Een jaar met veel pech door maagzweren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een jaar met veel pech door maagzweren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:35

Ons paard heeft afgelopen jaar verschillende keren miltnierband koliek gehad. 2x een aantal dagen op de kliniek gestaan, 1x wel koliek, maar hoefden we niet naar de kliniek en bij de 4e keer doorverwezen naar een grotere kliniek voor uitgebreider onderzoek. Echo's, foto's en maagscopie werden gedaan. Uiteindelijk kwam er uit dat ze maagzweren heeft en dat dit de koliek veroorzaakt. We waren vrij opgelucht want maagzweren kun je inmiddels goed behandelen! Dus voor 8 weken medicatie meegekregen en 6 weken later moesten we terug komen voor controle.

We gingen er heen met het idee positief nieuws te horen. Maar helaas, niets is minder waar. De medicatie had maar voor z'n 30% aangeslagen en dat moest nu toch wel z'n 80% zijn. De foto's van de maag zagen er nog totaal niet uit zoals 't hoort. Er was een kleine verbetering, maar lang niet zoas verwacht werd. Volgende optie was nog 2 maand volop medicatie en over 2 maand weer kijken. Maar de kans dat het chronisch is en misschien niet beter wordt is groot aanwezig.

Ook is ze erg afgevallen, ze moest zeker 100 kg aankomen. Maar mocht geen krachtvoer meer. Voerbeleid hebben we totaal omgegooid. We stsan op een all in stal, maar doen alles bijna zelf. Hooi krijgt ze in hooinetten en onbeperkt. Ze krijgt 2x daags fibrebeet wat we zelf aanmaken met veel olie. Ook elke dag medicatie. Voorheen stond ze hele dagen op de wei. Maar omdat er geen gras meer staat en ze ondanks dat toch elk grasspriet mee plukt en amper hooi eet mag ze dat enkel een uurtje iom de da tot de volgende scopie in december. Dit weekend had ze een uurtje op de wei gestaan en je kon het gelijk zien dat ze ingevallen is.

Ze is verder vrolijk en met deken op kun je vrij weinig aan haar zien. Helaas kun je onder de deken zien dat ze nog erg schraal is.

2 maanden mochten we 0 arbeid verrichten. Alles op alles dat ze beter wordt. Ik wil geen advies of tips betreft voeding of andere medische zaken. Dierenarts helpt ons voldoende gelukkig! Graag wil ik dit delen omdat het afgelopen jaar gewoon poedersuiker is geweest en hopen op een positieve uitslag bij de volgende scopie. Ik vind het heerlijk om voor m'n paard te zorgen. Maar het zijn nu helaas alleen maar zorgen. Ik zou zo graag terug willen naar het normale, ik zou nooit meer klagen dat ze eigenwijs is, lui of dat een paard hebben best pittig is soms. Ik zou er alles voor over hebben om weer terug te gaan naar een jaar terug en heerlijke buitenritten te maken.:(:)

nessinator

Re: Een jaar met veel pech door maagzweren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:59

Heftig, TS! ik hoop dat het snel de goede kant op gaat :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:07

nessinator schreef:
Heftig, TS! ik hoop dat het snel de goede kant op gaat :(:)

Dankje! Blijven positief! :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:03

Allereerst succes met je paard en nu maar hopen dat de scopie/scan/foto in december meer vooruitgang laat zien.

Weet je toevallig of de maagzweren in het bovenste deel van de maag zitten of in het onderste deel?

Def

Re: Een jaar met veel pech door maagzweren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:20

Wat vervelend zeg!
Ik weet niet of je de olie in overleg met de dierenarts voert, maar ik zou oppassen met het voeren van veel olie.
Het schijnt dat teveel olie weer niet goed is voor het maag/darm stelsel.
Als ik naar mezelf kijk met hele gevoelige maag en darmen kan ik ook geen olie verdragen. Al bij een klein beetje krijg ik last van mijn maag helaas.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:06

He wat oliebol dat de medicatie niet goed was aangeslagen... Hopelijk volgende scan goed nieuws! Heb ook een paardje wat last had van maagzweren. Gelukkig nooit zo erg geweest dat ze er koliek van kreeg en niet meer at. Verhuisd naar een rustige stal waar het management helemaal op haar af kon stemmen, heeft haar weer helemaal dien opknappen! Weet hoe rot maagzweren kunnen zijn, behandelen klinkt simpel maar kan een heuse nachtmerrie zijn... Veel sterkte!