Ex racepaard 4 jaar oud wat voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mies

Ex racepaard 4 jaar oud wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 12:05

Ik heb sinds een paar dagen een ex racepaard overgenomen hier in Dubai. Het is een 4 jarige ruin, Engels Volbloed.

Hij heeft in total 9 races gelopen in Engeland en Dubai. Zijn laatste twee waren in Januari maar door een blessure in de laatste race hebben ze hem sinds kort toch maar uit de race sport gehaald. Hij is het hele jaar nog wel in training geweest zoals zwemmen, wandelen, loopband etc. Op dit moment krijgt hij onbeperkt hooi en 2 keer per dag voer van Zabeel GP.

(Info over Zabeel GP)

Afbeelding

Hij staat de hele dag op de paddock.

Hier wat foto's van hem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga hem vanaf nu dressuurmatig trainen en is het de bedoeling dat hij wat gaat aankomen en meer bespiering krijgt op de rug.

Heeft iemand misschien wat tips voor mij kwa voer? Ik weet niet zeker of alles hier wel te verkrijgen is maar ik kan het misschien altijd nog bestellen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:56

Onbeperkt hooi is het allerbelangrijkste en dat geef je al.
Verder staan Volbloeds bekend om een redelijk hoge verbranding en hebben daarom gewoonlijk meer nodig dan een warmbloed.
Maar waar je woont zal het voer vooral ingesteld zijn op Volbloeds dus op zich geen probleem.
Ik kan het proteïne gehalte niet goed lezen, maar als dat 13.5 is, is dat prima. Ik zou het voer zelf niet veranderen.

Wat fijn dat hij een tweede leven krijgt bij jou!

*edit* Mais olie toevoegen aan het voer (beginnen met een lepel, maar kan tot een half kopje per dag) kan helpen met aankomen op een gezonde manier. Dat doe ik ook al paarden mager aankomen bij mij.

Seltje

Re: Ex racepaard 4 jaar oud wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:09

Als hij minder gaat lopen gaat hij ook minder nodig hebben, dus ik zou het paard gewoon nog een tijd hetzelfde voer blijven geven en zien hoe het paard evolueert. Een klein beetje meer vet mag, maar een volbloed wil je niet zo rond hebben als we hier in Nederland gewoon zijn.

Voor zover ik kan lezen lijkt me dit goed voor een volbloed.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:19

Hoeveel kg krijgt hij van dat voer? Hij is niet mager maar staat nu nog in sportconditie en dat is op zich niet verkeerd maar gaat veranderen als hij minder/anders getraind wordt.
Op de duur zal hij minder of ander krachtvoer nodig hebben maar mijn ervaring is dat ze vers uit de koersen wel even tijd nodig hebben om om te schakelen qua metabolisme.

Onbeperkt hooi is al een goede basis (maar dan ook echt onbeperkt, mijn volbloed vrat en vreet met groot gemak 15kg hooi weg).
En als hij te veel invalt zijn geplette gerst, mais (olie) en luzerne goede aanzetters.

In Europa zou ik zeggen: lekker veel vet gras. Zal in Dubai wel een puntje zijn vermoed ik.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 06:00

Bedankt voor de reacties! :)

Voor mij is een Engels Volbloed en zeker een racepaard in Dubai ook allemaal nieuw. Ik ga het even aankijken met het huidige voer dan en ga er mais olie aan toe voegen! :)

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:19

Ik weet niet of je op Instagram zit? Anders zou je misschien eens contact op kunnen nemen met Holly Coetzee van bitlessandbarefootuae, zij heeft ook volbloeden en zit ook in de UAE.
Zij springt ermee, maar qua voeding en opbouw van de training kan ze je denk ik wel helpen :)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:50

Ik zou denk ik eerst eens aankijken, als hij nu niet in het werk staat zou ik zeker niet te veel gaan rommelen. Zijn stofwisseling draait nu nog op het koersen maar dat zal zich weldra gaan omzetten naar een stofwisseling van een paard in rust. Dan komen de kilos er twee keer zo hard aan.

