Hoe slecht zijn supplementen nu eigenlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Hoe slecht zijn supplementen nu eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 22:07

Ik ben regelmatig bezig met het voer en de supplementen van mijn pony. Super interessant, wat is er allemaal, is er misschien iets beters ondertussen op de markt gekomen van wat hij nodig heeft etc.

Omdat mijn pony ook het eea gesupplementeerd wordt denk ik ook wel eens 'is dat eigenlijk allemaal wel goed'? Gaan supplementen elkaar niet tegen staan? Ontstaan er andere problemen door die je niet gelijk kunt zien?

Op advies van artsen (goede klinieken) krijgt mijn pony ook het eea maar ik vraag me wel eens af of dat allemaal wel zo goed is.

Weet iemand of er supplementen zijn die je niet samen kunt geven bijvoorbeeld?
In mijn voorbeeld geeft ik glucosamine, chondroïtine en msm (in 1 supplement) en daarnaast ook op advies magnesium en vitamine E. Maar daarbij ook nog glucobalance en voer waar ook nog eens van alles aan kruiden in zit (agrobs alpengrün müsli)

Hoe goed is dat allemaal eigenlijk?
Lastig soms, je wilt goed doen maar is het geen overkill? Ook al is het op advies?

MamaMiesje

Re: Hoe slecht zijn supplementen nu eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:09

Goeie vraag! B-)

Ik volg.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:14

Ik denk wel dat sommige mensen doorslaan in supplementen voeren die een gezond paard eigenlijk niet nodig heeft. Zeker de afgelopen jaren is het zo 'trending' geworden om je paard elke dag vol te gooien met vanalles en nog wat, het liefst in een rijke slobber.

Ik heb een oudje, die krijgt glucosamine + msm en duivelsklauw voor zijn artrose en Fiberbeet om op gewicht te blijven.
de andere pony krijgt foenegriek als hij weer wat begint te hoesten en wat basisbrokjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:59

Met diverse kruiden ben ik altijd wel voorzichtig en voer ook nooit jaarrond dezelfde kruiden.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:33

ik denk dat je vooral ook bij vitamine en mineralen moet kijken of het wel noodzakelijk is...
Bloedonderzoek bijvoorbeeld?
En misschien een keer een optelsom maken van wat je nu precies voert (de samenstellingen)?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:06

De supplementen zelf hebben meestal wel hun nut, maar alle rommel waar deze supplementen in verdund worden ben ik helemaal niet voor. Veel supplementen bestaan vooral uit suiker met een kleine hoeveelheid werkzame stof.

Ook ben ik ook niet voor het hele jaar rond hetzelfde geven, paarden die op gras staan in de zomer hebben veel minder nodig dan alleen hooi in de winter...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:23

casperzazoe schreef:
Ik denk wel dat sommige mensen doorslaan in supplementen voeren die een gezond paard eigenlijk niet nodig heeft. Zeker de afgelopen jaren is het zo 'trending' geworden om je paard elke dag vol te gooien met vanalles en nog wat, het liefst in een rijke slobber.

Die indruk heb ik ook. Wij geven enkel supplementen in overleg met de DA en eventueel na bloedonderzoek. het woord 'supplement' zegt het zelf, het is een aanvulling op een tekort. Als er geen tekort is heeft het ook geen nut. Nu plassen ze gelukkig het meeste wat ze niet nodig hebben wel uit, maar met sommige dingen moet je toch wel oppassen dat ze niet ergens teveel van binnenkrijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:50

Het probleem met supplementen is dat iedereen iets kan samenstellen en het supplement kan noemen en gaan verkopen. Er is geen enkel onderzoek verplicht en het is dus onmogelijk om na te gaan of het eigenlijk wel helpt en soms is het zelfs vaag wat er in zit en in welke hoeveelheden en wat de bijstoffen zijn.

Over het algemeen worden dingen die het paard niet gebruikt uitgeplast, maar er zijn ook dingen die opstapelen en wel degelijk schadelijk kunnen zijn. Een vitamine en/of mineralen teveel kan schadelijker zijn dan een tekort....

Door bloedonderzoek kun je tekorten opsporen en gericht aanvullen, maar in normale omstandigheden komen die amper voor.

Het heeft past nut om iets te geven als je ziet dat je paard ergens last van heeft en dan is het ook nog het beste om het in overleg met een dierenarts te doen en er moet ook niet uit het oog verloren worden dat sommige dingen maar tijdelijk hoeven.

Er zijn ook krachtvoeders, helemaal als die op bv oudere paarden of cushing lijders gericht zijn, die al van alles toegevoegd hebben, labels lezen is van belang.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:16

Persoonlijk begin ik er niet aan. Bij mij op stal krijgen Sport Brok en Hooi/Kuil en natuurlijk weidegang. De mijne krijgt nog extra Pavo SportFit meusli (halve schep) omdat ik haar vrij intensief rij en haar hierin ook wil supporten om het aan te kunnen (eventer).

