Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitana schreef:Zicht is voor paarden niet zo belangrijk als voor ons. Hun andere zintuigen zijn veel belangrijker.
Slecht zien en zelfs volkomen blind zijn is amper een handicap bij een paard. Ik heb verschillende slechtziende en blinde paarden gehad en ze redden zich prima als je ze op bekend terrein zijn en op onbekend terrein is het een kwestie van even op muren kloppen en langs de omheining lopen voor een ruimtelijk gevoel.
Een maatje kan ook enorm helpen en er is meestal wel 1 in de groep die zo´n taak vanzelf op zich neemt.
Je hoeft geen verdriet te hebben voor het verlies van zicht, ze ervaren dit niet zoals een mens die erg gehecht is aan wat ze zien.
Ze accepteren de dingen zoals ze komen. Het hoort bij het leven.
janderegelaa schreef:Lusitana schreef:Zicht is voor paarden niet zo belangrijk als voor ons. Hun andere zintuigen zijn veel belangrijker.
Slecht zien en zelfs volkomen blind zijn is amper een handicap bij een paard. Ik heb verschillende slechtziende en blinde paarden gehad en ze redden zich prima als je ze op bekend terrein zijn en op onbekend terrein is het een kwestie van even op muren kloppen en langs de omheining lopen voor een ruimtelijk gevoel.
Een maatje kan ook enorm helpen en er is meestal wel 1 in de groep die zo´n taak vanzelf op zich neemt.
Je hoeft geen verdriet te hebben voor het verlies van zicht, ze ervaren dit niet zoals een mens die erg gehecht is aan wat ze zien.
Ze accepteren de dingen zoals ze komen. Het hoort bij het leven.
Nee, je hebt gelijk. Een vluchtdier heeft zijn zicht niet nodig.
Ik vind dat er maar 1 eerlijke beslissing is voor een paard dat blind is.
Gini schreef:Amper een handicap vind ik ook wel heel positief gesteld hoor. Een prooidier dat niet kan zien, best wel serieus
Azmay schreef:Ik denk dat het probleek niet zo zeer het herkennen van gevaarlijke dieren is als ze blind zijn, want die ruik en hoor je inderdaad vooral. Maar het vinden van een veilig vluchtpad is nagenoeg onmogelijk zonder zicht.
Ts je kan je paard voorbereiden door commandos op stem en aanraking te zetten die nuttig gaan zijn dadelijk, maar ik zelf zou een paard de ellende besparen denk ik. Ze kunnen toch niet echt meer paard zijn al zullen ze zich er best in schikken.
Azmay schreef:Ik denk dat het probleek niet zo zeer het herkennen van gevaarlijke dieren is als ze blind zijn, want die ruik en hoor je inderdaad vooral. Maar het vinden van een veilig vluchtpad is nagenoeg onmogelijk zonder zicht.
Cayenne schreef:Ligt er dan denk ik ook wel aan wat voor omheining je hebt?
Met een vaste omheining kunnen ze minder schade oplopen als bijvoorbeeld dat ze dwars door het draad gaan.
Hoewel hout natuurlijk ook lelijk kan bezeren.
De eerste paar keer lijkt me dat vooral heel spannend.