Ecolien schreef:Hoi. Mijn Shetlander heeft net dezelfde last. Begin vorige week met gezwollen ogen waar pus en vocht uit liep. Gespoeld met rozenwater en oogzalf gesmeerd. Nu schuurt ze wel vaker, maar niet met haar hoofd. Ze had haar hele oogleden open geschuurd, die zijn nu niet meer gezwollen maar wel rondom open geschuurd, dag erna haar onderlip, dan zijkant neus en wondjes in haar neusgaten, weer dag later de zijkant van haar neusbrug opengeschuurd tot bloedens toen, ze staat helemaal vol wondjes op haar hoofd. Ik ga proberen te spoelen met Isobetadine (verdund), en zinkzalf smeren. Vind het gel dat het enkel op haar gezicht is??!! Zou het door het hooi komen? Zo plots, zo snel. Ze proest vaak, maar is misschien door de zalf? Ze heeft even zeer natte mest gehad, is beter nu, at even minder, nu ook beter. Voor de rest is ze vitaal genoeg. Haar vriendje (sinds 3 weken) Bowser hebben we gered, was een verwaarloosde kermispony die altijd in de regen stond, hij heeft niks speciaals, is goed aangekomen, kreeg bijna geen eten, ze staan met draadje tussen, hij moet nog geruind worden. Hij heeft wel jeuk en op enkel plaatsen rain rot, maar die behandel ik met Isobetadine. Dacht eerst te zien dat hij luizen had, maar ben niet zeker. Maar als Ecolien die over gekregen heeft, gaat ze toch niet enkel haar hoofd schuren??!. Ik zit letterlijk en figuurlijk met de handen in het (pony-) haar . Wil wel de DA bellen. Maar herkent iemand dit?? Bedankt alvast. Groetjes, Ingrid
Ik denk inderdaad dat je de dierenarts even moet vragen. Het kan dus ook schimmel zijn zoals mijn paard en dan helpt betadine wel maar blijven de schimmelsporen zich verspreiden. Als je weet wat het is kun je gericht behandelen.