Graag doe ik een beroep op jullie kennis van alle soorten voer.
Situatie:
Ik heb een bijna 11 jarige merrie, waar nu net een maand het veulen vanaf is. Merrie heeft de laatste maanden flink ingeleverd en mag dus redelijk bijkomen. Typische; gewicht was 594kg toen ze op d'r dunst was (week voor het afspenen). Haar normale gewicht zit rond de 620kg.
Merrie heeft energie zat, krijgt bijna onbeperkt ruwvoer en ze staat op stro.
Op het moment kan ik niks met d'r doen doordat ze nog aan het herstellen is van een wond op de singelplek en ze is op 2 benen slecht en een dik been (door andere omstandigheden dan het voer).
Ik probeer nu elke dag minimaal 20 minuten met d'r te wandelen, voor de rest staat ze in een mooie uitloopstal waar ze zelf binnen of buiten kan staan.
Op het moment voer ik Pavo Vital, 100gram per dag en ze krijgt een handje Subli Basismuesli. Daarnaast krijgt ze afgewisseld winterpeen, gedroogde rozenbottels, appel of mandarijnen er extra bij. Dit verschilt per week en ze krijgt niet meer dan 1 stuk per dag daarvan (of van de rozenbottels een stuk of 8).
Eisen:
Ik wil de pavo Vital blijven voeren, dus voer moet hierop aan sluiten.
Ik ga max een kilo per dag voeren. Vitamine gehaltes mogen dus samen met de Vital niet ver boven wat ze nodig hebben uitkomen.
De subli basismuesli bevalt niet, hier zit haver in. Met 2 handjes per dag wordt ze al helemaal gek.
Absolute eis is dus geen haver.
Geen brok, liefst geen slobber. Liefst voer ik muesli, ook zodat ik dit klaar kan zetten voor de voerbeurten.
Het hoeft geen dikmakend voer te zijn, ook omdat ik het graag wil blijven voeren. Ze haalt ook al redelijk wat uit het ruwvoer.
Bijna alle merken zijn hier wel makkelijk leverbaar, maar ik wil graag een niet al te duur voer, daar de Vital al duurt zat is.
Voordat ze over ging op merriebrok voerde ik Pavo care4life, iets soortgelijks is ook fijn. Maar prijstechnisch wil ik graag wat goedkoper.
Ik ben heel benieuwd naar jullie suggesties

Mocht ik nog informatie missen, hoor ik het graag