stalbenen of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:14

Misschien moet je even met hoofdletters en leestekens typen, leest makkelijker!
Het is niet zo gek dat mensen je hier afkraken (zoals jij t opvat), zo als jij met je paard om gaat dat staat veel mensen hier nogal tegen. Je kan het ook opvatten als goed bedoeld advies, omdat mensen hier weten wat goed is voor paarden.. En dat is dus onder andere veel bewegen op een dag!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:48

Sorry, maar ik begrijp je reactie(s) niet.

Eerst komt er een berichtje dat je zegt dat je de mensen die commentaar hebben wel begrijpt en daarna komt er weer een heel ander bericht, waarin je boos reageert.
Ik kan me gerust voorstellen dat sommige reacties niet leuk overkomen, maar dat ligt ook aan je uitleg. Je zegt zelf in je eerste bericht dat je paard soms van dinsdag tot zaterdag (of vrijdag) niet buiten komt en dan is het echt niet raar dat mensen op de bovenstaande manier reageren. Een paard 3 dagen op stal laten staan is echt NOT DONE!! Ook zijn het je eigen woorden dat je zegt je met regen ook niet naar buiten gaat met je paard, vanwaar mijn reactie; koop een regenjas!

Als je dan reacties hebt gekregen op je vraag die niet naar je zin zijn, dan is het ineens zo dat je paard wèl elke dag uit stal komt. Nou, volgens mij spreek je je eigen dan aardig tegen. In ieder geval ben ik blij voor je dat het nu weer wat beter gaat en hopelijk blijft dat zo. Succes verder!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:24

Ik heb in jullie/je profiel gezien dat jullie/je 15 jaar zijn/bent en naar de opleiding paardenhouderij willen/wil.
Ik hoop dat jullie/je daar wat meer opsteken/opsteekt dan op de agrarische school waar jullie/je nu op zitten/zit.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:50

Ik dacht ook in 1e instantie toen ik je topic las dat je paard er niet iedere dag uit kwam. Dat is het vervelende van internet kan verwaring opleveren. ALs je paard dikke benen heeft moet je even op het harde gaan wandelen en eventueel even afspuiten. Als het goed is worden de benen dan weer slank. Anders zou ik even je da bellen om advies te vragen misschien ligt het dan aan het voerbeleid. Succes

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 19:10

op Het harde hoe bedoel je ??????

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:37

Met 'het harde' wordt de weg bedoelt, dus een stuk asfalt of bestraat stuk grond. Dit is goed voor de pezen om hier overheen te STAPPEN. Het zorgt ervoor dat het vocht uit de benen wordt afgevoerd.

Zou je misschien met hoofdletters, komma's en punten kunnen werken? Dat maakt het net wat overzichtelijker (is ook wel handig voor je examen lijkt me).

Je geeft aan dat je paard schrikachtig is op de weg en je daarom geen buitenrit wilt maken. Ik vind het niet heel erg vreemd dat je paard zo schrikkerig is, als ie zoveel op stal staat moet ie z'n energie kwijt en zal ie schrikkerig doen of ervandoor gaan. Je zult zien dat zodra je je paard iedere dag beweging geeft, hij ook makkelijker wordt tijdens een buitenrit.

Ik heb mijn paard ook gedaan tijdens mijn eindexamen (VWO), en ik zorgde door een goede planning dat ik m elke dag kon rijden of longeren. Het zou niet zo moeten zijn dat je paard moet lijden omdat jij het druk hebt!
Als je het echt te druk hebt raad ik je ook aan een (tijdelijke) bijrijdster te nemen (soms willen ze je er zelfs voor betalen, dus das mooi voor jou en je paard want die komt er tenminste iedere dag uit).

