dan laat ze niet mooi los en dat wil ik ook niet hebben. Dat doet ze op het bit dan wel weer.

LBLGypsyCobs: Zonder bit doet ze het niet, dan houd ze hem heel netjes in haar mond. Met het handwerken doet ze het ook maar zonder bit ook niet.

Zodra ik met bit rijd dan doet ze het eigenlijk altijd, of ik nou veel of weinig druk op de teugels heb.

Als je zonder bit geen controle hebt, en met bit wel,dan zul je daar wat mee moeten doen. Heeft ze misschien verborgen wolfstanden? En jij kunt misschien niet willen hebben dat ze zonder bit gaat hangen, maar wat is de reden dat ze dat gaat doen? Afdwingen is niet de goede manier; rustig kracht opbouwen wel want een pony die nog maar zo kort aan het werk is, heeft heeft simpelweg nog niet voldoende kracht in de achterhand om netjes te kunnen dragen, Laat staan nageven. Nageven is een cadeautje wat je krijgt van het paard, en mag je niet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:30

Heeft ze met bit nog genoeg ruimte in haar mond?

ilaydadg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 19:31

xChanelx: Ah daar ga ik even research naar doen!

Absolem: Ja zoiets had ik al gelezen, maar dat geld natuurlijk niet bij elk paard en ze is nog jong :) dus ik hoop dat als het een gewoonte is dat ze er van af komt.

Lindsey_99: De manier wij op wij trainen is alleen maar vragen en vanuit daar kijken of zij contact aanneemt. Het is dus zeker niet alleen maar nemen! Haar gebit is recent nog nagekeken en dat was oké, anders had ik er geen bit in gehangen. Ik ben zelf niet zo van het bitloze omdat ze best wel heet kan worden.

Bubblewrap: Ja! Ze heeft wel een smal mondje maar het bit is niet groot, daar heb ik bewust naar gekeken.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:16

En een ongebroken bustrens, wordt vaak omschreven als een stang maar is het absoluut niet. Mijn ruin heeft wel wat de neiging om z’n tong op te trekken bij andere bitten. Maar bij een ongebroken bustrens is dat over. Dan is de druk ook evenredig verdeeld in de mond en wil hij het makkelijker aannemen. Misschien kun je daar wat mee.

En over bitloos, niet elk paard + doel is daar geschikt voor. Voor nu misschien handig om de oorzaak te achterhalen maar uiteindelijk zal het paard toch een bit in moeten kunnen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:33

Hier ook een die enorm met zijn tong liep te klooien. Combi van nog niet sterk genoeg in zijn lijf en een dikke vlezige tong. Heb nu de Myler level 3 voor hem, en bij hem is het probleem dus weg sinds hij zoveel tong vrijheid heeft. Dus iets met tongboog zou je ook eens kunnen testen. Daarnaast is bitloos idd ook gewoon training, maar ik snap je wel.
Hier wisselen we het af maar buiten en op wedstrijd nu nog met bitje. Doel is echter wel dat ook bitloos veilig te kunnen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:46

De tong van een paard staat in verbinding met de rug van het dier. Het kan zijn dat het dier niet genoeg ontwikkeld is en de tong er daarom uitgooit. Je zegt dat ze bitloos hangt op de hand. Betekend dat ze niet genoeg over de rug en achterhand in komt. Ook kan het kaakgewricht dan vast gezet zitten door het gewicht op de rug en ze heeft waarschijnlijk het bit niet leren afkauwen. Ook juiste manier van bit en stelling in hoofd met het juist afkauwen in stelling van mond. Kan helpen door goed aanleren. Kijk of kaak gewricht los is en achter het oor de atlas. Dan eerst rugspier goed leren gebruiken. Dan kan tong misschien ook minder eruit komen . Kost tijd. Maar het ze is jong en nog niet eens uitgegroeid in spier enz dat is pas op 7. Neem de tijd in goede opbouw en onderhoud lichaam
Laatst bijgewerkt door Almighty op 24-12-19 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:47

