Supplement gezocht voor ruin met hengstengedrag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Supplement gezocht voor ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 10:38

Hallo allemaal.
Ik ben opzoek naar een supplement tegen hengstengedrag. Er is zoveel op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer ziet. Wat is jullie ervaring? Graag alleen reageren als je ervaring ermee hebt met ruinen.

Hij is getest op kloohengst en daar komt ruin uit. Uit de (amh)test komt 0.040 ng/ml dus ruin.

Pony heeft het sinds dag 1 dat ik hem heb. Nu 2 jaar en een paar maanden. Hij kan eigenlijk nooit echt met andere samen staan. Dekt en is tegen ruinen heel erg vervelend en baldadig. Vooral shetlanders die tilt die op aan de manenkam.. ja echt. Opjagen bijten etc noem maar op.
Afgelopen zomer heeft hij op de wei gestaan in een kudde. Ik hem een tijdje valeriaan gegeven maar uiteindelijk afgebouwd en ermee gestopt. Nadat ik gestopt was haalde ik mijj pony elke keer onder de wonden van het land af. Ik wist niet hoe dat kon en toen bedacht ik me ineens dat ik gestopt was met valeriaan. Uiteindelijk opnieuw ermee begonnen en toen zijn er geen nieuwe wonden meer bijgekomen. Bizar. Met valeriaan was die al knetter gek laat staan als ik hem zonder op de wei zet...

Buiten het gedrag om heeft hij ook echt een typische hengstenlook.
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 24-12-19 10:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Supplement gezocht voor ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:39

Mijn vorige pony met aardig hengstengedrag gaf ik monnikspeper. Maar ondanks dat was hij toch altijd nog een heel mannetje...

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 10:44

Anoniem schreef:
Mijn vorige pony met aardig hengstengedrag gaf ik monnikspeper. Maar ondanks dat was hij toch altijd nog een heel mannetje...

Oke dus het had eigenlijk weinig effect??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:47

Het haalde wel de randjes eraf.
Maar helemaal “ tam” heb ik m nooit gekregen Hihi.
Maar het is niet duur, wellicht de moeite waard om het te proberen. Ik gaf gewone pure monnikspeper

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:49

Misschien chill pillen van Ecostyle?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 10:57

Marie111 schreef:
Misschien chill pillen van Ecostyle?

Heb ik ook naar zitten kijken. Maar ik weet niet of dat hengstengedrag en hormonen onderdrukt aangezien dat er niet bij staat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:08

Monnikspeper inderdaad, ik voer het aan mijn merrie maar het wordt bij hengsten ook wel aangeraden.
De meest betaalbare die ik bestel is die van Pit-Pit, die bevalt goed :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 11:30

RianneH schreef:
Monnikspeper inderdaad, ik voer het aan mijn merrie maar het wordt bij hengsten ook wel aangeraden.
De meest betaalbare die ik bestel is die van Pit-Pit, die bevalt goed :)

Is provarium breeding hetzelfde?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:19

Even opgezocht en klopt!

Al betaal je zo’n 22,- voor 400 gram provarium breeding en ik betaal 7,99 voor 500gram := Dat is iets prettiger voor de portomonee mocht het niet werken ;)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:10

Heb je al eens een uitgebreid bloedonderzoek laten doen bij m? Dat tie misschien ergens tekort aan heeft?
Zulk gedrag heeft tie nu al zo lang, dus je kans om hem nog rustiger te krijgen zijn vrij nihil, maar toch zeker het proberen waard.
Mijn inmiddels overleden ruin begon hengstengedrag te vertonen na wisseling van stal. Eerst was er niks aan de hand, maar toen de weides opnieuw ingedeeld waren, en mijn ruinen naast een groep merries werd gezet, begon het. Bij hem was magnesium afdoende gelukkig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:25

Nou, dan zal ik maar onaardig zijn: Leer er maar mee leven. De enige oplossing voor jou is verkopen.

Aan de andere kant; je geeft aan dat valeriaan blijkbaar voldoende de scherpe kantjes eraf haalt, dus wat is het punt?

Wellicht is het zinvol om te testen op z'n algemene vitamine/mineralenbalans maar zelfs als daar wat uit komt; verwacht er geen wonderen van. Op basis hiervan kun je wel bepalen of magnesium zinvol is en ja, magnesiumgebrek kan dit soort gedrag behoorlijk erger maken, maar ook hier geen garanties.

