Mestonderzoek, betrouwbaar of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Mestonderzoek, betrouwbaar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:31

Question :)

Daar de discussies hier in huis hoog oplopen (heerlijk als je man into paarden is... not :') ),
vraag ik mij af in hoeverre jullie mestonderzoeken betrouwen.

Op internet wordt het laaiend aangeprezen, maar ik heb ook al verschillende negatieve verhalen gelezen.
Het aanprijzen komt meestal van dierenartsen, bedrijven die testen verkopen.
De negatieve ook her en der van dierenartsen, en ontevreden klanten natuurlijk.

Ik stel mij sterk de vraag vanwege:

- het wordt verzonden met de post dus is 2 - 3 dagen onderweg?
- het wordt verzameld van verschillende hoopjes op 1 dag, dus momentopname?

Hier op bokt was al een ouder topic te vinden, maar dat was van 2017.

Mogelijks zijn er al nieuwe inzichten.

Ikzelf ben gewend van 2x per jaar ontwormen (mest wordt hier 2x daags van het land verwijderd en in eigen beheer onderhouden) dus ik vind het geen probleem een tubetje te gebruiken.

Shoot!

Laurievc

Re: Mestonderzoek, betrouwbaar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:33

Ik volg graag. Ik ben ook aan het overleggen met mijn DA om van preventief ontwormen over te stappen op mestonderzoek, maar zit ook met twijfels.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:34

Ik ontworm ook 2 x per jaar. Mestonderzoek is mij niet betrouwbaar genoeg. Het is puur gokwerk, als je net een bal mest hebt waar minder wormen inzitten, ga je de mist al in.

Heb het 2 jaar via mestonderzoek gedaan, schone paarden, en 2 jaar op rij toch paarden met vermoedden van wormen. Na een wormenkuur weer de oude.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:39

Utixo schreef:
Ik ontworm ook 2 x per jaar. Mestonderzoek is mij niet betrouwbaar genoeg. Het is puur gokwerk, als je net een bal mest hebt waar minder wormen inzitten, ga je de mist al in.

Heb het 2 jaar via mestonderzoek gedaan, schone paarden, en 2 jaar op rij toch paarden met vermoedden van wormen. Na een wormenkuur weer de oude.

Geheel mee eens zo doen wij het ook.
Mestonderzoek vinden wij niet betrouwbaar. %)

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:41

sporten schreef:
Utixo schreef:

Geheel mee eens zo doen wij het ook.
Mestonderzoek vinden wij niet betrouwbaar. %)

Paarden worden ontwormd zodra ze met de winterstalling op stal komen en paarden worden ontwormd als ze weer volledig in het weiland gaan :)*

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:44

Ik ontworm zelf het liefst 2x per jaar preventief, en tussendoor 2x per jaar mestonderzoek. Alleen maar mestonderzoek vertrouw ik ook niet 100%.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:48

Mestonderzoek geloof er niet in

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:51

Op fb is er een groep met mensen die zelf mestonderzoeken doen, zelf het boek wormen bij paarden gekocht waar er ook veel info in staat. In mijn ogen moet je om het echt betrouwbaar te laten zijn met grote regelmaat controleren en dan ook het liefst zo vers mogelijk. Moeten opzenden naar ergens kan al de resultaten beïnvloeden dus ideaal gezien zelf leren mestonderzoek doen en zelf controleren.

Sowieso wordt aangeraden al doe je mestonderzoek om 1x per jaar blind te ontwormen in het najaar mede omdat de grote bloedworm geloof ik dan nooit zijn cyclus volledig kan afmaken en daarnaast in het najaar er minder eitjes in de mest zichtbaar zijn en 1x om het jaar tegen lintworm.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:52

Nee, niet betrouwbaar. Zoals je zelf al zegt het is een momentopname.

