Paard met boxrust wordt gevaarlijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MARILYN_

Paard met boxrust wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 16:58

Zoals de titel al zegt heeft mijn paard helaas boxrust.
Hij heeft 2 peesblessures en moet daarom verplicht op stal staan. Hij heeft boxrust vanaf midden september, al een hele tijd dus! De eerste 2 maanden ging het super goed!
Maar hij begint nu gevaarlijk te worden, dit uit zich in naar mij bijten, blind om zich heen te trappen, steigeren en enorm sterk te worden. Hij krijgt alleen ruwvoer en geen krachtvoer bijgevoerd.
Uiteraard heb ik de dierenarts gebeld, maar dan is de optie om hem elke dag te verdoven. Eigenlijk gaat dit tegen mijn principes in.. iemand hier ook ervaring mee of tips om het mijn paard zo fijn mogelijk te maken?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:59

Hoe lang moet hij nog boxrust hebben?
Dit klinkt mij niet paardwaardig in de oren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:00

Ik heb de mijne geen boxrust gegeven, maar in zijn stabiele kudde laten lopen. Ook daar werd ie op den duur lichtelijk vervelend (z’n kuddegenoten plagen), maar toen kwam gelukkig de verlossende “je mag weer langzaam gaan opbouwen”.

Volgens mij is boxrust zo langzamerhand achterhaald aan het worden bij peesblessures.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: Paard met boxrust wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:03

Ik zou eerlijk gezegd ook niet zo goed weten wat ik zou doen op het moment dat mijn paard boxrust zou moeten hebben. Mijn merrie zou echt de boel op stelten zetten. Toen ze laatst kreupel liep en de dierenarts via de telefoon zei dat ik haar de volgende dag wel op stal moest houden, heb ik een apart stukje afgezet voor haar buiten. Zo stond ze wel buiten 'bij' de kudde, maar was ze verder eigenlijk alleen maar aan het eten.

Het lijkt mij persoonlijk dan beter om buiten een paard te hebben dat rustig staat te eten, dan een paard dat binnen staat en de hele tijd zenuwachtig rondjes staat te draaien en begint te steigeren enzo. Ik zou dus kijken of je niet toch een soort van "stal" kunt creëren op de plek waar de rest van de kudde is, zonder dat ze bij de rest in moet.

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 17:08

Helaas wil de staleigenaar geen klein stukje afzetten, omdat het land dan vertrapt wordt! Dat was voor mij ook de meest ideale oplossing geweest. 10 januari moet hij weer heen voor een pees scan en wil dan toch eigenlijk wel ‘eisen’ dat hij het land weer in mag.
Mijn paard staat 99% van de dag rustig, maar heeft elke dag wel zijn dolle 5 minuten in het land. Wat weer slecht is voor de peesblessures

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:12

Ik had een stukje 5 afgezet in de wei van 5x5 en daar een berg hooi in.Zo stond ze tussen de andere paarden in met een gipspootje. Smorgens ging ze met de paarden op de wei,zei in haar paddockje en s'avonds weer mee naar binnen.Ze bewoog zo meer als de Da wilde,maar is uiteindelijk goed genezen.
Ik dacht dat paarden met peesblesure's juist aan de hand mochten stappen?
Lees nu dat het voor jou helaas geen optie is.Slecht punt voor je pensionhouder.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:14

Mijn paard kwijnde weg tijdens boxrust en toen heb ik hem maar gewoon weer bij de (stabiele) kudde geplaatst. Gelukkig ging dit goed en ik denk dat dit zijn herstel ook bespoedigd heeft.

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 17:18

Beatje ja daar baal ik zelf ook van, maar nu verhuizen geeft ook weer een hoop stress. Ik stap ook aan de hand en daar wordt hij gevaarlijk mee. Sorry ik type op mijn telefoon, waardoor het niet helemaal duidelijk over komt.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:28

Lang geleden stond er een keer een artikel op voorpagina nieuws volgens mij over een grootschalig onderzoek van de behandeling en genezing van peesblessures.
Daar kwam toen uit dat bij rust de kans op genezing eerst vrij groot was, maar de kans op terugval ook zeer groot.
Bij dag en nacht buiten was de kans op genezing kleiner, maar de kans op terugval ook veel kleiner en bleek de genezing dus veel duurzamer.
Het verbaast me dat je na dat onderzoek niet meer hoort dat dierenartsen aansturen op dag en nacht buiten blijven, want hoe moet dat nu ook verder?
Als het straks genezen is komt er een moment dat hij weer wat mag en dan barst de bom een keer en is hij hopelijk niet weer terug bij af.

