Griffelbeen operatie: na 3 maanden dik been+kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romy0405

Griffelbeen operatie: na 3 maanden dik been+kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 20:27

Hi allemaal,

Concreet de vraag: Hebben jullie ervaring met een paard wat na zo'n tijd(3 mnd) na de operatie nog onzuiver(niet mega kreupel) liep en/of een dik been had?

Hier onder het verhaal voor de gene die meer van de achtergrond willen weten :D

Mijn 7 jarige merrie is op 11-9-19 geopereerd aan een gebroken griffelbeentje. Alles is tijdens de operatie goed gegaan en er was voor zover te zien geen schade aan pezen o.i.d.

Ze heeft t/m 23 oktober(6 weken) in het verband gestaan(dit was het advies van de DA). Daarna weer lekker op de paddock en daarna aan de hand stappen oppakken en zo uitbouwen.

Zo'n 4 weken terug vond ik haar been toch dik worden tot ik haar op een ochtend met een olifantenbeen aantrof op stal. Side note: we waren alleen nog maar aan de hand aan het stappen.

DA weer gebeld en had het vermoeden dat er een ontsteking zat dus antibiotica en vochtafdrijvers gehad. Resultaat: mooi slank beentje. Helaas na een aantal dagen weer dikker, niet zo dik als de olifantenpoot gelukkig. Weer overleg gehad met DA en wilde dat we haar een bandage omdeden zodra ze op stal ging als 'steunkous'. Dit werkt super want beentje zit met bandageren weer netjes op zelfde omvang als andere achterbeen(ik meet het in ochtend als bandage af gaat en als ze weer naar binnen gaat voor ik bandage aanbreng). Dit doen we nu een week.

Vandaag osteo geweest(is in de basis ook DA (geweest?)) en die vindt haar niet zuiver lopen. Niet mega kreupel maar er zit een 'slag in het wiel'. Als je er niet echt oog voor hebt zou het je waarschijnlijk ontgaan.

Morgen hebben mijn osteo en DA contact met elkaar(omdat ze veel samen doen) dus dan hoor ik meer. De DA heeft het vorige week tijdens het advies bandage al gehad over evt laser therapie. Toen wist hij echter nog niet dat ze onzuiver liep dus weet niet of hij dit nu nog zou aanraden.

Ik wil heel graag alle ervaringen van jullie horen, zowel positief als negatief(al hoop ik dat iedereen positieve ervaringen heeft natuurlijk **\O/** ).

Lieve groetjes, Romy

Mungbean

Re: Griffelbeen operatie: na 3 maanden dik been+kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:31

Hier helaas een negatieve ervaring.
Operatie en daarna heeft mijn paard een jaar op de wei gestaan voordat ik het weer probeerde.
Op de röntgenfoto was alles goed maar toch is het been altijd minder belastbaar gebleven en kon ik niet meer rijden.

Romy0405

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 20:34

Sizzle schreef:
Hier helaas een negatieve ervaring.
Operatie en daarna heeft mijn paard een jaar op de wei gestaan voordat ik het weer probeerde.
Op de röntgenfoto was alles goed maar toch is het been altijd minder belastbaar gebleven en kon ik niet meer rijden.

Dank voor je eerlijke reactie. Wat ontzettend rot zeg voor jou en je paard...:( enig idee wat er niet helemaal goed zat waardoor het minder belastbaar werd? En had jouw paard ook dik been?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:39

Helaas hier ook geen goede ervaring na de operatie is er toch een schiefel harde bobbel ontstaan. Na diverse blessures aan het zelfde been ten gevolge van het gebroken griffelbeen heb ik hem helaas na 2 jaar dokteren in moeten laten slapen.

Ga duimen dat het met die van jou helemaal goed komt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:41

Nee het was onduidelijk wat het probleem was.
Het eerste half jaar is het wel steeds dik en ontstoken geraakt doordat er blijkbaar nog kleine splintertjes uit wilde komen. Daarna is het wel dun en rustig gebleven zolang ze niets hoefde te doen. Dracht was echter geen probleem.

Er staat op mijn huidige pensionstal een paard dat na een breuk niet geopereerd is en tot afgelopen week super ging (ook weer onder het zadel). Maar ineens uit het niets weer op 3 benen staat (breukje waarschijnlijk verschoven).

Romy0405

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 20:43

F_inley schreef:
Helaas hier ook geen goede ervaring na de operatie is er toch een schiefel harde bobbel ontstaan. Na diverse blessures aan het zelfde been ten gevolge van het gebroken griffelbeen heb ik hem helaas na 2 jaar dokteren in moeten laten slapen.

Jeetje dat is niet niks, ook super erg voor jullie... En had jouw paardje ook dik been? Zo ja; voelde dat ook als vocht of voelde je echt iets anders?

En mag ik vragen welke andere blessures hij aan dat been had opgelopen n.a.v. de breuk/operatie?

