Tips & tricks en ervaringen over stro bijvoeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akires1

Tips & tricks en ervaringen over stro bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 14:50

Ik zit erover te denken om onze paarden stro bij te gaan voeren.
Gemengd met het hooi dat ze krijgen.
Onze paarden staan momenteel voornamelijk in de paddock en ze krijgen 4 keer, verdeeld over de dag, een flinke hoeveelheid hooi.
Ondanks het aantal voerbeurten en de hoeveelheid van het hooi, vind ik dat ze het toch nog te snel op hebben (zelfs met slowfeeders) en daardoor nog te lang zonder hooi staan (naar mijn maatstaf :) ).
Ik geef ze het liefst de mogelijkheid om de hele dag wat te kunnen knabbelen.
Nu kreeg ik van iemand de tip om stro door het hooi te mengen.
Dat klinkt als een prima haalbaar iets, maar graag zou ik eerst wat ervaringen en eventuele tips van anderen horen.
Het liefst natuurlijk goeie ervaringen :), maar kritische berichten zijn ook welkom.
Ik ken het risico van verstopping van stro. Maar komt dit ook daadwerkelijk vaak voor?
Zelf heb ik dit nog nooit van dichtbij gehoord of meegemaakt.
En welk stro voeren jullie? Gerstestro schijnt zachter en smaakvoller te zijn dan tarwestro?
En hoe voeren jullie het? Gemengd of los van elkaar, zodat ze na het hooi nog wat te knabbelen hebben?
Ik hoor het graag! :)

LadyUrsy

Re: Tips & tricks en ervaringen over stro bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:53

Ik lees mee. 's Nachts hebben ze het hier ook te snel op naar mijn zin. Heb er ook al aan gedacht om stro bij te geven. Heb het ook vaker gezien. Ben ook benieuwd naar de ervaringen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:57

Een kennis van mij is een jong paard verloren door een stro verstopping, ik zou het niet aandurven..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:00

Ze eten hier 's nachts rustig wat stro van de bodem als hun hooi / voordroog op is.
Wel relevant om na te gaan of je echt schrokkers hebt - daar is stro niet geschikt voor als voer (of daar zou ik het sowieso voor aanbieden in een niet al te grootmazig net, zodat ze het niet kunnen gaan schrokken).

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:00

Ik voer gerstestro bij, om alle redenen die jij hierboven noemt:)

Ben begonnen met een klein portie er doorheen te mengen en heb dat langzaam omhoog geschroefd tot 1 plak stro per voerbeurt.
Zolang stro niet het énige ruwvoer is en ze dat niet op een te vaak lege maag verorberen, gaat het prima

Situatie:
24/7 paddock met schuilstal
2 shetten
Slowfeeder

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:05

Wat voor hooi voer je?
Ik zou gewoon hooi zoeken wat ze niet zo lekker vinden. Graszaadhooi of goede kwaliteit overjarig hooi zodat de smaak en voedingsstoffen er niet echt meer zijn. Met “mwah hooi” stoppen ze vanzelf met eten
En dan het rijkere/lekkerdere hooi beperkt geven en de minder lekkere onbeperkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:07

Dorine92 schreef:
Wat voor hooi voer je?
Ik zou gewoon hooi zoeken wat ze niet zo lekker vinden. Graszaadhooi of goede kwaliteit overjarig hooi zodat de smaak en voedingsstoffen er niet echt meer zijn. Met “mwah hooi” stoppen ze vanzelf met eten
En dan het rijkere/lekkerdere hooi beperkt geven en de minder lekkere onbeperkt

kijk met graszaadhooi wel uit voor lolitrem, echt bij een goede fourage vandaan halen :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:09

Ik heb inloop stallen en in beide stallen een net met stro hangen. Hier naast krijgen ze beperkt hooi (in slowfeeders) omdat ze allemaal dik zat zijn.
Soms vul ik die dagelijk bij, soms zomaar een paar dagen niet. Zal wel liggen of de plakken van mijn hooi ff zwaarder zijn of niet.
Zomers eten ze er ook graag van als ze van het land komen, wat meer vezels na het sappige gras denk ik.

