Mok en dik been.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Mok en dik been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 19:24

Hoi! Mn paard kwam vanmiddag met een dik been de wei af en ja hoor mok! Nu ben ik alleen huiverig dat het einschuss word. Wat zou ik kunnen doen? Net al benen gewassen, afgedroogd en goede mok creme erop. Kan ik verder nog wat doen? Dierenarts/chiropractor komt dinsdag en deze kan ook lymfedrainage

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:26

even temperaturen, bij einschuss loopt de lichaamstemp echt enorm snel op en is gevaarlijk.
is de temperatuur normaal dan kun je het gewoon behandelen.

Tessebes

Re: Mok en dik been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:29

Einschuss moet je snel bij zijn, als het been serieus dik is, zou ik eerder naar antibiotica grijpen om de infectie tegen te gaan.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 10:33

Tessebes schreef:
Einschuss moet je snel bij zijn, als het been serieus dik is, zou ik eerder naar antibiotica grijpen om de infectie tegen te gaan.

Heb net de dierenarts ook maar gebeld. Was goed dik vanochtend. Hij belt me terug

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 17:29

Net da geweest. Bleek lichte vorm van eischuss dus heel blij dat ik gebeld heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:03

Gaat zo snel, mijn paard had het ook en was binnen no time boven aan het been, dierenarts was er net op tijd bij, het liep al richting buik.
Ik smeer nooit meer mokwondjes dicht met creme of iets. Daar was destijds nogal gedoe over, de een zegt insmeren en de ander zegt open laten.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:32

Wat toevallig en fijn dat ik dit topic nu tegenkom. Mijn haflinger heeft altijd wat korstjes op zijn benen, dierenarts(en) al vaker naar gekeken, maar hij heeft er geen last van dus niks aan doen (als het erger wordt, wassen we vaak even met betadine en dan wordt het weer minder).

Gister zag ik dat die niet helemaal lekker liep (mijn vriend liep voor mij met hem). En vervolgens zag ik een wondje. Nog even verder gaan kijken en toen zag ik dit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toevallig vorige week was dit been dik (maar niet warm) en leek het na beweging minder te zijn. Nu zit dit er, het zijn een aantal plekjes met korstjes en 1 open plek (zie foto), vermoeden is dus mok. We hebben vandaag mok crème meegekregen van de dierenarts en gaan dit de komende dagen smeren.

Ben benieuwd of jullie misschien tips hebben en waar we op moeten letten.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:39

Bij mijn pony heb ik gelukkig net de mok onder de controle. Het was extreem en eigenlijk geheel aan mezelf te wijten denk ik achteraf. Heb haar er te lang mee laten lopen, denkend dat het met een zalfje wel over zou gaan. Op een gegeven moment, toen het been dik werd, toch de dierenarts gebeld, maar toen was extreme mok al in ontwikkeling.
Dus zelfs na het bezoek van de Da groeide het uit tot dit:

Afbeelding
Afbeelding

Met andere woorden, goed dat je het meteen serieus hebt genomen en niet zo makkelijk er over dacht als ik :)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 23:16

Denise_Storm schreef:
Wat toevallig en fijn dat ik dit topic nu tegenkom. Mijn haflinger heeft altijd wat korstjes op zijn benen, dierenarts(en) al vaker naar gekeken, maar hij heeft er geen last van dus niks aan doen (als het erger wordt, wassen we vaak even met betadine en dan wordt het weer minder).

Gister zag ik dat die niet helemaal lekker liep (mijn vriend liep voor mij met hem). En vervolgens zag ik een wondje. Nog even verder gaan kijken en toen zag ik dit:

[ [url=m/CJ9Ogo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OdhSE1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DbRka2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toevallig vorige week was dit been dik (maar niet warm) en leek het na beweging minder te zijn. Nu zit dit er, het zijn een aantal plekjes met korstjes en 1 open plek (zie foto), vermoeden is dus mok. We hebben vandaag mok crème meegekregen van de dierenarts en gaan dit de komende dagen smeren.

Absoluuuut niet wassen met betadine volgens de dierenarts!!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 23:17

Mindim schreef:
Gaat zo snel, mijn paard had het ook en was binnen no time boven aan het been, dierenarts was er net op tijd bij, het liep al richting buik.
Ik smeer nooit meer mokwondjes dicht met creme of iets. Daar was destijds nogal gedoe over, de een zegt insmeren en de ander zegt open laten.

Wat geef je/ doe je met die van jou dan?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:33

Mijn paard loopt al vanaf mei met mok.
Dan weer voor, dan achter.
Stond elke dag een uurtje met grasmasker op de wei, en daarna op betonplaten en paddock.
Absoluut niet in natte klei of box. Stal wordt iedere dag uitgemest, en elke week schoongespoten.
Wel flink te dik, dus aan het werk gezet, en de kilo's gingen er netjes vanaf.
Maar de mok bleef.
Dierenartszalfjes, huis-tuin-keuken middelen gebruikt, niets werkte.
Ik ben sinds 4 weken tegen alle advies in, anders gaan voeren.
In plaats van heel sober voeren, juist de Vitalbix compleet verdubbeld, Vitalbix actief en luzerne erbij gaan geven. En ik ben eindelijk na ruim een half jaar de mok kwijt.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:40

Horseloverl schreef:
Denise_Storm schreef:

[ [url=m/CJ9Ogo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OdhSE1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DbRka2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Absoluuuut niet wassen met betadine volgens de dierenarts!!

Met wat dan?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:54

Helemaal niet wassen. Met uierzalf kan je de korsten losweken, zonder de huid overmatig te irriteren met betadine.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:27

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:30

Marie111 schreef:
[ [url=m/K1hHgt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Paard van kennisje heeft ook vaak last van mok. Zij heeft dit behandelschema gekregen van de DA

Zo, dat is niet kinderachtig! Ja, met vetaderm krijg je een hoop huidproblemen weg, maar het is echt troep (cortico) die de huid dunner maakt en dus weer eerder vatbaar voor mok. Ik zou dit behandelschema ook niet zonder advies van een DA starten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:05

Als het erg hardnekkig is, kan het ook vasculitis zijn. Dat vraagt een andere behandeling dan mok.

Rebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:28

Goed om ook eens kritisch te kijken naar wat je voert. Brok, graan en kuil maken het er meestal niet beter op namelijk. En teveel wassen, ontsmetten en zalfjes smeren maakt de huid alleen maar slechter uiteindelijk. Mijn paard heeft altijd flink mok gehad (heeft nog littekens van de kloven in de kootholtes), en ik heb ruim een jaar tegen vasculitis gevochten. Voerregime drastisch omgegooid. Geen brok, muesli (luzerne was bij mijn paard trouwens ook een trigger) e.d. meer, maar goed onverpakt hooi, een vitaminebrokje (ik geef OerBalans, maar er zijn meer goeie, even uitzoeken wat je paard lust) en beperkt gras. Sinds een jaar is mijn paard volledig van de vasculitis en mok af. Ook toen ze 24/7 buiten in de nattigheid stond bleef ze mokvrij.
Heel veel succes, ik hoop dat je de oplossing voor jouw paard vindt!