'gezond ' paard met slechte leverwaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zuigstengel

'gezond ' paard met slechte leverwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 15:28

Aangezien ik zelf niet goed weet waar ik goed aan doe, zou ik graag wat meer meningen/ervaringen aanhoren.

2018
Pony opgepakt om door te rijden, maar blijft extreem gespannen en wat stijf. Verschillende instructeurs met verschillende aanpakken geprobeerd, maar geen enkele 'aanpak' leverde het gewenste resultaat. Pony werd jaarlijks door de osteopaat behandeld, toch maar weer een afspraak gepland.
Zij merkte op dat ze buikpijn had en iets aan haar lever. Bloed laten trekken door de dierenarts en inderdaad afwijkende leverwaarden. Vit. E gekregen en een hetaren kuur. Ook op PSSM1 getest en dit is gelukkig uitgesloten.
Besloten om het komende jaar vanaf de grond te werken en haar in de zomer weer op te pakken. Door omstandigheden is een opvolgend bloedonderzoek niet gedaan. Pony zag er verder gezond uit en heeft nooit argwaan gewekt om het bloedonderzoek toch te doen.

Afbeelding

Afbeelding

2019
In maart pony weer opgepakt onder het zadel. Nieuwe centured riding instructrice en we merkte een stijgende lijn. Alles waar we tegenaan liepen, leek mijn fout te zijn, mijn onbewuste spanning.
Soms heb ik inderdaad de neiging om te stoppen met ademen als ik intensief aan iets werk :+ .
Om die reden besloten om ponylief te laten rijden door iemand anders met meer ervaring. Dat werkte averechts. Dus toch maar weer medisch eerst alles uitsluiten. Leverwaarden waren weer verslechterd.

Afbeelding

Afbeelding

Weer vit.e bijgeven een hetaren kuur en preventief ontwormen tegen leverbot.
Helaas hebben we de verkeerde ontworming gekregen (panacur), dus leverbot was niet uitgesloten.
Ik kreeg niet het idee dat deze DA wist wat er aan de hand was, dus overgestapt op een andere.
3 weken na de hetarenkuur weer bloed laten trekken door de nieuwe DA en de waarde zijn weer achteruit gegaan. Helaas heb ik deze bloeduitslag niet. Ik meen dat o.a. de GLDH op 900 zat. Deze x ook op Lyme getest en ook dit is uitgesloten.

Nu opnieuw behandeld met het juiste middel tegen leverbot. Dinsdag wordt opnieuw bloed getrokken.
Indien de waarde iets verbeteren, over x aantal weken de 'vervolgbehandeling' tegen leverbot.
Vorige week ook weer de osteopaat langs geweest, zij merkt nog altijd de lever op.

Aangezien de DA ook niet weet wat er aan de hand is, is de volgende stap om een leverbiopt te nemen.

Mijn osteopaat zou dit zelf niet doen aangezien pony er gezond bij staat. Haar vacht glimt, ze is niet ingevallen, slijmvliezen zijn nooit geel geweest, ze is actief. De stress en het risico van de leverbiopt zijn het haar niet waard. Wat gaan ze er nog aan kunnen doen?

Hierdoor ben ik gaan twijfelen. De dierenarts komt dinsdag bloed trekken, dan wil ik haar uitdrukkelijk vragen wat we met een leverbiopt aan kunnen tonen en of dit dan behandelbaar is.

Uiteraard ben ik zelf gaan Googlen, maar ik heb niets kunnen vinden wat bij deze bloeduitslag past. Herkent iemand dit 'ziektebeeld'?

Seltje

Re: 'gezond ' paard met slechte leverwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:38

Mij lijkt dit inderdaad een overbelaste lever, maar waardoor...
Heeft het paard mogelijkheid om bijvoorbeeld veel eikels te eten? Krijgt het paard enorm veel suikers te eten? Een toxisch plantje in de wei? Leverbot? Stress? Waterkwaliteit?

Een lever stopt niet snel met werken, blijft doorgaan tot het helemaal niet meer gaat. Dus dat je paard er nu goed bij staat wilt niet zeggen dat er intern niets mis loopt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:47

Heeft het dier geen jkk binnen gekregen of nu nog? De waardes lijken op wat oude tinker heeft gehad destijds. Die heeft in zijn jonge jaren jkk binnen gekregen met blijvende leverschade. Hierdoor was hij ook gevoelig voor andere voedingsgerelateerde ellende en zijn de bloedwaardes altijd wat afwijkend geweest.