Is er geen stukje bestrating naast de andere paarden?
We hadden er hier ook 1 die we na een operatie met een hooinet op een stukje bestrating hebben gezet, op bestrating houden ze zich meestal iets rustiger en hoeft de eigenaar niet bang te zijn dat de boel vertrapt wordt.

Voor het aan de hand stappen kan je goed een concord leader gebruiken, werkt echt heel goed!
In ieder geval veel succes, het is een lastige situatie om goed te doen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:31

Toen mijn vorige verzorgpaard peesproblemen had is zij naar een stal verhuisd met uitloop naar een paddock. Stond ze toch naast soortgenoten en kon ze rustig wat bewegen zonder dat ze te gek kon doen.
Plus gek doen in de stal en het al dan niet kort draaien op de benen etc lijkt me ook niet heel bevorderlijk voor de pezen.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:34

Altijd lastig zo”n situatie. 1 van mijn paarden had een hele erge draadwond en heeft in totaal ook 3 mnd boxrust gehad. Ik stond toen op pensionstal waar de rest uiteraard gewoon naar buiten ging. Hij brak dan sochtends zn stal af. Ik heb daarom toch gekozen om dagelijks sedalin/sedasan (muisjes) te geven. Wel in een zeer lage dosering, dit was net genoeg om de scherpe kantjes er af te halen en dit heb ik steeds in stapjes afgebouwd tot hij weer wat buiten mocht. In mijn geval mocht het paard echt niet lopen (alleen box uit met mesten).

Maar eenmaal buiten, hetzij op een mini stukje, is toch echt vaak het prettigst voor het paard. Liefst met wat andere rustige paarden er omheen. Jammer dat je staleigenaar niet meer wil werken. Een klein stukje afzetten en dat af en toe verplaatsen moet toch wel te doen zijn. Of een andere plek waar hij nabij andere paarden staat? Stukje paddock?

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:54

Lastig he TS... vooral als je geen minipaddockje kunt/mag maken. Herkenbaar, zelfs het allerbraafste paard kan verschrikkelijk en onherkenbaar vervelend worden van boxrust.

Wat soms helpt is een flink stuk boomstam (of takken desnoods) van een wilg in de box leggen. Dan knagen ze hun frustratie verantwoord weg, plus zit er in wilg een ontstekingsremmende en kalmerende stof. Hopelijk kun je het dan precies uitzingen tot je weer naar de kliniek moet. Beterschap voor je paard!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:57

Tja, steigeren en gek doen in de box is ook een garantie op vertraging van het herstel. Wanneer doet hij dat? Wanneer de rest naar buiten gaat?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:59

Heel vervelend.Als hij dus echt nog niet los mag zou ik toch voor kalmerende middelen kiezen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:08

Een verhard stukje is echt een uitkomst, bij peesblessures moeten ze op een stabiele ondergrond lopen.
Ik strooide in de box van mijn paard, toen hij boxrust moest, elke dag een aantal keer een aantal stukjes wortel in zijn stal. Hij was dan heel lang aan het zoeken tot hij alles had gevonden. DE stal werd wel een zooi, maar ach.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:21

Lastig, en je 'oplossing' kan meerdere kanten op.

Zo kan je kiezen hem minder of juist meer activiteiten bieden. Minder zodat je het gevaar voor jezelf en het paard beperkt. Je wilt niet omver getrappeld worden door een gefrustreerd paard namelijk. 10 januari is te overzien qua tijdsbestek.
Meer zodat hij wat meer prikkels heeft en daardoor minder vervelend wordt. Denk aan een hooinet met fijne maas aanbieden. Lange massage poetsbeurt. Kunstjes leren als flemen en voetjes geven.
Zorg in ieder geval ten alle tijden dat je veilig bent en controle houdt.

En als je moet stappen overweeg hem bij te zetten of gebruik bijvoorbeeld de concord leader. Draag handschoen! Overweeg het paard ergens te stallen met verharde paddock en een stapmolen.
Denk ook aan aquatraining, dat is minder belastend maar kost wel energie.