Hoe wil je het trouwens doen als je straks gaat studeren? Dan krijg je het ook druk hoor! (ik weet er alles van). Je bent vaak meer tijd kwijt aan reizen, en maakt vaak lange dagen). Dan moet je paard ook gedaan worden!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:46

Ik bedoelde idd op de verharde weg. Op het erf bijvoorbeeld. Even 10 minuutjes stappen (liefst meerdere x-en per dag) doet vaak wonderen voor stalbenen naast de gewone beweging natuurlijk.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:50

Ik vind ook dat je jezelf een beetje tegenspreekt, maar je zegt dat je niet met hem langs de weg RIJDT, maar wel WANDELD Verward
Ik zit altijd liever OP een paard dan dat ik ERNAAST loop, zeker als ze wat druk worden en schrikkerig zijn, ik kan dan m'n paard veel beter de baas en je loopt niet de kans dat ze bovenop je springen of het touw uit je handen trekken Knipoog

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:52

Nog even dit en dan bemoei ik me er niet meer mee:
Ik heb vorig jaar examen gedaan aan de havo en ik vond het juist heel goed gaan met m'n paardje erbij, zorgt voor de nodige ontspanning Haha!
Succes ermee!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:03

Ik heb dit topic ook gevolgd en er vervolgens ook op gereageerd.
Ik ben zelf studente met werk van 16 uur. Ik heb het altijd erg druk maar vind altijd de tijd om iets met mijn paardje te doen. Oke ze staat overdag zo´n 8 uur op het land (ja ja ook in de regen Knipoog ).
Het houden van een paard hoort voor ontspanning te zorgen. Is dit niet het geval, en wordt het inspanning kies dan aub een andere hobby.
Dat is beter voor jezelf en voor het paard. Niet negatief bedoeld maar ik zie vaak dat paarden gehouden worden voor de heb Verward

Doe met dit advies wat je wil, ik wens je verder nog veel succes met je studie. En zou je willen aanraden om je toch nog eens wat te verdiepen in de psychologie van paarden, is altijd handig voor je studie.[/list]

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 22:01

precies elske, gelijk heb je ze vroeg of jullie ook wisten wat je hier aan kon doen, beetje l*llige reacties vinden jullie zelf ook niet Boos!
en je paard verkopen zouden jullie ook niet doen als jullie in een examenklas zaten

ja en helaas hebben ze nog geen waterdichte weilanden uit gevonden Haha! Knipoog

ik weet niet waar julloie wonen maar wij in de kleiii dus
en hou het verdere comentaar maar bij jullie want daar vroeg ze niet om... (Emma)

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 22:03

ik weet niet of jullie het weten hoor maar het regent en waait hier de laatste paar weken alleen maar, en het land word dan helemaal verwoest dan kun je wel varkens kopen om die er in te zetten. (Emma)

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:06

niet zo happen emmelske... dat vinden ze juist leuk.
ik vind dat je genoeg aan je paardje doet hoor.. er zijn altijd mensen die het anders doendan anderen.
men moet elkaar eens wat meer in hun waarden laten.
nu ben ik misschien bot, maar ik vind af en toe weinig respect.

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:20

[quote="klaske"]niet zo happen emmelske... dat vinden ze juist leuk.
ik vind dat je genoeg aan je paardje doet hoor.. er zijn altijd mensen die het anders doendan anderen.
men moet elkaar eens wat meer in hun waarden laten.
nu ben ik misschien bot, maar ik vind af en toe weinig respect.[/quote

