Wat kan het zijn? Hoofd kapot door jeuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piffgek

Wat kan het zijn? Hoofd kapot door jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 22:45

Hoi allemaal,

Sinds twee dagen heeft mijn paard zijn hoofdhuid kapot. Er komt veel vocht uit en het lijkt erg te jeuken. Ik weet niet zeker of de jeuk de oorzaak is dat hij schuurt en zich beschadigd of iets anders. De jeuk lijkt alleen op zijn hoofd te zitten en zijn huid is nu erg beschadigd rondom zijn neus, ogen en nu ook zijn voorhoofd ;(

Ik wil morgen en anders maandag de dierenarts bellen, maar hoop misschien dat iemand het herkent en ik al iets kan doen om het voor hem te verlichten. Weet iemand wat dit is? Zou het schurft/mijt kunnen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Re: Wat kan het zijn? Hoofd kapot door jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:51

Het lijkt een schimmel,maar ik zou er even de dierenarts naar laten kijken.Is dat vocht wondvocht?hoop niet voor je dat geinfecteerd raakt

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 22:57

geerke schreef:
Het lijkt een schimmel,maar ik zou er even de dierenarts naar laten kijken.Is dat vocht wondvocht?hoop niet voor je dat geinfecteerd raakt

Schimmel zou ook kunnen ja en inderdaad is het wondvocht echt naar |( ik wil het morgen in elk geval wassen met betadine..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:00

het is wel weer de tijd voor plekjes he.. t is nat en niet koud.
veel paarden krijgen dan last van het een of ander.
kan van alles zijn waardoor ze gaan jeuken.
had mijn ruin vandaag ook al die een plek op zijn kaak had en daar op flink stond te schuren.
zou het even ontsmetten met iets en droog maken....
ziet er wat uit als een hotspot,die kunnen ook nattig zijn
ik gebruik zelf vaak zinkzalf van zwitsal, dat droogt de huid,helpt ook jeuk en ontsmet ook een beetje.

maar je hebt vast wel iets wat ontsmet, even goed schoonmaken en kijk morgen even verder?

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 23:32

ellepel schreef:
het is wel weer de tijd voor plekjes he.. t is nat en niet koud.
veel paarden krijgen dan last van het een of ander.
kan van alles zijn waardoor ze gaan jeuken.
had mijn ruin vandaag ook al die een plek op zijn kaak had en daar op flink stond te schuren.
zou het even ontsmetten met iets en droog maken....
ziet er wat uit als een hotspot,die kunnen ook nattig zijn
ik gebruik zelf vaak zinkzalf van zwitsal, dat droogt de huid,helpt ook jeuk en ontsmet ook een beetje.

maar je hebt vast wel iets wat ontsmet, even goed schoonmaken en kijk morgen even verder?

Precies dat wil ik morgen in elk geval doen, echt even goed schoonmaken, maar is wel lastig op z'n hoofd. En ik snap niet dat het in twee dagen van een klein plekje naar bijna zijn hele hoofd is gegaan en verder niet op de halso ofzo. Ik hoop dat het niet erger wordt!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:57

Plek op de neus lijkt op een schimmeltje, let dan wel even op met jezelf, sommige zijn namelijk overdraagbaar op mensen. Dus even handschoentje aan als je eraan gaat zitten of minstens je handen goed wassen.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 00:16

mooney schreef:
Plek op de neus lijkt op een schimmeltje, let dan wel even op met jezelf, sommige zijn namelijk overdraagbaar op mensen. Dus even handschoentje aan als je eraan gaat zitten of minstens je handen goed wassen.

Goeie, doe ik.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 00:17

Heeft iemand ervaring met zo iets en hoe je het behandeld en hoe het verloop een beetje is?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:25

Ziet er inderdaad uit als een schimmeltje.
Ik smeerde er zelf wel imaverol op maar of dat nog steeds gebruikelijk is? Het was meestal wel vrij snel weg. Ik deed het op een sponsje (Ik meen verdund) en maakte de kale plekken nat. Zo heb ik hem noot helemaal hoeven wassen. Alle borstels kregen ook een sopje.
Ik heb het nu over zo'n 10 jr terug.

Zelf kreeg ik vaak een paar hele kleine plekjes op mijn handen.. dan ontdekte ik daarna altijd wel een paard op stal die het had.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:36

Zoek ook even naar luizen. Kan zeker op die plekken bij het oor en rond de voorpluk jeuk geven. Schimmel jeukt over het algemeen minder, maar plekje op de neus ziet er weer meer uit als schimmel..

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 18:27

Nou ik heb hem vandaag gewassen met betadine en daarna de plekken ingesmeerd met zinkzalf. Morgen even de dierenarts bellen voor overleg.

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:55

dat zijn best veel plekken!
nou maar hopen dat er niet meer bij komt

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 19:04

ellepel schreef:
dat zijn best veel plekken!
nou maar hopen dat er niet meer bij komt

Zeg dat... Hij houdt geen vacht meer over op zijn hoofd

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:15

Die van mij had kort terug precies hetzelfde. Was weer een aanval van mijt. Had ze vorig jaar ook. Bij de dierenarts Byemite halen en hoofd en plek daarmee wassen. Eigenlijk moet het hele paard, maar gezien het weer heb ik dt niet gedaan

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 19:53

Femia schreef:
Die van mij had kort terug precies hetzelfde. Was weer een aanval van mijt. Had ze vorig jaar ook. Bij de dierenarts Byemite halen en hoofd en plek daarmee wassen. Eigenlijk moet het hele paard, maar gezien het weer heb ik dt niet gedaan

Dank voor je bericht ik ga morgen met de dierenarts bespreken.

Ecolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:01

Hoi. Mijn Shetlander heeft net dezelfde last. Begin vorige week met gezwollen ogen waar pus en vocht uit liep. Gespoeld met rozenwater en oogzalf gesmeerd. Nu schuurt ze wel vaker, maar niet met haar hoofd. Ze had haar hele oogleden open geschuurd, die zijn nu niet meer gezwollen maar wel rondom open geschuurd, dag erna haar onderlip, dan zijkant neus en wondjes in haar neusgaten, weer dag later de zijkant van haar neusbrug opengeschuurd tot bloedens toen, ze staat helemaal vol wondjes op haar hoofd. Ik ga proberen te spoelen met Isobetadine (verdund), en zinkzalf smeren. Vind het gel dat het enkel op haar gezicht is??!! Zou het door het hooi komen? Zo plots, zo snel. Ze proest vaak, maar is misschien door de zalf? Ze heeft even zeer natte mest gehad, is beter nu, at even minder, nu ook beter. Voor de rest is ze vitaal genoeg. Haar vriendje (sinds 3 weken) Bowser hebben we gered, was een verwaarloosde kermispony die altijd in de regen stond, hij heeft niks speciaals, is goed aangekomen, kreeg bijna geen eten, ze staan met draadje tussen, hij moet nog geruind worden. Hij heeft wel jeuk en op enkel plaatsen rain rot, maar die behandel ik met Isobetadine. Dacht eerst te zien dat hij luizen had, maar ben niet zeker. Maar als Ecolien die over gekregen heeft, gaat ze toch niet enkel haar hoofd schuren??!. Ik zit letterlijk en figuurlijk met de handen in het (pony-) haar . Wil wel de DA bellen. Maar herkent iemand dit?? Bedankt alvast. Groetjes, Ingrid

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:34

@piffgek weet je al wat deze plekjes zijn? Mijn paard heeft precies dezelfde plek op zijn neus. Maar eigenlijk heeft hij altijd wel met dit weer plekje. Hij houd ook erg van schuren als hij even op eten moet wachten. Zowel winter als zomer dus wijt het eigenlijk altijd daar aan. Maar ben toch wel benieuwd wat je dierenarts zei.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 12:38

xrenox schreef:
@piffgek weet je al wat deze plekjes zijn? Mijn paard heeft precies dezelfde plek op zijn neus. Maar eigenlijk heeft hij altijd wel met dit weer plekje. Hij houd ook erg van schuren als hij even op eten moet wachten. Zowel winter als zomer dus wijt het eigenlijk altijd daar aan. Maar ben toch wel benieuwd wat je dierenarts zei.

Volgens de dierenarts waren er veel bacteriën te zien en ook schimmel. Ik heb een aantal dagen gewassen met betadine en heb vrijdag behandeld met imaverol tegen de schimmel. De plekken zijn allemaal rustig nu dus ben heel benieuwd of de jeuk ook weg gaat en er geen nieuwe plekken komen..

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 12:39

Ecolien schreef:
Hoi. Mijn Shetlander heeft net dezelfde last. Begin vorige week met gezwollen ogen waar pus en vocht uit liep. Gespoeld met rozenwater en oogzalf gesmeerd. Nu schuurt ze wel vaker, maar niet met haar hoofd. Ze had haar hele oogleden open geschuurd, die zijn nu niet meer gezwollen maar wel rondom open geschuurd, dag erna haar onderlip, dan zijkant neus en wondjes in haar neusgaten, weer dag later de zijkant van haar neusbrug opengeschuurd tot bloedens toen, ze staat helemaal vol wondjes op haar hoofd. Ik ga proberen te spoelen met Isobetadine (verdund), en zinkzalf smeren. Vind het gel dat het enkel op haar gezicht is??!! Zou het door het hooi komen? Zo plots, zo snel. Ze proest vaak, maar is misschien door de zalf? Ze heeft even zeer natte mest gehad, is beter nu, at even minder, nu ook beter. Voor de rest is ze vitaal genoeg. Haar vriendje (sinds 3 weken) Bowser hebben we gered, was een verwaarloosde kermispony die altijd in de regen stond, hij heeft niks speciaals, is goed aangekomen, kreeg bijna geen eten, ze staan met draadje tussen, hij moet nog geruind worden. Hij heeft wel jeuk en op enkel plaatsen rain rot, maar die behandel ik met Isobetadine. Dacht eerst te zien dat hij luizen had, maar ben niet zeker. Maar als Ecolien die over gekregen heeft, gaat ze toch niet enkel haar hoofd schuren??!. Ik zit letterlijk en figuurlijk met de handen in het (pony-) haar . Wil wel de DA bellen. Maar herkent iemand dit?? Bedankt alvast. Groetjes, Ingrid

Ik denk inderdaad dat je de dierenarts even moet vragen. Het kan dus ook schimmel zijn zoals mijn paard en dan helpt betadine wel maar blijven de schimmelsporen zich verspreiden. Als je weet wat het is kun je gericht behandelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:28

Top ts!

Vergeet je chabrakken borstels etc niet te wassen hè!

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 23:22

IMJ schreef:
Top ts!

Vergeet je chabrakken borstels etc niet te wassen hè!

Dank voor de tip, heb alles onder handen :) heb ook de deken bij de stomerij maar denk dat dat niet voldoende is? Wil hem daarna denk ik met imaverol insmeren, heeft iemand hier ervaring mee?
Borstels en halsters heb ik gehad

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 18:48

daktarin te koop bij kruidvat, apotheek

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 18:53

haha ja sassefras, dat klopt.
dat helpt tegen schimmel, ik heb het wel eens geprobeerd en dat werkt :j

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 10:14