Bultjes in de huid onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Bultjes in de huid onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 20:23

Vorige zomer is het begonnen als een klein bultje in de huid, net voelbaar, nog geen kinderaspirine groot en platter. Totaal geen pijn. Niets om je zorgen over te maken leek mij.

Nu, een dik jaar later heeft het de grootte van een 2 eurostuk. Er zijn ook 2 kleintjes bij gekomen. Nog steeds doet het totaal geen pijn.

95 % kans dat het gewoon verdikt huidweefsel is ten gevolge van een oude insectenbeet, volgens mijn DA. Lijkt me minder waarschijnlijk daar hij in de zomer een vliegendeken draagt. Ik heb ook niets speciaals gezien.
5% kans dat het een tumor is, maar daar is ook weinig aan te doen. Het is een heel slechte plaats om een stukje huid weg te halen.
Gewoon afwachten is me aangeraden.

Maar ik vind het toch niet fijn.

Mijn beide zadels passen. Beide zadelkleden worden om de maand gewassen. Onder mijn dressuurzadel ligt nog een wolletje. Mijn paard is 6 jaar en lijkt verder kerngezond.

Iemand ervaringen of goede raad?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:32

Bindweefsel bultjes waarschijnlijk...
Onze arabo fries heeft het ook, het begon met eentje die steeds groter werd, waarschijnlijk een overblijfsel van de rainrot die hij had toen we hem kochten.
In de winter komen daar een heleboel kleine bultjes bij, precies op de plek van het zadel.
En het gekke is, hij loopt hooguit 1 a 2x in de week een half uurtje onder het zadel, verder doet hij werk waarbij daar niks op zijn rug ligt...
Als de dekentijd voorbij is trekken de kleine bultjes aardig weg, maar de grote gaat niet meer weg.
Op advies van de dierenarts rijd ik hem met dekjes met bont er onder (Lemieux).
Er is niks aan te doen, buiten schoon houden en zorgen dat ze niet open gaan.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:32

Mijn paard had dit ook en het werden er steeds meer. Volgens de zadelmaker lag het zadel goed ( bekende zadelmaker ), toen toch iemand anders laten komen ( Ninon Schutte), zadel bleek toch niet goed te liggen. Sinds we nieuw zadel hebben zijn alle bultjes verdwenen ( zaten er toch al meer dan een jaar , ook onze dierenarts wist het toen niet). Ik zou dus zeker een andere zadelmaker erbij halen om het uit te sluiten.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:52

Bij dit soort bultjes zou ik vaker dan de door jou aangegeven 1 x per maand, van dekje wisselen. Soms komen onze paarden terug van in training staan bij een ruiter, met deze bultjes. Hier thuis wissel ik dan om de 4 x rijden naar een schoon dekje. Vooropgesteld dat je zadel inderdaad past, verdwijnen dit soort bultjes (nodulaire necrobiosis) dan weer.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 08-12-19 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:53

Mando heeft dit ook gehad.
Soort van vetbultje die dan ontploft lijkt en er meerder bultjes voelbaar zijn.
Da naar laten kijken maar kom daar weinig aan doen.

koend

Re: Bultjes in de huid onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 21:14

Ok, heb dus al 2 adviezen die gemakkelijk te realiseren zijn. Zadeldekjes meer wassen en in de zomer eens proberen zonder vliegendeken ( anders is de dekentijd nooit voorbij.)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:26

koend schreef:
Ok, heb dus al 2 adviezen die gemakkelijk te realiseren zijn. Zadeldekjes meer wassen en in de zomer eens proberen zonder vliegendeken ( anders is de dekentijd nooit voorbij.)

Dat is het proberen waard toch?
Dekje met bont zou je ook nog kunnen proberen.