Domosedan, om paard na 6 maanden rust terug te berijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Domosedan, om paard na 6 maanden rust terug te berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 15:08

Hoi allemaal,
mijn paard lijdt reeds 6 maanden aan een peesblessure. Eerst blessure aan de aanhechting van de tussenpees 4 maanden rust...En van zo lang stil te staan vocht aan de peesschede... weer 2 maanden stappen aan de hand.
Hij blijft vrij rustig aan de hand, echt een wereldwonder! 't Is natuurlijk wel een lieve spaanse man, die zijn echt geweldig lief en mensgericht <3
Nu moet hij vanaf zaterdag drie keer per week 30 min onder het zadel stappen om hem weer soepel te maken, en kleine rechte stukken draf.

De dierenarts stelde voor om hem de eerste keer een klein beetje te verdoven met Domosedan zodat hij geen gekke sprongen zou maken, om zeker geen schade aan zijn pezen te veroorzaken.

Hebben jullie ervaring hiermee?
Tips & tricks?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:15

Geen ervaring mee. Ik ben er destijds gewoon opgestapt.
Maar rijden op een paard dat verdoofd is ???? Klinkt heel vreemd, maar misschien vergis ik me.

eilleen333

Re: Domosedan, om paard na 6 maanden rust terug te berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:20

En erop zitten als iemand hem aan de hand heeft en rustig kan houden? Ben zelf geen fan van dieren sederen en er dan op te gaan zitten.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:26

Ik mocht dit jaar na 3 maanden rust (schouderblessure, gelukkig geen pees) ook weer opbouwen. Ik heb idd met een betrouwbare begeleider ernaast het eerste rondje gedaan. Was zo schaapmak dat het lijntje er zo weer af kon. Ik zou niet zo snel op een verdoofd paard stappen. Eventuele onregelmatigheden voel ik liever, dan dat ze onderdrukt worden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:27

Lijkt mij niet zo'n slim idee. Hoe weet je dan of je paard met of zonder pijn loopt??

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:32

Als het stappen aan de hand goed gaat, waarom dan het dier niet het vertrouwen geven dat het onder het zadel ook kan?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:38

Ligt een beetje aan het paard maar als je denkt dat hij echt kan gaan springen zeker wat geven. In tegenstelling tot wat hierboven beschreven wordt onderdrukt het de pijn niet en kun je het gewoon voelen als hij onregelmatig is. De dierenarts zal een geschikte dosering geven die het scherpe randje eraf haalt maar hem niet super suf zal maken.
Als hij echt gek gaat doen dan loop je het risico dat je schade krijgt in het herstel en je weer een enorme stap terug moet zetten in je revalidatie.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:45

Als je wat wil geven ga er dan gewoon naast lopen ipv erop. Ik heb met mijn paard ook op moeten bouwen en ook zonder dat ik domosedan nodig had ging ik haar niet meteen belasten maar naast haar lopen en rennen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:51

Een klein beetje om de scherpe randjes eraf te krijgen vind ik niet zo’n gek idee. Sommige paarden ontploffen als je ze weer ohz hebt, terwijl ze aan de hand heel rustig zijn.

Ik zou op je DA vertrouwen.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 15:54

MMm ja daar hebben jullie een punt... Hij is idd braaf aan de hand..
Hij is wel wat angstig bij opstappen.
Misschien is verdoven dus idd niet zo'n goed idee want hij gaat dan misschien zijn lichaam niet zo goed voelen.
Maar als ie maar een klein beetje krijgt... Haalt de scherpe kantjes er misschien af? Ik ben doodsbang dat hij weer zijn pezen zou beschadigen! Het is al een behoorlijke lijdensweg geweest...

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:54

Hier ook een super lieve Spaanse man die met aan de hand stappen een droom was. Geen stap verkeerd gezet.
Dus ook hier ach lukt wel. Nou niet dus. Een onschuldig geluidje was genoeg voor een rodeo waar ik het onderspit delfde. Dus daarna toch maar iets gegeven in het begin iets dat de dierenarts gaf (ook sedatie) daarna als hij toch wel het frisse kwijt was. Op basis van kruiden

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:54

Mijn ervaring is dat ze de eerste dag best braaf zijn. Dag 2 en later zijn ze vele malen fitter. En iets geven (nee, niet "verdoven" zoals hier gezegd wordt) is dan een slim idee.
Mijn tip, kijk de eerste dag even goed hoe je paard er op reageert. Ik merk dat de dosering bij individuele dieren sterk kan verschillend kan uitwerken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:58

Je zou ook een aantal dagen en de dag zelf een dubbele dosis van Zzen kunnen geven.

https://www.dierapotheker.nl/zzen-oral- ... qAQAvD_BwE

Maar van 1 streepje verdoving gaat je paard niet dood hoor. Als je je daar prettiger bij voelt zou ik dat zeker doen.

Ik herinner me nog dat ik na 3 of 4 maanden weer op mijn pony stapte na een blessure en er toen ook heel snel weer af lag na een flinke rodeo. Zoiets kun je beter voorkomen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:10

Als hij aan de hand braaf is zal hij dat met rijden ook vast zijn. En wbt opstappen, handig om er iemand bij te hebben iig de eerste keer. Wat mij destijds hielp is om het niet op te zoeken, die van ons reageerde bijvoorbeeld heel erg op kou en wind. Die stapte ik in de binnenbak als het wat frisser was en waaide. Deed ik dat niet dan schrok hij ineens van van alles, terwijl hij normaal echt doodbraaf was.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:12

Als je er echt bang voor bent, zou ik lekker verdoven. Ik heb een aantal keer tranquigel gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:33

Maris schreef:
Geen ervaring mee. Ik ben er destijds gewoon opgestapt.
Maar rijden op een paard dat verdoofd is ???? Klinkt heel vreemd, maar misschien vergis ik me.

