Paard aan de (pijn) medicatie wel of niet aan het werk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Paard aan de (pijn) medicatie wel of niet aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 15:03

3 paarden en nog niet met ze aan het werk kunnen :')

1 is nu anderhalf en veelste jong om al serieus wat te gaan doen.
1 heeft atrose en krijgt duivelsklauw en dient als grasmaaier.
1 heeft een heeft gebroken kies en staat aan de pijnmedicatie (van de week word hij eruit gehaald op de kliniek). Dus dit is maar van tijdelijk aard.

Nu krijg ik vaak de vraag van zowel paarden als niet paardenmensen waarom ik mijn merrie niet mee neem om een stapritje in het bos. Ze loopt nu toch goed.
Of je kan je andere paard toch gewoon rijden met zijn gebroken kies hij krijgt toch pijnstillers en je rijdt toch al bitloos.
Dierenarts gaf ook aan dat ik na een paar dagen als de pijnstillers goed werken gewoon weer kon gaan rijden.

Ik weet nooit zo goed wat ik moet antwoorden. Het voelt voor mij niet goed om erop te gaan zitten of ander werk met ze verrichten. Maar echt onderbouwen kan ik het niet. Ze staan nu mooi te wezen in de wei. En er word iedere dag gepoetst en geknuffeld.

Zal blij zijn als die gebroken kies er uit is en hij het weer zonder pijnstillers doet en we weer aan het werk kunnen.

Hoe denken jullie hier over? Wel of niet aan het werk? Wat voor werk kan wel of niet en waar ligt voor jullie de grens?

hannaengolda

Re: Paard aan de (pijn) medicatie wel of niet aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:07

Ik heb niet zoveel verstand van artrose maar volgens mij is beweging juist goed toch? Dan lijkt me met een stapritje niks mis mee en juist goed voor je paardje :)

Wat betreft je andere paard zou ik misschien niet gaan rijden en gewoon wachten tot de kies eruit gaat, aangezien dat toch van de week gaat gebeuren. Dan heeft ie gwn nog een paar dagen lekker vrij :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:08

Wat is er mis met (al dan niet tijdelijk) mooi te wezen in de wei?

Ik vind dat zolang er pijn medicatie nodig is je het geduld op moet brengen. Is rijden dan echt zo belangrijk?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:10

bij een zere mond zou ik ook niet gaan rijden. Pijnstillers nemen nooit alle pijn weg en je zal maar wegens een schrikreactie ofzo heftiger met de teugels moeten inkomen (en dan maakt druk op de neus of in de mond niet meer zoveel verschil). Ik zou me eeuwig schuldig voelen!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:12

Met nr1 zou ik idd nog niks doen.
Nr 2 mits hij/zij dit ook als leuk of extra ervaart en er niet minder van wordt, zou ik wel een stap ritje aandurven.
Nr 3 zou ik mee wachten tot die kies eruit is. Denk dat je dit ook het minst goed kan inschatten of hij nog pijn heeft ja of nee en zou ik niet mee durven werken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:13

olijf schreef:
Met nr1 zou ik idd nog niks doen.
Nr 2 mits hij/zij dit ook als leuk of extra ervaart en er niet minder van wordt, zou ik wel een stap ritje aandurven.
Nr 3 zou ik mee wachten tot die kies eruit is. Denk dat je dit ook het minst goed kan inschatten of hij nog pijn heeft ja of nee en zou ik niet mee durven werken.

Hetzelfde. En nr 3 zou je nog wat mee kunnen los werken als je een bak of een roundpenn hebt.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:28

moyra schreef:
Wat is er mis met (al dan niet tijdelijk) mooi te wezen in de wei?

Ik vind dat zolang er pijn medicatie nodig is je het geduld op moet brengen. Is rijden dan echt zo belangrijk?

dit dus.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:29

Soms heb je gewoon die pech. Komen vanzelf wel weer betere tijden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:30

Gewoon je gevoel volgen, hebben de indruk dat je zelf wil wachten tot alles klaar is dus dan ook gewoon doen. Ik zou zeker niet rijden .

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:34

Met nr 1 zou ik ook nog niks doen
Nr 2 alleen een stapritje maar dan alleen als hij/zij bv ook lekker naast je mee loopt. Dus dan zou ik eerst een stukje met hem/haar aan de hand stappen om te zien hoe hij/zij loopt. Als het paard bv erg stijf en moeilijk loopt en niet soepeler wilt lopen na een stukje wandelen dan zou ik er niet opgaan maar bv gewoon lekker ermee blijven wandelen. Bewegen met artrose is altijd goed.
En nr 3 zou ik zeker niet rijden maar wachten tot de kies er uit is en van de pijnstilling af is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:38

Bij het paard met artrose zou ik kijken of onbelaste extra beweging haar goed doet. Indien niet, gewoon grasmaaier laten zijn. Belaste beweging zou ik sowieso niet meer doen.

