Tips om de dierenarts te kunnen helpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Tips om de dierenarts te kunnen helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 04:03

Laatst tijdens de Barefoot Paardadviseur opleiding het onderdeel EHBO gehad.

Daar kregen we een tip, waarvan ik vind dat iedereen met paarden die eigenlijk zou moeten weten.

Meet de basis toestand van je paard:
Ademhaling per minuut
Hartslag per minuut
Slijmvlies kleur
Temperatuur

Meet het verschillende keren gedurende 2 of 3 weken. Altijd wanneer je paard rustig staat (niet gewerkt of gerend heeft), een paar keer in de ochtend, een paar keer in de avond.

Als je deze waarden weet, kun je zelf sneller bepalen of er iets mis is.
Standaard waarden zijn:
Ademhaling: 10-24 keer per minuut ongeveer (pony's en veulens kunnen hoger liggen)
Hartslag: 20-44 slagen per minuut ongeveer (pony's en veulens kunnen hoger liggen)
Temperatuur: 37,4-38,5 is nog ok, 38,6 wordt bij paarden en pony's tot koorts gerekend. Bij veulens is de temperatuur meestal hoger.

Zoals je ziet, is er best wel wat marge. Als je paard een normale temperatuur heeft van 38,3 graden, is 38,6 niet meteen heel alarmerend.
Is de normale temperatuur een graad lager, is het natuurlijk anders.

Zelfde geldt voor de hartslag in rust.

Er zijn nog wat andere dingetjes die je kunt doen, maar dit is (zo heb ik me laten vertellen) de meest belangrijke info om een basis inschatting te maken.

Als je dan de DA moet bellen, kun je bijvoorbeeld zeggen 'mijn paard loopt kreupel, het been is dik maar ik zie geen wondje. Zijn normale temperatuur is ongeveer 38,1, nu 38,7. Zijn ademhaling is 32 keer per minuut, normaal is dat 21 keer, en zijn hartslag is normaal 28 slagen per minuut, nu 46.'

Zo kan je dierenarts een veel beter beeld vormen, maar jij ook! Zijn de waarden normaal, dan zal het meestal geen spoed zijn, en kun je waarschijnlijk meestal alles in de gaten houden. Zijn de waarden echt afwijkend, dan weet je dat je beter de dierenarts kunt bellen. De DA kan met die info ook een betere schatting maken hoe dringend het is.

Suzanne F.

Re: Tips om de dierenarts te kunnen helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 08:49

Klopt. Maar dat geldt voor jezelf ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:11

khirshanta schreef:
Als je dan de DA moet bellen, kun je bijvoorbeeld zeggen 'mijn paard loopt kreupel, het been is dik maar ik zie geen wondje. Zijn normale temperatuur is ongeveer 38,1, nu 38,7. Zijn ademhaling is 32 keer per minuut, normaal is dat 21 keer, en zijn hartslag is normaal 28 slagen per minuut, nu 46.'

Leuke theorie, maar je belt zelden rechtstreeks de DA. Je krijgt een telefonist(e) aan de lijn. Die doet hier weinig mee. Ten eerste omdat die het niet op waarde kan (en mag!) schatten en ten tweede omdat het enige dat de telefonist wil is de telefoonlijn zo snel mogelijk weer vrij te hebben voor een eventuele volgende beller. Hij/zij zal hooguit aan jou vragen of jij het als spoed inschat of dat je denkt dat het tot morgen kan wachten.

Ik luister wel zelf naar darmgeluiden en hartslag als mijn paard koliek heeft omdat ik dan zélf weet hoe dringend het is. Vuistregel: hoe hoger de hartslag en hoe minder darmgeluiden hoe gevaarlijker de koliek.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:16

Kan wel handig zijn hoor, assistent aan de telefoon of niet. Ik belde pas voor zieke pony die ineens met temperatuur 40.7 en hartslag 60 stond, en werd toen wel meteen doorverbonden met de arts.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:28

Precies, een goede assistent luistert absoluut naar wat je bevindingen eventueel zijn. Je onderwaardeert een assistente als je zegt dat ze een situatie daar niet beter door kan inschatten. Wat een eigenaar spoed vind schrik ik niet zo van vaak, als de assistente begint te zweten eerder wel. Maargoed, ik werk met gezelschapsdieren en niet met paarden, dat scheelt allicht!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:29

hier is binnen kantooruren de assistente.
en die vraagt hier gewoon wat er is , en ook wel of er getemperatuurd is hoor.

hartslag en ademhaling is me nooit gevraagd trouwens.
buiten kantooruren heb je meteen de dienstdoende arts aan de telefoon :j

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:17

Ik vind het sowieso handig om deze waarden bij te houden, dan kan je ook sneller zien hoe het in het algemeen met je paard gaat. Mijn paard had bijvoorbeeld een rusthartslag van 35-37 en nu ik bezig ben met rusttraining is deze gezakt naar 32. De training werkt dus!
En paarden zijn natuurlijk meesters in het verbergen van ongemak, als je de standaard waarden weet heb je ook sneller door wanneer er iets scheelt aan je paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:19

Juist heel goed. Ik krijg juist altijd direct een van de veeartsen aan de telefoon in onze praktijk en die willen deze waarden graag weten.

Ook goed om te weten dat de symptomen van koliek bij koudbloeden minder heftig lijken dan bij warmbloedpaarden, terwijl ze dan ook ernstige koliek hebben. Koudbloeden liggen vaak heel stil, terwijl veel warmbloeden heftiger reageren. Ook dat verschilt per paard, goed om te weten hoe je eigen paard daarmee omgaat.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:49

Ibbel schreef:
khirshanta schreef:

Leuke theorie, maar je belt zelden rechtstreeks de DA. Je krijgt een telefonist(e) aan de lijn. Die doet hier weinig mee. Ten eerste omdat die het niet op waarde kan (en mag!) schatten en ten tweede omdat het enige dat de telefonist wil is de telefoonlijn zo snel mogelijk weer vrij te hebben voor een eventuele volgende beller. Hij/zij zal hooguit aan jou vragen of jij het als spoed inschat of dat je denkt dat het tot morgen kan wachten.

Ik luister wel zelf naar darmgeluiden en hartslag als mijn paard koliek heeft omdat ik dan zélf weet hoe dringend het is. Vuistregel: hoe hoger de hartslag en hoe minder darmgeluiden hoe gevaarlijker de koliek.

Klinkt een beetje minderwaardig. Weet niet hoe ze bij jullie praktijk werken. Maar tijdens kantoor uren wordt bij ons de telefoon altijd door een assistente opgenomen . En die zijn blij als je bepaalde waarde weet dan is het voor hun makkelijker plannen of dierenarts met spoed moet komen of dat het op de route kan .
En tijdens de diensten krijg je meteen de arts en die vindt het ook fijn om met waarde te weten om een inschatting te maken .