Romy0405

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 20:46

Sizzle schreef:
Nee het was onduidelijk wat het probleem was.
Het eerste half jaar is het wel steeds dik en ontstoken geraakt doordat er blijkbaar nog kleine splintertjes uit wilde komen. Daarna is het wel dun en rustig gebleven zolang ze niets hoefde te doen. Dracht was echter geen probleem.

Er staat op mijn huidige pensionstal een paard dat na een breuk niet geopereerd is en tot afgelopen week super ging (ook weer onder het zadel). Maar ineens uit het niets weer op 3 benen staat (breukje waarschijnlijk verschoven).

Pppff... Dat zo'n splintertje nog zo'n ellende kan opleveren zeg. Hopelijk kan dat paardje op je stal nog geholpen worden. Zo balen hé, dan denk je dat je er met de operatie van af bent en weer lekker plezier met je paard kan hebben(niet dat je er te licht over na moet denken maar toch ga je er vanuit dat het de oplossing is).

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:51

Romy0405 schreef:
F_inley schreef:

Jeetje dat is niet niks, ook super erg voor jullie... En had jouw paardje ook dik been? Zo ja; voelde dat ook als vocht of voelde je echt iets anders?

En mag ik vragen welke andere blessures hij aan dat been had opgelopen n.a.v. de breuk/operatie?

Het been was af en aan dik de bobbel voelde keihard ze denken dat het bot is geweest.

Scheurtjes in de kogel
Pees irritatie
Scheurtjes in het hoefgewricht

Dit is wat ik zo een twee drie nog weet is nu 6 jaar geleden. We hebben eerst gevalideerd zonder operatie en daarna met. Elke minuut qua wandelden bijgehouden maar helaas mocht het niet baten

Romy0405

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 20:55

Citaat:
Het been was af en aan dik de bobbel voelde keihard ze denken dat het bot is geweest.

Scheurtjes in de kogel
Pees irritatie
Scheurtjes in het hoefgewricht

Dit is wat ik zo een twee drie nog weet is nu 6 jaar geleden. We hebben eerst gevalideerd zonder operatie en daarna met. Elke minuut qua wandelden bijgehouden maar helaas mocht het niet baten

Dank je wel voor je reactie!

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:15

Ons paardje heeft haar griffelbeentje ook gebroken gehad toen ze 6 jaar oud was. Omdat de breuk helemaal bovenin zat moest ze ook geopereerd worden. Ze heeft schroeven en een plaatje in haar been gehad. Na de operatie heeft ze 2 maanden op stal gestaan. Na die 2 maanden zijn we voor controle naar de kliniek gegaan, vervolgens hebben we 5 maanden moeten stappen zo goed en zo kwaad als het ging. Na 5 maanden stappen mochten we draven, dit ging niet omdat ze kreupel was. Conclusie weer opereren en schroeven eruit, daarna nooit geen pas meer kreupel. Volgend jaar wordt ze 16.

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:31

Hier helaas nog een niet zo positieve ervaring :(
Mijn paard is nu, na 2 operaties en 8 maanden later, nog steeds kreupel.
Eind april heel kreupel uit de wei gehaald, direct naar de dierenarts. Geen breuk te zien op de foto. Met medicatie en rust naar huis, 2 weken later werd de kreupelheid erger en het been dikker. Terug naar de kliniek, nieuwe foto, mega botwoekering. 2 weken later, eind mei, 1e operatie. Goed gegaan, griffelbeen eruit, tussenpees nagenoeg geen schade. Naar huis met boxrust en dagelijks wat stappen aan de hand. Na 6 weken terug op controle. Foto en echo waren goed. Klein beetje reactie op het bot maar niks bijzonders. Paard mocht op de wei rustig verder herstellen en dagelijks blijven stappen en 1 minuut draven en dat uitbouwen. In de loop van de tijd verdween de kreupelheid bijna maar niet helemaal. Dus 6 weken terug weer naar de kliniek. Foto was dramatisch, weer botwoekering, op de plek waar het griffelbeen is afgezaagd probeert mijn paard een nieuw griffelbeen te maken, grrrrr. Advies, inspuiten met cortico's en kijken of de woekring wil stoppen, anders een 2e operatie om weer alles weg te halen met ultrasone zaag. Cortico's hielpen niks dus 4 weken geleden 2e operatie laten doen. Operatie zelf is goed gegaan, ook de foto na een week zag er goed uit. Vorige week, 3 weken na de 2e opratie nog kreupel en op de foto is weer botaangroei te zien. Nu weer ingespoten met cortico's en weer boxrust met stapwerk. 3 januari gaan we weer terug voor een foto. Hij loopt nu slechter dan na de 1e operatie en de kans op volledig herstel is gering. De plek van de operatie is warm en gezwollen. De zwelling is deels hard door botgroei, deels zacht door vocht. Hij staat nu 24/7 gebandageerd om tegendruk te geven. Na de 1e operatie is het been ook maanden dik geweest, duurde lang voordat het vocht eruit trok maar ik zag wel wekelijks een kleine verbetering. Ik voel ook elke dag hoe warm de plek is. Zolang het warm voelt is het nog actief.
De foto's Afbeelding

