Piepend/hijgend geluid tijdens het rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R_Hielke

Piepend/hijgend geluid tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 20:25

Hallo!

Sinds kort hebben wij een haflinger, nu valt mij alleen op dat hij tijdens het rijden en dan voornamelijk in draf en direct na de galop een hoog piepend soort hijgend geluid maakt. Zodra we gaan stappen is het over. Tijdens de klinische keuring was hij ook buiten adem en hoestte hij ook eventjes en de dierenarts gaf aan dat dit niet erg was omdat zijn longen wel goed klonken en omdat hij geen goede conditie heeft. Toch maakte ik mij zorgen en heb ik opnieuw een dierenarts erbij gehaald en gevraagd wat dit kon zijn. Tijdens het longeren maakte hij het geluid uiteraard weer niet rotzak.
Nu heeft hij inderdaad nog geen goede conditie maar hij is wel redelijk fit en super snel. Ik heb ook niet het gevoel dat ie het niet vol houd. Hij zit ook goed in zijn wintervacht. Zou het geluid kunnen komen van zijn vacht of zou er meer achter kunnen zitten?

Mi_Amore

Re: Piepend/hijgend geluid tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:31

Mijn paard zaliger had cornage.
Dat is een aandoening die een piepend geluid geeft tijdens het werken.

Zij had het niet in stap, het begon in draf en heel erg in galop.

Maar zoiets zou een DA wel checken/melden denk ik?

R_Hielke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 20:36

Ja onze dierenarts schoof het op de conditie daarom hebben we nu een ander erbij, daarvan hebben we nu ventipulmin gekregen. Heb alleen niet het idee dat dat veel werkt nog..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:42

R_Hielke schreef:
Ja onze dierenarts schoof het op de conditie daarom hebben we nu een ander erbij, daarvan hebben we nu ventipulmin gekregen. Heb alleen niet het idee dat dat veel werkt nog..

Dat helpt in geval van cornage inderdaad niet. Ga rijden en maak een filmpje dan kun je dat laten zien en horen. Met stappen hoor je het vaak niet maar draf en galop word vaak de hoofdhouding anders waardoor de lucht moeilijker langs de verlamde stemband kan. Daar komt het gepiep weg en zijn conditie zal voor het hijgen zorgen. Is te opereren maar kost nogal wat.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 09-12-19 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:43

Ik zou sowieso een second opinion vragen en eventueel ook de hoge luchtwegen laten controleren. Het hoeven niet altijd de longen te zijn in mijn ervaring. Je kan wel al beginnen met een kruidenmix voor de luchtwegen en longen, kan even niet op de naam komen maar een collega had een hele goede.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:43

Het zou idd wel eens cornage kunnen zijn of een vernauwing van de luchtpijp op een plek(je). Als hij het blijft doen bij een betere conditie zou ik de voorste luchtwegen laten controleren.

R_Hielke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 21:11

Bedankt voor jullie reacties. Een vernauwing van de luchtweg moet dit ook via een endoscopie gedaan worden? Ik ben hier nog niet heel erg thuis in haha. En is dat niet een beetje hetzelfde als cornage? Ik probeer ook telkens een geluid te vinden van een paard met cornage maar kan helaas niks vinden zodat ik het een beetje kan vergelijken :(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:22

Het klinkt als cornage maar het kan ook COPD zijn. Heeft de veearts daar niks over gezegd of dit benoemd?

R_Hielke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 21:27

Nee niks, de dierenarts zei dat het door de conditie kwam en dat het wel over zou gaan. Daarom heb ik er nu een ander bij. Die gaf ons dat middeltje en morgen heb ik weer telefonisch contact over hoe het nu gaat en verdere stappen. Maar hoor daarom graag wat mijn opties zijn en ervaringen van anderen!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:46

Ik heb het idee dat veel dierenartsen bij haflingers hebben 'aha, problemen met ademen? We gooien er een kuur ventipulmin in!' :Y) Ik zou zeker eens de luchtwegen grondig laten checken, niet gewoon van buitenaf maar eventueel een endoscopie. Dan weet je meteen (normaalgezien, als je geen prutser hebt) meer. Zo'n ademhalingsproblemen schuiven ze echt dagelijks af op conditieproblemen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:53

..en niet alleen is cornage een rotkwaal: het geldt als een koopvernietigend gebrek - bij een aankoopkeuring is het essentieel dat de dierenarts hier op let.

R_Hielke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 21:58

Maar heeft het paard er geen last van mocht het cornage zijn? Kan je gewoon door blijven trainen of hebben ze echt minder lucht?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:01

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:28

Ja de luchtpijp van binnen bekijken moet met endoscoop. Soms kun je aan de buitenkant al een afplatting voelen. De luchtpijp is de harde ringen met een inkeping die je onder langs de hals voelt. Ik zou met je paard zeker naar een kliniek gaan als hij het blijft doen. Piepend geluid kan overigens door meer plekken in de voorste luchtwegen komen.