Bij veel paarden zal een gebroken of dubbelgebroken bit tegen de de wolfstanden of kiezen aan tikken en dat doet pijn. Hier meerdere paarden die niet op een gebroken trens gereden kunnen worden omdat deze dus aantikt; we rijden ze allemaal bitloos ( bosal) maar op een ongebroken bit gaat het bij al deze dieren wel goed.
Heb je een foto van de paardenmond ( liefst open) met het bit in de mond? Een ongebroken bustrens kan vaak de oplossing zijn; deze ligt stil in de mond en tikt niet en de paarden kunnen met de tong iets invloed uitoefenen op de inwerking. Het bit wat jij hebt geeft heel veel ruis, beweegt voortdurend en geeft druk op zowel lagen als tong en mogelijk tikt het dus tegen de tanden. Dit is een voorbeeld van de trens die ik bedoel https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... gJ5f_D_BwE Altijd de bustrens ( niet de ongebroken watertrens; die is ook te beweeglijk).

Optie is natuurlijk bitloos maar daarin kan ik alleen maar een bosal aanbevelen. Niks anders.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:53

Toch is het negen van de tien keer een ruiterfout. Als ik het verhaal hoor is het inderdaad een aanleunings probleem door scheefheid van het paard.

Over dat sommige paarden voor de fun de tong er uit laten hangen kan ik zeggen dat het paard zeker dit niet voor de fun doet. Uitzonderingen hebben allemaal een medische achtergrond.

Het ene paard heeft meer ruimte in de mond dan het andere paard en het ene paard heeft een dikke tong en de andere een dunne.

Bij het paard met weinig ruimte vanwege lage gehemelte moet je een bit hebben die past in de mond, dus niet te dik, maar liever dun.
Een paard met een dikke tong heeft snel last van te veel druk op de tong. Dit is nagenoeg altijd de oorzaak van de tong er over en eruit gooit. Bij deze paarden is een bit met tongboog zeer geschikt.

Het bit ligt op de tong van het paard. Een paard met een zeer gevoelige tong zou dus direct de tong er uit gooien om onder die druk uit te komen. Zitten we aan het bit dan word deze druk groter. Een bit werkt voornamelijk in op de lagen.

Er zijn bitten die dit niet doen en dat zijn de ongebroken kunststof bitten. Heb er zelf hele goede resultaten mee als het ging om een zeer gevoelige tong of een dikke tong met een lage gehemelte.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:47

Vaak is het ook spanning in de kaakgewrichten.je kan kijken of je de spanning weg krijgt door dit zelf te doen. Zo licht mogelijk aanraken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:49

Wij hebben een draver, prima gebit, wordt bitloos gereden, die halverwege de rit z'n tong eruit gooit. Vooral op het strand. :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:12

Cuvee schreef:
Er zijn bitten die dit niet doen en dat zijn de ongebroken kunststof bitten. Heb er zelf hele goede resultaten mee als het ging om een zeer gevoelige tong of een dikke tong met een lage gehemelte.

Heb je specifieke ongebroken kunststof bitten die je aanraadt / veel gebruikt / waar je goede ervaringen mee hebt?
Ik zou dat graag nog eens uitproberen, maar zie voornamelijk hele dikke bitten (dat lijkt me met weinig ruimte in de mond juist niet handig) of bitten die wat dunner zijn, maar dan ook gelijk €130 kosten. Stel dat mijn paard fantastisch loopt met dat bit, heb ik er geen probleem mee om dat geld uit te geven, maar even testen voor dat bedrag en er dan achter komen dat hij het niks vindt (en dan waarschijnlijk zijn kiezen erin heeft gezet, net als bij het doorgekauwde leerbit), vind ik toch een beetje zonde van m’n geld :+

ilaydadg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 23:52

Dank je wel iedereen! Ik ga de komende tijd nog even zoeken, maar het is nu al duidelijker! Het zou best kunnen dat het natuurlijk onbalans is door dat ze nog zo'n spaghetti sliert is. We zijn natuurlijk nu druk bezig met het recht richten en dat doen we dan ook op haar tempo :)
Ik was nogal bang geworden door alle horrorverhalen maar dat is nu al meer weg haha.

Nogmaals bedankt!!