Uiteindelijk zul meer bereiken met een leefomgeving die bij hem past dan eindeloos experimenteren met poedertjes en voer.
Anders gezegd, sommige paarden passen niet bij sommige andere paarden. Indien jouw stalhouder je dus niet die faciliteiten kan bieden dat jouw paard veilig met anderen kan staan, zul je op zoek moeten naar een plek waar men wel rekening houdt met het individuele paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:20

Ja ermee omgaan zal je sowieso moeten.
Mijn dekte, wilde graag gillen ( mocht ie niet), snel schrapen en maaien.... echt hengst gedrag waar ik echt mee heb moeten leren omgaan.
Verder wS het echt een schat, maar er zat wel een kop op en ik moest er wel rekening mee houden..

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:35

Anoniem schreef:
Ja ermee omgaan zal je sowieso moeten.
Mijn dekte, wilde graag gillen ( mocht ie niet), snel schrapen en maaien.... echt hengst gedrag waar ik echt mee heb moeten leren omgaan.
Verder wS het echt een schat, maar er zat wel een kop op en ik moest er wel rekening mee houden..

Waarom mocht ie niet gillen ? Beest moet wel een vorm van een uitlaatklep hebben .
Zodra een hengst gaat drammen met dribbelgedrag of gaat dreigen krijgen ze van mij een lel . Maar gillen is geen ramp . Leuk voor je oren is anders . Maar als je ze alles laat opkroppen creëer je een tijdbom .

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:45

regumate

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:58

Ik hoef niet constant dat gedoe en gegil als ik ergens ben. Een brom of hinnik, prima natuurlijk maar dan weer bij de les.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:02

Nou ja, als ie met valeriaan ietwat relaxter is , wie houdt je tegen om daarmee door te gaan ?

Weet niet wat je aan hoeveelheid geeft, en in welke vorm ?, maar schadelijk kan het nooit zijn.
Heb valeriaan hier ook wel es getest op druk en spitsige ruin , maar merkte zelf weinig effect.
Het afbouwen van het gegeven basis pension krachtvoer , brok, naar vrijwel nul gaf beter effect.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:06

Mijn ruin was bij de pensionstalling ook erg lastig in de kudde. Toen ik hem kocht heeft hij jarenlang in pensionstal gestaan waar ieder paard een eigen weitje had. Stonden nooit bij elkaar in.
Bij zijn nieuwe stal is hij direct in de kudde gezet. Achteraf denk ik dat dat een hele slechte introductie was.
Er is nooit rust meer gekomen in de kudde.
Supplementen geprobeerd: oa Monnikspeper, heeft nauwelijks geholpen. Ook getest op Klophengst, maar dat was het ook niet.

Nu staat hij met een merrie aan huis.
Langzaam bij elkaar geïntroduceerd: paar dagen met ruim 3 meter ertussen.
Toen een paar dagen een draadje. En toen bij elkaar erin.
Heeft zo nu en dan een irritant kwartiertje, waar de merrie absoluut niet van gediend is dan houdt het wel weer op.

Hier heeft dus geholpen om kleinere kudde en paard(en) die met dat irritante gedrag wel raad weet en een rustige introductie.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:38

Tussen ‘lastig’ zijn en echt hengstengedrag zit een groot verschil.
Hoe oud is hij? En enig idee over zijn verleden?(lang hengst geweest bv)

Ruinen die lang hengst geweest zijn, blijven in huN hoofd vaak de rest van hun leven hengst. Kan je geven wat je wil, krijg je hoogstens de scherpste kantjes eraf.

Het enige wat helpt is correct huisvesten.

Dus of met ruin(en), zonder merries in de buurt of met een of meer merrie die hij ook mag dekken dan.
Dan zal zo’n dier de rust in zijn hoofd terugvinden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 17:53

Ik heb ooit puur geprobeerd helaas ging dit niet samen de cushing maar wellicht hebben anderen ervaring mee.

Pony 16 jaar gehad met flink wat hengstengedrag. Zoals hierboven mij benoemd was hij wel veel rustiger en handzamer toen hij in een ruinen kudde stond.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:05

tengeltje11 schreef:
Tussen ‘lastig’ zijn en echt hengstengedrag zit een groot verschil.
Hoe oud is hij? En enig idee over zijn verleden?(lang hengst geweest bv)

Ruinen die lang hengst geweest zijn, blijven in huN hoofd vaak de rest van hun leven hengst. Kan je geven wat je wil, krijg je hoogstens de scherpste kantjes eraf.

Het enige wat helpt is correct huisvesten.

Dat, echt hengstengedrag is niet af te leren, dan is correct huisvesten met een paard waar het wel goed mee gaat het beste. De scherpe kantjes gaan er wel van af, maar kan met een op leeftijd geruinde hengst wel tijd kosten.
Mijn als 11 jarige geruinde staat nu gewoon gemengd. Maar dat heeft wel een jaar of 1,5 geduurd en hij staat in een vaste kudde op een pp.