Ik heb hier nog nergens iets gelezen dat deze reactie moet oproepen. Ik kan me de reacties ook helemaal voorstellen. Jij stelt idd de vraag wat je aan moet met stalbenen en vertelt het een en ander over je paard. Daaruit blijkt dat jouw paard weinig/ tot niet uit zijn stal komt en daaar krijg je reactie op. Want dat is ook de oorzaak van die stalbenen.
Verder kan ik me helemaal aansluiten bij bijna alle reacties die gegeven zijn. Ik ga er zelfs nog verder in, want ik vind het een zeer slechte zaak dat je paard zoveel binnen staat. Ik vind een minimaal vereiste zelfs dat een paard de gehele dag met soortgenoten moet kunnen doorbrengen in een ruimte waar ze samen kunnen zijn en kunnen rennen. Eigenlijk vind ik dat dat buiten moet zijn in de wei, maar dan krijg ik als argument dat de weilanden onder water staan, dus ok daaar kan ik inkomen dus geef ik een alternatief, ik denk dan aan een grote binnenbak.
Heel cru gezegt als je dat een paard niet minimaal kunt bieden, begin er dan in godsnaam niet aan en ga gewoon lekker lessen.
Ik vind gewoon dat veel paarden veel te veel te kort komen.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:24

emmelske"]
mijn paard krijgt als ze te lang op stal staat bv als ze dinsdag net gereden heeft met mij in de les en ze kan er dan niet eerder weer uit dan zaterdag of vrijdag dan krijgt ze altijd heel gou stal benen te minste ik denk dat het stal benen zijn har twee achterste benen zijn boven de kogel dan heel vaak dik weet iemand wat ik hier aan kan doen of wat het precies is
alvast bedankt OK dan! OK dan! OK dan! (elske)
[/quote]

Ze vraagt zelf wat ze hier aan kan doen.....duh!

[quote="klaske schreef:
niet zo happen emmelske... dat vinden ze juist leuk.
ik vind dat je genoeg aan je paardje doet hoor.. er zijn altijd mensen die het anders doendan anderen.
men moet elkaar eens wat meer in hun waarden laten.
nu ben ik misschien bot, maar ik vind af en toe weinig respect.


Je bedoelt toch zeker wel het respect naar de paarden toe hoop ik

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:26

enne leestekens gebruiken en een persoonlijk account zijn misschien wel handig en duidelijk om verwarring te voorkomen Verward

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:35

Cheveyo schreef:
enne leestekens gebruiken en een persoonlijk account zijn misschien wel handig en duidelijk om verwarring te voorkomen Verward



moi???
ik bedoel, waar klaske staat is geen eens weiland.. ze staat met 2 anderen in een stand.. stallen komen hoop ik dit jaar en als het rotweer is staan ze binnen.
ik ga er niet elke dag heen, omdat ik weet dat ze wel aandacht en eten en drinken krijgt..
xtra zelfs nu ivm droes in de buurt.
als ik er ben en t is droog gooi ik dr naar buiten en alex haalt ze weer binnen voor ie op bed gaat.
ik bedoel.. iedereen doet het anders en jee.. er moet wel een hoop ellende zijn voor een paard er dood aan gaat.
ieder paard wil lekker in het wild lopen en vrij zijn.. die heb je hier in ned nog minder

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:49

die leestekens waren voor emmelske niet voor jou klaske Knipoog

Ik vind gewoon dat wanneer je kiest voor een paard dat je daar de verantwoordelijkheid voor hebt en moet nemen. Genoeg beweging per dag, het liefst daarnaast ook nog in een weiland en als dat niet kan zorg dan dat ze niet 24 uur in een stal staan want als je niet elke dag komt, komt er iedere dag 24 uur bij, tel eens bij elkaar op, dat knal je toch tegen het plafond?????? Goh wat is het toch vreemd dat een dier daar last van gaat krijgen, dat is ronduit ZIELIG. Als mensen geen tijd hebben om elke dag te gaan, begin er dan gewoon lekker niet aan, vind ik echt niet kunnen tegenover een dier!! Met alleen aandacht, eten en drinken is de dagtaak echt niet volbracht naar mijn idee.
Droes is een tijdelijk probleem daar heb ik het natuurlijk niet over maar dagelijkse beweging is een must voor een dier en dan niet het rondje wat hij in zijn stalletje kan lopen laat staan in een stand.........
Bij tijdgebrek is een bijrijder een optie, beetje egoistisch als je geen bijrijdster wilt nemen terwijl dat beter is voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:55