Ik heb een korte tijd mestonderzoek laten doen totdat ik van 1 van mijn jonkies een keer een grenswaarde resultaat terug kreeg. Het advies was toen niet te ontwormen maar 6 weken later opnieuw de mest te laten testen. Dit gedaan en het nieuwe resultaat was: geen wormbesmetting.
Jonkie had in die tijd een doffere vacht gekregen en was in mijn ogen niet zo fit als ik ze graag zie. Ik heb hem toen wel ontwormd en de vacht kreeg in de kortste keren weer kleur en jongeling was weer topfit. Mijn conclusie is dus dat een negatief resultaat geen enkele garantie geeft op de afwezigheid van wormen. Ik ontwom nu standaard 2x per jaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:02

mestonderzoek is goed om je paard mee te monitoren van maart tot oktober, in de winter is het sowieso niet betrouwbaar.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:13

Ik vind een mest onderzoek ook niet betrouwbaar genoeg. Ik heb al een keer ondanks een aantal jeer per jaar mest onderzoek een paard meegemaakt vol bloedworm en een vol spoelwormen. Dus hier word iig 2x per jaar ontwormt en in de zomer nog een keer getest.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:22

Ik doe het bij worm&co omdat ze daar veel kennis hebben en werken met parasitologen (excuus als ik het fout schrijf)... Die weten alles van alle wormen en parasieten. Ik had laatst een spoelworm en bloedworm besmetting en kreeg advies om te ontwormen met stongid-P. Ik opgezocht blijkt het te werken tegen spoelworm... Terwijl de rode bloedworm een groter aantal had. Ik wilde dus ontwormen eerst tegen de bloedworm. Ik heb toen gebelt en de parasitoloog had aangegeven dat strongid-P ook helpt tegen rode bloedworm maar dat die spoelworm infectie eerst verholpen moest worden omdat de besmetting veel groter is. Als je eenmaal spoelworm op je land hebt kom je er moeilijk vanaf. Dus ontwormt met strongid-P en tadaa test was negatief. Ik ben ervan overtuigd dat het echt negatief is om steeds blind te ontwormen zeker met steeds hetzelfde spul (resistentie) maar ook als je steeds wisselt is het ook niet goed. Ik ontworm 1x per jaar gewoon blind tegen lintworm etc. Maar dat kan ook gewoon bij worm&co. Zij geven aan wanneer je t beste kunt ontwormen en heel eerlijk vind ik ze ook gewoon heel aardig en persoonlijk daar. Ik kreeg een handgeschreven briefje met 'veel beterschap met *naam paard*, knuffel voor jullie'. Bij mn wormenkuur omdat ik best wel was geschrokken over de hoeveelheid eitjes die geteld waren maar achteraf viel dat reuze mee en was het nog niet eens een lichte besmetting. Ik vind het wel fijn. Liever bij hun dan bij een houtje touwtje vrouwtje die een cursusje heeft gedaan een microscoop heeft gekocht. Heb wel ns gehad dat je de uitslag in een whatsappje kreeg met 'wel wormen' of 'geen wormen'. Niet welke wormen geen advies waarmee te ontwormen etc.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:32

Niet betrouwbaar, tenzij je het zelf kan doen en dan meerdere dagen achter elkaar. Mestonderzoek word betrouwbaarder naarmate je het vaker test. Maar 2 keer per jaar een beetje mest sturen us gewoon onzin, weggegooid geld. Ik ontworm ook 2x per jaar, veulens en jonge dieren vaker.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:59

Ik doe het mestonderzoek zelf.
Elke maand test ik van alle paarden de verse mest zelf, en kan ik zo elk paard goed monitoren. En bij besmetting zie ik precies welke wormsoort het probleem is en in overleg met veearts het juiste ontwormingsmiddel kiezen.
In de winter leggen een aantal wormsoorten weinig tot geen eieren, waardoor in de winter de wormeneitelling niet betrouwbaar.
In november worden alle paarden standaard ontwormd met pramox

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:04

Ik denk dat je het inderdaad heel regelmatig moet doen om een betrouwbaar beeld te krijgen. En dan nog preventief ontwormen in de winter. Zelf een cursus volgen zou denk ik het beste zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:15

