Wat bijvoeren na intensieve inspanning?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PaardjesFan1

Wat bijvoeren na intensieve inspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 18:11

Denk dat de titel voor zich spreekt; wat voeren jullie je paard bij na het rijden?
Ik heb een KWPN van 8 en ik zou hem graag na het werk wat extra's willen geven, hij hoeft niet perse aan te komen. Merk dat hij erg moe is erna.
Heeft iemand tips/ervaring?

Groetjes

Joanne1987

Re: Wat bijvoeren na intensieve inspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:42

Hier schep sport muesli en meteen de biotine

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:23

Hoe denk je moe zijn op te lossen met voer?
Wat is er mis met moe zijn na een training?

Een nacht slaap en de volgende dag een rustige training of rustdag lijkt me het 'probleem' oplossen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:54

Heb je al eens neutradex geprobeerd? Dat is tegen verzuring van de spieren dus echt na intensieve arbeid. Ik geef het altijd na een zware training en merk de dag daarna nooit spierpijn bij ze als ik dit geef.
Daarnaast geef ik altijd slobber als ze intensief gewerkt hebben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:57

Wat bedoel je met moe? Eventjes uitpuffen of echt moe?

Ik denk dat het vooral belangrijk is om naar het trainingsschema te kijken. Op het juiste moment rust is de helft van de training.
Bij veel zweten door grote inspanning kun je electrolieten geven.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:53

Ik voer bij voorkeur voor én na het rijden een paar handen vol ruwvoer. Primair om het maagzuur te bufferen. Staan bij ons overdag op de weide en in najaar / winter halen ze daar gewoon weinig meer uit.

Na flink zweten kun je een elektrolytenslobber geven of elektrolyten toevoegen aan een ruwvoermix.

Veel meer extra hoeven ze niet te hebben als het voer in de basis goed afgestemd is op de hoeveelheid arbeid, de benodigde vitaminen/mineralen en het gewicht van het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:08

Hier krijgen ze na een wedstrijd of zware les recup mash. Soort "sportslobber" dus. Daar zit veelal ook iets van elektrolyten in.

In de winter krijgen ze hier sowieso een portie slobber per dag maar gewone basis slobber. Ze zijn er gek op, tis een warm maaltje en handig om de supplementen doorheen te mixen. In de zomer krijgen ze veelal gewoon bietenpulp maar in de wintermaanden krijgen ze de slobber omdat er toch iets "meer" in zit dan buikvulling.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:27

Over welk niveau gaat dit? Want van de basissport hoort een paard niet echt moe te zijn, als de conditie goed opgebouwd is. Dus ik zou eerst even naar je training- en opbouwschema kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:27

Waarom zou een paard in de basissport niet moe mogen of kunnen zijn? :?
Ik snap dat soort uitspraken nooit. Of ze mogen op geen enkel niveau moe zijn, of het is op alle niveau's mogelijk. Ik zou niet weten waarom een moe paard in de basissport komt door een "verkeerd schema" en in de hogere sport omdat het hogere sport is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:18

Als je paard moe is heeft hij zijn energie nodig om zijn lichaam te herstellen. Als je direct voert na de inspanning, zal een deel van de energie gaan naar het verteren van voedsel. De voedingsstoffen kunnen niet direct aangewend worden. Ik zou eerder een gericht bloedonderzoek laten doen, want een fit paard is in principe niet echt moe na het werk. Wellicht komt hij structureel iets te kort.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:21

Misschien eens zijn bloed laten controleren? Bujeen vit e en selenium tekortverzuren de spieren heel snel bij inspanning. Bij bloedarmoede zijn ze ook vaak snel moe

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:25

Ik zou het bijvoeren niet meteen na de training doen, maar juist iets later een eiwitrijke herstelmaaltijd geven. Uiteraard kan je wel meteen een klein handje muesli geven, maar echt een volle maaltijd zou ik pas na minstens een uur geven.
Is bij mensen ook zo na een intensievere training of wedstrijd. Dan drink je meteen een chocomelkje of eet je een stuk ontbijtkoek, 1 á 2 uur later eet je dan een eiwitrijkere maaltijd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:35

Mijn paarden krijgen wanneer ze getraind worden na het rijden een schep musli verder alleen 2x op een dag een schep.
1 schep musli is ongeveer 800 gram.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:33

Je rijdt klasse drie endurance?