Voeradvies haflinger kruising

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLiez

Voeradvies haflinger kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 17:48

Hoi!

Mijn haflinger kruising mist net dat extra beetje energie tijdens het rijden. Hij mag wel iets meer pit hebben.

Mystery staat nu van 9 tot 5 op de paddock met onbeperkt ruwvoer. ‘S nachts op stal met hooinet. In de zomer 24/7 op de weide. Hij is 17 jaar oud en is 5 dagen in de week actief aan het werk. Geen wedstrijden maar recreatief.

Wat krijgt hij nu?
Equifyt Green Power
Vitamine e excellent
Ecostyle soepel gewricht ( dit testen we voor Horsefitshop)

Nu schuurt hij helaas zijn staart op de green power, ook mis ik dat extra beetje energie op dit voer.

Hiervoor hebben we cavalor fiberforce, vitalbix active+ , Equifirst healthy fibre mix, en subli dieetmix geprobeerd. Daarvan was de active+ van vitalbix het beste. Alle soorten langere tijd gevoerd.

Maar wat zijn aanraders qua voer? Het is een koudbloed dus moet oppassen met suikers en zetmeel. Iemand ervaring met pavo ease & excell? Agrobs kraftpaket? Hippalgo dressuur plus? (Van die laatste kan ik geen waardes vinden).

Alvast bedankt!

Afbeelding

Skippy01

Re: Voeradvies haflinger kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 08:27

Als het even kan - en je paard er niet op tekort gaan komen - is het handigst om terug te gaan naar een basis:

- Ruwvoer (hooi of goed droog voordroog)
- vitaminekorrel

Als hij schuurt op de equifyt, zou ik het eerst proberen met een vitaminekorrel zonder luzerne, zoals marstall force of VS200.

Waarom voer je hem nog los vitamine e bij? Medische reden of je eigen gevoel? (Greenpower zit ook al wat hoger in de vitamine e van de equifyt producten).

Ik miste bij mijn merrie ook energie op equifyt overigens. Is toen overgegaan op marstall force, daar miste ik nog wat op. Toen overgegaan op VS200 (stukje prijziger wel) en dat vul ik aan met linamix van equifirst nu. Qua energie zit ze nu goed.
(Ik ga nog iets anders proberen voor de darmwerking, maar ik ga er even vanuit dat jouw paard wel goede mest heeft - en dan is dit voor mijn paard een fijne combi gebleken. Mijn merrie loopt dressuurmatig thuis een dag of 3 in de week onder het zadel en nog 1 of 2 dagen aan de hand, soms afgewisseld met sprongetjes of obstakeltraining/ trail oefeningen, redelijk vergelijkbaar denk ik.)

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 18:51

Thanks voor je antwoord! De vitamine e krijgt hij op aanraden van mijn instructrice, we trainen op een andere manier dan hij gewend is dus hij had wat last van spierpijn. Dit geef ik nu dus op gevoel.

Ik zal me eens verdiepen in die vitaminekorrels. Ik heb wel eens de pavo vital geprobeerd daar schuurde hij ook op. Hij schuurt anders nooit, ook niet in de zomer. Bij de Vitalbix daily complete had ik geen last van het schuren.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:02

Kijk eens naar de Marstall Force of de balancer van Je Paard Gezond En Fit. Mijn haflinger kan dit eten zonder problemen met de (eigenlijk nauwelijks aanwezige) suikers.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:26

Mijn (op veel voer schurende) haflinger doet het prima op Marstall Force. Je zou voor iets meer energie wat zwarte haver bij kunnen voeren. Mijn haf heeft daar met een handje (max 2) genoeg aan voor net dat beetje meer.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 20:52

De marstall force lijkt mij ook wel wat! Er zit alleen geen verkooppunt in de buurt dus dan zou ik het online moeten bestellen. Ik heb voor nu eerst de vitalbix daily complete voor hem gehaald en daarbij krijgt hij nu 1kg Pavo Ease & Excell om te kijken wat dat voor hem doet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:27

Ik bestel Marstall Force via Zooplus (gelijk met kattenvoer mee :+ ). Dat wordt thuisbezorgd :j

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:31

Misschien een flinke scheut olie voor extra energie als hij het op active+ het beste deed? Ik ben zelf over gegaan van vitalbix daily complete naar de havens gastro+. Moet zeggen het bevalt erg goed qua energie en hij ziet er ook veel beter uit. Hij glanst en zijn spieren gaan eindelijk groeien. Suiker en zetmeel valt ook mee tegenover gewone brok, wel meer als in de vitaminebrok.