Wat heeft mijn paard aan het been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:51

Huidproblemen zoals mijt, luizen, schimmel, exceem, etc. hebben meestal een externe en een interne component.
Enerzijds de aanwezigheid van het betreffende beestje of stofje (wat eigenlijk altijd het geval is, hoe goed je ook de omgeving ook schoonmaakt)
Anderzijds de weerstand van het dier waardoor het beestje of stofje kan toeslaan en een fysieke reactie teweeg brengt.
Wat je vaak ziet in een groep paarden: de één heeft wel luizen/schimmel/mijten en de ander niet.

Een belangrijk orgaan voor de weerstand is het maag-darmkanaal (ook wel de 2e hersenen genoemd). De balans van de bacteriën in de darmen is erg belangrijk voor de gezondheid.
Voordroog is toch wel vaak een 'boosdoener' bij paarden met een slechte weerstand.
Dus als je kans ziet dat te vervangen voor goed hooi zou ik dat zeker doen.
En in alle gevallen; wees dan heel erg bedacht op schimmel (stoffige/grijzige plukken).
In overleg met de DA zou je ook een kuur pro-biotica of groene klei kunnen geven.
Hopelijk komt er wat uit bij het onderzoek van de DA.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:51

Jintexx schreef:
Het is voordroog echter zou het als droog door kunnen maar wegens geen opslag doen we het zo


Voordroog kan nooit voor “droog” doorgaan, omdat het proces anders is.
Als het voordroog-hooi in het plastic gaat, ondergaat het een fermentatie-proces.
En droog hooi, in touwtjes-balen, is gewoon aan de lucht gedroogd.

Zou je ook niet op een andere manier droog hooi kunnen bewaren tijdelijk? Het zou zeker een week of 8 gevoerd moeten worden, voordat je misschien een verschil gaat zien in de klachten.

Op pallets en dan onder een dekzeil of zo?

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 16:58

Het hooi wat we van ons eigen land halen is hooi wat in normale pakken kan.
Maar wegens ruimte gebrek gewikkeld wordt.

Ze krijgt dit hooi al ruim 8 jaar zoals het nu is.
Echter is er een jaar lang een stress factor geweest en hierna is het begonnen.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:28

Ik begrijp wat je zegt, alleen gaat droog hooi, wat ook in normale pakken kan, nog steeds fermenteren als het in plastic gaat.

Maar dat terzijde, als het stress-gerelateerd is, staat hellos van het (voordroog)hooi...

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:36

Stress slaat ook op de darmen (denk maar aan buikpijn, in de broek doen van angst, etc)
Dus het is sowieso goed om goed te zorgen voor het maag-darm-stelsel.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:40

Voorverpakt hooi is, ook al is het droog, gefermenteerd waardoor de zuurgraad van het product anders is geworden. Dat je paard het niet eerder had, wil niet zeggen dat het niet door het hooi kan komen.

https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... -pleidooi/

Ik moet zeggen dat ik het gehele beeld erg vind lijken op CPL.

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 17:45

Onderstaande foto's zijn van gister.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mesten heb ik gedaan na de foto.

Manny

Berichten: 2321
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:15

Ik heb een paard staan wat ook met periode's hele slechte conditie van haar benen heeft. Rasp/mijt en ook mok achtige plekken, voor de DA raadsel wat het was. Veel met groene leem en aluspray geprobeerd af te schermen van de vliegen maar plekken ging slecht weg. Ik ben uiteindelijk bij zeohorse uitgekomen. Ik ben het gaan voeren omdat ze ook zomereczeem klachten heeft, in de hoop dat dat komende zomer ook uit zal blijven. Geef dat nu sinds 3/4 maanden en ik wil het afkloppen maar ook geen wondjes meer gehad aan haar benen.

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:35

Hebben ze wel een droog plekje om te staan? Een berg geel zand laten storten scheelt enorm. Of een stuk (met paddockroosters) verharden. Dit komt ook door het natte staan. De huid verweekt, en haren vallen uit. En voorlopig komt er nog niet echt droog weer aan.

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 21:43

Ze heeft echt wel droge delen. Maar helaas kunnen we nu de paddock niet op om de grond te verbeteren. Dit staat wel op de planning voor het voorjaar.

Echter heb ik ook twee shetjes, die in hetzelfde deel lopen die nergens geen last van hebben en dezelfde voeding krijgen

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 11:15

Dierenarts is het geweest, biopt is afgenomen. Ook is er meteen bloed afgenomen om te onderzoeken op cushing gezien ze 17 wordt en toch al jaren een flinke vacht heeft, met of zonder deken.
Ook kan cushing zich uiten op de huid.

Eind van de week krijg ik de uitslagen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:25

LBLGypsyCobs schreef:
Die schilferplek is de 'uitlaat' voor afvalstoffen.

.

Leuk bedacht, maar zo werkt een lichaam écht niet.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:55

Waarom niet gewoon ander voer proberen. Dat iets jarenlang goed gaat zegt helemaal niets. Ook mensen kunnen ineens allergisch worden voor iets wat ze al jaren eten.

Graanvrij, melassevrij, luzernevrij, suikerarm.
Ik voer zelf Marstall Faser Light met een Marstall Force vitaminebrokje.
En stap eens volledig over op hooi ipv voordroog. Misschien mag je het zelf kopen en op stal opslaan.

Dit is het eenvoudigste om uit te proberen dus waarom zou je het niet doen.

Zalf niet te dik smeren want er moet wel zuurstof bij kunnen.
En ook niet te lang met Vetaderm smeren want daar wordt de huid dunner van.

