Toch luizen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xdaniejelle

Toch luizen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 18:18

Hi,

Ik heb net mijn paard grondig bekeken en ik denk dat hij toch eventueel luizen zou kunnen hebben. Mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken (met dikke teddyvacht), maar ik heb alleen beschikking tot (erg) koud water.

Zijn er goede bestrijdingsmiddelen tegen luizen waarbij een paard niet gewassen hoeft te worden en die ook echt werken?

marga1

Re: Toch luizen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:23

vlooienpoeder en dit na 10 dagen herhalen en eventueel nog een keer.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:56

Ik kan je veerust adviseren. Vorig jaar 3 paarden gehad met luis in de winter en geen warm water dus wassen met bye mite of sebacyl was geen optie.

Veerust gehaald, de art verklaarde me voor gek maar ik deed het toch en het werkte. Helemaal goed inspuiten dicht op de huid, en je ziet de luizen eraf vallen. Na een week tot 10 dagen herhalen ivm de eitjes en dan nog eens. Herhalen hoeft niet meer als er tijdens het spuiten geen luizen meer vanaf vallen :-)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:57

Vee rust spuiten

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:16

Grappig dat anderen ook op dat idee zijn gekomen. Ik had een shetlander gekocht die luis had en inderdaad ook behandeld met veerust. 2x en weg luis. Daarna ingepoederd met veeluispoeder om herbesmetting te voorkomen, maar ik denk dat dat misschien niet werkt bij 24/7 buiten.

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 15:03

Bedankt voor de info, ik ga het proberen met veerust!

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:07

Wij halen altijd iets op bij de veearts wat over de rug heen gaat. Volgens mij is het officieel voor kalveren, maar echt geen idee hoe het heet. Werkt super goed en je bent er in één keer van af.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:25

Frontline spray werkt ook goed

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:18

Puur en koudgeperste kokosolie verwarmen en erop smeren,na een dag nog een keer herhalen.

Zit in een glazen pot en te koop bij de aldi.

De pot kan je verwarmen -zonder deksel- in een pan met water wat je verwarmt.

Eerst goed voelen hoe warm het is voordat je het erop smeert!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:26

Hier idd ook erg goede ervaring met veerust!

janinedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:05

Misschien een beetje een random vraag; maar weet iemand hoe een paard luizen krijgt? Ik weet dat vooral oudere paarden en veulens hier vatbaarder voor zijn maar hoe komen de luizen bij deze paarden? Via andere paarden/beesten of uit bomen?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:55

yakari123 schreef:
Wij halen altijd iets op bij de veearts wat over de rug heen gaat. Volgens mij is het officieel voor kalveren, maar echt geen idee hoe het heet. Werkt super goed en je bent er in één keer van af.

Butox denkt ik, idd niet voor paarden maar werkt erop zeer goed. Alleen niet alle dierenartsen geven dit graag af omdat het niet goed gekeurd is voor gebruik op paarden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:58

yakari123 schreef:

Hier heb ik ook eens iets laten spuiten door de dierenarts. Stonk ontzettend en was knal blauw van kleur

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:59

Woody2015 schreef:
yakari123 schreef:

Butox denkt ik, idd niet voor paarden maar werkt erop zeer goed. Alleen niet alle dierenartsen geven dit graag af omdat het niet goed gekeurd is voor gebruik op paarden.

Cydectin is de paardenversie hiervan. Is alleen wel duurder dan Butox.

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 13:17

Veerust werkt hier helaas niet... Cydectin wilde ik idd ook, maar mijn DA schrijft alleen byemite voor. Nu 1 x mee gewassen maar hij krabt zichzelf nog steeds. Gisteren gebeld en DA zegt dat dat normaal is en ik hem deze week nog 1 x moet wassen en dat het dan goed moet zijn...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:20

Spuit je de Veerust wel echt goed op de huid dus tussen de haren? Kost je wel een paar bussen maar de luizen zitten echt op de huid en als de Veerust alleen maar bovenop de vacht gespoten word doet het niet veel

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:21

janinedijk schreef:
Misschien een beetje een random vraag; maar weet iemand hoe een paard luizen krijgt? Ik weet dat vooral oudere paarden en veulens hier vatbaarder voor zijn maar hoe komen de luizen bij deze paarden? Via andere paarden/beesten of uit bomen?

Kunnen van schapen af komen heb ik wel eens gelezen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:59

Vroeger hadden mijn geitjes luis en heeft de dierenarts meerdere keren geïnjecteerd met ivermectine maar dat hielp niks. (is voor paarden niet veilig) toen heb ik butox pour on gebruikt en was het gelijk weg.
Er zijn wel andere middelen met permethrin zoals tectonic.
Je hoeft dan alleen een streep over de rug te doen en dat is zo droog.
Het helpt ook tegen teken, daar gebruik ik het voor.

Veerust moet je op 60cm afstand spuiten dus ik denk dat dat niet handig is op een wintervacht.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:57

Ik heb vorig jaar een mini gekregen die luis bleek te hebben.
Als eerste meteen geschoren, inclusief de manen.
Daarna gewassen met waren water en byemite. Ook de staart goed meegenomen met wassen.
Zweetdeken daarna erover en zo laten drogen.
Een goede winterdeken erop gedaan, omdat ze bij mij van donker tot donker buiten staan.
Restje water met byemite bewaard en iedere keer na het gebruik van borstels, deze daar even in gestopt om te ontsmetten.
Na 7 dagen opnieuw gewassen. En was ik de kuizen kwijt.
Bij de paardendrogist anti parasiet gekocht en mini daar regelmatig mee ingespoten.
Deze winter heb ik de manen ingevlochten, zodat er minder warme broeiplekken kunnen ontstaan bij de mqnenkam. En ingespoten met antiparasiet.
Denk er wel aan dat je eventuele dekjes, borstels, en mogelijk de schuurplekken inspuit, zodat er niet weer een herbesmetting plaatsvind.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:20

Hoe is het nu met het bestrijden van de luizen?