Vorig jaar met schimmel gesukkeld, dit jaar voor het eerst met zomereczeem.
Blijkbaar had ze het vroeger, voor ze van mij was, ook wel eens, wist ik dus niet.
Sinds een paar maanden heb ik haar eten veranderd naar een korrel met heel weinig suikers.
Sinds september staan wij op een nieuwe stalling waar ze voordroog krijgen, daar reageert ze eigenlijk heel goed op. De eerste dagen poepte ze wat platter, dit was bij alle paarden het geval, ondertussen alweer een aantal weken normale, vaste poep dus geen klagen daarover.
Ze krijgt al maanden geen brood meer, nog maar af en toe een koekje (tenzij mijn ouders langskomen, die proppen haar vol

Ze kreeg voorheen dagelijks 1-2 harde pistolets, wortels, appels, ... bovenop haar (weinige) krachtvoer. Ze wordt niet meer gereden dus het is meer voor de leuk dat ze krachtvoer krijgt.
Sinds mei heeft ze een eczeemdeken. Sinds de verhuis van stal een regendeken, de paarden komen hier véél meer buiten. Sinds november komen ze binnen voor de nacht, verder staan ze heel de dag buiten.
Als ze de volgende dag niet al te veel regen voorspellen gaat haar deken 's avonds af en staat ze in haar blootje. Niet echt beschutting op de weien, dus als ze regen voorspellen krijgt ze sowieso haar deken om.
De paarden worden door de staleigenaar buiten gezet en die gaat natuurlijk niet met dekens lopen klooien, begrijp ik best dus ik moet 's avonds als ik haar binnen haal beslissen of het deken op of af gaat.
Als ik haar binnen haal, "schuurt" ze miniem met haar hoofd en staart. Beetje tegen de deur aan schuren en klaar, dus écht geen klagen over.
Ze is al een hele tijd heel mooi aan het herstellen. Haar huid is al maanden genezen, haar staart, manen en voorpluk groeien al een hele tijd mooi terug. Haar nieuwe vriend snoeit haar manen wel maar dat moet ik er maar bijnemen haha.
Ben ik goed bezig op deze manier?
Kan ik nog iets anders doen?
Op de vorige stal was er een ander paard dat dit jaar voor het eerst ZE kreeg, de DA wist me te vertellen dat er dit jaar extreem veel mugjes waren en dat de paarden er daarom waarschijnlijk zo op reageerden.
Ik heb haar tijdens het genezingsproces zowat dagelijks behandeld. Ze heeft een spray en shampoo van hetzelfde merk om de jeuk weg te nemen en de haargroei te stimuleren, ik ben hier erg tevreden van. Deze gebruik ik al enkele maanden niet meer omdat ze zo mooi geneest.
Volgend jaar wil ik enerzijds veel sneller reageren, maar anderzijds hoop ik gewoon dat de zomereczeem wegblijft zoals de vorige 7 jaren. Hoe kan ik dit zien aankomen? Want als de eczeem terug komt, wil ik er dit keer wél op tijd bij zijn en niet pas als het al te laat is en ze half open ligt.
Hoe zie ik dit aankomen? Hoe kan ik daar gepast op reageren?
Ik zie mijn paard liever zonder dekens, maar als het niet anders kan krijgt ze natuurlijk haar eczeemdeken weer op.
Ze lijkt het goed te doen met haar voeding, dus daar ben ik wel tevreden over, heb niet het gevoel dat ik daar iets moet veranderen. Zijn er bepaalde soorten fruit/groenten die ik haar met een gerust hart mag geven?
Foto = van een paar weken geleden, ze ziet er dus wel gezond uit onder haar deken