Ijzerwaardes bij jou dier steeds zo te zien aan de hoge kant, selenium aan de lage kant?

zuigstengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 15:58

We zijn in de periode tussen de bloedonderzoeken in totaal 3x verhuisd. Tussen het bloedonderzoek dat ik gepost heb en het bloedonderzoek wat ik niet op papier heb zijn we op dezelfde stal gebleven.

Op alle plekken heeft ze grondwater gekregen, maar aangezien de ijzerwaarden niet extreem hoog zijn, lijkt me dit geen oorzaak? Correct me if I'm wrong...
Op de huidige plek wordt het water zelfs geinspecteerd (verplicht?), dus ik ging er eigenlijk van uit dat dit veilig was.

De afgelopen twee jaar heeft ze geen eikels kunnen eten, dat is zeker uitgesloten.

JJK kan ik inderdaad gemist hebben in het hooi, maar is volgens de stalhouder onmogelijk (ofcourse :Y).

Bij het laatste onderzoek was alles oke behalve de leverwaarde.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:05

Leverbot kan wel hardnekkig zijn. Ik heb er 2 jaar mee getobt en als ik terug kijk waren er al eerder va klachten.

Mijne is toen 2x per jaar en dan 2 jaar lang ontwormt met fasinex.
Daarnaast moet zo'n lever ook wel even de tijd hebben om herstellen.
Leverbiopt heb ik nooit gedaan , ik geloof dat daar best wat risico's aan vast zitten. Maar nu reageerde mijn paard ook goed op de fasinex. Voor de verzuurde spieren heb toen ....myostem gehad. Dat was echt top spul. Kreeg het van mijn dierenarts.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:05

Ik zou hierover de mening van een internist vragen. Die hebben vaak toch nog meer kijk op de zaak dan een gewone DA.

Verhoogde leverwaardes zie je vaak bij eten van giftige planten. Niet alleen jkk, maar ook bv st janskruid geeft soms afwijkende waardes.
Alhoewel dit ook niet altijd het geval hoeft te zijn. Heb ééntje van 26 die in haar jeugd best wat jkk gegeten heeft, maar altijd clean sheet op de bloedresultaten :+

Edit: ik lees nu over grondwater. Hierover stond laatst een heel interessant artikel in de Reiter Revue.
Ik ga kijken of ik het nog vind.

zuigstengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 16:13

Cowgirl schreef:
Leverbot kan wel hardnekkig zijn. Ik heb er 2 jaar mee getobt en als ik terug kijk waren er al eerder va klachten.

Mijne is toen 2x per jaar en dan 2 jaar lang ontwormt met fasinex.
Daarnaast moet zo'n lever ook wel even de tijd hebben om herstellen.
Leverbiopt heb ik nooit gedaan , ik geloof dat daar best wat risico's aan vast zitten. Maar nu reageerde mijn paard ook goed op de fasinex. Voor de verzuurde spieren heb toen ....myostem gehad. Dat was echt top spul. Kreeg het van mijn dierenarts.

Heb je in de tussentijd bloedonderzoeken laten doen? Merkte je toen wel verbetering?

Mijn DA zegt namelijk dat als het leverbot is, we in ieder geval iets van verbetering moeten zien.
Dus als we verschil zijn, gaan we inderdaad verder opvolgen met fasinex.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:25

Wat voor ras is je paard? Hier op stal een paard met een leverwaarde van boven de 1700, ook volledig gezond verder, daar zijn ook alle onderzoeken op gedaan incl scans en biopten,ook heeft dit paard langere tijd op Utrecht gestaan ter observatie en er is nooit iets uitgekomen,
Door selecties te maken- hooisoort ,stalbodem waarschijnlijk- maar ook dat is niet zeker de waarden naar beneden gekregen maar een echte oorzaak is nooit boven gekomen.
Hoe is de mest van jouw paard?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:38

Heb het artikel over grondwater teruggevonden, maar het is wel 4 pagina's :P

Wat betreft leverschade, gaat het vooral om te hoge nitriet- en / of nitraatwaarden en vooral ook koper.
Het gaat dan niet enkel over het kopergehalte van het water, maar ook over koper dat van de leidingen
in de drinkbakken terecht komt.
Zaak is dus om 2 stalen te laten testen: van het water zelf en uit de drinkbak.

Lange droogteperiodes en hevige regenval kunnen de samenstelling van grondwater ook danig veranderen.

