Beenwond, gehecht, honingzalf ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Beenwond, gehecht, honingzalf ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 00:15

Beste Bokkers,

Vaak volg ik gewoon mijn eigen gevoel, maar zit nu toch in twijfel en hoop hier wat ervaringen met zo een zelfde situatie te vinden :)

Paard heeft vorige week zijn been open gehaald net boven knie.
Conclusie veearts gat toch best diep tot het bot.
Hechten in het verband en boxrust (min 2 weken)

Nou heb ik de ruimte van paardlief beperkt van 24/7 los tot grote uitloopstal (veearts niet blij)
Maar liever zo dan een paard die de box afbreekt ;)

Tot nu toe verloopt de genezing best prima naar mijn gevoel. Zie onderstaande foto’s:

De wond
Afbeelding

Na het hechten
Afbeelding

Na 3 dagen verband
Afbeelding

Na 6 dagen verband
Afbeelding

Afbeelding
Bij deze wissel wel wat helder wondvocht uit de wond

De patiënt
Afbeelding

Het verwisselen van verband wordt steeds meer ellende en ben blij dat het weer gebeurd is vandaag.
Nou dacht ik bij de volgende wissel alvast te starten met honingzalf onder het verband (Mesitran)

Veearts wilde dit niet hebben, maar kon ook niet goed onderbouwen waarom niet.
En laat ik nou altijd me eigen weg in slaan en niet zo goed overweg kunnen met de nogal niet mee denkenden veeartsen.

Liefst wil ik van het verband al af, maar weet dat het verstandiger is door te zetten. Op deze manier kan hij er niet aan zitten en of het open stoten.
Ook kan hij het net iets minder buigen wat wel bevorderlijker is voor de hechtingen.

Wie heeft ervaring met zoiets?

Dank voor het lezen en mee denken alvast :)

emilyslaluna

Re: Beenwond, gehecht, honingzalf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:19

Het zit natuurlijk op een erg beweeglijke plek. Dus ik zou de DA volgen en nog even volhouden met het verband tot de hechtingen eruit mogen. Anders heb je kans dat ze toch open scheuren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:23

Mesitran doet niet zoveel op een dichte wond. Je kunt het beter een keer of 3 laseren.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:31

Die van mij heeft in Februari een wond op haar been gehad. Bijna hetzelfde verhaal als deze wond, net zo groot ook. De wond ging echter weer open na gehecht en ingepakt te zijn en ik heb toen Vetramil zalf gebruikt (gewoon bij de Epplejeck vandaan). Ik zweer het er bij. Na een paar dagen begon hij al goed dicht te gaan en nu zie je er niks meer van.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 07:49

Ik zweer dus inderdaad ook met honingzalf al veel goede resultaten mee behaald.
Maar afwachten tot het verband eraf is of al starten is dus het dilemma nu.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 07:53

Honingzalf werkt wel goed. Maar beter nog is propolis.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 07:58

Mijn tip is honingzalf niet zonder verband te smeren.
Mijn merrie heeft een keer de hechtingen er uitgetrokken en de wond weer groter gemaakt door de honingzalf

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:00

Ik zweer bij honingzalf maar op zo'n beweeglijke plek zou ik wel even wachten. De zalf verzacht namelijk alles.

Ik deed wel op dierenarts advies smeren op de wond die op mijn paard zijn borst zat en toen waren de hechtingen te snel opgelost.

Ik zou tot de volgende verbandwissel wachten, zodra de hechtingen al wat week mogen worden.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:03

Honingzalf lost de hechtingen sneller op. Ik zou dus wachten tot dat de hechtingen er uit mogen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:16

De mijne heeft het ook gehad. Na 2 weken verband was het vrij goed dicht. Na 4 weken volledig genezen zonder zalf. Zalf op hechtingen heeft geen nu en maken de huid enkel week waardoor ze uitscheuren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 14:50

Duhelo schreef:
De mijne heeft het ook gehad. Na 2 weken verband was het vrij goed dicht. Na 4 weken volledig genezen zonder zalf. Zalf op hechtingen heeft geen nu en maken de huid enkel week waardoor ze uitscheuren.
[ [url=m/WIY4XE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5E81rE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vXXxwO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank voor delen van je ervaring!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 14:51

xChantal94 schreef:
Honingzalf lost de hechtingen sneller op. Ik zou dus wachten tot dat de hechtingen er uit mogen

Dankjewel dat is misschien dan verstandiger inderdaad! Nog even doorzetten :)

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:55

Mijn paard heeft dit ook gehad en 2 maal daags ingesmeerd met honingzalf, op aanraden van de dierenarts. Ik vond het niet heel veel doen, maar zie alleen maar positieve reacties dus wellicht ligt het aan mij. Pas toen ik Colloïdaal Zilver Zalf ging smeren, zag ik snel verbetering. Na 2 maanden was de wond dicht en kon ik weer rijden.