Maar als je erbij na denkt de meeste mensen geven supplementen op "gevoel". Snuiteble bijv. de potjes die ze voorbereid voor haar paarden per dagen ik vind het een beetje doorgeslagen. Het is te vergelijken met mijn vader die aan de medicatie zit en voorbereid in zo'n bakjes met dagen van de week erop en hij krijgt het wel aangeschreven door de dokter.

Ik gebruik haar dan als voorbeeld omdat ze er reclame voor maakt en gesponsord krijgt door Pharmahorse, maar supplementen $kosten$ ook nog aardig wat. Merk je echt het verschil dat je al die poedertjes en goedjes toevoegt? Gelukkig bij ons op stal is het vrij rustig gebleven met de supplementjes ben er heel blij mee _/-\o_

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:22

Even voor je de boeken in gedoken:

Dingen die opstapelen zijn bv de spoor elementen ijzer en koper.

Een overmaat aan mangaan remt de opname van ijzer en kan zo bloedarmoede veroorzaken.

Een overmaat aan jodium zorgt voor een verdikte schilklier, bij drachtige merries die teveel krijgen wordt ook het veulen geboren met verdikte schildklier. Zeewier bevat veel jodium en daar moer je dus echt mee uitkijken. 7 mg jodium per dag is de bovengrens.

Een overmaat aan selenium zorgt vor een type vergiftiging die leid tot haarverlies (voornamelijk manen en staart), slechte hoeven en kreupelheden. (Dus voordat je dingen tegen haarverlies en voor betere hoeven, zoals biotine gaat voeren, ook even checken of er geen sprake is van een selenium vergiftiging....)

Een overmaat aan vitamine D is giftig en veroorzaakt verkalking van de bloedvaten. Langdurig vitamine D bijvoeren moet echt vermeden worden.

Water oploslosbare vitamines B en C worden gewoon uitgeplast en je hoeft daarbij dus niet op te letten hoeveel je er van geeft. Biotine is een vitamine B.

Glucosamine is verder, voor zover ik het weet, ook geen veroorzaker van problemen. Het werkt bij paarden beter dan bij mensen.

Het enige dat echt van belang is, is een zoutblok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:28

Zout vind ik zelf wel nuttig. En evt vitamine e als een paard geen of weinig vers gras eet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:38

Vitamine E wordt toegevoegd aan krachtvoer.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:41

Inderdaad bij mijn het krachtvoer wat ik de mijne extra bij voer (meusli) Zit er heel veel in (ze heeft ook nog eens echt geweldige vacht)

Productomschrijving

Pavo SportsFit. Deze non-heating sportmuesli is bedoeld voor paarden die kracht nodig hebben maar die wel beheersbaar moeten blijven. De ideale energiebron voor een sportpaard is een combinatie van zetmeel en oliën. Zetmeel als snelle energie voor extra 'power' waarbij vitamine E gecombineerd met selenium zorgt voor snelle afvoer van melkzuren. Olie als schone energiebron die geen afvalstoffen zoals melkzuren oplevert en als efficiënte energiebron voor het langer volhouden van de prestatie. De energie in SportsFit is afkomstig uit zetmeel en een mengsel van sojaolie en lijnzaadolie waardoor het rijk is aan plantaardige omega 3- en 6-vetzuren. Dit zijn essentiele vetzuren. Omega 3- en 6-vetzuren zijn als energiebron uitermate geschikt voor langdurige en zware arbeid. Uit onderzoek blijkt dat omega3- en 6- vetzuren bijdragen aan een prachtige vacht. En omega 3 bevordert het (natuurlijk) afweersysteem. Getoaste sojabonen hebben een hoog gehalte aan lysine, methionine en threonine, dit zijn essentiële aminozuren en de bouwstenen van eiwitten. Eiwitten zijn belangrijk voor de opbouw en behoud van een goede conditie van de spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:44

Ik denk dat er te veel wordt doorgeslagen in het geven van supplementen en dat het dan ook niet gezond is. Als het een aanvulling is op een tekort (wat uit bloedonderzoek blijkt), dan is het nuttig, maar om zo maar allerlei supplementen te geven zonder bloedonderzoek of advies van een DA vind ik gevaarlijk. Daarnaast moet je ook goed kijken naar wat je voert, er zijn super veel supplementen waar vooral veel suiker en andere rommel in zit en weinig werkzame stof. Dan doe je (in mijn ogen) meer kwaad dan goed door zo'n supplement te geven. Een tijdje geleden waren elektrolyten echt de hype, om mij heen zag ik iedereen ineens zijn paard elektrolyten geven met enigszins warm weer, later zag je het met de MSM en nog wat andere dingetjes. Ik denk dat we daar soms wel in doorslaan.

