Hoi, Ik heb een vraagje. Mijn pony maakt tijdens het rijden een heel naar geluid. Het lijkt net alsof die moeite heeft om in te ademen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? We zijn al bij veel dierenartsen geweest en niemand wist het.
Als "heel veel" dierenartsen geen idee hebben dan is de kans dat een willekeurige bokker die je paard nooit heeft gezien hier ook maar iets zinnigs over kan zeggen zo goed als nul.
Hasjam_Poe
Geplaatst: 24-12-19 14:11
Welke onderzoeken zijn er door al die dierenartsen al allemaal uitgevoerd?
Lindor92
Geplaatst: 24-12-19 14:12
Hoe je het omschrijft klinkt als cornage, maar dat elke dierenarts met een endoscopie vaststellen.
Ze hebben gekeken voor cornage, dat was het niet. Ze hebben hem medicijnen gegeven voor zn brochieen van zn longen, dat hielp niet(bleek dat zijn brochieen niks mee aan de hand is). Ze hebben gekeken in de slokdarm, daar was alles ook goed.
Misschien is het handig om het geluid op te nemen of te filmen. Mijn inmiddels overleden ruin maakte ook altijd veel geluid. Vooral tijdens de galop. Bij hem was dit ook geen cornage maar bleek dat hij langere neuskleppen had als andere paarden. Was met t blote oog ook niet te zien dus moest ook verder onderzocht worden.
Ook ooit een paard gehad dat zeer bijzondere geluiden produceerde maar daar overduidelijk geen last van had. Toen ze ooit geopereerd moest worden aan een been bleek dat ze een hele smalle luchtpijp had (ze moesten met een ponyslang intuberen).
Wij hebben een welsh a pony die ook een hijgend geluid maakt bij inspanning. We hebben onlangs een scopie laten maken en daaruit bleek dat hij een zeldzame aangeboren aandoening heeft nk; Laryngeale dysplasie. Eigenlijk komt het er op neer dat hij teveel weefsel heeft in zijn ademwegen. Hij kan nog prima gebruikt worden voor licht recreatief werk en we moeten hem iig goed in de gaten houden vwb verkoudheden oid omdat door evt zwelling van weefsel hij het nog benauwder kan krijgen. Het is helaas niet operabel.