Paard met 'puntbuik'. Wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Paard met 'puntbuik'. Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 12:11

Uiteraard vlak nadat de dierenarts weg was voor mijn Tinker merrie en ik de paarden op de wei zette, merkte ik op dat mijn Tinker ruin een 'puntbuik' had. Ik dacht meteen aan oedeem, aangezien hij in de winter ook wel eens last heeft van een dikke koker. Het is echter niet dat ze weinig beweging hebben - ze staan 24/7 buiten, overdag ook op de wei en 's nachts op de paddock (die nu weliswaar nogal modderig ligt).

's Avonds bij het voeren heb ik het eens grondig geïnspecteerd. De 'bult' ligt eerder links onderaan zijn buik. Ik heb het idee dat de plek iets warmer voelde dan de rest van zijn buik, mijn moeder had dat minder. Het voelt eerder hard dan zacht aan en is ongeveer de grootte van een kleine hand. Het is ook niet echt indrukbaar. Verder geen wondjes of dergelijke te zien. Hij is verder gewoon helemaal zichzelf, eet en drinkt goed. Doet ook geen pijn lijkt me als ik er aan zit.

Vandaag zit het er nog steeds, maar het is niet in omvang toegenomen. Zou het dan toch een (beginnende) vorm van oedeem zijn? Ik heb binnenkort sowieso terug contact met de dierenarts, aangezien ik op een paar uitslagen wacht, dus ben dan zeker van plan om het er eens over te hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb geprobeerd er foto's van te maken maar dat valt niet mee in het donker + mega wintervacht + zwarte vlek :P

MarjanB

Re: Paard met 'puntbuik'. Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:14

Geen trap gehad? (Dus eigenlijk gewoon een blauwe plek)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:31

Als het vrij plaatselijk is zou ik aan een navelbreuk denken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:54

Ooit kwam ik op bokt een opmerking tegen over 'dat een puntbuik een zandbuik kan zijn'.

Mijn Knollie had een soort van punt (zo ongeveer als op jouw foto) - dus de DA om zo'n lange visiteerhandschoen gevraagd.
(Ideaal : drie handschoenen.)
De test zelf : 1 hoop mest oplossen in water en een uur oid wachten.

De eerste test toonde vijf dikke vingers met elk zo'n 5 cm massief zand.

Dus mogelijk is dit een zandbuik.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 13:56

MarjanB schreef:

Ik heb een vrij stabiele kudde, dus dat lijkt me sterk. Hij is af en toe wel eens een etterbak, dus het kàn op zich wel. Maar ik zie ze bijna nooit naar elkaar trappen.

Navelbreuk lijkt mij meer richting de koker. Het ligt eerder naar craniaal dan caudaal. Ik kwam op bokt wel dit topic [MD] Grote bult op buik tegen. Daar lijkt het wel op. Iets andere plaatsing wel, maar beschrijving komt overeen. Echter lijkt allergische reactie wel vreemd zo in de winter.

Janneke2, bedankt voor de tip! Ik heb ze echter in oktober nog een zandkuur gegeven. Ik heb wel nog psyllium staan eventueel om het te herhalen, dus dat valt wel te proberen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:00

Zelf zou ik ook als eerste aan een trap denken.
Voor een navelbreuk lijkt het wat ver naar voren.
Zit het op de huid of komt het meer van binnenin?
Ook al is de kudde stabiel er kan toch wel eens wat gebeuren, soms moeten ze weer even op hun plaats gezet.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 14:06

Mijn merrie staat ook wel wat hengstig momenteel, dus misschien heeft hij haar lastig gevallen ofzo. Het is lastig te beoordelen met zijn dikke wintervacht, maar ik heb het idee dat het eerder onderhuids is. Je kan het wel niet vastnemen of bewegen oid.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:27

Hier vliegt nog wel wat stekend gespuis rond door de relatief zachte temperaturen.
Misschien toch een insectenbeet ? Met dat winterhaar lijkt het dan nog extra dik :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:35

Jackytje schreef:
MarjanB schreef:

Ik heb een vrij stabiele kudde, dus dat lijkt me sterk. Hij is af en toe wel eens een etterbak, dus het kàn op zich wel. Maar ik zie ze bijna nooit naar elkaar trappen.

Navelbreuk lijkt mij meer richting de koker. Het ligt eerder naar craniaal dan caudaal. Ik kwam op bokt wel dit topic [MD] Grote bult op buik tegen. Daar lijkt het wel op. Iets andere plaatsing wel, maar beschrijving komt overeen. Echter lijkt allergische reactie wel vreemd zo in de winter.

Janneke2, bedankt voor de tip! Ik heb ze echter in oktober nog een zandkuur gegeven. Ik heb wel nog psyllium staan eventueel om het te herhalen, dus dat valt wel te proberen.

