Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
khirshanta schreef:Als je dan de DA moet bellen, kun je bijvoorbeeld zeggen 'mijn paard loopt kreupel, het been is dik maar ik zie geen wondje. Zijn normale temperatuur is ongeveer 38,1, nu 38,7. Zijn ademhaling is 32 keer per minuut, normaal is dat 21 keer, en zijn hartslag is normaal 28 slagen per minuut, nu 46.'
Ibbel schreef:khirshanta schreef:Als je dan de DA moet bellen, kun je bijvoorbeeld zeggen 'mijn paard loopt kreupel, het been is dik maar ik zie geen wondje. Zijn normale temperatuur is ongeveer 38,1, nu 38,7. Zijn ademhaling is 32 keer per minuut, normaal is dat 21 keer, en zijn hartslag is normaal 28 slagen per minuut, nu 46.'
Leuke theorie, maar je belt zelden rechtstreeks de DA. Je krijgt een telefonist(e) aan de lijn. Die doet hier weinig mee. Ten eerste omdat die het niet op waarde kan (en mag!) schatten en ten tweede omdat het enige dat de telefonist wil is de telefoonlijn zo snel mogelijk weer vrij te hebben voor een eventuele volgende beller. Hij/zij zal hooguit aan jou vragen of jij het als spoed inschat of dat je denkt dat het tot morgen kan wachten.
Ik luister wel zelf naar darmgeluiden en hartslag als mijn paard koliek heeft omdat ik dan zélf weet hoe dringend het is. Vuistregel: hoe hoger de hartslag en hoe minder darmgeluiden hoe gevaarlijker de koliek.