Controle na kneuzing/geïrriteerde pees?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesNatje

Controle na kneuzing/geïrriteerde pees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 19:46

Omdat ik toch wel erg benieuwd ben naar ervaringen met een gekneusde pees, en mij vooral afvraag wat de behandeling hiervan was bij anderen?
Pony is nu ruim 3 weken geleden gestruikeld, verdikte pees en kreupel dus week later een scan laten maken. Pees bleek erg geïrriteerd te zijn en tegen beschadiging aan te zitten. Verdikking kwam door een geknapt bloedvat, dit had het lichaam al zelf opgelost.

Zijn er soortgelijke blessures hier? Pony staat nu op boxrust, ik ben vooral benieuwd of er in andere gevallen een controlescan/echo nodig was en hoe vlot het herstel ging? Uiteraard is elk paard anders en ga ik af op het advies van de dierenarts (waar ik morgen weer contact mee heb).

quarterH

Re: Controle na kneuzing/geïrriteerde pees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:20

Heb je het laten behandelen (inspuiten of medicijnen) of alleen boxrust? Mijn er varing is dat je het door behandeling sneller hersteld. En zeker altijd controle scan laten maken voor je weer begint! Voor die 70 euro van een scan geen risico's lopen!

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 07:29

quarterH schreef:
Heb je het laten behandelen (inspuiten of medicijnen) of alleen boxrust? Mijn er varing is dat je het door behandeling sneller hersteld. En zeker altijd controle scan laten maken voor je weer begint! Voor die 70 euro van een scan geen risico's lopen!

Alleen boxrust, stappen en dolobene smeren, omdat het dus niet echt stuk was. Dat dacht ik ook inderdaad, bedankt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:55

Ik heb destijds iedere 8 weken laten scannen, was na drie maand dat de pees er weer goed hersteld uit zag en meer mocht opbouwen.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 22:34

Weidebloem schreef:
Ik heb destijds iedere 8 weken laten scannen, was na drie maand dat de pees er weer goed hersteld uit zag en meer mocht opbouwen.

Maar toen was er ook daadwerkelijk een beschadiging te zien?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:27

Het weefsel zag er anders uit, duidelijke irritatie/beschadiging maar niet kapot. Ik wilde niet inspuiten of laseren, ook omdat ze met een andere blessure kampte en toch rust nodig had inclusief veel stappen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:50

Ik heb ervaring met een gekneusde strekpees. Ik heb een opbouwschema gekregen en een smeersel, daarna ben ik ook niet meer terug geweest voor controle.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 14:10

Tessebes schreef:
Ik heb ervaring met een gekneusde strekpees. Ik heb een opbouwschema gekregen en een smeersel, daarna ben ik ook niet meer terug geweest voor controle.

Mag ik vragen hoe jullie schema eruit zag? Mag ook per pb ;)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:19

Ik heb er eens eentje gehad met dezelfde blessure. Die liep overigens niet kreupel maar had een verdikking op de pees. Ook gescand, geen blessure vertelde de DA maar de verdikking zou daar waarschijnlijk wel blijven. Ik moest het als een blauwe plek zien (?) Afijn, tijdje later weer gescand bij een andere DA en toen zat daar dus wel mooi een peesblessure. Dus ik zou een controlescan zeker aanraden na een week of 6-8 om te zien hoe het ontwikkelt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 00:02

Mijn paard was er ook niet zichtbaar kreupelop, alleen met buigproef duidelijk last. Been was ook mooi dun. Op scan dus alleen een andere weefsel structuur te zien. Ik zou zowiezo na 8 weken nogmaals controleren, dan weet je of je weer op kan bouwen of nog langer de tijd moet geven. Zonde als je te snel weer oppakt en daardoor weer terug bij af bent en maanden verder.