Gebeurt hier ook hoor. Met 30-40 paarden, waarvan er enkele miljoenen waard zijn, in een ring tussen twee muren (dus geen gewone bak) wil je niet het risico lopen dat er iets rond gaat stuiteren en een gevaar vormt voor zichzelf of andere paarden en ruiters. Zijn er momenteel een paar waar ik echt niet op stap zonder 'dope'. :')

Ze krijgen hier ongeveer drie kwartier tot een uurtje van tevoren een beetje Sedalin zolang ze alleen maar in de ring zijn. Over het algemeen zijn ze nog gewoon goed helder, maar het haalt net even de scherpe kantjes eraf, dus je zit niet op een zombie en je (en je paard) voelt het ook nog steeds prima als ze niet helemaal rad zijn, eigenlijk precies wat Katja zegt. :) Je geeft ze immers geen pijnstiller, maar een middel om ze rustiger te houden, dat is niet hetzelfde.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:37

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:57

Het ligt er ook aan hoe je paard verder in elkaar steekt. Ik zelf iemand anders een stukje laten rijden voor ik zelf opstapte na 3 maanden. Maar paard heeft geen stap verkeerd gezet. Maar ik ken ook paarden die echt wat moesten krijgen omdat ze anders levensgevaarlijk werden...

Jouw paard klinkt erg braaf. Ik zou het dan denk ik wel aandurven, maar laat voor de zekerheid even iemand met een touwtje een paar rondjes meelopen.

Mocht je zelf echt angstig zijn dan zou ik hem wel iets geven. Jullie zijn er beide niet bij gebaad als er ongelukken gaan gebeuren.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:04

Evikes schreef:
MMm ja daar hebben jullie een punt... Hij is idd braaf aan de hand..
Hij is wel wat angstig bij opstappen.
Misschien is verdoven dus idd niet zo'n goed idee want hij gaat dan misschien zijn lichaam niet zo goed voelen.
Maar als ie maar een klein beetje krijgt... Haalt de scherpe kantjes er misschien af? Ik ben doodsbang dat hij weer zijn pezen zou beschadigen! Het is al een behoorlijke lijdensweg geweest...

Daar had je de afgelopen 6 maanden heel mooi aan kunnen werken ;)

Als hij braaf is aan de hand zou ik gewoon gaan zitten.
Zit toevallig in hetzelfde schuitje met mijn spanjaard.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:32

hier ook een lieve spaanse man. Maar met op rust en stappen aan de hand binnen 2 weken echt een compele ramp. Die heb ik dus mooi een land in het jaar gegooid, ga zelf maar op eigen temp genezen.

In jou geval zou ik gewoon proberen onder de man. Eventueel eerst weer even oefenen met opstappen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:48

Ik heb het met vorige paard wel gedaan, juist omdat die met opstappen gevaarlijk kon zijn. Toch vond ik het echt niks, ja hij was braaf maar voelde toch niet safe. Ik had me keurig gehouden aan de dosering van de da, maar die van mij reageerde vrij heftig op het middel. Ik heb daarna gestapt met iemand anders er naast ( en de blessure daarna al die tijd gestapt met zadel ip ook al liep ik ernaast haha)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:27

Ik zou echt niet doen. Tegen pijn doet het weinig. En druk of angstig paard gaat ook zo door zo verdoving heen waardoor niet helpt. Wat het wel doet is de coördinatie en balans verslechteren op dat moment.

Als paard zo moeilijk onder het zadel is dan zal ik eerder kiezen om dan maar wat langer er naast te lopen in plaats van opstappen. Voor herstel maakt het doorgaans niet zoveel uit of iemand wel of niet op zit.
Grote kans dat na vele wandelen op den duur juist rustiger wordt.
Op gegeven wanneer je langer doorgestap hebt en denkt nu kan been veel meer kan hebben een keer opstappen met iemand er naast die mee loopt.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:36

Uit voorzorg zou ik persoonlijk wel een streepje geven,vooral omdat je al schrijft dat opstappen spannend is en eenmaal een rodeo is grote kans op terugval en dat wil niemand niet.

Gaat het goed de eerste keer of paar keren met een streepje dan kan je het ook zo stoppen,het is niet dat je je paard half stoned van een streepje maakt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:42

Gewoon doen, het haalt het scherpe randje er net even af waardoor jij ook wat geruster op stapt. Allemaal heel blijven is wel zo fijn.
Aan de hand rustig geeft geen garantie dat dat onder het zadel ook zo is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:46

Ineke2 schreef:
Gewoon doen, het haalt het scherpe randje er net even af waardoor jij ook wat geruster op stapt. Allemaal heel blijven is wel zo fijn.
Aan de hand rustig geeft geen garantie dat dat onder het zadel ook zo is.

Nee inderdaad. Die van mij uit mijn reactie was aan de hand erg braaf, maar moest onder het zadel verder opgebouwd worden. Was geen kwestie van langer aan de hand stappen, want dan zouden we stil komen te staan qua revalidatie. Aan de hand liep hij aan hamster met los touwtje. Ik heb het bij hem niet meer aangedurfd omdat hij dus heftig reageerde op het middel, maar dat was denk ik ook omdat hij slechte coördinatie had vanwege zenuwschade. Dus niet gek dat hij onstabiel werd.

Maar ik had er al wel weer opgezet en waardoor het opstappen weer normaler geworden was.