Raadselachtige lendenen bekken/ribben problemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loisez8

Raadselachtige lendenen bekken/ribben problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 22:28

Even een situatieschets:

De Chiropractor constateerde dat mijn paard gevoelig is bij de lendenen bij aanrakingen. Ze heeft ook echt pijn want als je het alleen al aanraakt kruipt ze in elkaar en kanteld het hoofd opzij. Hij constateerde dat ze strakke bekkenbodemspieren heeft door het laatste veulen dat verkeerd om heeft gelegen in de baarmoeder tijdens de dracht. Je kunt het ook duidelijk zien want zijn billen bewegen ook helemaal niet en ze houdt alles vast in de lendenen, met rijden merk ik geen bijzonderheden behalve dat ze wat stijfer beweegt in de achterhand. Hierop heeft hij naar haar zadel gekeken, haar zadel paste, maar zal op ten duur toch vervangen moeten worden. Na de eerste behandeling moest ik haar 5 dagen longeren en licht bijzetten en daarna weer oppakken onder het zadel. Hij adviseerde om een vervolg afspraak te maken omdat de klachten met één behandelsessie niet over zouden zijn. Toen hij op haar ribben druk uit oefende reageerde ze vel op de handdruk (door de oren plat naar achteren te leggen en vervolgens begon ze met 't hoofd vel op en neer te slaan.

In November liep ze wat anders dan anders onder het zadel. Ik kan mijn vinger er niet op leggen waar het precies vandaan komt, maar voor me gevoel kwam 't stijfe huppeltje vanuit de achterhand. De rijbak kan momenteel niet gesleept worden vanwege de blubberige ondergrond aan weerzijdes kant. Ik heb de smid naar haar laten kijken maar hij zag geen bijzonderheden of kreupelheden qua lopen op de kleine voltes en rechtuit.

Nu is mijn vraag: zijn er hier mensen met ervaringen met paarden met een gevoelige bekken/ribben lendenen problemen?

PS: sorry voor het ontzettend lange verhaal, maar korter lukte echt niet.(respect als je het helemaal hebt gelezen)
Laatst bijgewerkt door Loisez8 op 18-12-19 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Raadselachtige lendenen bekken/ribben problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:33

Ik verplaats dit topic naar medisch.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:07

Ik zou eerst eens voor de zekerheid eierstokcystes en nierproblemen uitsluiten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:05

Ik vind dat je chiropractor had moeten doorverwijzen naar een kliniek met zulke heftige klachten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:27

Is het bekken gecontroleerd na de bevalling

Een zware dracht kan veel schade veroorzaken inwendig.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:14

Ervaring niet, maar mijn eerste gedachte is wel: moet je nog willen rijden op zo’n paard?

Loisez8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 12:49

@C_arola, woeps bedankt voor het verplaatsen

@ruitje, normaal gesproken verwijst hij paarden door als de eerste- en tweede behandeling het effect niet hebben gehad

@Sizzle, - verder onderzoek doormiddel van een echo of scan?

@Janouk, jep, de bekken zijn na de bevalling behandeld door de chiropractor

@truus1957, uh, waarom zou dat niet kunne volgens jou?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:57

is er al eens een dierenarts bij geweest?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:17

truus1957 schreef:
Ervaring niet, maar mijn eerste gedachte is wel: moet je nog willen rijden op zo’n paard?

Was ook mijn eerste gedachte. Een paard dat al zoveel pijn heeft bij aanraking zou ik zelf niet willen rijden tot ik precies wist wat er aan de hand is. Dieren zijn heel flink en laten als het even kan geen pijn zien. En als ze in beweging zijn nog minder.

Kennelijk heftige pijn bij aanraking en stijfheid (ook een uiting van pijn) zeggen toch wel veel.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:30

Ik vind het nogal heftige klachten.
Waarom je niet zou kunnen rijden op zo'n paard? Omdat ze heftige pijn aangeeft! Ik zou dit goed laten uitzoeken omdat er ook iets aan de hand is geweest in de dracht.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:12

Loisez8 schreef:
@C_arola, woeps bedankt voor het verplaatsen

@ruitje, normaal gesproken verwijst hij paarden door als de eerste- en tweede behandeling het effect niet hebben gehad

@Sizzle, - verder onderzoek doormiddel van een echo of scan?

@Janouk, jep, de bekken zijn na de bevalling behandeld door de chiropractor

@truus1957, uh, waarom zou dat niet kunne volgens jou?