Mag ik vragen wat zijn blessure is? Ik zie dat zijn voorbenen zeer week gekoot zijn. Kan waarschijnlijk geen kwaad zo,n jong dier eens een seizoen lekker bij te laten komen. Pezen eens wat rust te geven, renpaarden in Dubai zien behoorlijk af. Ga niet te snel, take it easy!

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 10:23

lideli schreef:
Ik weet niet of je op Instagram zit? Anders zou je misschien eens contact op kunnen nemen met Holly Coetzee van bitlessandbarefootuae, zij heeft ook volbloeden en zit ook in de UAE.
Zij springt ermee, maar qua voeding en opbouw van de training kan ze je denk ik wel helpen :)

Super bedankt! Ze staat blijkbaar gestald bij de stalling naast onze stalling. :D

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 10:35

Pareltjes schreef:
Ik zou denk ik eerst eens aankijken, als hij nu niet in het werk staat zou ik zeker niet te veel gaan rommelen. Zijn stofwisseling draait nu nog op het koersen maar dat zal zich weldra gaan omzetten naar een stofwisseling van een paard in rust. Dan komen de kilos er twee keer zo hard aan.

Mag ik vragen wat zijn blessure is? Ik zie dat zijn voorbenen zeer week gekoot zijn. Kan waarschijnlijk geen kwaad zo,n jong dier eens een seizoen lekker bij te laten komen. Pezen eens wat rust te geven, renpaarden in Dubai zien behoorlijk af. Ga niet te snel, take it easy!

Dankje! Ik ga het inderdaad eerst eens aankijken. Hij heeft een ijzer verloren in zijn laatste race en heeft dus een lang stuk geraced terwijl die niet in balans was. Daardoor werd zijn been af en toe na een training steeds weer warm en wat dikker maar hij liep nooit kreupel. Ik ga het rustig aan dressuur matig opbouwen. Mij werd verteld dat hij wel gewoon ingezet kan worden voor de dressuur/spring sport.

Janevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:07

Gaaf paard! Hij ziet er inderdaad niet graatmager uit hoor, eerder nog in topvorm. Ik zou het ook gewoon nog even aankijken en ‘m een beetje laten settelen voor zijn nieuwe leventje, zonder nu al te experimenteren met voeding.

Edit: sorry, ik zie dat er al veelvuldig is gereageerd met praktisch hetzelfde advies. :+
Veel succes in ieder geval!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:24

Hebben ze de pees nagekeken? Dat je zeker weet dat er geen letsel zit.
Zo weekgekoot vind ik hem niet, vind hem zelfs vrij veel bot hebben voor een volbloed. Hij toont niet als een fragiel poppetje.

Bespiering op de rug is een moeilijke bij volbloeden. Ze zetten aan op schouders en kont maar blijven een strakke rug en kippenekje behouden. Iig, statisch gezien. In beweging zie en voel je vaak dat er toch een pak spieren in die rug en kippenekje zitten.

Anyhow, mijn ervaring is dat ze 6 maanden tot een jaar nodig hebben om hun metabolisme om te schakelen. Komt goed als je rustig de tijd neemt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:39

Mies schreef:
Pareltjes schreef:

Dankje! Ik ga het inderdaad eerst eens aankijken. Hij heeft een ijzer verloren in zijn laatste race en heeft dus een lang stuk geraced terwijl die niet in balans was. Daardoor werd zijn been af en toe na een training steeds weer warm en wat dikker maar hij liep nooit kreupel. Ik ga het rustig aan dressuur matig opbouwen. Mij werd verteld dat hij wel gewoon ingezet kan worden voor de dressuur/spring sport.

Ik zou er eens een scan over laten gaan. Dan heb je zekerheid. Of hij wel of niet veel bot heeft heeft weinig te maken met zijn pezen. Lang en wat weker gekoot wel. Neem daarbij het zware werk op jonge leeftijd( pezen nog niet uitgehard ) en je hebt al snel een overbelasting of beschadiging op de pezen. Bedenk daarbij dat ze hem niet voor niets hebben laten gaan. Zat er nog potentie in hadden ze hem zeker niet laten gaan.

Neem de tijd over haast niets en je hebt er later een pracht paard aan.

Ik ben benieuwd hoe het jullie vergaat! Succes!