Als je psyllium geeft als behandeling (eerst testen is dan wel zo fijn) begint je dosering met 100gram/100kg paard/dag en dat 5-7 dagen achter elkaar. 500kg paard krijgt dus totaal 2.5 tot 3.5 kg! psyllium als totale kuur. Advies op de zak kan je vrijwel zeker negeren.

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:38

Paard van mij zusje heeft dit ieder jaar in de winter. Bij haar is het vocht, met vochtafdrijvers van de da is het dan zo weg en als het niet erg is dan trekt het vanzelf weg.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 14:39

Ik koop mijn psyllium bij pit&pit en volgde de doseringen van Paard Natuurlijk. Dat was dus 100 gr per dag.

Op wat baseer jij je doseringen? Gewoon uit interesse. Want als ik het goed versta zou ik dan ca. 500 gr moeten geven per dag. Dat is dus 5x meer dan de dosis die ik gaf. Ik geef trouwens de gemalen psylliumhusk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:04

DA advies bij zand in de mest, dan kom je dat soort hoeveelheden ook hier op bokt wel tegen.
50gr/100kg is dan trouwens meer richting preventie, 100gr. is mooi voor een flinke shet.
Paard heeft flink wat darmen en zeker als er zand uit moet, heb je daar wat massa voor nodig, kleine hoeveelheden als eetlepel helpt wel bij slappe mest/mestvocht en kan dan behoorlijk lang gegeven worden, maar als de oorzaak zand is, dan is er meer nodig. Werkzaamheid is afhankelijk van oppervlakte aan "plak" vermogen en daar speelt hoeveelheid een flinke rol in, zeker ook omdat het gemengd moet worden met ander voer. Niet alles zal dus in contact komen met zand.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:45

Ziet er inderdaad uit als oedeem, vocht wat hij vasthoudt en naar het laagste punt zakt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:53

Of gewoon een heel klein wondje geweest ?
Als ze liggen is dit toch wel een plek waar een hoef kan komen.

Moest dit van zand zijn, dan had dit paard toch nog echt wel andere problemen vermoed ik.
Een darm puilt niet zomaar uit door het buikvlies en de buikspieren...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 16:02

Bedankt voor de opheldering tamary. Dat ga ik onthouden.

Hij heeft idd geen platte mest of dergelijke. Mijn merrie wel, dus op dat vlak is die tip van grotere dosering wel een goede (al wacht ik nu swso eerst even testresultaten mest en bloed af, maar dit is weer een ander verhaal)

Kan misschien wel een drukplek zijn van het liggen inderdaad. Hij ligt graag. Enfin, we zullen het swso niet zeker weten tot DA er naar kijkt. Aangezien hij er geen last van lijkt te hebben wacht ik nog even tot na het weekend. Wel rotperiode zo met de feestdagen. Je moet maar paarden hebben :roll:

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:03

Als het hard is en je het dus niet in kan drukken, lijkt het me geen oedeem. Het is wel lastig te zeggen wat het dan wel is, maar vergeet niet dat de winter zo zacht is, dat er nog steeds allerlei steekbeesten zijn, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Ik hoorde vandaag dat mensen met pollenallergieën ook al weer uit mogen kijken...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:00

Mijn paard had dit laatst 2 dagen na hij geënt was in zijn borst. Was idd vocht wat naar het laagste punt was gezakt bij hem. Was na paar daagjes weg

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 15:00

Vandaag contact gehad met de DA aan de telefoon. Zij denkt eerder aan een lipoma/vetbult of vetpocket op basis van mijn beschrijving. Ze denkt alleszins niet dat het iets dringend is. Ik heb foto doorgestuurd dus afwachten wat ze daarop zegt. Ik ga morgen proberen de bult te scheren om een betere kijk erop te hebben.

Indien het nog niet weg is na de feestdagen plan ik swso een consult volgende week om evt biopt ed te doen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 19:50

Vandaag is de dierenarts toch langsgeweest, paarden moesten toch gevaccineerd worden dus dan kon het in één consult. De bult was namelijk nog niet weg.

Vlak voor de dierenarts kwam hem geschoren en verschoot toch wel wat er onder vandaan kwam :o
Afbeelding
Afbeelding
Maar ik was inmiddels bijna 100% zeker dat het toch oedeem was. Inmiddels was de bult namelijk indrukbaar en bleef mijn vinger er ook een tijdje in staan, wat zeer typisch is.

Het uiteindelijk verdict: hij heeft waarschijnlijk gewoon idioot gedaan in de wei. Het ligt hier heel glad en meneer heeft altijd haast. Wellicht is hij gewoon uitgegleden en heeft daarbij een scheurtje in zijn buikspier veroorzaakt. We konden namelijk iets verder van de bult een indeukje voelen.

Hij krijgt nu 5 dagen ontstekingsremmers en dan kijken we even aan of het weg gaat. Anders doen we toch eens een bloedonderzoek. Maar het algemeen klinisch onderzoek was goed, dus we denken niet aan een lymfeprobleem oid.