Hoe rhino/droes voorkomen? (hoefsmeden, instructeurs etc)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Hoe rhino/droes voorkomen? (hoefsmeden, instructeurs etc)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 14:04

Aangezien onze stal redelijk in de buurt ligt van de maneges met Rhino en Droes, willen we stalgenoten toch wat bewuster maken.

Op internet staan genoeg maatregels, maar hoe ga je daar praktisch mee om als het gaat om hoefsmeden, dierenartsen en instructeurs?
Deze mensen komen bij uitstek per dag op verschillende locaties en hebben (nauw) contact met veel paarden.
Na iedere stal douchen en omkleden zal voor deze beroepsgroep in de praktijk natuurlijk nooit gebeuren. Maar hoe minimaliseer je dan de kans op besmetting?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:32

Weigeren op stal.
Hoe vervelend ook.

In mei 2019 was er in het dorp van onze stal, een paard overleden aan Rhino. Stal is 10 dagen dicht geweest voor buitenstaanders en wij mochten met het paard het terrein niet af. Helaas mijn wedstrijd dus moeten afzeggen.

BigOne

Re: Hoe rhino/droes voorkomen? (hoefsmeden, instructeurs etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:35

De smeden en artsen opbellen , vooral droes kan zeker door mensen worden overgebracht en ik ga er van uit dat een da na bezoek aan een droespatient zijn voorzorg neemt. Wat betreft rhino daar ben ik gelukkig niet zo mee bekend.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:38

Zorgen dat je de eerste afspraak bent.

Of jas of (wegwerp)overal aanbieden dat ze die over hun jas aan doen. Handen wassen en met de schoenen door een ontsmettingsbak gaan

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:48

Wat ik begreep van mijn instructrice, wordt rhino ook door de lucht verspreid. Vorig jaar hadden we op mijn oude stal een aantal paarden ziek. Het was geen rhino of droes ( wat het wel was wisten ze niet, een of ander virus), maar aangezien zij op meerdere stallen kwam, wilde ze liever niet komen. Begrijpelijk.

Onze hoefsmid heeft standaard ontsmettingsmiddel in zijn auto. Als er in de buurt rhino is, is hij heel secuur met handen ontsmetten. Hij komt alleen voor onze paarden en komt ook nergens anders aan of in de buurt.

Ik heb ook een tijd op een manege gewerkt en ging na die tijd naar mijn eigen paard. Dat betekende schone kleren mee, ontsmettingsspul voor mijn handen. smorgens met schone kleren aan naar mijn werk. En dan tussen de middag voor ik naar mijn paard ging, omkleden, handen en schoenen ontsmetten. Nergens meer aanzitten en weg.

troi

Re: Hoe rhino/droes voorkomen? (hoefsmeden, instructeurs etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:52

Poe heftig! Ik zou denk ik uitzoeken welke smeden en instructeurs er komen en deze simpelweg opbellen en vragen hoe zij dit zien en vragen naar hun advies mbt jullie dilemma. Zij hebben waarschijnlijk hier zinvolle ervaring mee en input over, jullie hebben natuurlijk hetzelfde belang, zo min mogelijk stallen besmetten, dus werk hierin dan ook met zo veel mogelijk mensen samen.