2018
Pony opgepakt om door te rijden, maar blijft extreem gespannen en wat stijf. Verschillende instructeurs met verschillende aanpakken geprobeerd, maar geen enkele 'aanpak' leverde het gewenste resultaat. Pony werd jaarlijks door de osteopaat behandeld, toch maar weer een afspraak gepland.
Zij merkte op dat ze buikpijn had en iets aan haar lever. Bloed laten trekken door de dierenarts en inderdaad afwijkende leverwaarden. Vit. E gekregen en een hetaren kuur. Ook op PSSM1 getest en dit is gelukkig uitgesloten.
Besloten om het komende jaar vanaf de grond te werken en haar in de zomer weer op te pakken. Door omstandigheden is een opvolgend bloedonderzoek niet gedaan. Pony zag er verder gezond uit en heeft nooit argwaan gewekt om het bloedonderzoek toch te doen.

2019
In maart pony weer opgepakt onder het zadel. Nieuwe centured riding instructrice en we merkte een stijgende lijn. Alles waar we tegenaan liepen, leek mijn fout te zijn, mijn onbewuste spanning.
Soms heb ik inderdaad de neiging om te stoppen met ademen als ik intensief aan iets werk

Om die reden besloten om ponylief te laten rijden door iemand anders met meer ervaring. Dat werkte averechts. Dus toch maar weer medisch eerst alles uitsluiten. Leverwaarden waren weer verslechterd.

Weer vit.e bijgeven een hetaren kuur en preventief ontwormen tegen leverbot.
Helaas hebben we de verkeerde ontworming gekregen (panacur), dus leverbot was niet uitgesloten.
Ik kreeg niet het idee dat deze DA wist wat er aan de hand was, dus overgestapt op een andere.
3 weken na de hetarenkuur weer bloed laten trekken door de nieuwe DA en de waarde zijn weer achteruit gegaan. Helaas heb ik deze bloeduitslag niet. Ik meen dat o.a. de GLDH op 900 zat. Deze x ook op Lyme getest en ook dit is uitgesloten.
Nu opnieuw behandeld met het juiste middel tegen leverbot. Dinsdag wordt opnieuw bloed getrokken.
Indien de waarde iets verbeteren, over x aantal weken de 'vervolgbehandeling' tegen leverbot.
Vorige week ook weer de osteopaat langs geweest, zij merkt nog altijd de lever op.
Aangezien de DA ook niet weet wat er aan de hand is, is de volgende stap om een leverbiopt te nemen.
Mijn osteopaat zou dit zelf niet doen aangezien pony er gezond bij staat. Haar vacht glimt, ze is niet ingevallen, slijmvliezen zijn nooit geel geweest, ze is actief. De stress en het risico van de leverbiopt zijn het haar niet waard. Wat gaan ze er nog aan kunnen doen?
Hierdoor ben ik gaan twijfelen. De dierenarts komt dinsdag bloed trekken, dan wil ik haar uitdrukkelijk vragen wat we met een leverbiopt aan kunnen tonen en of dit dan behandelbaar is.
Uiteraard ben ik zelf gaan Googlen, maar ik heb niets kunnen vinden wat bij deze bloeduitslag past. Herkent iemand dit 'ziektebeeld'?