Waarom dat niet zou kunne??
Nou misschien omdat ze bij het aanraken en druk uitoefenen op de ribben al pijn aangeeft? Jij zit op die ribben, geeft been tegen die ribben aan. Ook geeft ze pijn aan bij de lendenen en loopt ze niet zoals het hoort. Lijkt mij vrij duidelijk waarom je op zo'n dier niet zou moeten willen rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:28

Vorig jaar bij een lezing over een dissectie gezien dat bij een merrie het bekken gebroken bleek te zijn na een zware bevalling. Merrie was dwars en kon onvoorspelbaar zijn. Medisch kon niets gevonden worden. Na haar dood volgde een dissectie, waar de breuk in bekken naar voren kwam.

Schade kan groter zijn dan je denkt na een zware bevalling, helaas niet altijd zichtbaar bij onderzoek.

Loisez8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 22:19

janouk schreef:
Vorig jaar bij een lezing over een dissectie gezien dat bij een merrie het bekken gebroken bleek te zijn na een zware bevalling. Merrie was dwars en kon onvoorspelbaar zijn. Medisch kon niets gevonden worden. Na haar dood volgde een dissectie, waar de breuk in bekken naar voren kwam.

Schade kan groter zijn dan je denkt na een zware bevalling, helaas niet altijd zichtbaar bij onderzoek.
'

Och jee, dat klinkt wel heftig inderdaad. Heb m ff ge-Googeld. Ik ben nu ook wel benieuwd naar welke onderzoeken zinvol en betrouwbaar zijn, bij bekkenproblemen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:26

Ik zou het niet googelen maar met je DA overleggen.
Net zo goed zit er domweg een oud ei en ben je er met een echo en een spuit regumate weer klaar mee.

Loisez8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 23:04

Ah top, ik ga eens informeren na de feestdagen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 06:05

@eens met sizzie, overleg met je veearts

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:14

janouk schreef:

... bij de diersoort mens breekt het bekken doorgaans op de symfyse.
Dat is het midden van het venusbeen. Als we nog in de buik van onze moeder zitten bestaat het venusbeen eigenlijk nog niet : het zijn twee losse botten die naar elkaar toe groeien - en die zogezegd gehecht worden met kraakbeen. ( :o bij mijzelf voelbaar als een soort kuiltje.)

Hoogstwaarschijnlijk is dit systeem ('als zware bevalling - dan breekt de symfyse') bij alle zoogdieren hetzelfde.

Blijft natuurlijk de vraag hoe je de symfyse van de merrie in beeld krijgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:28

Janneke, geen mensen met paarden vergelijken.
De belasting is ten eerste volledig anders en bovendien bestaat bij het paard de Sympfyse uit bot en niet uit kraakbeen.

Ik zou sowieso gewoon niet beginnen met vermoeden dat er van alles gebroken is terwijl er nog helemaal geen onderzoek geweest is behalve aan de buitenkant van het paard voelen. Ik kan me nog een drama topic herinneren van iemand die op basis van een chiroprakter het paard zo ongeveer afgeschreven had terwijl er uiteindelijk erg weinig aan de hand was.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:39

Haal er gewoon een dierenarts bij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:57

Was ook mijn idee, laat het in ieder geval goed onderzoeken door een arts. Ik wilde met het voorbeeld alleen duidelijk maken dat er van alles aan de hand kan zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:34

Sizzle schreef:
Janneke, geen mensen met paarden vergelijken.
De belasting is ten eerste volledig anders en bovendien bestaat bij het paard de Sympfyse uit bot en niet uit kraakbeen.

*Penny vergelijkt altijd*.
De belasting tijdens de dracht is anders voor viervoeters maar het ging over een zware bevalling - dat is ongeveer hetzelfde : de boreling komt door het benige bekken.
Citaat:
Ik zou sowieso gewoon niet beginnen met vermoeden dat er van alles gebroken is terwijl er nog helemaal geen onderzoek geweest is behalve aan de buitenkant van het paard voelen. Ik kan me nog een drama topic herinneren van iemand die op basis van een chiroprakter het paard zo ongeveer afgeschreven had terwijl er uiteindelijk erg weinig aan de hand was.

+:)+
Helemaal mee eens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:56

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:39

Hoe gaat het nu?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:11

Dit topic is geopend met een schaduwaccount. Vandaar dat ik hier een slotje plaats.