Waar wij tegenaan lopen is dat een telling en een advies daarvan zonder het paard te hebben gezien of zonder te weten hoe het gehuisvest is heel lastig is. Sommige scheiden niet veel eitjes uit maar zien er slecht uit en blijken toch ook vol te zitten, als ze weinig uitscheiden zijn ze geen grote besmetters voor anderen maar kunnen er wel last van hebben. Soms staam er meerdere paarden van meerdere eigenaren in dezelfde wei die elk hun eigen mest laten onderzoeken. Als dit bij 1 dierenarts is, weet vaak die arts wel welke klanten er op dezelfde stal staan en kan daar advies op aanpassen maar als men nu mest verstuurd en degene die het onderzoekt weet niet dat het paard met een matige besmetting bij een paard met een enorme besmetting staat. Advies voor de matige besmetting is dan niet ontwormen en de andere wel. Mest wordt niet secuur geruimd en dus blijf je in een soort cirkel van elkaar besmetten. Plus de matige uitkomst kan een moment opname zijn.

Wil je doen zou ik bij een dierenarts gaan die jou paard/paarden kent
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:46

Ik vind het onbetrouwbaar. Maar ik heb dan ook de slechts mogelijke ervaring.....ik ben mijn pony eraan verloren ;(

Ze kwam herhaaldelijk schoon of met andere type wormen uit de onderzoeken. Pas toen ze op de kliniek stond met haar buikholte vol bloed bleek dat ze een gigantische bloedworm infectie had. Heel de darmen kapot. We hebben haar er toen doorheen gekregen maar ze was zo kapot van binnen dat ik haar na een half jaartje toch heb moeten laten gaan.

Paarden staan nu aan huis en ik mest 2x per dag uit.

Ontwormen doe ik nu preventief 2x per jaar. In het voorjaar de ivermectine en in het najaar de grote van pramox.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:21

Goed mestonderzoek : 2x/dag 5 dagen achter elkaar elke 6-8 weken zolang het gras groeit. Met daarbij de aantekening dat niet alle wormenstadia eitjes uitscheiden en dat is precies wat je meet.
Dat is dus alleen haalbaar als je het zelf doet en dan nog is 1-2x/jaar ontwormen tegen o.a. horzellarven en lintworm ontwormen wel zo verstandig. Ongeacht hoeveel preventie je doet met uitmesten en wisselbegrazing met bv schapen/hooien.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:47

Mijn man is dierenarts (voor paarden) wij doen nooit mest onderzoek en ontwormen 4x per jaar.
Mijn man is tegen mest onderzoek.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:55

hier ook weer terug naar 4 x ontwormen, dat mestonderzoek geloof ik nis van

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 01:24

Sinds ik 2 ponys ziek heb gehad door wormen (1 ernstig vermagerd, andere recidiverende koliek, uit mestonderzoek kwam niets naar voren...) ben ik helemaal anti mest onderzoek. Maar zonder krijg ik het niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 01:40

Voor mij is het heel simpel: met regelmatig ontwormen nog nooit problemen gehad, met mestonderzoek wel. Paarden worden gewoon gezond oud ondanks dat ze regelmatig een wormenkuur krijgen..

Het zou mij niet verwonderen dat men ooit nog zal terugkomen op mestonderzoek.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 01:50

Plus dat horzellarven en dergelijke al niet eens te zien zijn in mest. Hier ontwormen we gewoon 2 x per jaar.

Op mijn stage zijn we toen 4 jonge paarden verloren door bloedwormen, volgens herhaaldelijk mest onderzoek zouden ze schoon zijn en dierenarts wou niets voorschrijven. Toen ze uiteindelijk door een andere dierenarts getest zijn was het wel raak maar veel te laat. Alle 20 waren toch besmet. Dus nee ik geloof er niet in.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 06:55

Maar waar halen jullie de wormkuren dan vandaan?
Binnenkort krijgen wij twee pony's aan huis en ik ben op zoek naar een dierenarts, maar degenen die ik tot nu toe heb gevonden hebben allebei het beleid dat ze ontwormen nav mest onderzoek en niet zomaar wormkuren meegeven. De huidige eigenaar van de pony's klaagde daar ook over, zij krijgt ze ook niet zonder slag of stoot en alleen omdat ze al tientallen jaren klant is.
Wormkuren zijn voor zover ik weet niet vrij verkrijgbaar toch?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 06:57

Hier liggen ze gewoon in de winkel, gelukkig :D