Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cheminee schreef:Een paard op box zetten is achterhaalde informatie.. Je wilt een pees laten genezen zodat hij de rek die erop komt weer aan kan zoals wij die van een paard verwachten.
Als je een paard op box zet vult het gat met littekenweefsel zonder rek erop. Dus als je dan weer uiterste belasting vraagt rekt dat littekenweefsel niet mee en daar is je blessure weer.
Bij peesblessures geldt nu echt de regel rust roest.
Ik zou als ik jou was eens kijken maar stamcel therapie maar ik denk dat het wijzer is om hem een jaar weg te zetten en de natuur zijn werk te laten doen
Jet schreef:Cheminee schreef:Een paard op box zetten is achterhaalde informatie.. Je wilt een pees laten genezen zodat hij de rek die erop komt weer aan kan zoals wij die van een paard verwachten.
Als je een paard op box zet vult het gat met littekenweefsel zonder rek erop. Dus als je dan weer uiterste belasting vraagt rekt dat littekenweefsel niet mee en daar is je blessure weer.
Bij peesblessures geldt nu echt de regel rust roest.
Ik zou als ik jou was eens kijken maar stamcel therapie maar ik denk dat het wijzer is om hem een jaar weg te zetten en de natuur zijn werk te laten doen
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Bij dit paard is gebleken dat weidegang geen goed heeft gedaan aan de pees, dus dat risico zou ik dan niet meer durven nemen. Bovendien krijg je normaal gesproken een uitgebreid stap ( en later draf)protocol mee van de kliniek, afgestemd op de blessure bij dat specifieke paard. Daarmee ga je dan het littekenweefsel tegen, samen met de shockwave. Juist gedoseerd stappen aan de hand ( of zelfs onder het zadel als het paard dan rustiger is), maakt de kans groter dat peesletsel mooier geneest.