Bij het paard met tandpijn zou ik wachten tot het dier weer helemaal gezond en zonder pijnstilling is.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:46

Ik rij nooit mijn paard als die op pijnmedicatie staat, dan voelen ze zich vaak al ellendig genoeg, hooguit wat stapwerk aan de hand maar meer ook niet.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:52

Als ik zelf pijn medicatie heb ga ik ook niet fanatiek sporten. Al helemaal niet als ik kiespijn heb. Dus ik zou zeker met nummer 3 wachten. Lekker tutten en kroelen is toch ook leuk? desnoods ga je een ronde wandelen met 1 van de 3. Das altijd een optie denk ik

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:55

Ik zou met 1 af en toe lekker gaan wandelen. Ze gaan echt niet dood van de wereld aan een halstertje bekijken. Heb ik alleen maar lol van gehad. 2 kijken of ze beter of slechter, zowel mentaal als fysiek, word van een staprondje/ritje. En 3 lekker laten staan zolang ie aan de medicatie zit.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:00

Het is mij bekend advies. Wij hadden een paard op stal, schouder chronisch geblesseerd en dagelijks pijnmedicatie. Advies dierenarts: ermee blijven rijden. Werd gewoon mee gesprongen en alles.

Ik vind dat niet fijn. Als mijn dieren op pijnstillers staan zijn ze vrij. Ze geven geen grens aan, dus ben bang dat ik dingen kapot maak en ik zit er dan zelf met een rotgevoel op. Verder lopen ze buiten dus kunnen ze zelf lopen wat ze willen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:46

Er zijn paarden die verdragen niet eens een halster bij kiespijn, dus paard lekker vrij geven.

Paard 1 en 2 kan je wel iets mee doen, maar wel passend bij wat ze aan kunnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:49

gewoon zeggen dat je geen zin hebt om er op.
je hoeft aan niemand uitleg te geven over hoe en wat toch?
al zal je helemaal nooit op een paard rijden, fijn voor dat paard
je moet er niet op omdat een ander dat vind,wat een onzin

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 19:02

Ik snap het helemaal. Heb hier een onbeleerde 4 jarige staan en het eerste wat mensen altijd vragen is waarom rij je niet? Zijn zelfs mensen die beweren dat ze het nodig heeft om te rijden en ik haar wat te kort doe door het niet te doen. Paard staat lekker de hele dag buiten

Ik moet nog steeds tegen mezelf zeggen dat ik niks raars doe door niet te rijden. De sociale druk is er dat een paard ervoor is om te rijden en als je dat niet doet waarom heb je er dan een.

Ik zou ze ook lekker laten rusten tot ze weer helemaal beter is. En anders zonder halster kijken of ze vrij wil bewegen samen met jou in de bak.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 19:16

Ik zou alleen met nummer 2 kijken of je die er een plezier mee doet om nog een ritje te maken, sommige paarden met artrose reageren positief op wat extra beweging, mijn oudje helaas niet, dus die staat zanderig te wezen bij zijn vriendin in de paddock.. :') want echt mooi ziet hij er op zijn oude dag ook niet meer uit.
En verder moet jij gewoon doen waar je je goed bij voelt, ook al zouden ze allemaal te rijden zijn, als iemand meer van poetsen en de verzorging geniet is dat ook helemaal prima!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 23:30

Mijn merrie met atrose word iets te enthousiast buiten. Zowel onder het zadel als aan de hand. Het enthousiasme uit zich door steeds een tikkeltje harder te gaan lopen. En als je dat corrigeert kan ze heerlijk gaan dribbelen / piafferen. Was voor mij nooit een probleem ze was op mijn zit bij me te houden. Maar nu loopt ze de volgende dag wel kreupel als we een rondje buiten gewandeld of gestapt hadden.
Vandaar dat ik daar mee gestopt ben.
Dit was wel voor dat ze de bereklauw kreeg.

Ach ik heb mijn paarden niet voor het rijden. Ik vind het heerlijk om de verzorging en klusjes er rond heen te doen.

Maar inderdaad word ik er moe van om steeds maar uit te leggen waarom ik niet rij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:46

Ik vind het er ook wel aan liggen of er een reden is dat bewegen juist goed voor ze zou zijn in deze situatie.
In sommige gevallen is bewegen juist heel goed, maar niet echt belasten.
Dan zou ik wel rustig wat beweging geven, dat is wat anders dan vollop aan het werk zetten.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:24

Ik heb mijn paard met artrose ook gewoon zelf laten bewegen maar niet meer aan het werk. Is toch weer extra belasting.
Sowieso. Als ik zelf pijn heb (zelf als ik daar medicijnen voor heb) wil ik ook met rust gelaten worden, dus ik laat mijn paarden ook met rust als ze pijn hebben. Als ze willen knuffelen, prima, en los bewegen vind ik ook helemaal ok aangezien ze dan zelf kunnen kiezen wat ze doen, maar echt werken? nee.