Ik heb sinds een aantal maanden een nieuw paard. En ik ben op zoek naar een goed voeradvies voor haar. Nu is er zóveel te vinden dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie. Wellicht kunnen jullie me op de juiste route zetten?
Wat info over mijn merrie:
Ze is 5 jaar oud, 166 groot en sinds een jaartje ong onder het zadel. Ze staat wel in training maar is bij lange na nog niet op volledig rij-niveau. Een stuk daarvan is rijtechnisch, merrie heeft meer leiding en duidelijkheid nodig dan ik haar kon geven. Dit gaat echter wel steeds beter nu we elkaar beter leren kennen. Ik denk echter dat er qua (overtollige?) energie nog winst te behalen is.
Het is een kwpn-er, aan vaders kant een Johnson-nakomeling en aan moederskant volledig Gelders. En ja, ze is qua gedrag wel een typische Gelder af en toe

Ze staat nu op een kwart vente sport extra in de morgen en avond. Daarnaast 3x voordroog in voldoende hoeveelheid. Ze staat op stro. En daarnaast krijgt ze van mij 50 gr Moody Mix, om haar hormoonbalans te reguleren. Dit heeft duidelijk gewerkt. Ze is wat regelmatiger in haar hengstigheid geworden. Nog steeds is het een slettebak zodra er een ruin naast staat hoor maar ik zie wel verbetering. Verder krijgt ze sinds kort van mij een beetje muesli Natures best om de moody mix te geven. Dit ipv de slobbermash waar meer suiker in zat. En geef ik sinds dr muesli ook extra magnesium en lijnzaadolie bij de afgelopen 3 dagen. Ook krijgt ze een redelijke hoeveelheid wortels nu.
Ik zie dat ze snel wat jeukjes op staart en manen heeft. Had gehoopt dat dat weg zou zijn zodra ze niet meer op het land zou staan, maar alhoewel minder, is het niet volledig weg.
Daarnaast merk ik nu ze op de paddock staat (3 uur pd en geen ruimte om energie kwijt te kunnen) dat ze in het werk zowel ohz als bij het wadh veel te veel energie heeft. Ze reageert op elk dingetje wat ze hoort of ziet door weg te springen. Ik ben dus meer bezig om alle energie in goede banen te leiden dan dat we aan echt rijtechnische zaken toekomen.
Genoeg om aan te werken dus, maar waar zou ik qua voer nog winst kunnen behalen? Wat zouden jullie voeren en waarom?