Voor mij zit er wel verschil in zomaar een supplement geven, of goed doordacht (evt in overleg met de DA/voedingsexpert) wat te geven. Nu voer ik zelf ook aardig wat supplementen, mijn pony krijgt duivelsklauw, yea sacc en 's zomers gluco balance. Voor mijn pony zijn de supplementen nuttig, ik zie echt dat het zijn werk doet en ze heeft nog nooit zo goed in haar vel gezeten als nu. Ik heb -in overleg met een voedingsexpert- alles zo op elkaar afgestemd dat het totaalplaatje een goed dieet is voor mijn pony en dat het niet schadelijk is. In dat geval vind ik het nuttig. Ik heb er zelf een halve studie van gemaakt door in alle voedingswaarden te duiken, vele soorten voer te vergelijken en op te zoeken hoe welke stof werkt en wat er nodig was. Daar zit veel tijd in, ik heb alles onderbouwd en laten checken door een DA en voedingsexpert, dus ik denk dat ik wel goed zit. :) Het gaat er uiteindelijk om dat je niet doorslaat in je supplementen, maar een goede keuze maakt en dat het goed werkt voor je paard.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:46

Inderdaad bij mijn het krachtvoer wat ik de mijne extra bij voer. Ze heeft ook nog eens echt geweldige vacht. Meeste geschoren hebben al weer langere haren als haar. :D

Productomschrijving

Pavo SportsFit. Deze non-heating sportmuesli is bedoeld voor paarden die kracht nodig hebben maar die wel beheersbaar moeten blijven. De ideale energiebron voor een sportpaard is een combinatie van zetmeel en oliën. Zetmeel als snelle energie voor extra 'power' waarbij vitamine E gecombineerd met selenium zorgt voor snelle afvoer van melkzuren. Olie als schone energiebron die geen afvalstoffen zoals melkzuren oplevert en als efficiënte energiebron voor het langer volhouden van de prestatie. De energie in SportsFit is afkomstig uit zetmeel en een mengsel van sojaolie en lijnzaadolie waardoor het rijk is aan plantaardige omega 3- en 6-vetzuren. Dit zijn essentiele vetzuren. Omega 3- en 6-vetzuren zijn als energiebron uitermate geschikt voor langdurige en zware arbeid. Uit onderzoek blijkt dat omega3- en 6- vetzuren bijdragen aan een prachtige vacht. En omega 3 bevordert het (natuurlijk) afweersysteem. Getoaste sojabonen hebben een hoog gehalte aan lysine, methionine en threonine, dit zijn essentiële aminozuren en de bouwstenen van eiwitten. Eiwitten zijn belangrijk voor de opbouw en behoud van een goede conditie van de spieren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:54

Overal waar te voor staat is niet goed.
Vroeger toen Hercvule nog hoog in het werk stond gaven we in overleg met de dierenarts vitamine E bij vanwege zijn spieren en soms klein kuurtje magnesium op aanraden dierenarts. Magnesium moet je niet te lang geven want is niet goed.

Mijn paarden zijn zeer sober en krijgen weinig of geen voer en het hooi en gras is hier veel armer als in NL en dat is voor hun goed. Ze krijgen op de wei een emmer met vitamine en mineralen waar ze uit kunnen likken. Twee paarden mogen daar twee weken mee doen, zij doen daar 6 weken mee.
Ze krijgen elke dag een klein half schepje vitamine en mineralen (je mag elke dag een hele schep geven, maar vind ik teveel) en dat krijgen ze alleen in de winter vanaf september tot maart erbij.
Polie krijgt twee keer per jaar synoped voor de pezen en sindsdien is ze weer recht en een gelukkig weidepaard.
De rest aan supplementen krijgen ze alleen op advies van natuurgeneeskundige, dus als het echt nodig is daar er klachten zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:00

Ik geef een vitamine brok bij omdat ik geen standaard krachtvoer geef. Ik heb Vitalbix en VS 200. Nu mijn grote paarden op VS 200 staan hoef ik niets meer bij te geven aan supplementen. In de zomer heb ik enkel wat zout bij gevoerd. Voorheen gaf ik ook vitamine E omdat ze maar beperkt op het gras kunnen. Magnesium heb ik ook wel een tijdje gevoerd, maar nu zitten ze eigenlijk alle 4 heel goed in hun vel waardoor ik het niet nodig vindt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:06

Ik heb 8 paarden waarvan de meeste getraind worden en in de sport lopen. Krijgen geen enkel ander supplement dan alleen omega 3-6-9 olie over hun voer.