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:13

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn pony. Hij is vroeger manegepony geweest en heeft geen fijne ervaringen met het bit. Heb ook alles gecheckt maar het enige wat de osteopaat kon vinden was dat zijn atlas losgemaakt moest worden. Maar helaas ook dat hielp niet voldoende. Het werd wel beter maar hij deed het nog steeds. Ik heb hem overal laten checken maar het probleem bleef. Dus ben toen overgestapt naar bitloos rijden. En dat ging prima, daar deed hij het niet, longeren met bit ging ook prima.

Nu heb ik les van een hele fijne instructrice en die raadde mij een kandare aan omdat de druk dan van een andere kant komt. Ik heb opeens een heel ander paard onder me. Hij speelt nog wel met zijn tong maar op een gegeven moment stopt hij hem ook weer terug in zijn mond. Sommige dagen zie ik zijn tong helemaal niet. Ik rij nu met een alta esquela bit met tongboog. Zou er zelf nooit op gekomen zijn maar hij vind hem erg fijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:35

Tong problemen zijn niet altijd een ruiter of wat voor fout. Mijn Paint was altijd met zijn tong bezig ( daar kon hij dan bij wijze van spreken zijn eigen neusgaten mee likken :D :o ) , met elk bit van gebroken tot stang en dan het liefst in stilstand of op momenten dat er geen enkele druk op het bit was en dus ook op momenten zonder ruiter op zijn rug. Hij wordt nu bitloos ( bosal) gereden en op veel foto's zie ik dat hij zijn tong uitsteekt, zeker in rust momenten.

Maar een gebroken bit heeft bij hem nooit gewerkt omdat de wofstanden zover naar voren liggen, net als bij een van onze andere paarden. Stang/ ongebroken gaat prima maar dan wel een kaarsrechte, zonder tongboog en met lepel met rolletjes. Met die rolletjes kan hij dan spelen en kan hij dus toch met zijn tong bezig zijn.

Tongboog kan soms werken, maar vaak ook helemaal niet. Bij een extreem dikke tong kan een kleine boog uitkomst bieden maar bij veel paarden zal een ( te grote) boog de druk op de, uiterst gevoelige, lagen alleen maar hoger maken en dus pijn veroorzaken. Een brede, lage boog werkt dan wel, maar bijv. een smalle hoge boog........daar past een tong vaak in en dat is ook niet de bedoeling omdat het paard de tong niet meer kan gebruiken om het bit enigszins te manipuleren.
Veel bitten ( ook de zgn. "ergonomische") geven vaak hoofdzakelijk druk op de lagen, dubbelgebroken watertrensen bijv. geven echt overal in de mond druk, van mondhoeken tot lagen tot tong en verhemelte, en zijn net bewegende kettingen; het verbaasd met altijd dat er uberhaupt paarden zijn die daar "fijn" op lopen :( .

De ongebroken bustrens of evt. een Bily Allen trens ( zie foto)
Afbeelding zijn vaak een fijne optie waarbij de Billy Allen iets beweeglijker is, maar wel een zeer stabiele ligging heeft, waardoor er duidelijker links/ rechts teugelhulpen kunnen worden gegeven. Beide zijn ook nog leuk geprijsd ( va. ca. 25,-) .

ilaydadg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 13:28

Bedankt xLiez en ElCid! Ik kan me er op zich wel in vinden met dat dat ze nog niet genoeg balans heeft en dat ze daarom nog erg zoekende is overal en dat de verbinding nog niet sterk genoeg is tussen rug & atlas. We hebben namelijk wel het idee dat ze het al minder doet maar dat kan natuurlijk ook een waanbeeld zijn. Maar we gaan gewoon lekker verder trainen en kijken wat het beste bij haar past :j
Maar dit geeft al meer hoop! :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:39

ilaydadg schreef:
Ik heb niks tegen bitloos starten, ik weet alleen dat ik dan weinig controle over haar ga hebben. Ook gaat ze heel erg hangen in de teugels, dus dan laat ze niet mooi los en dat wil ik ook niet hebben. Dat doet ze op het bit dan wel weer.

Ik denk dat hier je werk ligt.

Wanneer ze alleen correct wil lopen en luisteren met bit, is er werk aan de winkel. Het zou namelijk geen verschil moeten maken.
Dat het dat wel doet, is niet vreemd.... het is ook lastig om echt correct te werken zonder die handen. Maar wanneer je hierin investeert zou dat toch wel eens iets moois kunnen opleveren.