Slecht Nieuws

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KuilderR

Slecht Nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 17:44

Hallo,
Sommigen zullen dit paardje wel herkennen van mijn andere 2 topics.

Even kort samengevat hoe wij aan haar komen: Wij kochten een (in de eerste instantie) jaarling. Arm popje stond in de modder, vermagerd en in een grote kudde tinkers (merries, hengsten,ruinen, alles door elkaar).
We konden haar voor een appel en een ei kopen en alles wat niet verkocht werd werd voor de dood verkocht.

Nu...

Bij aankomst liep ze wat onstabiel en onzuiver... Maar wij dachten dat dit te maken had met haar conditie en de zeer langs reis.
Maar na een maand: nog steeds onzuiver, ook ging haar knie soms op slot. Weer een maand later: het zelfde. Dus we haalden er een osteopaat bij, ze bleek helemaal op slot te zitten. Dus, losmaken en "huiswerk" opgekregen. Direct na de behandeling liep ze beter, maar ongeveer een week later begon ze te kreupelen.
We besloten een afspraak bij de kliniek te maken.
De dagen die erop volgden waren slecht, elke ochtend liep ze kreupel en stijf, bij het binnenhalen was ze onstabiel en onzuiver (niet kreupel, maar ze liep ook nooit helemaal goed).

Vandaag, donderdag 28 november, ging ze naar de kliniek. In de eerste instantie voor haar linkerknie. Het nieuws wat we kregen had eigenlijk niemand verwacht.

Eerst wat testjes aan de hand
Op het harde:
Stappen - onzuiver
Draven - staken, dreigen te bijten en (stok)kreupel
Zachte grond:
Stappen - onzuiver
Draven - kreupel

Longeren: kreupel, wegdraaien, (poging tot) aanvliegen.

Benen controleren- allebeide achterknieën- losse knieën (links hadden we wel verwacht, dit was duidelijk, rechtsachter was een verrassing).
En nu komt het... Rug controleren, arm beestje zakt compleet in elkaar...

Betere controle, achterste deel van de rug (de lennen) helemaal kapot.
Of het ooit weer goed kan komen? Misschien, met heel veel moeite en tijd. Een rijpaardje worden? Kans is 1%-10%.

Dit nieuws kwam onverwachts, niemand dacht dat het zó erg was.
We houden haar wel, we gaan proberen of we volgend jaar iets spieren op kunnen bouwen onder begeleiding van een arts, wat oefeningen en misschien dat ze stapritjes aan kan. Als dit niet lukt is het wel mogelijk om een veulentje met haar te fokken (uiteraard na strenge extra controle). Voorlopig speelt ze nu als kinderpony (kindjes poetsen haar), weidemaatje en knuffelpaardje.

Afbeelding (dag 2 in mijn bezit, je kunt haar heupen hier duidelijk zien)

Afbeelding

Afbeelding

Autumnn

Re: Slecht Nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:48

Tjonge wat een nieuws.... heftig zeg
Respect voor alle onderzoeken en de tijd die jullie haar geven...
Hoop dat het beter komt met haar

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 17:53

Autumnn schreef:
Tjonge wat een nieuws.... heftig zeg
Respect voor alle onderzoeken en de tijd die jullie haar geven...
Hoop dat het beter komt met haar

Bedankt.
De tijd is ze zeker waard. Ze mag dan wel geen dikke afstamming hebben, maar ze heeft een super lief karakter en ze is nog maar 2.5 jaar, ik hoop haar nog een fijne toekomst te geven!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:01

Maar ze zou nu toch al drachtig kunnen zijn als ze bij hengsten heeft gelopen?

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 18:02

imaudy schreef:
Maar ze zou nu toch al drachtig kunnen zijn als ze bij hengsten heeft gelopen?

Zou kunnen, maar ik denk en hoop het niet. Zou het nu niet durven zeggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:20

Wat heeft ze dan in de rug?

Want dan zou ik zeker niet zomaar een veulen er mee gaan fokken.

Maar verder...balen joh TS.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:23

Waarom zou je met dit dier gaan fokken?
Buiten dat een veulen dragen en werpen een fikse belasting is voor het lichaam, zelfs voor een gezonde merrie. Wat op zichzelf al een argument tegen is.
In hoeverre kan je uitsluiten dat haar problemen genetisch zijn?

