Help paard doet moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamaar88

Help paard doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 10:54

Hey mensen,

Mijn paard is altijd er angstig als er een pasta spuit bij haar mondhoeken in de buurt komt.
Nu weet ik dat er een soort kunststof bit bestaat die hol is van binnen en je de paste er zo in kan doen.
Kennen meer mensen dit?
Weten jullie ook waar je die kan kopen? Heb al veel Google namen in getypt maar ik kom er niet bij.

Andere tips zijn ook welkom :o

hannaengolda

Re: Help paard doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:55

wortel uithollen en die er omheen doen!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:05

Haha ik heb er ook zo een. Uitgeholde wortel, leeggeschraapt broodje, meneer trapt er niet meer in. Uiteindelijk doe ik de pasta maar op mijn vinger en smeer het langs zijn wang aan de binnenkant.

Bij de jongste werkt het worteltrucje wel trouwens

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 11:25

Granoek schreef:
Haha ik heb er ook zo een. Uitgeholde wortel, leeggeschraapt broodje, meneer trapt er niet meer in. Uiteindelijk doe ik de pasta maar op mijn vinger en smeer het langs zijn wang aan de binnenkant.

Bij de jongste werkt het worteltrucje wel trouwens

_O- Ja zo een heb ik ook idd.
Bedankt voor de tips... maar hier trapt ze niet in :))

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:27

Pasta de slobber roeren? Werkt bij die van mij super! :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:28

Ik doe het ook door de slobber

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:40

Heel veel oefenen met spuit met bv appelmoes.
Die meuk die je erin spuit is vaak niet te pruimen voor paarden.
Ik snap het wel.
En de tijd nemen. Vaak wil de mens graag snel snel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:46

Bij paarden die lastig zijn verstop ik zo'n spuit altijd achter m"n rug, zorg ik dat het paard het halster al om heeft en dan leg ik eerst m"n rechterarm/ hand om de neus vanaf de buitenkant en dan met de andere hand snel de spuit er in. Hoofd vervolgens omhoog houden totdat ze geslikt hebben en klaar is kees. Vergt uiteraard wel wat handigheid en timing.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:26

Ik heb het opgelost met clickertraining en sindsdien gaat het eigenlijk super, en mijn paard was echt heel erg met de wormenkuren, lostrekken, mij omver lopen tot zelfs stijgeren aan toe.
Heel klein beginnen met een lege spuit, paard ruikt eraan, click en snoepje. Je mag de spuit richting de mond brengen, click en snoepje. Spuit in mondhoek, click en snoepje. Spuit iets meer in de mond, click en snoepje. Spuit in mond, click en snoepje.
Die routine een paar dagen achter elkaar herhalen en dan lukt het je waarschijnlijk ook met de echte spuit. Het is wel regelmatig herhalen aangezien ze vaak wat er uit de spuit komt niet lekker vinden, dus de hoeveelheid positieve ervaringen moet hoger zijn dan de negatieve ervaringen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:50

Cera_D schreef:
Ik heb het opgelost met clickertraining en sindsdien gaat het eigenlijk super, en mijn paard was echt heel erg met de wormenkuren, lostrekken, mij omver lopen tot zelfs stijgeren aan toe.
Heel klein beginnen met een lege spuit, paard ruikt eraan, click en snoepje. Je mag de spuit richting de mond brengen, click en snoepje. Spuit in mondhoek, click en snoepje. Spuit iets meer in de mond, click en snoepje. Spuit in mond, click en snoepje.
Die routine een paar dagen achter elkaar herhalen en dan lukt het je waarschijnlijk ook met de echte spuit. Het is wel regelmatig herhalen aangezien ze vaak wat er uit de spuit komt niet lekker vinden, dus de hoeveelheid positieve ervaringen moet hoger zijn dan de negatieve ervaringen.

Dit heb ik ook gedaan. Spuiten metacam et cetera was bij die van mij echt een probleem. Toen hij moest heb ik heel rustig de tijd genomen. De eerste dag duurde het een uur en aan het einde van de kuur kon ik het doen terwijl hij rustig lag te slapen. :+ Geduld is echt de key. En herhalen. Nog steeds steek ik zo nu en dan een spuit in zijn mond. :))

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 14:40

Oke thanks :D voor de reacties en tips.

Maar weten jullie waar je zoiets kan kopen?
Ga zeker proberen met clicker. Vibd ze altijd wel leuk als het om eteb gaat. Maar voor het geval dat weet ik waar ik zo'n ding kan halen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:57

Bij de dierenwinkel. Wordt ook voor honden gebruikt. Kost 3 x niks (E 3,75 of zo).

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 15:20

Ik zou gaan oefenen, die van mij deed eerst ook moeilijk maar nu is het echt heel makkelijk.

Ik deed het dagelijks, spuit vullen met iets lekkers zoals appelmoes en spuiten maar, hij had snel door dat ie er niet bang voor hoefde te zijn.
Later ging ik het minder vaak doen en uiteindelijk helemaal niet meer omdat ie niet moeilijker meer deed.

Pas heeft ie een tijdje 2x per dag medicatie moeten krijgen en dat ging echt probleemloos ondanks dat we dus allang niet meer geoefend hadden.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 15:37

Ik zou inderdaad van die spuit iets positiefs maken, lege spuit even goed schoonmaken, en daarna iets van appelmoes erin doen. Dan weet hij op dn duur wel, he die spuit was wel lekker... :+

Hier was het ook een drama door medicatie. 1e keer fout gelopen en spoot de halve spuit in z'n gezicht en oog. Sindsdien maar uit voorzorg z'n medicatie via voer gedaan, en daarna ga ik wel rustig oefenen met de spuit. Dan heeft het geen druk en kan hij het rustig leren vertrouwen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 15:45

Het is een stukje opvoeding ook hoor, gewoon luisteren en stil blijven staan terwijl je neus vastgehouden wordt is ook een ding.
Een paard moet gewoon leren dat hij zich dan niet lostrekt, oefenen en belonen werkt echt .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 15:56

Halster om doen spuit achter je rug houden, je paard iets lekkers aan bieden zo dat het hoofd naar beneden komt. en dan snel die spuit er in doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:02

Cera_D schreef:

Dit, een paard moet inderdaad braaf zulke dingen toelaten maar ik vind het zelf wel zo eerlijk om het dan goed en positief aan te leren.

Ik geef vaak een wortel of emmer brokjes tijdens de jaarlijke enting. Pleister op de wonde voor de paardjes en ook de da is blij want die heeft alle prikken er zo in zitten.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 07:29

Tamaar88 schreef:
Oke thanks :D voor de reacties en tips.

Maar weten jullie waar je zoiets kan kopen?
Ga zeker proberen met clicker. Vibd ze altijd wel leuk als het om eteb gaat. Maar voor het geval dat weet ik waar ik zo'n ding kan halen

Ik vind persoonlijk een echte clicker echt rotdingen, dus ik klik met m'n tong :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:09

En als je de zin Om draait naar, ik doe moeilijk?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:13

Gewoon even een handige vriendin op stal vragen waar hij het niet van verwacht.