emmelske schreef:
precies elske, gelijk heb je ze vroeg of jullie ook wisten wat je hier aan kon doen, beetje l*llige reacties vinden jullie zelf ook niet Boos!
en je paard verkopen zouden jullie ook niet doen als jullie in een examenklas zaten

ja en helaas hebben ze nog geen waterdichte weilanden uit gevonden Haha! Knipoog

ik weet niet waar julloie wonen maar wij in de kleiii dus
en hou het verdere comentaar maar bij jullie want daar vroeg ze niet om... (Emma)


Ligt het nou aan mij of kunnen meer mensen dit bericht niet helemaal volgen? Verward
En waar slaat het op dat je je paard niet kunt verkopen omdat je in een examenklas zit? Is het wel eerlijk dan om het paard NIET te verkopen terwijl je het tekort doet?
Neem gewoon een verzorgster!
Enneh, examenjaar van de middelbare school? Zit ik ook (VWO), en zo ontzettend druk is het nu ook weer niet hoor! Valt best mee!
Als je gaat studeren zul je nog veel meer moeten doen dan nu, dus als ik jou was zou ik me afvragen of je het paard nog wel KAN houden als je gaat studeren, misschien zit je dan wel tot 18.00 uur op school en ben je pas om 19.00 (of nog later) thuis!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:20

en dan is het sorry ik heb alleen in het weekend tijd maar ik neem geen bijrijdster?

Ik vind als je maar een paar dagen kunt je moet kiezen voor je paard, het beste is dus de enige optie

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 13:49

ik kan toch moeilijk een binnen bak gaan bouwen en als ik haar in het land doe ploegt ze het hel land om en dan heeft ze straks geen eten meer
in het voorjaar als ze het land weer op gaan.
in Boos! het gras zitten geen voedingsstoffen meer dus moet je ze toch al hooi bij voeren als ze op het land staan.
als mijn paard buiten staat dan gaat hij er toch niet door heen scheuren
hij blijft gewoon op een plek staan omdat ze niet in het natte weiland wil
en dan staat ze daar toch ook maar wat.
boven dien krijgen ze ook gou mok.
en over die opleiding wat henriette schreef bemoei je er niet mee wat wij op ons profiel hebben staan moet moet jij je niet mee bemoeien als je dit allemaal niet aan staat dan ga je maar ergens anders zitten zeuren.
er heeft iemand geschreven ik zit liever op een paard dan naast een paard dan kan hij je ook niet onder lopen.
mijn paard doet als hij op buiten rit is zijn hoofd om hoog en heb ik er niks meer over ter zeggen dan loop ik er liever naast dan dat ze onder de auto ofzo komt dus............!!~!~!!!!!!!*********(elske)

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 13:52

moet ik een secretariaat inhuren ofzo.
jullie horen mij niet zo af te kraken, en dat mag hier ook niet, klaske heeft ook gelijk, ik geloof er niks van dat jullie je paard er elllke dag uit halen, mijn paard staat in een ruime box, met een bal aan een touw en een liksteen, en haar shetje staat naast haar daar heeft ze ook veel stalplezier aan, ook staat de radio aan, het is ook gewoon de tijd van het jaar, je kan niet veel doen, het waait hier een halve storm, s'omers gaan emma en ik met de paardjes naar het strand (Elske)

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:56

mag ik vragen waarom alle mensen achter het profiel EMMELSKE geen bijrijdster willen?

Waarom vraag je om een idee om die stalbenen op te lossen en accepteer je het antwoord niet?

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 13:57

hoe doen jullie het dan met de school?
hebben julie toen ook je paardje verkocht? (Emma)

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:01

hoef gelukkig niet meer naar school en anders zou ik een bijrijdster zoeken zodat ik mijn lieve paardje niet hoef te verkopen maar dat ze toch elke dag beweging krijgt