Ik vind het erg klote voor je, maar eerlijk gezegd, een dier dat kreupel loopt zonder belasting zou ik het echt niet aan doen om een veulen te dragen en te werpen.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:25

NatasjavE schreef:

Dit vroeg ik me ook af....hopelijk kan je haar in ieder geval nog een mooi pijnloos leven bezorgen als weidemaatje/knuffelpony

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 18:29

Is nog niet zeker of ik er een veulen mee wil fokken.
Stel dat haar rug over de jaren iets verbeterd en ze wat meer spieren heeft, zal ik er serieuzer over nadenken. Neem absoluut geen impulsieve beslissingen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:34

Ik zou even alle dromen en ambities en mogelijke doelen voor dit dier uit je hoofd bannen. Als je jarenlang een bepaalde hoop koestert, kan het namelijk zijn dat je grenzen opzoekt om die hoop toch waar te kunnen maken. En de stap om dan een grens een klein beetje uit te rekken, is snel gezet.
Ik zeg dit niet om negatief te doen, ik zeg dit uit ervaring, omdat ik weet dat een idee dat je jarenlang ergens toch hebt weggestopt zich heel moeilijk laat uitwissen. Kan je beter meteen nu volledig focussen op het waardig in leven houden van dit dier en ieder gebruiksdoel uit je agenda te wissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:34

NatasjavE schreef:

Volgens mij zijn de lendenen (lennen?)kapot, is geloof ik achterste deel van de rug richting billen?Maar ik weet niet zeker of ze dat bedoeld.
Afbeelding

Ik zou als ze daar last van heeft ook geen veulen mee fokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:35

Hoe ga je haar trainen als er 10% kans is dat ze bereden kan worden.
Als ze kreupel is van de losse knie.

Is er ook een foto gemaakt van haar achterknieen?

Om met een paard te fokken moet het in de allereerste plaats gezond zijn.

Wat is haar afstamming overigens?

@Mindim, dat kan nog van alles zijn. Kissingspines? Te weinig bespiering? Karperrug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:40

NatasjavE schreef:
Hoe ga je haar trainen als er 10% kans is dat ze bereden kan worden.
Als ze kreupel is van de losse knie.

Is er ook een foto gemaakt van haar achterknieen?

Om met een paard te fokken moet het in de allereerste plaats gezond zijn.

Wat is haar afstamming overigens?

@Mindim, dat kan nog van alles zijn. Kissingspines? Te weinig bespiering? Karperrug?

Klopt, maar drachtig zijn blijft wel een zware dobber als ze op die plek last heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:43

Oh ja mee eens. En dat nog de vraag waar komen de losse knieën vandaan? (Kraakbeen kwaliteit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:48

NatasjavE schreef:
Oh ja mee eens. En dat nog de vraag waar komen de losse knieën vandaan? (Kraakbeen kwaliteit)

Dat lees ik idd ook nergens.

Zijn er foto's gemaakt van de knieen TS?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:53

Zo jong en al zo kapot ;(

Hou er rekening mee dat paarden meesters in het compenseren zijn en reken maar dat dit dier moet compenseren met zoveel schade.

Dat compenseren gaat nog meer schade geven, ze is nog volop in de groei.

Het is mooi dat ze een kans krijgt bij jullie en ik snap dat er ook veel liefde en emotie mee speelt.
Maar blijf realistisch.

Paarden zijn enorm goed in het verdoezelen van pijn en dit jonge dier weet niet beter dan dat er pijn is.
Ze zal snel over grenzen gaan en zich beter voordoen dan ze eigenlijk is.
Het is aan ons om die grenzen te bewaken en op tijd in te grijpen, hoe moeilijk zoiets ook kan zijn.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 18:57

Mindim schreef:
NatasjavE schreef:

Volgens mij zijn de lendenen (lennen?)kapot, is geloof ik achterste deel van de rug richting billen?Maar ik weet niet zeker of ze dat bedoeld.
[ Afbeelding ]

Ik zou als ze daar last van heeft ook geen veulen mee fokken.

Ja, lendenen. Te snel getypt denk ik.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:00

Jee, arm dier...

Knieën schik ik niet direct van, kan ook voortkomen uit spierslapte door ondervoeding. Dat op de rit, en aangepaste training, en dan nog eens checken.

Maar haar rug... Is dit op beeld gecheckt of op symptomen?

Ik zou met dit dier zeer zeker niet fokken, ongeacht hoe mooi het papier, of hoe mooi ze er straks uit ziet. Al het gewicht van organen hangt aan de rug, mn lendenen. Dan komt de vraag erbij is ze (bruut gezegt) stuk door trauma, of stomweg al stuk in elkaar gezet? Ook ondervoeding in groeiperiode doet wat met het lijf. Is dit iets wat je door wilt geven aan een veulen?