Geen idee waar het water bij jullie op gecontroleerd wordt. Ik vermoed dat de staleigenaar zich daarmee bezighoudt?

zuigstengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 17:48

knollentuin schreef:
Wat voor ras is je paard? Hier op stal een paard met een leverwaarde van boven de 1700, ook volledig gezond verder, daar zijn ook alle onderzoeken op gedaan incl scans en biopten,ook heeft dit paard langere tijd op Utrecht gestaan ter observatie en er is nooit iets uitgekomen,
Door selecties te maken- hooisoort ,stalbodem waarschijnlijk- maar ook dat is niet zeker de waarden naar beneden gekregen maar een echte oorzaak is nooit boven gekomen.

Het is een kruising tinkerxfries. Mest is altijd goed geweest.
Hoe oud is het paard op stal?

zuigstengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 17:53

Pandora2 schreef:
Heb het artikel over grondwater teruggevonden, maar het is wel 4 pagina's :P

Wat betreft leverschade, gaat het vooral om te hoge nitriet- en / of nitraatwaarden en vooral ook koper.
Het gaat dan niet enkel over het kopergehalte van het water, maar ook over koper dat van de leidingen
in de drinkbakken terecht komt.
Zaak is dus om 2 stalen te laten testen: van het water zelf en uit de drinkbak.

Lange droogteperiodes en hevige regenval kunnen de samenstelling van grondwater ook danig veranderen.

Geen idee waar het water bij jullie op gecontroleerd wordt. Ik vermoed dat de staleigenaar zich daarmee bezighoudt?

Dankjewel voor het zoeken. Ik ga zeker stalen laten nemen van het water.
Heb inderdaad ook gelezen dat deze droge zomer niet goed is geweest voor het drinkwater.

Ik ga nog eens navragen waar het water op getest is geworden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:12

zuigstengel schreef:
knollentuin schreef:

Het is een kruising tinkerxfries. Mest is altijd goed geweest.
Hoe oud is het paard op stal?

Jong, was ongeveer 3 bij constatering, nu 4 ze zijn al een jaar aan het puzzelen, wat opvalt is dat de ijzerwaardes ook zo hoog waren, net als bij de jouwe, de eigenaresse heb ik op je topic gewezen en ze gaat de bloedbeelden vergelijken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:27

Knollentuin Is er ook naar het drinkwater gekeken ? Of hebben ze leidingwater ?
Hoge ijzerwaardes zijn vaak ook gelinkt aan het ijzergehalte in ( grond ) water.

In het artikel staat ook dat paarden vaak binnenste buiten gekeerd worden en er niks gevonden wordt wat de klachten kan verklaren, maar dat het drinkwater vaak overgeslagen wordt en hier juist de oorzaak zit.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:29

Hier deels ervaring met hetzelfde. Huidige pony heeft ook een jaar slechte leverwaarden gehad maar merkte er niks aan. Andere pony (shetlander) hier merkten we het helaas wel (hiermee is het balletje ook gaan rollen). Deze shetlander ook eerst ontwormd tegen leverbot etc maar weinig resultaat. Uiteindelijk het water laten testen, ze kregen namelijk ook grondwater. Bleek dus wel veel te veel ijzer in het grondwater te zitten oftewel ijzervergiftiging. We hebben deze pony ook in moeten laten slapen hierdoor..

Mijn grote pony heeft dus wel een tijd slechte leverwaarden gehad hierdoor maar inmiddels zijn ze weer zo goed als normaal. :)
Ik weet van onze dierenarts dat ijzervergiftiging steeds vaker voorkomt in Nederland en de lever heeft heel lang nodig om te herstellen. Het kan dus ook zijn dat het ijzergehalte op de vorige stallen te hoog was en op de huidige goed maar dit kan alsnog doorwerken in de lever helaas. Ik zou dus echt proberen uit te sluiten of het door het water komt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:31

Pandora2 schreef:
Hoge ijzerwaardes zijn vaak ook gelinkt aan het ijzergehalte in ( grond ) water.

In het artikel staat ook dat paarden vaak binnenste buiten gekeerd worden en er niks gevonden wordt wat de klachten kan verklaren, maar dat het drinkwater vaak overgeslagen wordt en hier juist de oorzaak zit.