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:36

Hier paard met griffelbeen fractuur met operatie. Paard heeft met haar been tegen een ijzere buis geslagen. Eerst bang voor peesletsel maar alleen het griffelbeen was gebroken. Na 3 weken thuis revalideren in verband omdat de breuk gunstig was. Na 3 weken controle toch de keuze gemaakt om te opereren voor eventuele atrose ec. Na de operatie was ze vrij snel weer op de been. We hebben 6 weken boxrust gehad en 4 weken verband. Overige 2 weken in een stalbandage omdat het been af en toe volliep met zwelling. Daarna zijn we gaan opbouwen met stappen en kleine stukjes draf. Sinds juli staat ze stil wegens tussenpees blessure aan een ander been. Nu we weer wat mogen longeren merk ik wel dat ze heel wat kracht mist in het geopereerde been. Dus heeft denk wel enige tijd nodig. Onze andere pony brak een 4 weken later haar griffelbeen aan t zelfde been. Ook geopereerd maar blijft gevoelig aan t been. Gelukkig staat ze met pensioen.

Sorry voor het lange verhaal. Maar geef het de tijd. En laat eventueel een keer extra de dierenarts kijken of fotomaken. Wij zijn meerdere kerem terug geweest voor controle

Romy0405

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 21:48

BETUWE schreef:
Ons paardje heeft haar griffelbeentje ook gebroken gehad toen ze 6 jaar oud was. Omdat de breuk helemaal bovenin zat moest ze ook geopereerd worden. Ze heeft schroeven en een plaatje in haar been gehad. Na de operatie heeft ze 2 maanden op stal gestaan. Na die 2 maanden zijn we voor controle naar de kliniek gegaan, vervolgens hebben we 5 maanden moeten stappen zo goed en zo kwaad als het ging. Na 5 maanden stappen mochten we draven, dit ging niet omdat ze kreupel was. Conclusie weer opereren en schroeven eruit, daarna nooit geen pas meer kreupel. Volgend jaar wordt ze 16.

Wauw wat een verhaal! Waarom zijn die schroeven en het plaatje er in eerste instantie in gezet? Super fijn dat het is opgelost voor haar!

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:12

Romy0405 schreef:
BETUWE schreef:

Wauw wat een verhaal! Waarom zijn die schroeven en het plaatje er in eerste instantie in gezet? Super fijn dat het is opgelost voor haar!

Ze had een flinke breuk, schuin lopend. Het bot stond behoorlijk uit elkaar. Ze hebben op het dunne stukje breuk een plaatje gezet en het griffelbeen met schroeven aan het naastliggende bot vast geschroefd. Het botje hadden ze dus gefixeerd. Ons paardje heeft al die tijd niet in de wei gestaan of in een paddock. Wel na 2 maanden begonnen met stappen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:23

Bij mijn paard heeft het een half jaar geduurd,die is 2 januari geopereerd,in juli zat ik er terug op.Bij haar was het griffelbeen verbrijzeld en een pees geïrriteerd.Bij haar heeft lymphedrainage en lasertgerapie goed geholpen.
Ze heeft wel 14 dagen in de kliniek met een gipspootje gestaan,daarna zou ze thuis op stal staan ,maar dat was niet te doen omdat de rest wel buiten stond.Wij hebben toen een klein hoekje in de wei afgezet,dat heeft haar genezing goed gedaan.Ze kon stappen maar niet gek doen

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:38

Hier een goede ervaring. Mijn paard had het griffelbeen op 3 plekken gebroken en ze hebben het hele griffelbeen verwijderd. Was helaas infectie op de wonde gekomen door antibioticaresistentie, daarmee heeft ze wel een maand in de kliniek gestaan. Liet ze ook niet behandelen, denk dat ze in Moerbeke er nog nachtmerries van hebben :'). Voor mij was ze superlief maar als er vreemden aan haar lijf zaten, was een driedubbele verdoving plus praam nog niet voldoende, ze heeft zelfs in de opvoelbox nog bijna iemand de kliniek in gemept.

Eenmaal verband eraf en terug gaan opbouwen heeft de dame in kwestie me een aantal hartaanvallen bezorgd lmdat ze het niet eens was met de revalidatietermijn. Denk aan over een brede sloot + draad springen, over een hek van 1m50 springen. Drama. We hebben besloten het rijden sneller op te pakken zodat ze die stunts achterwege liet en dat is gelukt. Niet de bedoeling maar zo laten verderdoen zou funest zijn voor de pees.

Ze heeft nog maanden met een dik been gelopen maar dat had de chirurg al verteld, ook dat dat misschien nooit meer zou weggaan. Na beweging werd het wel dunner. Uiteindelijk had ze na een half jaar tegen alle verwachtingen in terug een slank been en zag je er niks meer van.
Wel is het zo, deze merrie heeft nooit 1 pas onregelmatig gelopen, zelfs voor de operatie niet.