Mijn lieve merrie kreeg anderhalf week geleden op vrijdag zandkoliek
Ik had de week ervoor al de mest gecheckt en wist al dat er te veel zand in zat. Zandkuur was al besteld, maar liep vertraging op.. Ze heeft 3 liter parrafine gekregen en ik ben toen ik eindelijk de zandkuur binnen kreeg op aanraden van de veearts begonnen met een zandkuur, dat was afgelopen donderdag. Sinds woensdag dunne mest. Donderdagavond kreeg ze weer wat koliek, dit keer opgelost met Colosan, zonder veearts bezoek. Vrijdag heb ik met de veearts gebeld voor overleg en gisterochtend is ze weer gekomen en heeft mijn pony weer parrafine gekregen. Toen ik gisteren de mest heb gecontroleerd kwam er veel zand uit, zie foto. Gezien ze al parrafine heeft gehad en ik al een aantal dagen de zandkuur gegeven heb, verbaast het me hoeveel zand er nog in de mest zit. Ik maak me al anderhalf week constant zorgen dat dit niet genoeg is om het zand eruit te krijgen, zeker nu ik weet dat het paardje van mijn tante vorige maand plots is overleden aan zandkoliek en mijn vorige pony, de moeder van deze pony, is ook overleden aan koliek(geen zandkoliek overigens). Ik geef nu weer een flinke scheut lijnzaadolie door het voer en ga vanaf nu maandelijks een zandkuur doen en een graasmasker om doen op de paddock, zodat ze minder zand kan eten. Van het zand af is geen optie.. Verschillende soorten voer, likblokken en vitaminebrokken maken voor het zand eten niet uit. Dit doet ze ook al haar hele leven(16jaar). Zijn er nog andere dingen die ik kan kan doen om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk zand in de darmen blijft zitten/komen?
Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor het delen van ervaringen en tips.
). Daar zal ik me nog even in verdiepen
het enige nadeel is inderdaad dat ze buiten geen hooi krijgen. Er staan wel hooibakken, maar eigenlijk krijgen ze alleen buiten hooi als het langer licht is. Dan gaan ze eerder naar buiten en later naar binnen. Nu staan ze zo'n 5-6u buiten zonder hooi. Toch maar even overleggen of ze tussendoor een pluk buiten kunnen krijgen. Elke dag een grote bak slobber durf ik niet aan, die van mij wordt al dik als ze ernaar kijkt