Paard waar het hier om ging kwam uit Friesland bij Fokker, zo uit de wei, en hier drinkt alles van het waternet, water van daar testen is dus niet mogelijk.ik weet ook niet hoe water daar gegeven werd

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:37

knollentuin schreef:
Pandora2 schreef:

Paard waar het hier om ging kwam uit Friesland bij Fokker, zo uit de wei, en hier drinkt alles van het waternet, water van daar testen is dus niet mogelijk.ik weet ook niet hoe water daar gegeven werd

Ah op die manier. Dan heeft testen ook geen zin meer. Kan je toch niks meer aan veranderen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:57

Nee, maar het is idd wel de ideeën box doorgegaan, feit is echter wel dat in periode voor opname op Utrecht de waarden van de lever spectaculair omhoog gingen terwijl ze dus hier gewoon van leidingwater dronk en ze op Utrecht nog nooit zulke hoge waarde gezien hadden bij een paard, paard was helder ,actief gezond ogend en 0,0 ziek

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:14

Kan het paard slootwater drinken?

Edit: grondwater is al geopperd. Het is in elk geval mogelijk. Heb t meegemaakt op stal bij een paard.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:30

Is het ijzergehalte in het hooi getest? Staat pony op beperkt of onbeperkt ruwvoer? Mijn veelvraatje mag sowieso niet op onbeperkt wegens vroegere HB, maar had vroeger ook slechte leverwaarden en te hoog ijzergehalte. Ijzergehalte stond echter veel hoger dan van de jouwe.

Ik ken Heparen kuur niet, is dat zoiets als Sedochol of Hippochol? Heeft bij de mijne super gewerkt. Tussenin kan je ondersteunend mariadistel gaan supplementeren, is ook erg goed voor de lever, maar werkte bij de mijne curatief toch niet goed genoeg.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:32

Welke regio woon je?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:38

knollentuin schreef:
Nee, maar het is idd wel de ideeën box doorgegaan, feit is echter wel dat in periode voor opname op Utrecht de waarden van de lever spectaculair omhoog gingen terwijl ze dus hier gewoon van leidingwater dronk en ze op Utrecht nog nooit zulke hoge waarde gezien hadden bij een paard, paard was helder ,actief gezond ogend en 0,0 ziek

Bizar is dat hé. Nog maar eens het bewijs dat een lever echt heel veel kan hebben.

zuigstengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 09:23

Mloui schreef:
Welke regio woon je?

Mijn paard heeft in regio Maastricht tot regio Bilzen gestaan.

Detroit schreef:
Kan het paard slootwater drinken?

Edit: grondwater is al geopperd. Het is in elk geval mogelijk. Heb t meegemaakt op stal bij een paard.

Nee, de pony heeft nooit slootwater gehad.

hwn schreef:
Is het ijzergehalte in het hooi getest? Staat pony op beperkt of onbeperkt ruwvoer? Mijn veelvraatje mag sowieso niet op onbeperkt wegens vroegere HB, maar had vroeger ook slechte leverwaarden en te hoog ijzergehalte. Ijzergehalte stond echter veel hoger dan van de jouwe.

Ik ken Heparen kuur niet, is dat zoiets als Sedochol of Hippochol? Heeft bij de mijne super gewerkt. Tussenin kan je ondersteunend mariadistel gaan supplementeren, is ook erg goed voor de lever, maar werkte bij de mijne curatief toch niet goed genoeg.

Ik heb het hooi niet getest, aangezien dit niet van dezelfde leverancier komt. Ze krijgen beperkt ruwvoer, op de paddock onbeperkt en vervolgens rond 17.00 uur op stal uit een hooinet.
Ben er dit weekend achter gekomen dat ze regelmatig beschimmeld hooi krijgen, dat zal ook e.e.a. verklaren. -O-

Hetaren is ontgiftingskuur. Ik wil nu nog niet aan supplementen beginnen, omdat ik eerst wil weten wat er aan de hand is. Mariadistel is wel iets om in het achterhoofd te houden, bedankt voor de tip!

Voorlopig ga ik de biopt uitstellen, zo te lezen is er nog genoeg uit te sluiten.
Als de DA dinsdag is geweest, verwacht ik eind van de week de resultaten. Zal deze weer posten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:38

Oei, beschimmeld hooi. Daar word je ook niet vrolijk van -O-

zuigstengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 09:45

Pandora2 schreef:
Oei, beschimmeld hooi. Daar word je ook niet vrolijk van -O-

Alles behalve {:)-:(
En dan ook nog in discussie gaan he, dus hij ziet het zelf niet eens. Geeft vertrouwen voor de toekomst :j