Paard glijd uit en valt op asfalt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sashaj45

Paard glijd uit en valt op asfalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 13:36

Beste bokkers,

Ik was net met mijn paard een stukje aan het lopen om de stal heen. Hij schrikt ergens van en glijd daarbij uit. Hij kon zichzelf niet meer in balans krijgen en valt op het asfalt. Ik schrok me natuurlijk kapot. Gelukkig stond hij meteen weer op. Ik heb hem helemaal gecontroleerd en op wat wondjes op zijn rechter achterbeen na leek hij niks te hebben. Gelukkig had hij zijn deken nog op. De wondjes zijn gelukkig oppervlakkig en ik heb ze meteen gewassen met betadine en er wondzalf op gesmeerd. Hebben jullie dit ook weleens meegemaakt? En hebben jullie paarden hier verder nog wat aan over gehouden?
Spoiler:
Ik ben zo bang voor botbreuken of letsel aan de pezen enzo.....

Getup

Re: Paard glijd uit en valt op asfalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:38

lekker lang koud afspuiten en indien mogelijk vanmiddag even wat wandelen, om te kijken hoe hij loopt.
Heb dit helaas ook eens meegemaakt. is heel naar om te zien, maar behalve een schaafwondje had die van mij er gelukkig niets aan overgehouden.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:39

Wel mogelijkheid geven tot bewegen. Als jij zelf gekneusd bent en stil staat gaat dat ook meer pijn doen. De doorbloeding zorgt ook voor snellere genezing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:41

Helaas ervaring. Mijn paard heeft er een bekkenfractuur aan overgehouden. Hopelijk valt het mee voor jouw paard!

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:42

Vervelend, dan schrik je he.
Heeft je paard ijzers ?
Die van mij gleed ook regelmatig weg op het asfalt of in t gangpad en mijn smid doet die ienieminie puntjes in het ijzer slaan, sindsdien glijd hij nooit meer uit.

sashaj45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 14:46

Hij heeft geen ijzers. Dus ik denk gewoon een stom ongelukje. Ik ga vanavond zeker nog terug om even te wandelen en te kijken hoe hij loopt. Ik ben net ook nog even naar de dierenarts gereden omdat mijn wondspray bijna op was. Zij gaven het advies om hem rustig te laten bewegen maar niet te belasten. En om de wond 2x daags te spoelen en in de sprayen met wondspray. Ik mocht hem zelfs nog Novacam geven als hij veel zwelling krijgt. Ik vertelde dat ik de wond met Betadine gewassen had. De dierenarts zei dat ik dat beter niet kan doen omdat het de genezing remt. Ik wist dit nog niet. Dus bij deze meld ik het hier even zodat de mensen die dit ook niet wisten het nu wel weten .

Ik ga het rustig aankijken en morgen moeten we toch terug naar de Lingehoeve voor controle, dus mocht het niet goed zijn zitten we meteen op de goede plek

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:05

De pony is eens met ruiter en al op haar knietjes gegaan op het asfalt een aantal jaar geleden. Meteen met water flink uitgespoeld (lang leve de bidons die we bij ons hadden vanwege het warme weer). Eenmaal terug op stal ontsmet (ja helaas ook met betadine...) en het is goed genezen; 2 miniplekjes waar geen haar meer op komt.
Betadine remt inderdaad de genezing, aanmaak van huid én in geval van een diepere wond die ontsmet is met betadine en alsnog gehecht moet worden (geldt ook bij mensen) is het niet meer mogelijk te hechten omdat de randen en diepte door de betadine niet meer goed zichtbaar zijn. Zowel van paardenarts en huisarts gehoort. Dus ik heb weer chloorhexidine in de EHBO trommeltjes gestopt. Er blijken trouwens ook best veel mensen allergisch te reageren op betadine.
Succes met je paard, ik zou het even aankijken inderdaad vandaag en als je morgen toch voor controle moet dan kunnen ze evt. verder kijken. Beterschap!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:39

Als het gebroken zou zijn dan zou hij niets meer kunnen.Volgens jouw bericht kan hij nog lopen dus dan zal het allemaal wel meevallen! Beterschap ermee!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:55

Mijn vorige paard is ook eens vol onderuit gegaan op het asfalt toen hij schrok van een hond tijdens een buitenrit. Hij ging dus alleen naar stal, want ik was er tijdens de val van af gegleden.