Ik heb meestal tarwestro, nu gerstestro. Gerstestro vinden ze het lekkerst, en is idd wat zachter. Hooi voer ik ze ook buiten, stro niet, zodra het nat is eten ze het niet meer, dus dat hangt mooi droog binnen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:11

Ik geef 's avonds een plakje stro bij om wat langer iets te knabbelen te hebben.
Alleen vreten ze dat gerstestro net zo snel op als hun hooi :')
Tarwestro is idd minder smakelijk, maar dit jaar had mijn boertje enkel gerst :Y)

Verstopping komt vaker voor als ze in een strostal staan en weinig beweging hebben.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 15:17

Schrokkers zijn het niet, maar ze hebben wel heel verschillende voerbehoeftes.
Eén heeft bijvoorbeeld wel goed hooi nodig, omdat hij anders te schraal wordt, terwijl een andere juist heel snel bevangen is.
Daar schipper ik al tussen door goed, langstengelig hooi te voeren.
Dus (@Dorine92) eigenlijk zou ik het stro dan in willen zetten, zoals jij het "mwah hooi" zou inzetten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:21

Voer hier op stal mijn paard ruim anderhalve plak stro op een dag bij en niks geen last wel alleen in winterseizoen ivm dan op straat staan en niet in de wei dus niks te peuzelen... al krijgen ze smorgens een berg goed kuil mee

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 15:27

troi schreef:
Een kennis van mij is een jong paard verloren door een stro verstopping, ik zou het niet aandurven..

Ik snap inderdaad dat, wanneer je dit van dichtbij hebt meegemaakt, je het niet aandurft om stro te voeren.
Aan de andere kant: als je alles niet meer kunt voeren, waar ooit een paard koliek van heeft gekregen, dan kun je helemaal niets meer voeren :

Pandora2 schreef:
Ik geef 's avonds een plakje stro bij om wat langer iets te knabbelen te hebben.
Alleen vreten ze dat gerstestro net zo snel op als hun hooi :')
Tarwestro is idd minder smakelijk, maar dit jaar had mijn boertje enkel gerst :Y)

Verstopping komt vaker voor als ze in een strostal staan en weinig beweging hebben.

Haha, dan kan ik dus beter voor tarwestro kiezen, anders schiet het z'n doel voorbij :)
Beweging hebben ze genoeg. Ze staan vrijwel altijd 24/7 buiten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:28

:j :')
En volgend jaar krijg ik haverstro. Dat wordt ook buffelen vrees ik :+

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:30

Ik heb helaas geen idee wat voor stro het was, maar mijn (helaas ondertussen overleden) Haflinger merrie kreeg ook vaak stro door haar hooi heen gemengd, vaak at ze dan eerst het hooi er tussen uit maar het stro was uiteindelijk ook altijd op!

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 15:32

Ik heb dit topic nog maar pas geopend, maar nu al goede tips waar ik wat mee kan, bedankt! :)

Wat ik er voor mezelf nu uithaal: het stro ook in netten voeren en zorgen dat het droog hangt, omdat ze nat stro niet eten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:38

Ze eten toch eerst het hooi, en mengen vind ik te veel werk. Vandaar dat het bij mij gewoon in aparte netten hangt. Stro verknoeien ze wel een beetje meer dan hooi.
Hooi gaat ook het geknoeide schoon op, het stro lopen ze alle kanten op en geeft me 1 of 2 vorken vol afval per dag ongeveer. Ik heb ze buiten op een straatje en zand staan, in de stallen rubbermatten zonder bodembedekking (alleen het geknoeide stro dus).

