Kissing Spines

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hero58

Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 21:59

Hoi!

Zou iemand mij meer kunnen informeren over kissing spines? Het gaat om een lichte vernauwing. Kan een paard met een lichte vorm van kissing spines nog Junioren / Young Riders lopen? Hij doet de vliegende wisseltjes met gemak! Ik hoef mijn been maar naar achter te leggen en hij begrijpt het al. Ik merk tijdens het rijden ook niks. Maar ben benieuwd of er nog Z2/ZZL/ZZZ mee gereden kan worden. Misschien hebben sommigen van jullie ervaring ermee! Ja ik weet het, ik kan mijn dierenarts ook vragen. Maar ik vraag het juist hier omdat ik benieuwd ben of jullie een paard hebben met dit ;)

Anoniem

Re: Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:02

Ik heb verschillende verhalen gehoord dat het zeker mogelijk is. Ook vertelde de mevrouw die bij jart voor paarden een zadel aan kwam meten dat ze zelfs zadels aanmeten rekening houdend met kissings spines.

Zou het wel in goed overleg doen met een DA. Dan weet je zeker dat je goed zit.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:26

Hoi Ts

Hier ook een paard met kissing spines. Ons paard had het heel erg.
Ze heeft mesa therapie en shockwave gehad, daarna revalidatie training. Ik houd het nu zelf bij en train in stapmolen, met rijden en grondwerk met behulp van equibanden. Dit ongeveer twee tot drie maal per week.
We rijden weer en ze heeft geen pijn meer. Ben hier erg tevreden over.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:35

Ik ken er genoeg die er geen last van hebben en die goed presteren in de sport. Vaak komt het aan op goed harnachement, correct rijden, goed beslag en mesotherapie. Heb je een recent filmpje van onder het zadel of los? Mag ook via PB!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:42

Je rijdt nu Z met dit paard en ondervindt geen problemen? Dan denk ik dat het op iets hoger niveau ook niet zoveel uitmaakt. Maar nu je het weet kan je wel in je achterhoofd houden als het paard in verzet gaat komen etc. dat het misschien door de KS kan komen.

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:57

Hier had ook een paard kissing spines. Uiteindelijk me verdiept in het trainen en dit op een andere manier gaan doen. Na een jaar bleek dat ze nergens meer last van had. Ook was er niets meer te zien.
Onze kan de hogere oefeningen aan zonder dat het terug is gekomen of dat ze last heeft. (Dit ligt er natuurlijk wel aan hoe het is ontstaan enz. Dit verschilt per paard)

Of je met je paard nog langer op een hoger niveau kunt rijden is geheel afhankelijk hoe het zich ontwikkeld. Dit ligt natuurlijk ook aan de training, harnacement, enz. Alles bij elkaar kan het stop zetten maar ook verergeren.
Het is fijn om nu te weten want dan kun je er rekening mee houden.

Maar ik denk dat veel sport paarden last hebben van kissing spines, zonder dat de eigenaren en/of ruiters het weten.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:30

Hey TS, ik heb een paard met kissing spines en verder ontwikkelde artrose nabij de schoft. Ik rij zelf niet meer met hem. Wij mogen wel af en toe nog gaan wandelen maar doe dit zelden.

Maar dat is zeker niet voor ieder paard zo, ik ken namelijk iemand die ZZ rijdt met haar paard die kissing spines heeft. Natuurlijk is een paard met kissing spines niet gelijk een ander, je dient echt wel goed en juist te rijden, een goed zadel te hebben en regelmatig laten controleren, vaker een osteopaat/fysio over de vloer en vaak ook nog een supplement. Ik ben van mening dat je het echt wel merkt aan je paard wanneer hij of zij er last van heeft. Die van mij ging namelijk plots protesteren en niet meer reageren op mijn been, singelnijd, etc. Het is dus echt wel belangrijk dat je het nauwlettend in het oog houdt want zulke dingen kunnen snel achteruit gaan. Maar zolang je paard lekker aanvoelt, niet plots boos wordt of in gedrag veranderd zou ik gewoon verder doen hoe je nu bezig bent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:32

Is het paard al van jou of wil je hem kopen??

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:52

Als je hem zelf naar het Z gereden hebt, dan heb je denk ik wel in de gaten of het paard last krijgt wanneer je wat meer verzameling ed vraagt.
Ik ga er dus vanuit dat je het paard wilt kopen, dan wordt het al een ander verhaal, kan je namelijk precies hetzelfde bieden/rijden als de huidige ruiter/eigenaar. Met dat management doet het paard het goed blijkbaar maar dat wil niet zeggen dat een ander hetzelfde gevoel/handigheid heeft om het paard heel/fijn te houden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:01

Zelf zou ik nooit of te nimmer een paard kopen met deze beperking. Als het jou paard is zou ik me niet te veel zorgen maken als je hem zelf naar het Z gereden hebt. Als je op het punt staat om dit paard te kopen kan ik je echt 1 tip geven; niet doen. De kans is er nog altijd dat je over een jaar een paard hebt dat een dure grasmaaier is dan omdat hij/zij te veel last heeft. Echt niet doen dan.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:28

KS is slechts één ding, maar het correct opleiden en trainen vergt discipline, ruitergevoel en veel tijd. Ik zou het zelf niet bewust kopen als enige paard om hogerop te komen. Je zult meerdere goede paarden achter de hand moeten hebben om je dromen te kunnen nastreven. Elk paard kan een dure grasmaaier worden als hij/zij niet correct wordt bereden en daardoor blessures oploopt. Sowieso klinisch laten keuren op verschillende ondergronden en bodems, etc. Dat zegt imo meer dan de bemerking die op de foto's/echo is te zien. Sta je op het punt om dit paard te kopen of om te verkopen?