Zo triest dat een dier zo jong al zo naar de mallemoeren is... Ze heeft geluk jou als baasje gevonden te hebben. :(:)

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 19:02

LBLGypsyCobs schreef:
Zo jong en al zo kapot ;(

Hou er rekening mee dat paarden meesters in het compenseren zijn en reken maar dat dit dier moet compenseren met zoveel schade.

Dat compenseren gaat nog meer schade geven, ze is nog volop in de groei.

Het is mooi dat ze een kans krijgt bij jullie en ik snap dat er ook veel liefde en emotie mee speelt.
Maar blijf realistisch.

Paarden zijn enorm goed in het verdoezelen van pijn en dit jonge dier weet niet beter dan dat er pijn is.
Ze zal snel over grenzen gaan en zich beter voordoen dan ze eigenlijk is.
Het is aan ons om die grenzen te bewaken en op tijd in te grijpen, hoe moeilijk zoiets ook kan zijn.

Ja... Vind het ook ontzettend jammer. Ik hou haar grenzen ook zeker in de gaten, wat ik ook met haar doe: onzuiver of stijf lopen = direct stoppen. Hoe jammer het ook is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:05

Wat wordt er bedoeld met de lendenen ' helemaal kapot ' ?
Gebroken wervels ? Kan ik mij niet voorstellen namelijk...

Krijgt ze nu dan constant pijnstilling ?
Want een paard dat zo kreupel is als omschreven in de OP, heeft dus ook veel pijn als
knuffel- en weidepaard...

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 19:08

Juut schreef:
Jee, arm dier...

Knieën schik ik niet direct van, kan ook voortkomen uit spierslapte door ondervoeding. Dat op de rit, en aangepaste training, en dan nog eens checken.

Maar haar rug... Is dit op beeld gecheckt of op symptomen?

Ik zou met dit dier zeer zeker niet fokken, ongeacht hoe mooi het papier, of hoe mooi ze er straks uit ziet. Al het gewicht van organen hangt aan de rug, mn lendenen. Dan komt de vraag erbij is ze (bruut gezegt) stuk door trauma, of stomweg al stuk in elkaar gezet? Ook ondervoeding in groeiperiode doet wat met het lijf. Is dit iets wat je door wilt geven aan een veulen?

Zo triest dat een dier zo jong al zo naar de mallemoeren is... Ze heeft geluk jou als baasje gevonden te hebben. :(:)

Is met symptomen en gevoel gecheckt, foto's was eigenlijk "overbodig" was al duidelijk toen ze gingen voelen(?). Waren 4 DA bij gekomen, en iedereen zei hetzelfde.
Ons vermoeden is dat er (toen ze zo mager was) een tinker hengst op gesprongen is.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 19:11

Pandora2 schreef:
Wat wordt er bedoeld met de lendenen ' helemaal kapot ' ?
Gebroken wervels ? Kan ik mij niet voorstellen namelijk...

Krijgt ze nu dan constant pijnstilling ?
Want een paard dat zo kreupel is als omschreven in de OP, heeft dus ook veel pijn als
knuffel- en weidepaard...

Geen gebroken wervels. Haar lendenen zijn beschadigd. Heb het idd misschien iets overdreven, maar toen ik het bericht schreef was ik verdrietig, boos en verward.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:12

Je hebt dus geen gedegen onderzoek laten doen. Je weet niet exact wat en waar het kapot is, hoe wil je dit dan gaan trainen?
Een dier wat zo jong al deze ellende en dus overduidelijk pijn heeft laat ik hier inslapen. Gaan aanklooien met dit beeld geeft alleen maar ellende, erg sneu voor het dier ook.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 19:13

Mindim schreef:
NatasjavE schreef:

Dat lees ik idd ook nergens.

Zijn er foto's gemaakt van de knieen TS?

Geen foto's van de knieën. Was hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt doordat ze onderaan de kudde hiërarchie zat.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 19:16

Wildgirl schreef:
Je hebt dus geen gedegen onderzoek laten doen. Je weet niet exact wat en waar het kapot is, hoe wil je dit dan gaan trainen?
Een dier wat zo jong al deze ellende en dus overduidelijk pijn heeft laat ik hier inslapen. Gaan aanklooien met dit beeld geeft alleen maar ellende, erg sneu voor het dier ook.

2,5 jaar oud, wat nog speelt in de weide, wat nog rolt, bokt, sprint en springt, in laten slapen? Als ze zo gek doen in de weide, neem ik niet aan dat ze pijn heeft als ze zelf bepaald wat en hoe ze doet. Anders doen ze die gekke beweging ook niet vrijwillig, dan doen ze dat alleen uit verdediging.