Ik schrok me dood, want hij had best wat diepe sneeën. Al snel bleek het allemaal mee te vallen. Geen inwendige schade en na een weekje lichte arbeid konden we weer aan de bak :)

Hoop dat het bij jullie ook allemaal mee valt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:19

anjali schreef:
Als het gebroken zou zijn dan zou hij niets meer kunnen.Volgens jouw bericht kan hij nog lopen dus dan zal het allemaal wel meevallen! Beterschap ermee!

Dat is echt helemaal niet waar.
Mijn paard liep een beetje stijf en wat kreupel. Nu zijn we verbonden aan 6 maanden kliniek en een onzekere toekomst, door een zelfde soort val. Dus dit soort conclusies zeker niet te vroeg trekken!
Paard had slechts 2 kleine wondjes, en breek dus het bekken gebroken te hebben. Ook de dierenarts zag eerst geen ernstige schade in.
Dus echt, als je paard kreupel is en blijft, zoek zeker een dierenarts op!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-19 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:20

Ik heb het ook weleens gehad. 1 keertje schrok het paard tijdens een drafje en gleed uit, allemaal wondjes op zijn achterbenen. Een andere keer tilde een ander paard haar hoeven niet goed op en landde op haar knieën. Elke knie een kale plek ter grootte van een euromunt :\ .

In beide gevallen ben ik blijven zitten en heb ik alleen de wondjes wat gekoeld en schoongemaakt. Paarden hebben er niets aan over gehouden gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:36

Vaak genoeg iets dat aan de kletter gegaan is en onderuit schoof. Pech kun je altijd hebben, zoals in het geval van Joman, maar uit mijn directe omgeving ken ik die verhalen iig niet. :) Paarden gaan de volgende dag ook gewoon weer aan het werk als ze niet onregelmatig zijn. Wondbehandeling wisselt heel erg per stal: sommigen ontsmetten het elke dag en spuiten er wat zilverspray op, anderen spoelen het alleen met water en duwen er een Trimed kuur in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:39

Schaafwonden moet je niet teveel mee aanklooien, afspoelen en op laten drogen en geen spul er op. vliegen zijn er niet dus kun je ze gewoon in laten drogen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:53

Ja ook wel eens gehad, 3x toen ik er naast liep, waarban 1x dat ik 2 paarden vast had en 1x met mij erop.
Alle keren wat schaafplekken verder niets. En alle keren waren we aan het stappen, maar hij is niet zo hoogbegaafd in handigheid.
Schaafplekjes schoongemaakt wat gekoeld honingzalf en goed in de gaten gehouden dat er niets ging zwellen en hij dag erna ook nog goed liep ( dag later zijn ze vask pas stijf na een val)

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:46

Je kunt je paard ondersteunen door hem Traumeel te geven. Hier zit Arnica in en ondersteund bij spierpijn en stijfheid na een val. Dit is te koop bij een goede drogist. Ik heb dit altijd op stal staan, voor als ze iets te hard spelen, een pittige rit gemaakt hebben, gevallen zijn of laatst voor een stalgenoot die van het paard gevallen was. Ik hoop dat het allemaal meevalt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:50

Ik zou de komende dagen goed in de gaten houden of er niets dik wordt of warm. Wondjes schoonhouden en morgen even kijken hoe je paard loopt en misschien een beetje rustig wandelen voor de stijve spieren.
Afspuiten met koud water zou ik echt niet doen nu. Het is hartstikke koud en de spieren worden er nog stijver van.
Ik had bij mijn eigen paard de Bucas recuptex of Rambo ionic opgelegd, maar ja dat moet je maar net in huis hebben.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:51

2IJsjes schreef:
Je kunt je paard ondersteunen door hem Traumeel te geven. Hier zit Arnica in en ondersteund bij spierpijn en stijfheid na een val. Dit is te koop bij een goede drogist. Ik heb dit altijd op stal staan, voor als ze iets te hard spelen, een pittige rit gemaakt hebben, gevallen zijn of laatst voor een stalgenoot die van het paard gevallen was. Ik hoop dat het allemaal meevalt.

En dat is ook een hele goede tip!