Ze doen het allen prima. Ik geloof niet zo in supplementen voor gewrichten, pezen enz ik geloof in veel vrije beweging. Dan blijven paarden happy, soepel en sterk en de boel goed doorbloed.

vit E en selenium enkel geven als er ook echt een tekort is bewezen. Niet zomaar wat voeren want dat kan meer slecht doen dan goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:07

Lusitana schreef:

Niet iedereen voert dat.
En daarbij zijn de hoeveelheden soms schrikbarend laag.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:48

Anoniem schreef:
Lusitana schreef:

Niet iedereen voert dat.

Mijn antwoord was ivm je reactie over E bijvoeren als je paard weinig gras of hooi krijgt. Dan krijgt het meestal wel krachtvoer, want wat blijft er anders nog over?
De behoefte is hooguit 0.3 mg per kilo lichaams gewicht, bij drachtige merries iets hoger.
Bij een hogere gift is gunstig, maar dan heb je het nog steeds over 4 mg per kilo lichaamsgewicht.
Granen bevatten ruim voldoende om aan de behoeft voldoen en krachtvoer bestaat voor het grootste deel uit granen, dus zelfs als er niets zou worden toegevoegd is het al genoeg, maar er wordt vaak nog extra toegevoegd.

Overigens is dit wel iets dat veilig bijgevoerd kan worden omdat het pas gevaarlijk wordt bij meer dan 1000 mg per kilo lichaamsgewicht, en gunstig effect kan hebben.
Maar als een paard groenvoer krijgt en/of goed hooi, en/of krachtvoer, is de behoefte gedekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:49

Ik had het over gras. Niet over hooi: daar zit nauwelijks vitamine e in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:53

Ja, excuus, je had het over gras. Maar daar zit tig keer de behoefte (als in honderden miligrammen) in en in hooi zit nog steeds ruim voldoende om de behoefte te dekken, als het maar geen overjarig hooi is, want het loopt wel terug.

En nogmaals, vitamine E nou net iets is dat je wel veilig kunt bijgeven, maar ik ben nog steeds een voorstander van via bloedondezoek tekorten vaststellen ipv aannemen dat er wel tekorten zullen zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-12-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:53

https://degroeneos.nl/kunnen-verschille ... n-ingezet/

Kunnen de verschillende producten samen worden ingezet?
Dit verschilt per product. De producten van De Groene Os zijn veilig in het gebruik en kunnen meestal zonder problemen worden gecombineerd. Sommige producten kunnen elkaar zelfs in hun werking ondersteunen! Een voorbeeld is Glucosamine Complex en Pees Compositum. Pees Compositum bevat onder andere Boswellia, wat de functie van pezen, spieren en gewrichten ondersteunt. Andere voorbeelden zijn Multivitaminen & Mineralencomplex SPORT en Trias Omega als complete aanvulling op de voeding. Of Weerstandscompositum en L-lysine&B-6 voor een optimaal functionerend immuunsysteem.

Verschillende (uitgebreide) kruidenpreparaten tegelijkertijd inzetten heeft echter lang niet altijd het gewenste effect. Er worden dan teveel prikkels ineens aan het lichaam toegediend. Hierdoor weet het lichaam niet meer goed hoe het moet reageren en het effect hiervan is onvoorspelbaar.
Wanneer er sprake is van verschillende klachten bij het dier, probeer dan te achterhalen of er één oorzaak te vinden is. Deze kan dan vervolgens behandeld worden.

Als je twijfelt over welk product je kunt gebruiken voor je dier kun je contact met ons opnemen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:56

Anoniem schreef:
Lusitana schreef:

Niet iedereen voert dat.

Als het tekort aan vit E vastgesteld is dmv bloedonderzoek is het uiteraard een goed idee om het bij te voeren.
Vit E bijvoeren zonder eerst te weten of er een tekort is zou ik nooit doen. Het is een vetoplossend vitamine en bij een teveel wordt het dus opgeslagen en niet uitgeplast.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:58

Bij paarden geen idee.
Bij mezelf des temeer.

Ik heb met wat vage de huisarts gebeld, die gaf aan dat het waarschijnlijk kwam door vitamine gebrek. Dus ben die vitamine gaan slikken.
Toen liep ik weer tegen een vaag kwaaltje aan. Nog een vitamine geadviseerd.
Fysio, andere vitamine
Meer kwaaltjes, meer bellen, meer vitamines.

Wat was nou het probleem? Er zat in ingrediënt in de multivitamines waar je die vage klachten van krijgt die de meeste mensen niet door hebben maar ik focuste me erop dus had er wel last van.

Door alle extra vitamines werd ik alleen maar zieker. Gestopt en nu bijna nergens last meer van.