De wond is 1 augustus gehecht en na boxrust en verband goed geheeld. Hij heeft nog steeds een litteken dus smeer het nu een paar keer per week in met levertraanzalf om witte haartjes te voorkomen en het litteken soepel te houden, werkt erg fijn :)

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:08

Niets aan doen, zoveel mogelijk in verband tot het echt minimale plek is. Groeit vanzelf dicht, dan eventueel laseren.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:16

Ik had een 2x zo grote wond door de honingzalf omdat mijn merrie het er af likte. Ze heeft er een groot litteken aan overgehouden, dus persooblijk zou ik het niet doen, tenzij ze er niet bij kunnen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:19

Honingzalf sowieso niet op een open wond doen met hechtingen. Eerst wachten tot de wond dicht zit.
Beterschap!

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:49

Ik heb helaas regelmatig paarden met hechtingen in verband staan. Ik smeer elke 2 dagen met verbandwisselen, in overleg met de da, honingzalf om de genezing te stimuleren. Geneest alle keren mooi zonder ontstekingen of lelijke littekens. Als het verband er af is, 2 dagen na verwijderen hechtingen, smeer ik 2x daags honingzalf totdat de huis weer mooi soepel is.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:59

Mijn jaarling heeft fikse wond gehad, maar ik kreeg ook advies te wachten tot hechtingen eruit waren.
Op het open gedeelte ben ik wel meteen gaan smeren, zat op borst dus niet in kunnen pakken, maar ze kon er ook niet echt bij om te likken. Zou op been misschien wel inpakken.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:02

Niet alleen verband vanwege wond bescherming maar ook vanwege eventueel druk vanuit vocht in het been! Dus zeker niet eraf halen als er nog geen go is.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:11

Ik heb al heel veel medium tot kleine wondjes gered met honingzalf (ook best nare). Toen mijn paard een flinke wond aan zijn oor had, ben ik in samenspraak met de dierenarts begonnen met honingzalf. Helaas is het toen enorm gaan ontsteken. Waarschijnlijk omdat ik echt moest smeren (wel elke keer met schone handen natuurlijk :)) ). Daarom smeer ik nu niet meer honingzalf bij flinke wonden zoals bij jou paard. ;)

Spoiler:
Afbeelding

Deze heb ik nog wel goed gekregen met honingzalf. Maar deze was vrij oppervlakkig.

Spoiler:
Afbeelding

Dit was het resultaat van smeren met honingzalf op het oor. Het is nog stukken erger geworden en nu heeft hij een stukje oor minder. :oo

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:30

Schrik wel niet als het verband eraf mag blijven (hoe langer verband hoe beter. De mijne had het echt op de zijkant van de knie dus na 2 weken eraf gelaten. )
Waar er in eerste instantie geen zwelling was, stond het been de dag nadat het verband eraf ging met een been dat 3 maal zo dik was. Dit heeft nog 2 weken geduurd voor dat weer weggetrokken was.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:35

Ik heb bijna soortgelijk verhaal gehad maar dan op de voorknie. Met honing zalf is dat perfect genezen. Ook onder het verband direct mee begonnen toen het kon. Ik zeg doen!

Zie deze: [MD] Prikkeldraad gespannen op openbare weg. Snijwond tot gevolg.

Uiteindelijk zag je alleen nog een streep in de haarlijn.

Wel had hij naderhand allemaal kleine ontstekingen is zijn huid van het verband en de druk die dot gaf. Trok gelukkig na maand of 2 ook helemaal weg met her en der een witte haar.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 20:04

Hmm verschillende ervaringen en reacties wbt beginnen met smeren onder het verband.
Ik ga het donderdag weer wisselen (tenminste poging doen) en kijken wat ik dan van de wond vind.
Wel fijn om alle ervaringen te lezen!
Als het verband eraf blijft wilde ik sowieso 2 maal daags gaan smeren.
Maar nog even flink doorzetten met verband dus ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:00

Nooit gaan smeren als er nog hechtingen in zitten. Dan maak je alleen maar de wondranden week en heb je kans dat het open gaat of niet mooi dicht groeit.

Heeft ook helemaal geen nut als de wondranden mooi op elkaar zitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:22

Ik veronderstel dat de Da getoond heeft om het verband te wisselen (en dat je moet zorgen dat het botje achteraan de knie goed vrij blijft enzo?)
De mijne had wat drukplekken op de achterkant van de knie en de pees, kan zijn dat hij daarom moeilijker wordt met de wissel.