En iets drastischer maar scheelt frustratie en biedt meestal redelijk goede kansen op herstel:
een jaar op het land zetten. Beter voor lichaam en geest meestal. Bovendien scheelt het misschien in je stalling kosten.

Verder lijkt tijdelijk wat kalmerends geven helemaal zo slecht nog niet.
Beter veilig aanpakken dan straks met ongelukken zitten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:25

Waarom niet je paard gewoon een jaar de wei op gooien ipv ophokken en mentaal gek maken?
Ik dacht dat boxrust met peesblessures sowieso niet meer van deze tijd was. :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:51

Wat het advies van de DA ook was, ik heb de paarden met een peesblessure nooit op stal gehouden maar overdag, net zoals de andere paarden hier, buiten gelaten, weliswaar op een apart en kleiner stuk wei/paddock.
Maar ik lees dat die mogelijkheid er bij jou niet was? Dat is wel jammer!
Wanneer je dat van dag 1 af doet, was hier de ervaring dat ze rustig bleven. In jouw geval zou ik hem nu buiten niet los durven laten want die gaat gegarandeerd helemaal uit de bol gaan. Pff, wat vervelend. Mss dan toch maar licht verdoven?

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:55

In stal blijft hij rustig, zelfs wanneer de rest naar buiten gaat. Wanneer hij uit zijn box komt dan ontploft hij.

Een concord leader ken ik niet. Ga ik zeker even naar kijken. En wilgen takken is ook een goed idee, vind hij vast erg lekker

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:00

Dit is herkenbaar ik had ook een gevaarlijk paard aan de hand.Toen een stukje land gevonden en daar ging het goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:22

Hier geen boxrust gegeven maar gewoon de wei opgedaan. Als je hiervoor kiest moet je nu natuurlijk wel uitkijken want hij staat al sinds september op stal dus die gaat compleet uit zijn stekker nu als je hem de wei op doet. Je had hem beter meteen de wei op kunnen gooien en hem er een jaar later weer af kunnen halen voor een controle scan. Dan staan ze vaak nog het rustigste. Boxrust is zo achterhaald en echt niet voor elk paard geschikt. Die van mij had zichzelf op stal van kant gemaakt denk ik of ernstige gedragsproblemen ontwikkeld. Soms is het kiezen uit twee kwaden.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:32

Mijn paard met peesblessure heb ik vanaf juli op een klein stukje wei staan en in de nacht op stal vanaf september. Sinds een paar weken is de wei weer iets vergroot en heeft sinds 2 weken ook een maatje erbij. Voordat hij een maatje had was ie ook echt niet leuk. Ook bijten en dreigen met slaan.
Stalrust heb ik daarom bewust niet gedaan.
Mijn paard mocht gecontroleerd wel bewegen en als ie op de wei een stukje ging draven hielt ik mijn hart vast maar tot nu toe gaat het nog steeds goed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:42

Hier ging mijn paard met peesblessure ook de wei op.
Liever dat als dat hij neurotisch in de box korte draaien gaat maken of de boel in elkaar trapt uit frustratie.
Dan is in het land lopen toch een stuk minder belastend.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:46

Het enige "uitje" van je paard is dagelijks 10 min stappen aan de hand?

Op stal is hij verder rustig zeg je. Hier paard met peesblessure wat alleen maar rondjes ging draaien op stal als een rest naar buiten ging (en dat is pas echt slecht voor de pezen).
Toen toch maar overdag op het land, ging het veel beter.
Verder ook nog stappen aan de hand en eerst ook een poos dagelijks Ice-vibes gebruikt. Nu geven we ook Hoef en pees van Ecostyle bij.

Ik vind dat je paard wel heel erg lang boxrust voorgeschreven heeft gekregen trouwens.

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 19:55

Hij heeft zo lang boxrust, omdat hij de tweede peesblessure is opgelopen tijdens het herstel van de eerste peesblessure. Hierdoor moest ik weer helemaal opnieuw beginnen. De dierenarts heeft mij ook aangeraden een klein stukje land/paddock te maken, maar aangezien dat dus helaas geen optie is voor mij is dit boxrust geworden.
Ik ben dus ook bang dat hij helemaal uit zijn plaat gaat als hij weer voor het eerst naar buiten mag.