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:07

Hier gaat ook eerst het lekkers (dus het hooi ;) ) op en daarna pas het stro.
Maar uiteindelijk is het wel op hoor :j
Mijn shetten hebben in de inloopstal een rechthoekige voerbak met daarin een zwaar rek met een slowfeednet.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:08

Als er helemaal niets meer op de wei staat doe ik het ook. Meng het wel echt helemaal door elkaar heen. Een deel stro op twee delen hooi in zo'n grote palletbox helemaal vol. Ze zijn eerst al superlang bezig om alle hooi tussen het stro uit te vissen en daarna wordt het minder favorite stro met nog wat restjes hooi ertussen met minder enthausiasme en snelheid opgegeten. Nog nooit problemen mee gehad.Apart net met alleen stro eten ze hier niet van
Welk soort stro maakt hier niet zoveel uit.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:15

Bij mij krijgen ze nat hooi in een fijnmazig net, zit minder voedingsstoffen in dus kunnen ze ook wat meer van eten.
Mengen met stro werkt hier niet goed, dan eten ze het niet op.
Maar ik strooi in de stal elke dag op en dan eten ze het wel graag dus doe ik het gewoon zo, ze hebben er wel echt behoefte aan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:18

Wij hebben op de paddock hooinetten/voordroognetten en stronetten. (Wel fijnmazig, want schrokken doen ze hier allemaal).

Er wordt rustig afgewisseld door de paarden tussen alle netten, met periodes wordt er bijna geen stro gegeten, en met andere momenten gaat het stro heel snel (paarden beslissen dus zelf of ze vezels willen of niet). Hier werkt dat echt heel goed, en zolang ze niet (kunnen) schrokken kan stro geen kwaad.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:18

wij voeren ook stro bij en ze staan op stro. nog nooit problemen gehad. nu hebben wij vaak gerstestro, dat vinden ze lekker. mijn ervaring is dat ze het er goed op doen. ook het jonge spul krijgt het. wij voeren het gewoon los bij. mengen is teveel werk en vaak eten ze toch eerst het hooi en later het stro, kun je net zo goed apart voeren ipv veel moeite doen om het te mengen.

ik zou wel goed op de kwaliteit van het stro letten evenals dat er geen aan elkaar geplakte stukken inzitten, maar dat je mooi los stro hebt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:21

Ik voer graag onbeperkt gerstestro bij, mijn paarden hebben er helemaal geen last van en vind het een fijn idee dat ze altijd wat te knagen hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:25

paard 1 staat op stro en vreet na zijn voordrooog de stal half leeg.
paard 2 staat op vlas enkrijgt van mij gewoon stro in haar stal of in een hooinet om te eten, ook die eet uiteraard eerst haar voordroog.
Beide paarden weet ik van dat ze gewoon stro kunnen eten zonder verstoppingen op te lopen, heb je er 1 die daar gevoelig voor is is het uiteraard slecht plan.
Mengen zou ik niet doen, ze vreten toch eerst het lekkers op maken dan een zooitje van alles, nu eten bij mji keurig eesrt het ene op dan het andre

Zo hebben ze wat te etem, zonder dat ze moddervet worden, buikje gevuld vetjes niet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:52

Van de zomer kregen ze op de stal waar mijn paard staat naast de weidegang alleen gerstestro bijgevoerd. Alle paarden eten het, de een wat beter dan de ander. En alsnog staan ze met z'n allen het stro in de stal te eten net na het opstrooien. (groepsstalling met grote schuilstal)

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:37

Ik voer elke nacht (en dag als ik de hele dag weg ben) naast voldoende hooi ook een bak (gerste)stro bij. Stro op de grond wordt inderdaad minder gegeten. Mijn paard zit altijd heel snel door haar hooi heen, het stro eet ze wat minder graag dus daar knabbelt ze dan de rest van de nacht aan. Voor hier is het in ieder geval een goede oplossing. Van verstopping heeft ze nog nooit last gehad, ze loopt ook wel 24/7 op de paddock rond dus dat kan er ook wel mee te maken hebben.