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 11:58

Mara2000 schreef:
Waarom niet gewoon ander voer proberen. Dat iets jarenlang goed gaat zegt helemaal niets. Ook mensen kunnen ineens allergisch worden voor iets wat ze al jaren eten.

Graanvrij, melassevrij, luzernevrij, suikerarm.
Ik voer zelf Marstall Faser Light met een Marstall Force vitaminebrokje.
En stap eens volledig over op hooi ipv voordroog. Misschien mag je het zelf kopen en op stal opslaan.

Dit is het eenvoudigste om uit te proberen dus waarom zou je het niet doen.

Zalf niet te dik smeren want er moet wel zuurstof bij kunnen.
En ook niet te lang met Vetaderm smeren want daar wordt de huid dunner van.


Ik ga nu even nog niks in het management aanpassen gezien het biopt en bloed nu onderzocht gaat worden. Komt daar niks uit dan kan ik altijd nog naar voeding kijken.

Het hooi kopen is geen punt. Het opslaan wel zoals eerder gezegd hebben hier geen ruimte om het op te slaan. En iedere week een paar pakjes halen schiet niet op gezien ik zelf het niet in mijn auto krijg en dus afhankelijk ben van iemand anders. En bezorgen van een paar pakjes hooi is duur.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:14

Ik vind dit ook nog steeds heel typische plekken voor een voerintollerantie/allergie.
Heb je geen trailer waar je hooi in kan bewaren? Of kun je niet samen met wat stalgenoten samen een plekje regelen?
Ik zou in zo’n geval desnoods verhuizen, mijn paard zou ook direct wondjes krijgen van voordroog en pavo.

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 12:21

Mijn paarden staan aan eigen huis. Dus verhuizen is een optie maar waarom meer kosten maken als ze zo goed staan??

Ik heb geen trailer, en geen rijbewijs be.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:24

Ah ik dacht dat ze op een pension stonden.
Is het dan niet mogelijk om een kleine opslag te bouwen, of desnoods wat pallets op de grond met een zeil over het hooi?

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 12:28

We zitten aan de max kwa gebouwen, mijn vader heeft een eigen bedrijf en kunnen daarom niet zomaar het hooi binnen bewaren gezien de verzekeringen.
Buiten is dus ook niet echt ideaal gezien het dan op een zand/gras ondergrond staat en vocht op gaat trekken, daarom ook de gewikkelde balen. En op het erf gaat niet ivm het bedrijf en de benodigde ruimte.

Lastig dus, want anders had ik het allang geprobeerd.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:31

Jintexx schreef:
We zitten aan de max kwa gebouwen, mijn vader heeft een eigen bedrijf en kunnen daarom niet zomaar het hooi binnen bewaren gezien de verzekeringen.
Buiten is dus ook niet echt ideaal gezien het dan op een zand/gras ondergrond staat en vocht op gaat trekken, daarom ook de gewikkelde balen. En op het erf gaat niet ivm het bedrijf en de benodigde ruimte.

Lastig dus, want anders had ik het allang geprobeerd.


Misschien plek maken in een bestaand schuurtje voor 10 of 20 baaltjes? Dat neemt amper ruimte in. Daar hoef je geen nieuwe schuur voor te bouwen.

Abel1970
Berichten: 44
Geregistreerd: 30-03-12

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:46

Weet niet of het gaat. Maar met dit soort dingen aan de benen van een paard gaan wij altijd regelmatig naar zee en laten ze dan in het water lopen. Helpt eigenlijk altijd. We hebben ook wel zeewater opgehaald en daar thuis in gezet.

CharlotteBM

Berichten: 221
Geregistreerd: 08-12-12
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:50

Abel1970 schreef:
Weet niet of het gaat. Maar met dit soort dingen aan de benen van een paard gaan wij altijd regelmatig naar zee en laten ze dan in het water lopen. Helpt eigenlijk altijd. We hebben ook wel zeewater opgehaald en daar thuis in gezet.


Ik heb erge eczeem aan mijn handen en er is inderdaad niets dat beter helpt dan een paar keer met mijn handen in de zee! Nu moet ik wel zeggen dat het héel veel pijn doet, laat staan met deze open wonden. Zou ik echt niet doen wanneer het zo kapot is :n

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 00:00

Helaas is de zee niet om de hoek hier.

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 14:33

De uitslag is binnen van het biopt, er zijn ontstekingswaarde gevonden in dr huid.
Ze heeft dus een contact allergie op iets uit de omgeving wat dus met name in de seizoenen met een r in de maand omhoog komt.

Het kan dus van alles zijn waar ze nu op reageert. Dit is voor ons nu zoeken en kijken waar ze wel of niet op reageert.
Dus stal bedekking wisselen en kijken waar reactie op komt. Maar ook met natte en droge periodes kijken.

Ze mag wanneer het weer erger word een prednison kuur krijgen om het zo onder controle te houden.
Bij het afnemen van het biopt was de huid weer wat rustiger als ik eerder op foto's had staan.

En uit het onderzoek van cushing is niks gekomen waarde waren iets wat verhoogd maar zeker niet cushing waardig dan moet het boven de 11 zitten. En ze heeft nu 6,2.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:24

Houd er rekening mee dat die ontstekingen ook van voeding kunnen komen. Die kans is erg aanwezig. Problemen aan de lymfeklieren in combinatie met opgehoopte afvalstoffen zorgen ook voor ontstekingen onder de huid.
Ik zou echt eens een tijdje hooi en suikervrije brok gaan voeren.

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 17:19

Over de voeding nagevraagd. Dierenarts geeft aan dat het zich dan niet specifiek op de benen zich uit naar dan juist op het gehele lichaam.

Maar ben uiteraard wel bereid dat wanneer we zo niks gevonden krijgen ik ga kijken naar de voeding.