Paarden die hun tanden wisselen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Paarden die hun tanden wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 09:50

Afgelopen weekend heb ik ontdekt dat mijn 2,5 jarige merrie haar gebit aan het wisselen is. Aangezien dit de eerste keer is dat ik zoiets mee maak heb ik voor meer informatie gezocht op internet. Er staat best veel omschreven over het wisselen van tanden maar ik zou graag foto's zien en die staan er vaak niet bij.

Graag zou ik jullie ervaringen willen horen en het liefst een aantal foto's.

Bowo

Re: Paarden die hun tanden wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:03

Meestal gaat wisselen prima. Soms blijft er een dop zitten.
Wat ik wel grappig vond is dat onze 3 jarige met wisselen tijdens het kauwen een apart geluid maakte wat leek op een dop. Bleek er ook inderdaad een te zijn, dus die hebben we er af getrokken.
Verder gaat het meestal wel goed en anders een keer een tandarts/da laten controleren of alles nog gaat zoals het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:04

Wat voor foto's? Van paarden monden met/zonder tanden?

Een paard, wisselt net zoals een mens. Af en toe valt er een dop af en verschijnt er tzt een nieuwe tand of kies.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:06

Het ziet er net zo uit als bij mensen. Melktand valt uit, blijvend tand groeit vanuit het tandvlees. Beetje onregelmatig en ribbelig (net al mensentanden als ze doorkomen), zowel op het aanzicht als op het snijvlak.
Met 2,5 jaar wisselen de voortanden (binnenste snijtanden), met 3 jaar het eerste stel melkkiezen, met 3,5 jaar de middelste snijtanden, met 4 jaar het 2e stel melkkiezen en met 4,5 jaar de hoektanden. En ergens tussen de 3 en 4 jaar komen ook de andere blijvende kiezen door (die hebben, ook weer net als bij mensen, geen melkkiezen)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 10:18

Interessant om te lezen van de doppen. Ik ga dit eens in de gaten houden, kijken of er iets veranderd aan haar manier van kauwen oid.

Ik zag wel dat ze aan het hout van de hooiruif geknabbeld had, kan dit met het wisselen te maken hebben? Net als bij kinderen die een bijtring krijgen..

bobje26 schreef:
Wat voor foto's? Van paarden monden met/zonder tanden?

Van paarden waarbij de tanden aan het wisselen zijn, en dan met name de voortanden (voor, tijdens, na), de kiezen valt helaas niet zoveel van te zien en valt wss geen foto van te maken ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:30

Geef je paard iedere dag een winterwortel, grote kans dat je de melktand (of kies) dan in de voerbak aantreft. Ik heb er zo in de loop der tijd al aardig wat verzameld :)

HvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:04

Op mijn site, onder leeftijdsbepaling, staan een aantal foto's. De derde foto is die van een 2,5 jarige die net 2 tanden gewisseld heeft.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:42

Ik merkte bij Titus altijd oftie weer last had van een dop als die proppen begon te maken. Soms was die dan ook een beetje koortsig . Na twee dagen was de dop eruit en dan was die weer zo fris als een hoentje .

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 18:38

Mijn 2,5 jarige is sinds enkele maanden aan het wisselen. Eerst zijn de onderste middelste snijtanden eruit gevallen en nu zitten de bovenste erg los. Dat resulteert in alles vast willen pakken, met name het halstertouw is de klos. Inderdaad wortels geven, en ik heb zo'n hanging granen bal waar ie aan kan knabbelen. Ik heb geen foto's van z'n gebit zelf, want dat gaat beetje lastig. Wel eentje van een van de melktanden vlak na terugvinden, per toeval in de paddock.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 18:48

Laat je tandarts tijdens het wisselen twee keer per jaar checken of alles goed gaat. De meeste ellende ontstaat in deze periode namelijk.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 09:58

Myour schreef:
Mijn 2,5 jarige is sinds enkele maanden aan het wisselen. Eerst zijn de onderste middelste snijtanden eruit gevallen en nu zitten de bovenste erg los. Dat resulteert in alles vast willen pakken, met name het halstertouw is de klos. Inderdaad wortels geven, en ik heb zo'n hanging granen bal waar ie aan kan knabbelen. Ik heb geen foto's van z'n gebit zelf, want dat gaat beetje lastig. Wel eentje van een van de melktanden vlak na terugvinden, per toeval in de paddock.

Zijn er meteen nieuwe tanden gekomen aan de onderkant? Voor zover ik bij mijn merrie kan zien zijn alleen nog maar de bovenste twee voortanden 'los'.

HvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:14

Snijtanden en kiezen komen los te staan, doordat ze door de definitieve tand/kies omhooggedrukt worden. Dus onder de losse tand zit de nieuwe al klaar!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:42

Als de melktand is uitgevallen kun je de nieuwe tand soms net wel/net niet zien, maar in ieder geval meestal wel voelen (je voelt een paar harde hobbeltjes in het tandvlees, of je ziet een paar witte puntjes - de tand komt er niet met een vlak/scherp snijvlak uit). Het duurt zeker een maandje voordat de blijvende tand helemaal is doorgekomen, en in het begin blijft het snijvlak nog een beetje hobbelig. Dat slijt geleidelijk aan vlak.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:39

Lys_PPA schreef:
Zijn er meteen nieuwe tanden gekomen aan de onderkant? Voor zover ik bij mijn merrie kan zien zijn alleen nog maar de bovenste twee voortanden 'los'.

Onderaan niet direct goed zichtbaar, maar die kwamen al snel daarna helemaal door. Bovenaan zie ik ze al wel, maar die blijven ook wat stugger zitten.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 17:39

Sinds vandaag is dan eindelijk een van de voortanden eruit:
Afbeelding